Permalänk
Medlem

Repa efter rengöring?

Måste få säga grattis till mig själv, dum som jag är så har jag lyckats få ett skrapmärke på min nya skärm efter att jag använt som jag trodde skulle funka "rengörings våtservetter speciellt anpassat för LED och LCD skärmar" Då min skärm är en matt-ledskärm. Skulle rensa skärmen från lite mindre fettfläckar, jag var ordentlig med att vara extremt försiktig, men märkte att ett ställe på skärmen så vart det en lite mindre repa. Som tur är så är den så liten så att den syns inte ens ifall man skulle försöka leta efter den, omöjligt att se den när skärmen är på.

Men det är fortfarande en skada I guess, så min fråga är. Hur rengör man skärmar korrekt? Jag dammade inte riktigt av skärmen innan jag använde våtservetterna, vilket kan ha gjort att jag skrapat med "sandpapper" som jag nu verkar ha förstått det?

Ska man damma av försiktigt med mikrofiberdukar och sedan endast ta vatten för att få bort fettfläckar, eller hur funkar det?
Och om någon kunnig kan förklara varför repan uppstod, eftersom jag var extremt noga med att inte trycka hårt alls, jag vill nästan säga att jag tog i för löst.

Skärm: Acer Nitro XV253QP
Bild: https://imgur.com/a/MH2R42q

Notera även att det inte riktigt är en repa, mera likt att man tryckt en nål lite löst mot skärmen, men skadan är så pass liten så att det stör mig aldrig, men är orolig över om det kan bli värre med tiden eller att det blir flera repor om jag tvättar av skärmen fel igen. Och det ser värre ut i bild eftersom jag gått in så nära, det är mindre än en pixel i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajlaj:

Måste få säga grattis till mig själv, dum som jag är så har jag lyckats få ett skrapmärke på min nya skärm efter att jag använt som jag trodde skulle funka "rengörings våtservetter speciellt anpassat för LED och LCD skärmar" Då min skärm är en matt-ledskärm. Skulle rensa skärmen från lite mindre fettfläckar, jag var ordentlig med att vara extremt försiktig, men märkte att ett ställe på skärmen så vart det en lite mindre repa. Som tur är så är den så liten så att den syns inte ens ifall man skulle försöka leta efter den, omöjligt att se den när skärmen är på.

Men det är fortfarande en skada I guess, så min fråga är. Hur rengör man skärmar korrekt? Jag dammade inte riktigt av skärmen innan jag använde våtservetterna, vilket kan ha gjort att jag skrapat med "sandpapper" som jag nu verkar ha förstått det?

Ska man damma av försiktigt med mikrofiberdukar och sedan endast ta vatten för att få bort fettfläckar, eller hur funkar det?
Och om någon kunnig kan förklara varför repan uppstod, eftersom jag var extremt noga med att inte trycka hårt alls, jag vill nästan säga att jag tog i för löst.

Skärm: Acer Nitro XV253QP
Bild: https://imgur.com/a/MH2R42q

Notera även att det inte riktigt är en repa, mera likt att man tryckt en nål lite löst mot skärmen, men skadan är så pass liten så att det stör mig aldrig, men är orolig över om det kan bli värre med tiden eller att det blir flera repor om jag tvättar av skärmen fel igen. Och det ser värre ut i bild eftersom jag gått in så nära, det är mindre än en pixel i storlek.

Är du säker att den inte var där innan rengöringen och att den syntes efter du gjort rent den?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd

Det som enligt min erfarenhet funkar bäst är en ren mikrofibertrasa med ytterst lite fukt på. Det har funkat bra för en massa olika fläckar och så, man får bara gnugga ett tag.

Min nuvarande TV har någon antireflexbeläggning så där står uttryckligen att detta är den enda godkända metoden att "tvätta" panelen om man inte vill råka få bort beläggningen, men även innan dess så var det min valda metod.

