Bra Högtalarsystem till PC?!

Permalänk
Medlem

Bra Högtalarsystem till PC?!

Jag går och funderar på att byta ut mitt 2.1 system till ett 5.1 system eller bättre, nu när jag har haft mitt audigy 2 ljudkort ett par månader, och jag tänker lägga ut mellan 1.000:- till 2.000:- på det.

Tänker först och främst använda högtalarna till spel och lite musiklyssnande.
Det är främst surroundljudet i spelen jag vill åt!

Jag är inte så jättekräsen vad gäller basen i högtalarsystemet (vilket jag vet många andra är).
Visst ska basen vara OK, men det viktigaste är ändå surround ljudet och kvaliten på det övriga ljudet.

Några tips om bra högtalarsystem?
Creative Inspire 5100 eller 5300?
Logitechs Z560 eller Z640?
Eller några andra?

Har ni länkar till recensioner om olika högtalarsystem så vore det guld!

Permalänk
Medlem

Logitech systemen har jag för mig att dem är mycket bra?!

Finns även t.ex. system från Altec Lansing.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Logitech Z-560 om du har lust att spendera så "mycket" pengar. Det är ett mycket bra paket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giz
Logitech Z-560 om du har lust att spendera så "mycket" pengar. Det är ett mycket bra paket!

Jo jag har hört att det ska vara ett bra system, men vad skiljer sig Z-560 mot Z-640 förrutom antal sateliter?
Z560 har THX, basen är väl lite kraftigare än Z640, men vad skiljer det i ljudkvalite på de båda?

Permalänk
Medlem

Köp z-560, ett förbannat bra ljudsystem.

Visa signatur

It is, as they say, your funeral.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tseyrius
Köp z-560, ett förbannat bra ljudsystem.

Har gått och funderat på dom, men frågan är om inte Z640 räcker om man nästan enbart vill åt surround ljudet i spel, och inte basen.
Jag kommer inte kunna vrida upp volymen på basen till max då jag har andra som ligger och sover i rum brevid mitt.
Finns det nån som har testat både Z560 och Z640?
Vilka skillnader är det mellan dom systemen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueWave
Har gått och funderat på dom, men frågan är om inte Z640 räcker om man nästan enbart vill åt surround ljudet i spel, och inte basen.
Jag kommer inte kunna vrida upp volymen på basen till max då jag har andra som ligger och sover i rum brevid mitt.
Finns det nån som har testat både Z560 och Z640?
Vilka skillnader är det mellan dom systemen?

Du kan börja att leta på de här sidorna efter tester på de högtararsystem du är intresserad av.

http://3dsoundsurge.com/
http://www.8dimensional.com/

/Saint25

Permalänk
Medlem

Creative Inspire 5500! Kostar cirka 1800 tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Creative Inspire 5500! Kostar cirka 1800 tror jag

Har du det systemet? Är det bra?
Jag funderar lite på Inspire 5300 systemet, vad är skillnaden mellan 5300 och 5500, för båda är väl 5.1 system va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueWave
Har du det systemet? Är det bra?
Jag funderar lite på Inspire 5300 systemet, vad är skillnaden mellan 5300 och 5500, för båda är väl 5.1 system va?

Hej,

Jag har Inspire 5300 som är ett helt okej system för rimliga pengar. Det kan köpas för 789 kr i bulkutförande på Webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=13286 I retailutförande brukar den ofta kosta runt 1100-1200 kr ute i en datorbutik. Det som skiljer är omslaget och att man inte får med någon dokumentation, något som man kan ladda ner från Creatives hemsida enligt mig och spara på pengarna till något annat mer matnyttigt.

