Virtualisera Windows XP i VMware?

Permalänk
Avstängd

Virtualisera Windows XP i VMware?

Tjo! En av mina kunder önskar att jag skall arbeta med ett program som enbart fungerar på Windows XP.

Därför undrar jag hur man kan få tag på en Windows XP-licens någonstans i rådande tider?

Dessutom undrar jag hur man installerar med en XP-skiva på VMWare? Är det lättast att installera den som en .ISO-fil eller från en extern CD-enhet? Finns det möjlighet att skapa en USB-version av operativsystemet som man installerar via USB precis som med Windows 10?

Tack för svar på förhand! / AplAy.

§9 /Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Tjo! En av mina kunder önskar att jag skall arbeta med ett program som enbart fungerar på Windows XP.

Därför undrar jag hur man kan få tag på en Windows XP-licens någonstans i rådande tider?

Dessutom undrar jag hur man installerar med en XP-skiva på VMWare? Är det lättast att installera den som en .ISO-fil eller från en extern CD-enhet? Finns det möjlighet att skapa en USB-version av operativsystemet som man installerar via USB precis som med Windows 10?

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Normalt är det enklast att ha en ISO som man pekar ut när man skapar maskinen, sen installerar den som om det var från skiva. Angående att få tag i XP så går det nog via någon som har tillgång till MS plattform, alltså typ studenter på högskola eller de som har VS-prenumeration via jobbet (kan vara privat också men det är dyrt).

Permalänk
Rekordmedlem

Det första man bör göra är att undersöka varför, varför XP ?
Om det nu tvunget måste vara nått gammalt mög som inte går att byta ut så kan man prova att köra det i Wine i Linux som brukar ge hög kompatibilitet med XPprogram och funkar inte det kan man börja fundera på virtuella maskiner som verkligen kör XP på riktigt.
Original XP pro skiva med licens kan du köpa på tex Ebay för runt € 20.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8002

öppna med 7zip och plocka ut img filen

Edit: sources\xpm öppnar du också med 7zip sen har du VirtualXPVHD som du kan köra i tex virtualbox

Permalänk

Är du helt säker på att det faktiskt bara fungerar på Windows XP? Det är många program som säger att de bara fungerar på XP, men som fungerar alldeles utmärkt i Windows 10.

Jag har själv flera gånger fått hjälpa kunder som med bestämdhet hävdat att ett visst program bara fungerar i Windows XP. När jag har frågat dem om de har provat det i Windows 10 blir svaret, "Nej, för det står i manualen till programmet att systemkravet är Windows XP.". Manualen, som skrevs 2002.

Jag menar inte egentligen att ifrågasätta om du behöver XP eller inte. Naturligtvis vet du det bäst själv. Men det är bara en tanke som kan vara värd att titta på, beroende på omständigheterna.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MvonSchantz:

Är du helt säker på att det faktiskt bara fungerar på Windows XP? Det är många program som säger att de bara fungerar på XP, men som fungerar alldeles utmärkt i Windows 10.

Jag har själv flera gånger fått hjälpa kunder som med bestämdhet hävdat att ett visst program bara fungerar i Windows XP. När jag har frågat dem om de har provat det i Windows 10 blir svaret, "Nej, för det står i manualen till programmet att systemkravet är Windows XP.". Manualen, som skrevs 2002.

Jag menar inte egentligen att ifrågasätta om du behöver XP eller inte. Naturligtvis vet du det bäst själv. Men det är bara en tanke som kan vara värd att titta på, beroende på omständigheterna.

Jo det är inte ovanligt. Speciellt med kompatibilitetslägena som finns i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MvonSchantz:

Är du helt säker på att det faktiskt bara fungerar på Windows XP? Det är många program som säger att de bara fungerar på XP, men som fungerar alldeles utmärkt i Windows 10.

Jag har själv flera gånger fått hjälpa kunder som med bestämdhet hävdat att ett visst program bara fungerar i Windows XP. När jag har frågat dem om de har provat det i Windows 10 blir svaret, "Nej, för det står i manualen till programmet att systemkravet är Windows XP.". Manualen, som skrevs 2002.

Jag menar inte egentligen att ifrågasätta om du behöver XP eller inte. Naturligtvis vet du det bäst själv. Men det är bara en tanke som kan vara värd att titta på, beroende på omständigheterna.