Permalänk
Medlem

Det är är lite klurigt. Olika beroende på behandling av glaset vill jag säga.
Man bör nog alltid kika i tillverkarens manual för att få korrekt information. T.ex. är vissa "rengöringsmedel/dukar" inte bra för mobiltelefoner som har viss behandling mot reflektioner på glaset.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

På alla mina tv apparater o monitorer genom åren har jag bara avänt mig av bättre kvalitet på microfiber duk och alcohol baserad fönsterputs, (finduscha lätt på duken, inte direkt på skärmen) Jag har aldrig stött på patrull. Har varit varsam men inte överdrivet, utan jag har torkat på som vanligt.

Jag gissar att kanske repan var där innan, och du märkte den först senare.
eller så hade du riktigt ren otur.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Är du säker att den inte var där innan rengöringen och att den syntes efter du gjort rent den?

Det är frågan, men jag har letat efter döda pixlar när jag fick skärmen så har inte sett något då. Så jag har tittat ganska noga, skumt är det i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med disktrasan, har aldrig haft några problem med att det skulle bli repor. Det enda jag kan tänka mig lämnar report är ju om det är nån form av grus i trasan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

På alla mina tv apparater o monitorer genom åren har jag bara avänt mig av bättre kvalitet på microfiber duk och alcohol baserad fönsterputs, (finduscha lätt på duken, inte direkt på skärmen) Jag har aldrig stött på patrull. Har varit varsam men inte överdrivet, utan jag har torkat på som vanligt.

Jag gissar att kanske repan var där innan, och du märkte den först senare.
eller så hade du riktigt ren otur.

Så har jag också alltid gjort, men jag har bara tagit en ren kökshandduk och Ajax fönsterputs.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om du har en skärm med matt yta gjord i plast funkar universal skärmrengöring (finns att köpa på sprayflaska) och vanligt hushållspapper. Ta ett område i taget och använd nytt papper ofta om det är en del fläckar. Blir som ny varje gång

Permalänk
Medlem

Fönsterputs innehåller slipmedel och skapar små-repor. Den som testat fönsterputs på glasögon vet hur det blir

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dust79:

Fönsterputs innehåller slipmedel och skapar små-repor. Den som testat fönsterputs på glasögon vet hur det blir

Yes. Som gammal fönsterputsare så putsar jag mina fönster med diskmedel. Men fönster är ju förhållandevis skitiga och tåliga, på skärmar kommer man väldigt långt med mikrofiber och lite vatten och minimerar risken att skada ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Om du har en skärm med matt yta gjord i plast funkar universal skärmrengöring (finns att köpa på sprayflaska) och vanligt hushållspapper. Ta ett område i taget och använd nytt papper ofta om det är en del fläckar. Blir som ny varje gång

Vanligt hushållspapper som jag har läst ska tydligen vara uselt för skärmar speciellt i plast då det är träbaserat material?
Citerar "You would never use a paper towel to clean a pair of glasses because it can scratch them. You would use a lint free cloth. Same thing for anything made of glass or plastic."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

På alla mina tv apparater o monitorer genom åren har jag bara avänt mig av bättre kvalitet på microfiber duk och alcohol baserad fönsterputs, (finduscha lätt på duken, inte direkt på skärmen) Jag har aldrig stött på patrull. Har varit varsam men inte överdrivet, utan jag har torkat på som vanligt.

Jag gissar att kanske repan var där innan, och du märkte den först senare.
eller så hade du riktigt ren otur.

Skulle generellt sett avråda från alkoholbaserade rengöringsmedel på skärmar eftersom alkohol kan förstöra antireflex- och oleofobiska beläggningar.

Permalänk
Medlem

@lajlaj Vet inte vad jag ska säga, prövat med mikrofiber men det blir alltid linjer eller bågar kvar efteråt som stör. Med papper ser skärmen bokstavligen ut som ny. Kan lägga till att jag använder extremt tunnt papper från klas ohlsson

Permalänk

Intressant tråd!

Har själv en LG CX 65 där jag häromdan försökte rengöra skärmen med hjälp av något slags spray och putsduk från Kjell & Co. Blev väl hyfsat men sett hur det blivit en del ränder.

Min förhoppning är att de går att putsa bort. Behöver bara få tag på rätt slags duk eller trasa att göra det med och tänkte kolla ifall ni har några tips?

Såg att någon nämnde microfiberduk av hög kvalitet, tips på var man köper en sån?

