Hittat ett ATI Radeon 9800 Pro i källaren

Permalänk
Medlem

Hittat ett ATI Radeon 9800 Pro i källaren

Vet inte riktigt vad jag ska göra med det.
Har låda och några tillhörande skivor och kablar. Kylningen är bytt och orginalet finns inte kvar. Istället sitter där en Zahlman-kylare.

Jag har knappast en dator med AGP eftersom jag inte håller på med retro-grejor.
Det är för gammalt för att vara aktuellt för t ex ni som bygger retro-datorer för RetroLan då jag förstått att gränsen går vid 1999/2000?

Finns det någon "mellan-retro"-marknad någonstans eller liknande?
Eller någon som har andra bra tips?

Uppskattar alla tips!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Fungerande 9800 PRO är sällsynta numera.
ATI fummlade med kylningen vilket gjorde att korten eldade upp sig själva efter ett tag.
Har själv säkert 5 trasiga kort, och har återvunnit lika många...
Ett fungerande kort är definitivt värt att sälja.

Permalänk
Inaktiv

Sälj till högstbjudande! Vad personen som bygger retrodator vill ha för komponenter är ju unikt för varje person.

Min mest använda retrodator är minst 10 år för ny (HD5850 som grafikkort, Celeron Core 2 Duo som CPU) för titlarna som används på den men fungerar så här långt fint. För andra är det viktigare att ha "rätt" komponenter och kanske det de själva hade vid tiden det begav sig.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ATI 9800 PRO all-in-wonder som fungerar utmärkt och som inte är speciellt mycket använt, är det en raritet alltså?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns köp&sälj på FB med 10-15 år gammalt som gräns för "retro" där det kanske skulel passa in.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min första dator som jag byggde hade ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro. Blått kretskort och kopparkylare. Det såg så jäkla smexigt ut. Uppgraderade sedan kylaren till en Arctic Cooling VGA Silencer 2.0.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Min första dator som jag byggde hade ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro. Blått kretskort och kopparkylare. Det såg så jäkla smexigt ut. Uppgraderade sedan kylaren till en Arctic Cooling VGA Silencer 2.0.

Typ denna? Snygg! Saknar faktiskt tiden man faktiskt såg själva kortet. Dagens kylare och kåpor fyller oftast sin funktion, men man döljer ändå vad som finns där under:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fungerande 9800 PRO är sällsynta numera.
ATI fummlade med kylningen vilket gjorde att korten eldade upp sig själva efter ett tag.
Har själv säkert 5 trasiga kort, och har återvunnit lika många...
Ett fungerande kort är definitivt värt att sälja.

Oklart om det faktiskt fungerar. Det har legat i sin orginallåda med antistat-påse sedan jag tog ut kortet från datorn - och då fungerade det.

I denna tid har jag valt att vara lat för att nå mina mål och det innebär bl a att allt som jag lägger till försäljning som inte hämtas åker med till nästa besök till sopstationen för att lämna till återbruk (Erikshjälpen eller liknande).
Men denna har ändå något nostalgiskt runt sig för mig. Jag kommer ihåg hur brutalt dyrt det var på sin tid (tyckte jag) med sina 4500:- eller hur mycket det exakt nu var. Så jag vill hellre att det kommer till användning av någon som vill ha det snarare än att skicka det till skrot eller Erikshjälpen...

Skrivet av ronz:

Min första dator som jag byggde hade ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro. Blått kretskort och kopparkylare. Det såg så jäkla smexigt ut. Uppgraderade sedan kylaren till en Arctic Cooling VGA Silencer 2.0.

Skrivet av anon5930:

Typ denna? Snygg! Saknar faktiskt tiden man faktiskt såg själva kortet. Dagens kylare och kåpor fyller oftast sin funktion, men man döljer ändå vad som finns där under:

https://www.ixbt.com/video2/images/r9800pro-2/herc-9800pro-scan-front.jpg

Japp. Håller med. Det är stilrent idag med att man har kåpor men det är inte speciellt intressant. Jag själv har alltid gillat kretsar.
Jag är glad över att t ex MSI började med röda moderkort ganska tidigt och valde att gå från den riktigt fula bruna färgen som annars fanns på tidigare moderkort.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Något jag minns med ati 9800 pro kortet som jag fortfarande äger var att drivrutinerna var väldigt dåliga och att jag efter en tid negraddraderade till ett 1-2 generationer äldre nvidiakort. Jag körde för övrigt Linux och hade bara testat Windows xp men tappat intresset för det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Något jag minns med ati 9800 pro kortet som jag fortfarande äger var att drivrutinerna var väldigt dåliga

Har jag själv inget minne alls av faktiskt. Bytte ett Geforce 3 mot ett 9800 Pro i en Dell jag hade på den tiden utrustad med 1.7GHz willamette P4 CPU. Typ dubblade FPS direkt i tyngre spel, kanske ännu mer, minns inte riktigt faktiskt. Satte små kylflänsar på minneschippen, då gick det att överklocka minnet ganska bra också, samt att det fanns marginal i GPUn oxo. Doom 3 var riktigt spelbart i 1280*1024.

Kanske var någon drivrutin som strulade någon gång, men sånt händer ju även nuförtiden. Funkade riktigt bra det kortet skulle jag säga. Sedan blev det dock Nvidia igen med en annan Dell som nu hade en 3.nånting GHz Prescott P4 och Geforce 6800 vanilla med inbyggd PCIe version 1.0 utan bryggchip till AGP. Rejäl prestandauppgradering mot 9800 Pro, även fast det bara var ett mellanklasskort.

BTX moderkort för övrigt! Det var tider det... Schysst chassi var det till den datorn också, väldigt välkonstruerat, vibrationsdämpade vaggor för hårddiskar med mera. Dock var detta på den gamla onda tiden då allt var Dell special special. Icke-standard nätaggregat, moderkort utan vanliga distanser med skruvar, istället körde de med skumma metallclips. Till och med fläktarna hade specialkontakter. Störigt till max, inget gick att fixa på egen hand, inget gick att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Aha ja så var det nog, jag bytte alla kylflänsar mot något zalmankit på mitt 9800 pro all in wonder, jag kämpade med det i några månader innan jag bytte till ett geforce 4 mx lågbudget kort som var mycket långsammare men som istället hade fungerande drivrutiner under linux. Spel hade jag tappat intresse för. Jag försökte spela wow men lessnade helt efter någon timme. Jag hade problem med krasher i windows xp oxå och jag hade bara det under en mycket kort period innan jag raderade xp partitionen helt och undvek allt som hade med windows under många år framöver. Så jag har ett nästan oanvänt 9800 pro all in wonder kort liggandes. Jag borde kanske sålt det då det begav sig

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Aha ja så var det nog, jag bytte alla kylflänsar mot något zalmankit på mitt 9800 pro all in wonder, jag kämpade med det i några månader innan jag bytte till ett geforce 4 mx lågbudget kort som var mycket långsammare men som istället hade fungerande drivrutiner under linux. Spel hade jag tappat intresse för. Jag försökte spela wow men lessnade helt efter någon timme. Jag hade problem med krasher i windows xp oxå och jag hade bara det under en mycket kort period innan jag raderade xp partitionen helt och undvek allt som hade med windows under många år framöver. Så jag har ett nästan oanvänt 9800 pro all in wonder kort liggandes. Jag borde kanske sålt det då det begav sig

Tar gärna emot det om du behöver platsen

Permalänk
Avstängd

Hade ett 9700 pro 128MB själv en gång i tiden. Var ett trevligt kort. Vet inte riktigt vad jag skulle göra med ett i dagsläget. Spelar inte mycket retro förutom lite 8-bitars Nintendo.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tar gärna emot det om du behöver platsen

Det kan bli så att det hamnar på tradera i framtiden som så mycket annat retro som jag har liggandes.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.