Kunden har redan berättat att det finns allvarliga buggar i programmet när det körs på Windows 10 trots att annars fungerar. Dessa buggar leder till förskjutningar i hur programmet använder radbrytningar vilket gör att slutprodukten blir ej önskvärd. Så det har redan tittats på och undersökts.

Just nu försöker jag få Windows XP att fungera med USB-stickor. En i NTFS och en FAT32 men båda ger mig felmeddelandet om en hal.dll-fil som är korrupt eller saknas. Jag kollade i Windows XP i386-mapp där hal.dl_ filen finns. Kan vara dålig Windows XP version jag försöker boota?

Eller är det något krux med datorn? Datorn jag gör detta på är en gammal skoldator Dell Latitude E5450 med Windows 7 installerat. Jag såg någon YT-klipp om att ställa om SATA till ACHI från RAID (kanske irrelevant?). Det är redan inställt så att den försöker boota från USB-enhet dock. Har provat med 2 st olika USB-stickor (båda 14 GB). Måste det vara ännu mindre utrymme på USB-stickan? Max 2, 4, eller 8GB?

Jag testat lägga in en boot.ini fil men det gjorde inget. För övrigt har de filerna: NTLDR och NTDETECT.COM tillagda. Använde "ISO to USB"-program för att skapa USB-bootable enheterna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Kunden har redan berättat att det finns allvarliga buggar i programmet när det körs på Windows 10 trots att annars fungerar. Dessa buggar leder till förskjutningar i hur programmet använder radbrytningar vilket gör att slutprodukten blir ej önskvärd. Så det har redan tittats på och undersökts.

Just nu försöker jag få Windows XP att fungera med USB-stickor. En i NTFS och en FAT32 men båda ger mig felmeddelandet om en hal.dll-fil som är korrupt eller saknas. Jag kollade i Windows XP i386-mapp där hal.dl_ filen finns. Kan vara dålig Windows XP version jag försöker boota?

Eller är det något krux med datorn? Datorn jag gör detta på är en gammal skoldator Dell Latitude E5450 med Windows 7 installerat. Jag såg någon YT-klipp om att ställa om SATA till ACHI från RAID (kanske irrelevant?). Det är redan inställt så att den försöker boota från USB-enhet dock. Har provat med 2 st olika USB-stickor (båda 14 GB). Måste det vara ännu mindre utrymme på USB-stickan? Max 2, 4, eller 8GB?

Jag testat lägga in en boot.ini fil men det gjorde inget. För övrigt har de filerna: NTLDR och NTDETECT.COM tillagda. Använde "ISO to USB"-program för att skapa USB-bootable enheterna.

Vad försöker du göra från usb ? Det finns inget stöd för att installera eller köra XP via usb i XP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! En av mina kunder önskar att jag skall arbeta med ett program som enbart fungerar på Windows XP.

Därför undrar jag hur man kan få tag på en Windows XP-licens någonstans i rådande tider?
Någon som har en XP-skiva liggandes som inte används som jag skulle kunna få låna?
Kan betala för frakt+retur via post.

Dessutom undrar jag hur man installerar med en XP-skiva på VMWare? Är det lättast att installera den som en .ISO-fil eller från en extern CD-enhet? Finns det möjlighet att skapa en USB-version av operativsystemet som man installerar via USB precis som med Windows 10?

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Det här kanske https://archive.org/details/windows-xp-VMWARE

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad försöker du göra från usb ? Det finns inget stöd för att installera eller köra XP via usb i XP.

Aha, är det därför den reagerar som den gör vid uppstart? Måste man alltså bränna av den till en CD/DVD?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Aha, är det därför den reagerar som den gör vid uppstart? Måste man alltså bränna av den till en CD/DVD?