Skillnaden mellan 5300 och 5500, är minimal ljudmässigt efter vad jag har läst i tester med mera och det stora skillnaden är att singnalen går ut digitalt till en extern kontrollbox som där delar upp signalerna ut till varje högtalare i stället för att signalen delas direkt på ljudkortet. För högtalarna är det samma mellan dessa två modeller. Efter vad jag har läst så har det varit stora problem med just 5500-seriens separata digitalbox. Det har även behandlats i Creatives eget forum, förutom andra datorforum, med många missnöjda ägare. Därför skaffade jag istället den analoga 5300-seriens högtalare eftersom jag inte har råd att köpa någon av de bättre Creative högtalarna. Jag valde inte motsvarande Logitec högtalarna dels på grund av utseende och dels på att enligt tester som jag har läst, så är mellanregistret svagare än på Inspire 5300, vilket jag tycker är viktigare än några mer Mhz lägre bas. Jag har lyssnat på Logitec 340 högtalare i butik och jag tyckte inte om ljudbilden med bland annat ett svagt mellanregister. Om jag hade 3-4000 kr över (Som de bästa datorhögtalarna kostar idag), så skulle jag spara ihop några tusen lappar till och köpa en riktig hembioreciver och dito högtalare. Ett äkta hembiosystem för t.ex. 8-10000 kr eller mer spöar bokstavligt skiten av vad som finns i högtalarväg för datorbruk. Efter tester vad jag har läst och beroende på ljudkällan, så kan Inpire 5300 toppa ljudnivåmässigt med nära 100 dB(A) och jag kan intyga att det går verkligen att spela högt med dem och basen är lagomt gosig. Den finns där, den känns fysiskt men den är inte överdrivet basig d.v.s. den är rätt neutral och passar för de flesta ljudkällor, om man inte är en bas narkoman.

Är det svaret på den fråga?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,

Jag har Inspire 5300 som är ett helt okej system för rimliga pengar. Det kan köpas för 789 kr i bulkutförande på Webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=13286 I retailutförande brukar den ofta kosta runt 1100-1200 kr ute i en datorbutik. Det som skiljer är omslaget och att man inte får med någon dokumentation, något som man kan ladda ner från Creatives hemsida enligt mig och spara på pengarna till något annat mer matnyttigt.

Skillnaden mellan 5300 och 5500, är minimal ljudmässigt efter vad jag har läst i tester med mera och det stora skillnaden är att singnalen går ut digitalt till en extern kontrollbox som där delar upp signalerna ut till varje högtalare i stället för att signalen delas direkt på ljudkortet. För högtalarna är det samma mellan dessa två modeller. Efter vad jag har läst så har det varit stora problem med just 5500-seriens separata digitalbox. Det har även behandlats i Creatives eget forum, förutom andra datorforum, med många missnöjda ägare. Därför skaffade jag istället den analoga 5300-seriens högtalare eftersom jag inte har råd att köpa någon av de bättre Creative högtalarna. Jag valde inte motsvarande Logitec högtalarna dels på grund av utseende och dels på att enligt tester som jag har läst, så är mellanregistret svagare än på Inspire 5300, vilket jag tycker är viktigare än några mer Mhz lägre bas. Jag har lyssnat på Logitec 340 högtalare i butik och jag tyckte inte om ljudbilden med bland annat ett svagt mellanregister. Om jag hade 3-4000 kr över (Som de bästa datorhögtalarna kostar idag), så skulle jag spara ihop några tusen lappar till och köpa en riktig hembioreciver och dito högtalare. Ett äkta hembiosystem för t.ex. 8-10000 kr eller mer spöar bokstavligt skiten av vad som finns i högtalarväg för datorbruk. Efter tester vad jag har läst och beroende på ljudkällan, så kan Inpire 5300 toppa ljudnivåmässigt med nära 100 dB(A) och jag kan intyga att det går verkligen att spela högt med dem och basen är lagomt gosig. Den finns där, den känns fysiskt men den är inte överdrivet basig d.v.s. den är rätt neutral och passar för de flesta ljudkällor, om man inte är en bas narkoman.

Är det svaret på den fråga?

/Saint25

Tack för svaren saint25!
Har kollat runt överallt, läst massa tester, varit inne på många olika forum och kollat lite på creatives support forum också, och jag har blivit lite "klokare" när det gäller creatives högtalarsystem.
Om det du nu säger vad gäller Inspire 5300 och 5500 så är valet självklart 5300.
Men vad jag har läst (nånstans) så har 5300 korta sladdar och dåligt placerade rattar/knappar, stämmer det?

