Permalänk

[Felsök] Lenovo Thinkpad Extreme X1

Jag har en hygglig jobbdator för att kunna redigera film och lite annat. Men jag har hela tiden upplevt att något inte är som det ska. Det gjorde även en praktikant jag hade, som redigerade film på den. Saker går segt. Vår IT-support har tittat på den, både fjärrstyrt, hos mig, och hos dem själva. De har inte kunnat hitta något fel. Leverantörens tekniksupport bytte dock ut moderkortet på den. Men ändå...

Ibland, när den har varit igång ett tag och skärmsläckaren sedan gått igång, och jag skakar liv i den, så är den seg. Muspekaren hackar fram över skärmen.

Jag har även testat att installera och köra såväl World of Tanks och World of Warcraft. Båda spelen laggar bitvis. Nyss så startade jag World of Tanks, och i garaget, så hackar/laggar grafiken. När jag roterar en stridsvagn i garaget, så hackar det, sedan roterar bilden på ett sätt där allt blir suddigt av som av rörelseoskärpa. Och om jag klickar på en annan stridsvagn, så dröjer det någon sekund innan den byter till den, vilket i vanliga fall sker omedelbart.

Datorn har en prestanda som utan problem ska klara spelet. Den säger att drivrutinerna för grafikkortet är utdaterade, men problemet är äldre än så.

Video Card VIDEO CARD
Optimal: GeForce GTX 1050ti (4 GB) / Radeon RX 570 (4 GB)
You Have: GeForce GTX 1650

Video Card
Your graphics driver is
over 3 months out-of date
Click here for the latest drivers

Features: Optimal attributes of your Video Card
Required You Have
Pixel Shader 5.0 5.1
Vertex Shader 5.0 5.1
Dedicated Video RAM 4 GB 4.0 GB

CPU CPU
Optimal: Intel Core i5-7400 / AMD Ryzen 5 1500X
You Have: Intel(R) Core(TM) i9-9880H CPU @ 2.30GHz

RAM RAM
Optimal: 8 GB or more
You Have: 64 GB

OS OS
Optimal: Windows 7/8/10 - 64 bit
You Have: Windows 10

Free Disk Space FREE DISK SPACE
Optimal: 55 GB
You Have: 396 GB

Permalänk
Medlem

Du kan testa lite olika benchmark för att se om poängen du får motsvarar liknande komponenter. Men rent spontant skulle jag väl säga att en ren installation av windows och nya drivrutiner hade varit överst på min lista.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av caratacos:

Jag har en hygglig jobbdator för att kunna redigera film och lite annat. Men jag har hela tiden upplevt att något inte är som det ska. Det gjorde även en praktikant jag hade, som redigerade film på den. Saker går segt. Vår IT-support har tittat på den, både fjärrstyrt, hos mig, och hos dem själva. De har inte kunnat hitta något fel. Leverantörens tekniksupport bytte dock ut moderkortet på den. Men ändå...

Ibland, när den har varit igång ett tag och skärmsläckaren sedan gått igång, och jag skakar liv i den, så är den seg. Muspekaren hackar fram över skärmen.

Jag har även testat att installera och köra såväl World of Tanks och World of Warcraft. Båda spelen laggar bitvis. Nyss så startade jag World of Tanks, och i garaget, så hackar/laggar grafiken. När jag roterar en stridsvagn i garaget, så hackar det, sedan roterar bilden på ett sätt där allt blir suddigt av som av rörelseoskärpa. Och om jag klickar på en annan stridsvagn, så dröjer det någon sekund innan den byter till den, vilket i vanliga fall sker omedelbart.

Datorn har en prestanda som utan problem ska klara spelet. Den säger att drivrutinerna för grafikkortet är utdaterade, men problemet är äldre än så.

Video Card VIDEO CARD
Optimal: GeForce GTX 1050ti (4 GB) / Radeon RX 570 (4 GB)
You Have: GeForce GTX 1650

Video Card
Your graphics driver is
over 3 months out-of date
Click here for the latest drivers

Features: Optimal attributes of your Video Card
Required You Have
Pixel Shader 5.0 5.1
Vertex Shader 5.0 5.1
Dedicated Video RAM 4 GB 4.0 GB

CPU CPU
Optimal: Intel Core i5-7400 / AMD Ryzen 5 1500X
You Have: Intel(R) Core(TM) i9-9880H CPU @ 2.30GHz

RAM RAM
Optimal: 8 GB or more
You Have: 64 GB

OS OS
Optimal: Windows 7/8/10 - 64 bit
You Have: Windows 10

Free Disk Space FREE DISK SPACE
Optimal: 55 GB
You Have: 396 GB

Om ditt jobb är administratörer så kan de ställa till saker om de inte vet vad de håller på med (vilket inte är ovanligt). På mitt jobb schemalade de exempelvis en total malware-genomsökning klockan 10:30 varje dag oavsett belastning, vilket är perfekt timing för kontorsjobb.

Det kan också vara så att Windows håller på att ladda ner en uppdatering, man får ingen indikation på det men det kan ju göra datorn lite seg. Hade jag varit dig så hade jag förstås testat att uppdatera Windows likväl som drivrutinerna först. Löser inte det problemet så kolla vad som äter prestanda i aktivitetshanteraren, är det AV-program exempelvis så får du ändra schemaläggning (eller be IT-avdelningen att göra det), är det något annat kanske det är läge att avinstallera det eller så.

Permalänk
Inaktiv

Är det en sån där fin maskin som switchar mellan inbyggd grafik och nvidia grafik? Min syrras dator hade skitskumt beteende som löstes med att uppgradera drivrutinerna för Intel-grafiken.

Permalänk

Tack för alla inputs.
Jag har varit inne i Nvidias kontrollpanel och kollat grafikinställningarna. Men det har föga hjälpt. Problemet dyker även upp när jag endast är i windows. Det går att avhjälpa genom att starta om datorn. Då flyter det på som vanligt.

Jag ska ge mig på att kolla benchmarks, men behöver läsa in mig lite på det först.

I servicehistoriken så har leverantören som sagt bytt moderkort och sedan ominstallerat och kört system update. Då kanske de ominstallerade Windows?

Permalänk
Hedersmedlem

I bios är discrete GPU aktiverat (endast)?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Nej den är satt till Hybrid graphics.
Total graphics Memory är satt på 256MB.

Nu är vi inne på något jag aldrig har kollat på med datorer, så om det är galet, så är det inget jag har kunskap om. 😊