Ja och nej, du kan installera från imagefiler i vmware men ska du installera på en fysisk maskin så är det optisk media som gäller. (eller mer korrekt fanns väl XP även på diskett även om ingen vettig använde det, har för mig att det behövdes 54 diskar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Får följande felmeddelande i VMWare: "Error while powering on: This host supports AMD-V, but AMD-V is disabled"

Det verkar som om man ska in i BIOS och aktivera "SVM" under Advanced CPU Settings. Påverkar det prestandan för övriga programvaror eller är det endast en optimeringsinställning för att köra VM med AMD-processorer?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja och nej, du kan installera från imagefiler i vmware men ska du installera på en fysisk maskin så är det optisk media som gäller. (eller mer korrekt fanns väl XP även på diskett även om ingen vettig använde det, har för mig att det behövdes 54 diskar)

Hur kommer det sig då att det finns "guider" här och var på internet om att boota Windows XP från USB? T.ex.: https://neosmart.net/wiki/bootable-windows-usb/#Create_a_Wind...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Får följande felmeddelande i VMWare: "Error while powering on: This host supports AMD-V, but AMD-V is disabled"

Det verkar som om man ska in i BIOS och aktivera "SVM" under Advanced CPU Settings. Påverkar det prestandan för övriga programvaror eller är det endast en optimeringsinställning för att köra VM med AMD-processorer?

Du aktiverar hårdvaruvirtualisering, virtualisering tar naturligtvis prestanda från den fysiska datorn eftersom det innebär att du delar hårdvaran mellan flera datorer men man slipper ju ha flera fysiska datorer för att lösa uppgiften.

Skrivet av AplAy:

Hur kommer det sig då att det finns "guider" här och var på internet om att boota Windows XP från USB? T.ex.: https://neosmart.net/wiki/bootable-windows-usb/#Create_a_Wind...

Det finns många modifierade mjukvaror och metoder till win men om du håller dig till vad MS officiellt stödjer så är usb inte ett alternativ för XP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du aktiverar hårdvaruvirtualisering, virtualisering tar naturligtvis prestanda från den fysiska datorn eftersom det innebär att du delar hårdvaran mellan flera datorer men man slipper ju ha flera fysiska datorer för att lösa uppgiften.

Det finns många modifierade mjukvaror och metoder till win men om du håller dig till vad MS officiellt stödjer så är usb inte ett alternativ för XP.

Jag förstår. Snabb fråga: måste man bränna XP-iso-filen till CD-skiva eller fungerar en DVD-R skiva också?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Installerade en VPS med XP för inte allt för längesedan. Det som fungerade smidigast var att ladda upp en XP ISO till ditt datastore och sedan mounta i maskinen som det ska installeras på!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Snabb fråga: måste man bränna XP-iso-filen till CD-skiva eller fungerar en DVD-R skiva också?

Helst vill du ju inte blanda in någon plastbit utan bara säga åt hypervisorn att montera ISO-filen i en virtuell läsare istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Helst vill du ju inte blanda in någon plastbit utan bara säga åt hypervisorn att montera ISO-filen i en virtuell läsare istället.

Jovars, fast nu funderar jag om jag skulle försöka mig på att installera på Latitude E5450! Och då om det måste vara gammal CD-skiva eller om gammal DVD-R fungerar oxå. Har en CD/DVD-läsare+brännare i samma USB-enhet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle inte du installera i vmware? Om du ska installera på fysisk maskin måste du såklart bränna ISO-filen til en skiva.
Annars: https://i.stack.imgur.com/Oo7lX.jpg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, fast nu funderar jag om jag skulle försöka mig på att installera på Latitude E5450! Och då om det måste vara gammal CD-skiva eller om gammal DVD-R fungerar oxå. Har en CD/DVD-läsare+brännare i samma USB-enhet.

Det är ingen skillnad på vilken skivtyp du använder från wins sida så bara skivan är ok för läsaren funkar den men man bör tänka på att gamla dvder oftast inte hanterar alla typer av dvd skivor (+- och ram) medans nyare brukar klara alla typer men använder du samma enhet för att först bränna som för att sen installera så klarar enheten av skivtypen för annars skulle den inte gått att bränna
Du kan ju också bränna på CD så får du ännu högre kompatibilitet på skivan för dvdläsare var ju inte vanligt i början på XP datorer och skivan kan ju vara vettig att spara för nått retrobygge eller "verktyg" i allmänhet när man vill pilla med nån gammal dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste du installera om då? Kan du inte köpa en gammal dator som har XP redan installerat, det finns säkert flera såna i garderober. Annars kanske kunden har en lösning eftersom han uppenbarligen kör programmet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Skulle inte du installera i vmware? Om du ska installera på fysisk maskin måste du såklart bränna ISO-filen til en skiva.
Annars: https://i.stack.imgur.com/Oo7lX.jpg

Jo, om jag inte får till med XP annars. Hade föredragit att kunna köra det på en annan enskild dator. Attans att jag har slängt mina gamla CD-R-skivor. Köpte 10 pack så får jag testa, annars får jag leva med VM-varianten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av granite:

Måste du installera om då? Kan du inte köpa en gammal dator som har XP redan installerat, det finns säkert flera såna i garderober. Annars kanske kunden har en lösning eftersom han uppenbarligen kör programmet.