...
Hade subwoofern i Inspire 6700 serien inte varit ett fabrikationsfel (enligt många 6700 ägare här på forumet och de på creatives supportforum) så hade jag lätt köpt det systemet.

Jag kan inte förstå varför inte creative återkallar alla sina 6700 system när ungefär 8 av 10 stycken 6700:or är defekta!
De måste ju bara gå back på den högtalarserien!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueWave
Tack för svaren saint25!
Har kollat runt överallt, läst massa tester, varit inne på många olika forum och kollat lite på creatives support forum också, och jag har blivit lite "klokare" när det gäller creatives högtalarsystem.
Om det du nu säger vad gäller Inspire 5300 och 5500 så är valet självklart 5300.
Men vad jag har läst (nånstans) så har 5300 korta sladdar och dåligt placerade rattar/knappar, stämmer det?

...
Hade subwoofern i Inspire 6700 serien inte varit ett fabrikationsfel (enligt många 6700 ägare här på forumet och de på creatives supportforum) så hade jag lätt köpt det systemet.

Jag kan inte förstå varför inte creative återkallar alla sina 6700 system när ungefär 8 av 10 stycken 6700:or är defekta!
De måste ju bara gå back på den högtalarserien!

Hej,

Den kritik som sägs om knappen är att basens effektnivåknapp sitter på baksidan av baslådan (Svår att nå) och jag tycker inte att det är någon nackdel för när man har funnit en lämplig basnivå, som man gillar och passar det rum man har, så ska man helst inte hålla på att pilla på knappen längre (Jag kör nu på ca nivå kl 11.00-11 1/2 och det räcker för daglig användning för mig). Vill man tillfälligt ha lite mer bastryck kan man i stället gå in på ljudkortets mjuvaruprogram och skruva upp nivån en smula till (Och andra nivåer).

Högtalarkabeln fram är 2 m långa och bak är de 5 m långa. Kontakterna är vanliga RCA-kontakter och förlängningskablar till t.ex. bakhögtalarna kan man köpa på Classe. Jag köpte kabel 32-1376 som är en 5 m förlängningskabel för 49 kr, till bakhögtalarna. Källa: http://www.clasohlson.se
Bild: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/321376_Xw2.jp...

Det finns 1,5 resp. 10 meters längder också. Sedan får man en liten kontrollenhet med startknapp och balansknapp, med kabel som man placerar på sitt bord.

Japp, 6700-serien från Creative är rent ut sagt skit på ren svenska och fungerar de bra när du köper den så kan de elektroniken gå sönder efter bara några månaders användning och jag tror att felfrekvensen blir nog närmare 9-10 efter kanske två års användning. Så jag kan bara hålla med dig att denna serie borde Creative sluta att tillverka omgående än att lura kunderna att köpa sådant skit och Creative kan få dåligt renome om de envisas att fortsätta sälja dessa högtalare till konsumenterna.

Webhallen finns annars nära Hötorget, men det vet kanske vid det här laget.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,

Den kritik som sägs om knappen är att basens effektnivåknapp sitter på baksidan av baslådan (Svår att nå) och jag tycker inte att det är någon nackdel för när man har funnit en lämplig basnivå, som man gillar och passar det rum man har, så ska man helst inte hålla på att pilla på knappen längre (Jag kör nu på ca nivå kl 11.00-11 1/2 och det räcker för daglig användning för mig). Vill man tillfälligt ha lite mer bastryck kan man i stället gå in på ljudkortets mjuvaruprogram och skruva upp nivån en smula till (Och andra nivåer).

Högtalarkabeln fram är 2 m långa och bak är de 5 m långa. Kontakterna är vanliga RCA-kontakter och förlängningskablar till t.ex. bakhögtalarna kan man köpa på Classe. Jag köpte kabel 32-1376 som är en 5 m förlängningskabel för 49 kr, till bakhögtalarna. Källa: http://www.clasohlson.se
Bild: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/321376_Xw2.jp...

