Permalänk
Medlem

Datorn fryser när jag spelar

Allt började med att jag monterade en AIO. Sedan dess har datorn fryst helt när jag spelar. Vissa spel funkar utan problem som CS och rust. Jag har uppdaterat BIOS och kört memory diagnostic samt error checking på min SSD. Har även kört /sfc scannow i command prompt med inga resultat. Någon som vet vad felet är?

Specs:

AMD Ryzen 7 2700X

Asus rog strix b450-f gaming

asus rog strix gtx 1650 4gb oc edition

corsair rm750i 80plus gold

asus rog strix LC240 RGB AIO

HyperX predator ddr4 3000mhz

Permalänk
Medlem

Hur varm är processorn i idle och under spelande?

Permalänk
Medlem

den håller sig på runt 30 grader men cpu usage kan gå upp till (100% när jag spelar). Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

30grader under load?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ja när jag mitt inne i ett spel under load.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser så extremt att inte ens NUM-lock eller CAPS-lock fungerar?

HDMI/DP-kabel? Prova koppla ur denna och in igen nästa gång du får en datorn fryser.

Permalänk
Medlem

ska kolla de! jag meddelar mär jag får några resultat!

Permalänk
Medlem

tycker 30c i load är väldigt lågt, satt på kylaren ordentlig, ny pasta när du bytte? kopplat in sladdarna korrekt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

När jag drog ur DP och HDMI kablarna så visades ingenting på skärmen men caps funkade fortfarande. Vad kan det betyda?

Permalänk
Medlem

Jag tog bort den gamla kylpastan och använde mig av den som fanns på kylaren när jag monterade. kopplade in fläktarna i chassifan och pumpen i "AIO pump"

Permalänk
Medlem

Att caps fortfarande fungerar tyder på att systemet inte har fryst helt.

DP och HDMI? Du har 2 skärmar?
Om du endast har HDMI-kabeln inkopplad och spelar, fryser det då också?

Har du kontrollerat att alla kablar är inkopplade ordentligt efter att du bytte ut kylaren, även kablarna som ansluts till PSU.
Har du kontrollerat att grafikkortet sitter på plats som det skall i PCIE-porten?

Du kan även prova om kommandot "Win-knapp + CTRL+ SHIFT + B" fungerar när det "fryser", det skall i Windows 10 påtvinga omstart av grafikkortsdrivrutinen.

---
Något du även skulle kunna prova är att köra tex Prime95 eller Y-cruncher för att utesluta att det är problem med CPU och temperaturer.
Temperaturen på CPU i load bör gå upp efter några minuter.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det? Nu har jag bytt kylpasta på CPUn.

Permalänk
Medlem

Det står att något är på 99% i det övre högra hörnet när jag bara har discord igång. Undrar om detta är någon typ av ledtråd. Tack för all hjälp jag fått hittills jag uppskattar det verkligen!

https://imgur.com/a/xiLi9Gf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

fungerar det bra nu eller?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Antar det fungerar nu då och slutar följa tråden.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det funkade bra igår men idag när jag skulle spela så hände samma sak så jag tog en titt på min powerplan i windows och av någon anledning så sparades det inte. Någon som vet varför? Det ändrades från "energisparläge" till "AMD balanced".

Permalänk
Medlem

Plockade loss ramstickorna och såg att ena var lite missfärgad. Kan detta vara orsaken till mina problem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Lite mörkare färg

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet över minnen och VRM på moderkortet efter bytet? Om du bytt från en vanlig luftkylare till AIO så skulle ju vissa komponenter gå varmare och throttla om du inte sett till att ha liknande luftflöde där efter bytet.

Permalänk
Medlem

Jag har ställt upp fanspeed nu. Men när jag monterade min AIO så aktiverade jag även en D.O.C.P profil vilket fick mitt system att frysa/ bli instabilt. Så jag undrar om ram minnet kan ha kortslutit sig självt på något sätt och sedan bildat missfärgningen jag nämnde tidigare.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så kan både D.O.C.P.- och XMP-profilerna ibland orsaka problem.

Prova kör utan dessa profiler, om systemt blir stabilt kolla istället hur du går tillväga för att ställa in minneshastighet/timings manuellt.

Då vi inte kan få någon uppfattning om vad denna "missfärgning" innebär så är det svårt att komma med några konktreta tips på vad det skulle kunna vara.
En bild kanske?
Ser ytorna oxiderade ut så kan man eventuellt rugga upp ytan lite, men om du inte får några problem i memtest så är det inget att oroa sig över.