AMD Ryzen 5000-serien med Zen 3 lanseras för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5000-serien med Zen 3 lanseras för bärbara datorer

När Zen 3 intar bärbara datorer är det med löften om klassledande prestanda inom såväl maxade speldatorer som ultratunna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan man ens säga att 5xxx-serien finns hos stationära datorer? =P

5600x kommer nog att finnas till de som vill köpa den lagom till AM5..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kan man ens säga att 5xxx-serien finns hos stationära datorer? =P

5600x kommer nog att finnas till de som vill köpa den lagom till AM5..

Åtminstone 5800x finns i lager i hos Finska butiker och kollar på deras sida så verkar de få leveranser av 5600x två gånger i veckan. Så visst det är brist på 5600x, men skulle tro att det håller på att reda upp sig. Hos en annan butik, så har de förväntad leveranstid på en 5600x 10.2 om du beställer nu.

Två veckor tycker jag inte personligen är helt överkomligt, med tanke på hur det ser ut med spel konsolerna. Där varken Series X eller Playstation 5 går att förhandsboka för tillfället och Series S kommer i lager i mitten av februari.
Grafikkort är ju likadant, men där ett av 3070 modellerna från Asus fanns i lager igår 5-6 timmar före de tog slut.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Åtminstone 5800x finns i lager i hos Finska butiker och kollar på deras sida så verkar de få leveranser av 5600x två gånger i veckan. Så visst det är brist på 5600x, men skulle tro att det håller på att reda upp sig. Hos en annan butik, så har de förväntad leveranstid på en 5600x 10.2 om du beställer nu.

Två veckor tycker jag inte personligen är helt överkomligt, med tanke på hur det ser ut med spel konsolerna. Där varken Series X eller Playstation 5 går att förhandsboka för tillfället och Series S kommer i lager i mitten av februari.
Grafikkort är ju likadant, men där ett av 3070 modellerna från Asus fanns i lager igår 5-6 timmar före de tog slut.

5800x är för dyr.

Vill inte köpa från utlandet då det nästan alltid krånglar med frakt och garantiärende.

Just nu tjafsar jag med AlphaCool och dessa vill inte ta ansvar över reklamationen då de har butiker i Kina som skickar till EU så de kan slippa garantiärenden.. sinnes.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Fett! Vad kommer zen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fett! Vad kommer zen?

Zen kommer 4.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kan man ens säga att 5xxx-serien finns hos stationära datorer? =P

5600x kommer nog att finnas till de som vill köpa den lagom till AM5..

Japp. 5800X finns i lager överallt och 5600X går att få om man har koll på när butiker får sina leveranser, den har funnits på både webhallen och Inet nu under Januari. Bara 5900X som verkar vara riktigt svår att få tag på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Konsolgrävare

Man blir ju riktigt sugen på en ASUS ROG Zephyrus G14.

Väntar på priser och reviews först innan man bestämmer sig.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu är det väl bara desktop-APU:erna kvar som kan tänkas släppas. Håller fanken tummarna att de inte kör samma fuling som med 4000-serien och gör dessa tillgängliga för massorna.

Om inte så får man väl i värsta fall börja vänta på en mini-pc med 5600U eller 5800U á la Asus PN50..

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Japp. 5800X finns i lager överallt och 5600X går att få om man har koll på när butiker får sina leveranser, den har funnits på både webhallen och Inet nu under Januari. Bara 5900X som verkar vara riktigt svår att få tag på.

Håller koll gör jag..

Varje gång datumet för leverans närmar sig..BOOM! skjuts fram en månad till.

Frågar man ÅF om nästa leverans..

''vI vEt InTe RiKtiGt?'' Eller, ''vAd aEr 3N RiSs3N 56o0x?!''

Kompetens.. överskattat idag.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fett! Vad kommer zen?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Zen kommer 4.

Same Zen but different.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Håller koll gör jag..

Varje gång datumet för leverans närmar sig..BOOM! skjuts fram en månad till.

Frågar man ÅF om nästa leverans..

''vI vEt InTe RiKtiGt?'' Eller, ''vAd aEr 3N RiSs3N 56o0x?!''

Kompetens.. överskattat idag.

Webhallen hade 5600X inne förra veckan i vilket fall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Webhallen hade 5600X inne förra veckan i vilket fall.

Måste försvunnit direkt.. kollar dagligen på de flesta butiker.. men kan ju inte sitta 24/7 med F5 spammande..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SockerfriKetchup:

Håller koll gör jag..

Varje gång datumet för leverans närmar sig..BOOM! skjuts fram en månad till.

Frågar man ÅF om nästa leverans..

''vI vEt InTe RiKtiGt?'' Eller, ''vAd aEr 3N RiSs3N 56o0x?!''

Kompetens.. överskattat idag.

