Hur ska VR ta nästa steg och ta över Gaming?

Permalänk

Hur ska VR ta nästa steg och ta över Gaming?

Efter att ha spelat bara 10 minuter Half Life Alyx på Quest 2 trådlöst måste jag säga att jag blev frälst..
videokassetten i början såg helt verklig ut.
Yrslen av att gå rundor gick över väldigt fort och så fort jag inte tänker på det blir jag inte yr alls.

Att gå tillbaka och köra runt i Cyberpunk känns ju som en klen upplevelse helt plötsligt jämfört med detta.
Det som är problemet när Valve lägger ribban så här pass högt, nu vill man ju att alla spel ska vara VR.

Hur långt in i framtiden är det innan normen för singleplayer, och kanske även till viss del casual multiplayer, icke Esport blir normativt på VR istället för 2D?

1. Rendering. Half Life exempelvis är väl väldigt väloptimerat med Source 2 motorn. Jag har inget monsterrigg men kör 90 Hz / 90 FPS i vad som blir nära 4k, om det nu är det "1832x1920 per öga". Antar att någon här kan mer om det här, behöver entry level komponenter upp i nivå för att VR ska blir mainstream?

2. Faktisk gameplay. Jag har inte själv testat så mycket att skjuta/röra mig osv i VR men av det jag har sett så är det ju lite begränsat jämfört med att lira med mus och tangentbord, vad du kan göra. Tittat man på Skyrim VR exempelvis ser det lite kul ut när folk kör pil och båge, även om vissa tydligen är bra på det. Man är lite begränsad movement-whise så att säga. Finns ju förvisso VR som registrerar fingerrörelser och allt, full body VR osv. Men det kanske inte behövs

Vad är era åsikter.

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Efter att ha spelat bara 10 minuter Half Life Alyx på Quest 2 trådlöst måste jag säga att jag blev frälst..
videokassetten i början såg helt verklig ut.
Yrslen av att gå rundor gick över väldigt fort och så fort jag inte tänker på det blir jag inte yr alls.

Att gå tillbaka och köra runt i Cyberpunk känns ju som en klen upplevelse helt plötsligt jämfört med detta.
Det som är problemet när Valve lägger ribban så här pass högt, nu vill man ju att alla spel ska vara VR.

Hur långt in i framtiden är det innan normen för singleplayer, och kanske även till viss del casual multiplayer, icke Esport blir normativt på VR istället för 2D?

1. Rendering. Half Life exempelvis är väl väldigt väloptimerat med Source 2 motorn. Jag har inget monsterrigg men kör 90 Hz / 90 FPS i vad som blir nära 4k, om det nu är det "1832x1920 per öga". Antar att någon här kan mer om det här, behöver entry level komponenter upp i nivå för att VR ska blir mainstream?

2. Faktisk gameplay. Jag har inte själv testat så mycket att skjuta/röra mig osv i VR men av det jag har sett så är det ju lite begränsat jämfört med att lira med mus och tangentbord, vad du kan göra. Tittat man på Skyrim VR exempelvis ser det lite kul ut när folk kör pil och båge, även om vissa tydligen är bra på det. Man är lite begränsad movement-whise så att säga. Finns ju förvisso VR som registrerar fingerrörelser och allt, full body VR osv. Men det kanske inte behövs

Vad är era åsikter.

det är nog tre saker som behöver ske!

utrustningen måste bli billigare (vet att quest 2 finns äger ett själv) men säg runt 2000-2500kr för ett bra relativt nytt headset och kontrollers.

sen behöver datorerna bli bättre. men precis som du säger så måste gemenemans dator klara av att spela på vr. sure jag sitter idag med ett gtx 1060 3gb och ett 1070 (laptops) och klarar mig fint för mina och barnens behov. men då spelar vi mer eller mindre beatsaber, rec room och job simulator.

sen det absolut viktigaste nöten att knäcka! att få det hela trådlöst på ett enkelt sätt! som det ser ut idag så är det antingen mjukvara med en nedrans massa pill plus att många skulle behöva både ny router och flytta på sin dator för att få det att funka. alternativt dedikerad hårdvara i datorn. detta behöver mer eller mindre vara en box du kopplar in i datorn via USB sen poff allt trådlöst och funkar felfritt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Själv har jag vart frälst ett bra tag, speciellt för sim-racingspel. Dock finns det stora problem som jag tror hindrar vr.