Det finns 1,5 resp. 10 meters längder också. Sedan får man en liten kontrollenhet med startknapp och balansknapp, med kabel som man placerar på sitt bord.

Japp, 6700-serien från Creative är rent ut sagt skit på ren svenska och fungerar de bra när du köper den så kan de elektroniken gå sönder efter bara några månaders användning och jag tror att felfrekvensen blir nog närmare 9-10 efter kanske två års användning. Så jag kan bara hålla med dig att denna serie borde Creative sluta att tillverka omgående än att lura kunderna att köpa sådant skit och Creative kan få dåligt renome om de envisas att fortsätta sälja dessa högtalare till konsumenterna.

Webhallen finns annars nära Hötorget, men det vet kanske vid det här laget.

/Saint25

Tack för svaret saint!
Jag köper nog Inspire 5300, något annat system är inte aktuellt just nu!

Permalänk
Medlem

Hej BlueWave,

Lycka till med köpet, om du köper just dessa högtalare Inspire 5300 modellen.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej BlueWave,

Lycka till med köpet, om du köper just dessa högtalare Inspire 5300 modellen.

/Saint25

Nu sitter jag här med ett par Inspire 5300, och dom låter mycket bra!
Lite över förväntan, måste jag tillägga.
Men lite besviken är jag på att det inte finns någon utgång för hörlurar, det borde finnas på en sån här såpass "dyr" modell.
Annars är dom helt ok faktiskt.

Permalänk
Medlem

Hej BlueWave,

Kul att du gillade dem, Inspire 5300 och visst får man får mycket högtalare för rimliga pengar. Men som du säger, att det finns ett litet skönhetsfel och att den saknar ett hörlursuttag men ska man promt ha ett uttag så får man då skaffa sig en hörlursförstärkare om man vill också använda ett par hörlurar.

Tänk på att högtalare i allmänhet behöver några 10-tals timmars inspelning innan de mjuknar upp i elementen och kan låta lite hårt/stelt i början.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Ursäkta att man drar upp en "gammal" tråd men den handlar precis om det jag funderar på att handla.

Några snabba frågor:
1. Skillnaden mellan Inspire 5100 och 5300?
2. Går det att hänga upp/sätta fast 5100/5300-högtalare i taket?

Permalänk
Medlem

Hej Don_Tomaso,

Det är okej för mig att du drar upp en "gammal tråd".

Skillnaden i stora drag mellan Creative Inspire 5100 och 5300, är att 5100 är en äldre modell med sämre elektronik/förstärkare och "ersättaren" är således 5300. Tyvärr, så har de flesta datorbutiker inte upptäckt detta ännu och säljer av gammal vana den äldre modellen så länge som Creative har tillverkning kvar på 5100-modellen.

Högtalarna har uttag ett hål på baksidan för en skruvskalle, om man vill sätta upp den på en vägg men ska du ha den i taket (?) behöver du då kanske tillverka kompletterande fästen till högtalarna. Men visst kan man lösa även detta också men jag förstår inte varför man ska sätta upp dem i taket då ljudbilden blir ofta felaktig.

Är det svaren på dina frågor?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jo, perfekta svar. Man tackar!

Om du blev förvirrad av att jag skulle sätta fast dem i taket så kan jag säga att det är en snevägg så det blir väl nåt mellanting av vägg och tak.

Logitech Z-640 ser trevlig ut också, men jag antar att du rekommenderar 5300. Skulle vara bra att lyssna på dem, har webhallen någon stor butik där man kan lyssna på lite högtalare eller är det bara en håla i väggen där man kan hämta ut saker?

Kom på en till sak, hur långt ifrån får de bakersta högtalarna sitta så att det fortfarande är bra ljud? Jag har ca. 2 meter bak till närmaste vägg bakom där jag hade tänkt att sätta dem, är det för långt?