Sen trodde jag att microfiberduk skulle kunna orsaka små repor. Eftersom anledningen till att den rengör så bra är att den nästan funkar lite som ett väldigt fint sandpapper. Fast kanske är helt fel ute?

Som sagt, tacksam för tips!

Permalänk

Jag ber om ursäkt på förhand om jag "trampar någon på tårna" men jag måste bara fråga... hur kan era skärmar bli så smutsiga att ni måste rengöra dom? Damm förstår jag verkligen... men mer än det?

Jag har annars ett bra tips mot damm och fingeravtryck. Kör med putsduk "glasögenduk" - brukar följa med till skärmar, mobiltelefoner och annan elektronik. Funkar kanon utan att tillsätta någon fukt 😀

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Jag kör microfiberduk på Tv och skärmar och har gjort så länge jag kan minnas, lätt fuktad. Inga speciella märken el så, jag har köpt dom i dagligvaruhandeln.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WebMaximus:

Sen trodde jag att microfiberduk skulle kunna orsaka små repor. Eftersom anledningen till att den rengör så bra är att den nästan funkar lite som ett väldigt fint sandpapper. Fast kanske är helt fel ute?

Microfiber bygger på statisk elektricitet genom att den drar åt sig smuts med elektrisk laddning och om den blir smutsig kan smutsen börja repa men duken i sig lär inte repa om den är ren och blir den skitig så byt till en nytvättad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Jag ber om ursäkt på förhand om jag "trampar någon på tårna" men jag måste bara fråga... hur kan era skärmar bli så smutsiga att ni måste rengöra dom? Damm förstår jag verkligen... men mer än det?

Jag har annars ett bra tips mot damm och fingeravtryck. Kör med putsduk "glasögenduk" - brukar följa med till skärmar, mobiltelefoner och annan elektronik. Funkar kanon utan att tillsätta någon fukt 😀

Barn... Äta framför datorn. Två saker som kan orsaka fläckar.

Permalänk
Medlem

En ny ren mikrofiber duk är enda som behövs, är det någon envis fläck räcker det att fukta mikrofiber trasan ytters.

Spraya ALDRIG direkt på en skärm
Gnugga/tryck ALDRIG hårt på en skärm då du kan skada den.

Rengör min skärm någon gång i veckan, då jag äter så är det inte direkt ovanligt att det kommer skit på skärmen.

Jag har en liten spray flaska med batterivatten samt ett gäng mikrofiberdukar i hurtsen alltid redo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Jag ber om ursäkt på förhand om jag "trampar någon på tårna" men jag måste bara fråga... hur kan era skärmar bli så smutsiga att ni måste rengöra dom? Damm förstår jag verkligen... men mer än det?

Jag har annars ett bra tips mot damm och fingeravtryck. Kör med putsduk "glasögenduk" - brukar följa med till skärmar, mobiltelefoner och annan elektronik. Funkar kanon utan att tillsätta någon fukt 😀

Jag har ätit mestadels vid mitt skrivbord framför skärmen i typ 20 år. Räcker det som anledning?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag har ätit mestadels vid mitt skrivbord framför skärmen i typ 20 år. Räcker det som anledning?

Skaldjur? Ostron? 😉

20år... a då förstår jag 😀

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

jag kör ren disktrasa med diskmedel, har funkat fint senaste 20 åren eller så

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Mjuk frotté som är fuktad...
Sen är det ju en fallande skala också. När skärmen är ny måste den omges av ett skyddande lager inert gas som förhindrar att något fastnar på den. Den 10år gammla tvn som ungarna ritat barbapappa på går man lös med golvmoppen på när man moppar golven. Hahaha!

Med det där ser faktiskt ut som en liten sån där "spått-droppe" eller vad man nu ska kalla det. Kan sitta ganska bra men går oftast bort med lite vatten/diskmedel. Att du skulle få en ren tryck-skada, rakt in, när du torkat skärmen är inte så troligt.

Använd ABSOLUT INTE någon form av papper!
Babyservetter kan fungera i nödfall men då har ungarna redan ritat på skärmen så man sitter redan i skiten.

Papper, även om de känns mjukt repar något grönjävligt.
Testa att gå ut med hushållspapper och torka på en blank svart billack så får du se. OBS du kommer få polera området efter testet.