Återförsäljare och enstaka individers kompetens lämnar jag därhän, men det har ingenting med saken att göra.

Verkligheten är att återförsäljarna helt enkelt inte vet när nästa leverans kommer och ibland skjuter AMD fram ett tidigare aviserat datum. De vet i nuläget inte heller vilka modeller de får när leveransen väl är på gång.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Återförsäljare och enstaka individers kompetens lämnar jag därhän, men det har ingenting med saken att göra.

Verkligheten är att återförsäljarna helt enkelt inte vet när nästa leverans kommer och ibland skjuter AMD fram ett tidigare aviserat datum. De vet i nuläget inte heller vilka modeller de får när leveransen väl är på gång.

Kruxet är..hade jag vetat att AMD skulle ha en sådan kopiös dålig tillverkning på kretsarna skulle jag kört på Intel istället.

2 ggr har jag snubblat för AMD's snicksnack..

Så jag antar att det är mitt egna naiva fel helt enkelt..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Måste försvunnit direkt.. kollar dagligen på de flesta butiker.. men kan ju inte sitta 24/7 med F5 spammande..

Mjo, tog väl drygt 10 minuter. Tips är att ställa in så du får påminnelse på mejlen när det kommer in lager, vart så jag fick mitt 6800XT utan att köa överhuvudtaget.

Skrivet av Jacob:

Återförsäljare och enstaka individers kompetens lämnar jag därhän, men det har ingenting med saken att göra.

Verkligheten är att återförsäljarna helt enkelt inte vet när nästa leverans kommer och ibland skjuter AMD fram ett tidigare aviserat datum. De vet i nuläget inte heller vilka modeller de får när leveransen väl är på gång.

Precis. Tycker det är oerhört sorgligt när det gapas om att "aldrig mer handla hos xxx" för att det inte finns några grafikkort på utsatt datum. Måste vara ett rent helvete att jobba på deras kundtjänster för närvarande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kruxet är..hade jag vetat att AMD skulle ha en sådan kopiös dålig tillverkning på kretsarna skulle jag kört på Intel istället.

2 ggr har jag snubblat för AMD's snicksnack..

Så jag antar att det är mitt egna naiva fel helt enkelt..

Vill du ha en produkt mängder sitter och väntar på förboka. Annars får du inget.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

5800H kombinerat med RTX 3070 o 2560x skärm verkar vara ett vettigt alternativ för mig. Får sätta mig o leta info om vad som kommer ut från olika tillverkare utan att kosta en förmögenhet o hemmet..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Mjo, tog väl drygt 10 minuter. Tips är att ställa in så du får påminnelse på mejlen när det kommer in lager, vart så jag fick mitt 6800XT utan att köa överhuvudtaget.

Precis. Tycker det är oerhört sorgligt när det gapas om att "aldrig mer handla hos xxx" för att det inte finns några grafikkort på utsatt datum. Måste vara ett rent helvete att jobba på deras kundtjänster för närvarande.

Nej, men att gå in till butiken och fråga om varan och personalen har inte en aning vad det är, eller om de säljer detta eller vad en PC-komponent är... Göra kunden till åtlöje och sedan fnittrar när en ''nörd'' frågar om hjälp.. sedan kommer de ''tuffa'' expediterna som jobbar på TV-avdelningen och ska ''kolla'' läget och ''hjälpa'' till..

@Netonnet har detta fenomen.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Vill du ha en produkt mängder sitter och väntar på förboka. Annars får du inget.

Förboka?! Köpa grisen i säcken gör man inte igen.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Förboka?! Köpa grisen i säcken gör man inte igen.

Finns recensioner ute, förboka utan att betala går att göra. Om du inte är bered att förboka då ligger det ju hos dig snarare än leverantörer. Varorna går ju till dem som först köper, punkt. Känns kanske tråkigt att man måste sitta och spana konstant, men så är det när tillgång inte möter efterfrågan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ingen usb4 för ryzen 5000 alltså?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Nej, men att gå in till butiken och fråga om varan och personalen har inte en aning vad det är, eller om de säljer detta eller vad en PC-komponent är... Göra kunden till åtlöje och sedan fnittrar när en ''nörd'' frågar om hjälp.. sedan kommer de ''tuffa'' expediterna som jobbar på TV-avdelningen och ska ''kolla'' läget och ''hjälpa'' till..

@Netonnet har detta fenomen.

Man är ju så klart olika, jag stör mig på folk som går till WEBhallen utan en aning om vad de ska köpa eller om det säljs av webhallen öht eller finns i lager i just den butiken. Ganska lätt att kolla lagerstatus på ställen som Netonnet innan, då kan man boka för upphämtning så slipper du fnittrig personal.