Permalänk
Medlem

Hej,

Webhallens nya ställe har bara en liten butiks yta och de mesta av sina saker som de säljer finns på lager, så det kan bli svårt att lyssna på dessa högtalare hos dem. Du får annars gå runt till olika datorbutiker eller varuhus t.ex. Siba och försöka lyssna på dem där för att få en liten vink om hur de kan låta. Jepp, jag rekommenderar Inspire 5300 framför Logitech Z-640, om man är intresserad av hyggligt välljudande högtalare för rimliga pengar, för Logitech har ett svagare mellanregister än Creatives högtalare men lite starkare bas. Smaken är som baken delad, om man gillar dånande bas eller inte. Valet är ditt.

Här är ett litet test: http://www.hardwarefusion.net/content/000084.php

Aha, då förstår jag hur du ska ha dem monterade och det går utan problem men lite händighet montera högtalarna på en "snevägg" med t.ex. några plåtremsor och lite skruv och mutter.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Märkte att en kompis hade 5300 också och han beskriver ljudet som mycket bra, så då blir det nog dem.
Då såg jag också att webhallen säljer Soundblaster Live 5.1 för 335kr vilket inte är mycket så jag ska kanske köpa den också. Har hört att Live ska vara bra (dock inte lika bra som Audigy, men), är det bra? (iallafall bättre än det jag använder nu, ett inbyggt kraffs från via tror jag).

Permalänk
Medlem

Hej,

Tja, först vill jag säga dig att vad trevligt att din kompis har Creatives Inspire 5300 och då kan du säkert få chans att lyssna på högtalarna hos honom, om du vill. Sedan vill jag avråda dig från att köpa ett Live-kort, då det har en hel del emot sig. Dels är det ett gammalt kort idag, är från början inte ordentligt anpassad för 5.1 ljud utan det har tillkommit efterhand genom bland annat mjukvaran. Sedan har det högre brus/oljudnivå än Audigy kortet men det som jag tycker det viktigaste, att Live-kortet stjäl rätt mycket kraft från datorns processor än Audigy-kortet och moderna spel är bättre passande för Audigy-kortet med bättre mjukvarustöd i allmänhet. Jag har haft själv ett Live-kort och har nu ett Audigy-kort och skulle aldrig tänka mig tanken att gå tillbaka till ett Live-kort. Visst det kostar några hundra kronor mer, på Webhallen, men det är det värt pengarna enligt mig och du kan köpa ett bulkkort för 685 kr och den finns här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=8853

Audigy II, är en förbättrad version av version 1, men för ditt behov som är liknande mitt, kan du knappast få ut så mycket bättre ljud med enkla högtalare utan då måste man upp i dyrare klasser för att märka någon skillnad. Audigy II kostar annars i bulkutförande 839 kr.

En fin möjlighet är annars att man för framtiden, kan man koppla upp Audigy-kortet till t.ex. en hemma bioanläggning eller stereoanläggning, så då kan du spela upp filmer och spel från vardagsrummet på en tv eller bioduk/projektor.

Hur som helst, valet är nu ditt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tjo.

Där ser man. Då "faller" väl priset upp till 1558kr allt som allt. Jag som hade tänkt att komma under 1000kr först... Nåja...

Sen, det finns ju program (funktioner) som gör om stereoljud till surround, hur funkar de och låter det bra över huvud taget?
Och sen sista frågan innan jag lägger mig, följer det med programvaror i en bulk-artikel eller är det _bara_ själva produkten som det står?

Permalänk
Medlem

Hej,

Visst är det så att priset sticker i väg en del om du ska både ha ljudkort och högtalare, tyvärr är verkligheten ganska skoningslös. Högtalare 789 kr och ljudkort 685 kr, det blir totalt 1474 kr, så vad du har fått fram att det kostar 1558 kr tillsammans vet jag inte.

Som alltid är funktionerna en fråga om tycke och smak samt att det har en viss påverkan av det rum man befinner sig i, när det gäller upplevelsen av dessa effekter. Personligen har man inte någon större nytta av alla effekterna som finns i mjukvaran men som alltid, smaken är som baken delad.

Bulk är som du säger att man få ofta bara hårdvaran och i vissa produkter kan man få med viss mjukvara. I det här fallet kan du besöka Creatives hemsida och där ladda ned manual och divrutiner för sina produkter. Här är länken dit: http://se.europe.creative.com/support/

/Saint25