Jag tror kunden har några exklusiva XP-datorer som redan används (även slut på licenser att dela med sig av). För övrigt körs VM-lösningar som de köpt in via IT-konsulter om jag förstått det hela korrekt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Förstår inte tråden alls.

Det går inte att köpa en licens för Windows XP i någon vanlig mening – läs på om downgrade rights inom software assurance eller commercial licensing istället och ring en Microsoft-partner.

Går du till marknadsplatser kommer du inte få någon äkta vara. Detta kan vara lite av ett problem då Microsoft inte förser dig med ISOs för Windows XP o.s.v.

Testa för övrigt om du inte kan köra programmet på Windows 7 åtminstone.

Tips Windows VDA genom kommersiell licensiering plus legitim media för OS du ska köra. Äldre operativsystem går inte att köra direkt på ny hårdvara, du måste köra virtualisering direkt på datorn eller på en server. Virtualisering är det som kommer fungera bäst, annars måste du ha hårdvara anno 2001-2008.

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet är alltså att uppdragsgivaren förser dig med en ny dator licensierad för Windows VDA och en förkonfigurerad Windows XP-avbild du kan köra virtuellt. Litet pris för att köra legacyprogram.

Permalänk
Avstängd

Jag har blivit tipsad om att ENDAST köra Windows XP virtuellt på grund av säkerhetsriskerna med ett sådant gammalt OS. Så då får det bli virtuellt som tipsat här då!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Alright! Har "installerat" Windows XP Professional SP3 i VMware Workstation 16 Player.

Finns det några rekommenderade inställningar inuti VMware för virtualiseringen? Just nu är det 512 MB ram, 40 GB hårddisk utrymme, och 1 CPU-kärna. Bör man öka upp till 2 CPU-kärnor eller är det overkill för virtualiserat XP?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alright! Har "installerat" Windows XP Professional SP3 i VMware Workstation 16 Player.

Finns det några rekommenderade inställningar inuti VMware för virtualiseringen? Just nu är det 512 MB ram, 40 GB hårddisk utrymme, och 1 CPU-kärna. Bör man öka upp till 2 CPU-kärnor eller är det overkill för virtualiserat XP?

En tråd räcker ganska långt i XP, helst med moderna CPU:er. Skadar dock inte att öka om man nu vill eller om man har tänkt köra tyngre program som råkar ha multitrådskompatibilitet. Ska man köra mycket multitasking så kan det vara trevligt att ha minst två trådar.

Kan däremot rekommendera att du ökar RAM till minst 1GB eller högre (3-4GB är max för 32-bitars i stort sett) även om 512MB är fullt funktionellt, men jag vill minnas att XP rullar på lite bättre med 1GB+ iom caching osv.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Så mycket diskussion kring något så basic. Och som om endast WinXP stöd och det att köra det virtuellt vore något unikt, det är snarare standardlösningen på problemet.
Nå 4 kärnor + 3,5 GB ram mår WinXp bra av, det finns ingen vits att snåla om man endast kör en vm i taget. Max ram är 4GB i 32 bit.
*edit*
Problemet är på inget sätt unikt, det finns hur mycket gammal hårdvara som helst till allt möjligt som behöver programmeras om och detta utan att mjukvaran på pcn har uppdateras.

Permalänk
Avstängd

Vad rekommenderas att köras? Virtualbox eller VMware Workstation Player? Eller är det lite hugget som stucket?

Hur konfigurerar jag så att det blir "internet" i ens virtualiserade XP? Kör med inbyggt trådlöst ASUS-nätverkskort på moderkortet.

Jag kommer behöva ta emot och skicka filer. Eller finns det något smidigare sätt att skicka arbetade filer - säkert - via virtualiseringen och ens fysiska operativsystem?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |