Behöver hjälp med router tips för lägenhet

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med router tips för lägenhet

Tjena!

Införskaffade en D'link DIR-X1860 (Wifi 6 router) i typ November till min lägenhet som är 53 kvm. Har dock döda zoner i lägeheten eller vissa zoner där 1 "plupp" faller bort. Har flyttat runt routern men hittar inte en optimal plats då de blir sämre wifi på andra ställen i bostaden. Köpte mig en repeater men gillar inte alls att de skapas ett "nytt nätverk" så man måste välja vilket av dom man ska vara på. Kollat lite på mesh men hört att de kan bli problem med mesh i mindre boytor om noderna är för nära.
Inte jätte sugen på att köpa nytt då de inte var allt för länge sedan jag införskaffade routern
Uppskattar alla tips och råd!

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så inte andra nät stör? För det borde ju funka menar jag, eller så kanske du har tjocka stenväggar. Och det borde inte behöva sägas, men du kör väl på 5 GHz? Kolla med något verktyg, typ detta, vilka kanaler som passar bäst. En router ska väl kunna lösa det själv men jag vet inte hur bra de är på sånt riktigt.

Repeaters är lite småstruliga enligt min erfarenhet. Antingen samma nätverk som huvud-nätet men då byter inte enheterna nät som de ska, eller så får man växla manuellt men det är ju mekigt också.

Mesh kan absolut funka men det borde inte behövas till 53 kvadrat, om du inte bor i en lång korridor eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du kollat så inte andra nät stör? För det borde ju funka menar jag, eller så kanske du har tjocka stenväggar. Och det borde inte behöva sägas, men du kör väl på 5 GHz? Kolla med något verktyg, typ detta, vilka kanaler som passar bäst. En router ska väl kunna lösa det själv men jag vet inte hur bra de är på sånt riktigt.

Repeaters är lite småstruliga enligt min erfarenhet. Antingen samma nätverk som huvud-nätet men då byter inte enheterna nät som de ska, eller så får man växla manuellt men det är ju mekigt också.

Mesh kan absolut funka men det borde inte behövas till 53 kvadrat, om du inte bor i en lång korridor eller något.

Ja de ligger andra nätverk så dom stör säkert. Har också en armerad betongvägg och den gör garanterat sitt i de hela. Kör på 5 GHZ.
Tack för tipsen! ska testa Wifi analyzern