För mig är stora hindret tiden det krävs innan man är i spelt. Då jag inte har gott om plats måste det plockas fram och bort varje gång man ska använda det. Det tar cirka 10 minuter totalt. Detta gör att man minst behöver 1h ledigt för att de ska vara värt det. Jag kan inte vara den enda som har det trångt hemma.

Du på pekar att rörelserna är lite begränsad vilket är sant. Det tror jag ingenjörer reder ut med tiden. Däremot är det inte alla som vill röra sig. Jag vet själv att jag ofta är mer ute efter mycket underhållning utan fysisk ansträngning.

VR har en framtid, men det kommer aldrig ta över. Dock hoppas jag att jag har fel. Skulle inte säga nej till den total realistiskt VR de har i Black Mirror.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag tror inte VR tar över så att det blir större än att spela på en skärm. Det är ett alternativ till gaming, som växer.
Ibland känns det lite som att VR är för oss som spelat länge.
"Plattskärmspel" passar yngre och dom som inte känner att dom "upplevt allt".
Jag har väll 30+år av spelande bakom mig och har haft bla FPS spel som favorit.
Jag har idag svårt att sätta mig med tex ett FPS spel idag efter att ha kört mycket VR.
Cyberpunk har jag sett fram emot flera år sen man spelade ut Witcher 3 tex. Men att spela det spelet ger inte ens en bråkdel av samma inlevelse som man hade hoppats.
Man tänker, det här hade varit så mycket bättre i VR. Det gör man i många spel
Idag hade jag gott om tid över för att spela. Tänkte spela Cyberpunk men valde hellre några rundor In Death Unchained.
Ett förhållandevis "simpelt" spel men det som görs bra göra väldigt bra.
Det är väll det som kännetecknar många VR spel idag.
Dom gör nått väldigt bra men det är inte så brett.
Finns inte så många spel som nailar allt nästan som tex Half life alyx, Boneworks mm och känns som "riktiga" fulllängdspel.

En enhet likt Quest är vad som gör VR "mainstream" och Quest 2 är typ början.
Ett VR tillbehör som kräver PC eller konsol tro jag inte kommer göra det.
Friheten (trådlöst) och möjlighet att köra utan dator/konsol är nyckeln.

Jag har ett annat exempel.
Min far är 71år.
Han har nog aldrig varit intresserad av spel vad jag kan minnas.
Kanske han tyckte det var kul att spela nå gamla hockey spel på Nintendo eller super Nintendo men det var bara med mig så fall.
Han har en Quest och han har 2 spel.
FitXR och Eleven table tennis. Lite rörelse och bordtennis
Han säger varför började man inte med det här tidigare men jag har sagt att det fanns typ inte tidigare så han har inte missat så mycket
Med det tror jag att VR kan locka in folk som normalt inte spelar vanliga spel vanligtvis också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag tror inte VR tar över så att det blir större än att spela på en skärm. Det är ett alternativ till gaming, som växer.
Ibland känns det lite som att VR är för oss som spelat länge.
"Plattskärmspel" passar yngre och dom som inte känner att dom "upplevt allt".
Jag har väll 30+år av spelande bakom mig och har haft bla FPS spel som favorit.
Jag har idag svårt att sätta mig med tex ett FPS spel idag efter att ha kört mycket VR.
Cyberpunk har jag sett fram emot flera år sen man spelade ut Witcher 3 tex. Men att spela det spelet ger inte ens en bråkdel av samma inlevelse som man hade hoppats.
Man tänker, det här hade varit så mycket bättre i VR. Det gör man i många spel
Idag hade jag gott om tid över för att spela. Tänkte spela Cyberpunk men valde hellre några rundor In Death Unchained.
Ett förhållandevis "simpelt" spel men det som görs bra göra väldigt bra.
Det är väll det som kännetecknar många VR spel idag.
Dom gör nått väldigt bra men det är inte så brett.
Finns inte så många spel som nailar allt nästan som tex Half life alyx, Boneworks mm och känns som "riktiga" fulllängdspel.