Tips till alla, gör din research innan du går till butiken så slipper vi vänta på ditt velande i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kruxet är..hade jag vetat att AMD skulle ha en sådan kopiös dålig tillverkning på kretsarna skulle jag kört på Intel istället.

2 ggr har jag snubblat för AMD's snicksnack..

Så jag antar att det är mitt egna naiva fel helt enkelt..

Och sedan inser man att Intel har liknade problem med sina leveranser. Det är ju nästan som vi har en pandemi och därför är det brist på kretsar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kanske att man kan få en jobbdator nu med AMD i?
Verkar helt klart lovande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kan man ens säga att 5xxx-serien finns hos stationära datorer? =P

5600x kommer nog att finnas till de som vill köpa den lagom till AM5..

Skrivet av SockerfriKetchup:

5800x är för dyr.

Vill inte köpa från utlandet då det nästan alltid krånglar med frakt och garantiärende.

Just nu tjafsar jag med AlphaCool och dessa vill inte ta ansvar över reklamationen då de har butiker i Kina som skickar till EU så de kan slippa garantiärenden.. sinnes.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Håller koll gör jag..

Varje gång datumet för leverans närmar sig..BOOM! skjuts fram en månad till.

Frågar man ÅF om nästa leverans..

''vI vEt InTe RiKtiGt?'' Eller, ''vAd aEr 3N RiSs3N 56o0x?!''

Kompetens.. överskattat idag.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Måste försvunnit direkt.. kollar dagligen på de flesta butiker.. men kan ju inte sitta 24/7 med F5 spammande..

Skrivet av SockerfriKetchup:

Kruxet är..hade jag vetat att AMD skulle ha en sådan kopiös dålig tillverkning på kretsarna skulle jag kört på Intel istället.

2 ggr har jag snubblat för AMD's snicksnack..

Så jag antar att det är mitt egna naiva fel helt enkelt..

Skrivet av SockerfriKetchup:

Nej, men att gå in till butiken och fråga om varan och personalen har inte en aning vad det är, eller om de säljer detta eller vad en PC-komponent är... Göra kunden till åtlöje och sedan fnittrar när en ''nörd'' frågar om hjälp.. sedan kommer de ''tuffa'' expediterna som jobbar på TV-avdelningen och ska ''kolla'' läget och ''hjälpa'' till..

@Netonnet har detta fenomen.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Förboka?! Köpa grisen i säcken gör man inte igen.

Du verkar ju mer eller mindre leta efter problem.
Lägg en order på den CPU du vill ha hos en återförsäljare du gillar och välj tex klarna som betalmedel. Du får din CPU så fort det är din "tur" och du behöver inte betala förrän de skickat CPUn. Om du kan bygga datorer borde du även kunna inhandla delarna till dem på nätet utan större problem...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Undrar hur många hundra laptops Lenovo kommer släppa med dessa processorer utan att en enda människa förutom någon halvdassig youtuber med 12000 subs av en eller annan anledning, får tag på en. Fast det är klart..tack vare Lenovo sparade jag 15000 på att de aldrig dök upp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av EvonS:

5800H kombinerat med RTX 3070 o 2560x skärm verkar vara ett vettigt alternativ för mig. Får sätta mig o leta info om vad som kommer ut från olika tillverkare utan att kosta en förmögenhet o hemmet..

x
Asus ROG Zephyrus G15 verkar ha det du söker, men på prisjakt går den loss på 21990. Asus verkar också ha de lägre värden på TDP för RTX korten
Såg nyss att Nvidia droppat MaxQ och P nu får man titta på TDP som tillverkaren anger för RTX3060-RTX3080, verkar variera mycket i prestanda om det är en 80 TDP+turbo eller 115 TDP+ turbo modell.

Redigerat för att inlägget var felaktigt, Nvidia har ändrat upplägg för sina RTX kort
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

x
Asus ROG Zephyrus G15 verkar ha det du söker, men på prisjakt går den loss på 21990. Asus verkar också ha de lägre värden på TDP för RTX korten
Såg nyss att Nvidia droppat MaxQ och P nu får man titta på TDP som tillverkaren anger för RTX3060-RTX3080, verkar variera mycket i prestanda om det är en 80 TDP+turbo eller 115 TDP+ turbo modell.

Tror Lenovo Legion 5 Pro är bättre alternativ. 16" 2560 16:10 skärm. Elgiganten har med 3060 för 16k o 3070 för 18k.. men återstår o se om det kommer finnas några o köpa då Lenovo Legion är väldigt populära.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Tror Lenovo Legion 5 Pro är bättre alternativ. 16" 2560 16:10 skärm. Elgiganten har med 3060 för 16k o 3070 för 18k.. men återstår o se om det kommer finnas några o köpa då Lenovo Legion är väldigt populära.

Lenovo Legion 5 Pro verkar klart prisvärd jämfört med andra tillverkare om dessa priser håller