En enhet likt Quest är vad som gör VR "mainstream" och Quest 2 är typ början.
Ett VR tillbehör som kräver PC eller konsol tro jag inte kommer göra det.
Friheten (trådlöst) och möjlighet att köra utan dator/konsol är nyckeln.

Jag har ett annat exempel.
Min far är 71år.
Han har nog aldrig varit intresserad av spel vad jag kan minnas.
Kanske han tyckte det var kul att spela nå gamla hockey spel på Nintendo eller super Nintendo men det var bara med mig så fall.
Han har en Quest och han har 2 spel.
FitXR och Eleven table tennis. Lite rörelse och bordtennis
Han säger varför började man inte med det här tidigare men jag har sagt att det fanns typ inte tidigare så han har inte missat så mycket
Med det tror jag att VR kan locka in folk som normalt inte spelar vanliga spel vanligtvis också.

Detta! Oculus borde se hur Nintendo lyckades få alla att köpa Nintendo Wii. Wii Sports var en riktig killer app som lockade människor som normalt inte spelade spel att prova. Nackdelen i det fallet var att många inte köpte fler spel.

Sedan att få ner priset, vilket Quest 2 redan gjort bra. Kan man skala av 50-100 dollar till och få med någon stor titel i paketet som lockar folk, likt Wii Sports gjorde.

Och sedan mer spel. Hårdvaran måste finnas för att spelen ska säljas. När man nu har en bra och prisvärd trådlös lösning och ett överlag redan väldigt bra spelutbud så är man nog faktiskt redan där.

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlös Vive Cosmos och måste säga att det är väldigt strulfritt vid start av VR läget.
1. Plugga VR USB i batteriet
2. Gå till PC'n och aktivera Vive Console. Den kopplar upp headsetet oftast utan felmeddelande. Annars starta om PC'n och nytt försök
3. Starta Steam VR om det inte går igång själv.
4. Starta spelet under bevakning av sekvensen på monitorn. Kör sen trådlös VR
5. Batteribyte mitt i spelet funkar utan att döda Steam VR. Har tyvärr tappat ljudet i ACC efter bytet men andra spel funkar.

Annars så behöver VR klassad hårdvara bli billigare och enklare för att bli mainstream. Nya Quest är vägen framåt (utom kopplingen till Fejsbok) för det medan Pimax visar vart vi borde driva utvecklingen. Enormt synfält utan SDE och perfekt tracking plus fps över 90 är målet.
Datorhårdvaran behöver bli billigare och tillgängligare också. När 3090 blivit mainstream är det nog fler som kör VR. Har man maskinen så kostar brillorna som en extra monitor så inte så massiv investering.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

När grafiken börjar närma sig bättre projektorer så kommer 3D göra att många helt vill hoppa pannkakegaming.

Känns som VR är lite vilse det måste va roomscale och det måste va rörelsekontroller. Hade velat se fler raka konversioner av trippelA titlar där man får köra 3D projektor helt enkelt med de kontroller spelet är optimerade för. Nu så har de sabbat vissa lir som Fallout där du tvingas på rörelsekontrollschema. Skyrim tilläts man köra med gamepad tack vare krav från Sony annars hade de gjort samma apmisstag där. 99.99 % av alla trippelA lir får inga VR lägen med tanken de måste göra om styrning mm???

Nu så är det alldeles för mycket usb strul med många VR headsets men sladd i sig är inget problem. Roomscale i all ära men vet inte hur många arbetsföra som efter att ha slitit 8h på jobbet orkar köra 2h thrill of the fight och döda sig än mer. Annars sittande VR är betydligt mer mediterande än pannkakegaming då hjärnan slipper processa fusk3D och försöka göra något vettigt av onaturliga perspektiv förutom då att du bara befinner dig i en värld inte två

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

När grafiken börjar närma sig bättre projektorer så kommer 3D göra att många helt vill hoppa pannkakegaming.

Känns som VR är lite vilse det måste va roomscale och det måste va rörelsekontroller. Hade velat se fler raka konversioner av trippelA titlar där man får köra 3D projektor helt enkelt med de kontroller spelet är optimerade för. Nu så har de sabbat vissa lir som Fallout där du tvingas på rörelsekontrollschema. Skyrim tilläts man köra med gamepad tack vare krav från Sony annars hade de gjort samma apmisstag där. 99.99 % av alla trippelA lir får inga VR lägen med tanken de måste göra om styrning mm???

Nu så är det alldeles för mycket usb strul med många VR headsets men sladd i sig är inget problem. Roomscale i all ära men vet inte hur många arbetsföra som efter att ha slitit 8h på jobbet orkar köra 2h thrill of the fight och döda sig än mer. Annars sittande VR är betydligt mer mediterande än pannkakegaming då hjärnan slipper processa fusk3D och försöka göra något vettigt av onaturliga perspektiv förutom då att du bara befinner dig i en värld inte två

Brukar spela "pannkakslir" med Virtual desktop få en stor skärm framför sig. Ingen 3d men endå rätt ok.
VorpX är annars nått som fixar det du efterfrågar kanske? där får man väll 3d och djupeffekten som ett VR-spel men du styr spelet fortfarande "som vanligt".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Brukar spela "pannkakslir" med Virtual desktop få en stor skärm framför sig. Ingen 3d men endå rätt ok.
VorpX är annars nått som fixar det du efterfrågar kanske? där får man väll 3d och djupeffekten som ett VR-spel men du styr spelet fortfarande "som vanligt".

Vorpx är kul för att se potentialen men 3Dn är alltid mer eller mindre defekt och mer 2.5D med artifakter. Enorm skillnad med vorpx alien isolation och mother ex. Jag brukar förutom Skyrim VR som var klockrent köra spel med enklare grafik man kör i VR läge. T ex Limbo kändes ju som gjort för att köra på en gammal avdankad projektor

Nu är det år sen jag gett upp vorpx så chansen finns ju att det är bättre nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vorpx är kul för att se potentialen men 3Dn är alltid mer eller mindre defekt och mer 2.5D med artifakter. Enorm skillnad med vorpx alien isolation och mother ex. Jag brukar förutom Skyrim VR som var klockrent köra spel med enklare grafik man kör i VR läge. T ex Limbo kändes ju som gjort för att köra på en gammal avdankad projektor

Nu är det år sen jag gett upp vorpx så chansen finns ju att det är bättre nu.

Jag har inte provat själv ännu men GTAV ska tydligen vara perfekt för VR, speciellt om man vill spela med vanlig kontroll.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Att VR är framtiden tvivlar jag inte en sekund på. Att VR redan är en faktor att räkna med i dag går att debattera beroende på ens kriterier men det är inte lika självklart.

Kriterierna nedan är de jag tror måste uppfyllas innan VR blir mainstream.

  • Bättre upplösning

  • Högre FoV

  • Lägre pris

  • Fler AA och AAA-spel

  • Trådlös överföring utan problem

  • Lättare/bekvämare HMD

Vissa av punkterna uppfylls redan idag men mig veterligen finns det ingen som uppfyller alla kraven. Speciellt inte om man vill ha det till ett bra pris.

Jag vill tro att vi om 2-3 produktgenerationer kommer kunna ha riktigt bra VR och då finns det säkert fler stora spel också.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min första generations rift men skulle jag rekommendera andra att skaffa det? Kanske, det beror på. Det finns fortfarande så många nackdelar att det passar långt ifrån alla.