Permalänk
Medlem

Wifi och lanportar i gäststuga?

Det finns en router med fiber i huset, med fiber draget ut till gäststugan. Jag vill ha wifi samt lanportar även i gäststugan. Så undrar om man ska man köpa en till router, en switch eller vad är det man borde göra? Och försämras uppkopplingen eller hastigheten något av att man inte sitter på den ordinarie routern?

Permalänk
Medlem

Ok... här kommer massa text, skippa det som inte är relevant för dig.
Vet inte riktigt hur mycket du pysslat med detta innan... så det blir kanske en del "självklara saker" nedan.

Idag har du fiber in i huset och där har du en mediaomvandlare.
Till denna har du kopplat din router som du använder idag med vanlig nätverkskabel.

Sedan så har du en fiber dragen från stället där du har mediaomvandlaren/routern till gäststugan.

Eftersom du har fiber dragen till gäststugan så måste du antingen använda media omvandlare för att få ut RJ45 ethernet på båda sidorna eller ansluta fibern till router och Switch via SFP moduler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_tra...
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/mediakonverterar...

Vill du ha minst antal separata boxar så är det att använda en router i huset med en SFP som du kopplar till en switch i gäststugan också med SFP.

Router med inbyggd CloudKey och möjlighet att stoppa in disk för video övervakning (endast deras egna kameror)
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...
Bara router/brandvägg (äldre produkt):
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...
(om du inte väljer en UDM modell så behöver du också en CloudKey eller att du kör deras gratisprogramvara i din egen dator)

Switch till gäststugan:
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...

Alla dessa har SFP portar som du kan sätta en SFP-modul i och ansluta din fiber till.
Sedan kan du ansluta en AccessPunkt (WiFi) till switchen i gäststugan - och då den har POE så behöver du ingen separat strömadapter till den. Exempel:
https://store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/...

Vilka SFPer du behöver köpa beror på vilken typ av fiber du har dragen mellan huset och gäststugen. Singlemode/multimode osv. Borde stå på fakturan du betalade för jobbet, annars kan anslutningskontakterna och färgen på själva fiber"kabeln" tala om detta.

Sedan så återanvänder du din befintliga router/WiFi enhet i huset - du stänger av DHCP på den. Sedan kopplar du från den router som du har valt till denna (från en lan port till en annan lan port).

Du kan naturligtvis göra på andra sätt också. Tex att behålla din nuvarande router/WiFi.
Köpa två unifi-switch-8-150w och ha en i huset och andra i gäststugan med fiber mellan.
Det blir billigare.

Ännu billigare är att använda två mediakonverterare-fiber (länk ovan) och sedan köpa en vanlig rotuer/WiFi på Elgiganten (eller något) och sätta i gäststugan (dock så ska du stänga av DHCP på den i så fall. Du ska bara ha en enhet som fungerar som DHCP i ditt nätverk.)
Du kopplar i så fall in den på en lan port i gäststugan.

Det finns en massa olika andra sätt som man kan göra detta på, säkert att någon annan kan ge exempel.
Jag föredrar UniFi bland annat för att det har ett bra gränssnitt och att jag inte behöver "pilla" med det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för det ingående svaret!

Det har hänt lite sen sist så uppdaterar med en mer konkret fråga för att bli helt säker.

Huset har en mediaomvandlare (raycore) där en router sitter kopplad till en av portarna. En annan port leder en kabel ut till gäststugan där det sitter ett uttag. Kan jag koppla in en till router i detta uttag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lydvig:

Tack för det ingående svaret!

Det har hänt lite sen sist så uppdaterar med en mer konkret fråga för att bli helt säker.

Huset har en mediaomvandlare (raycore) där en router sitter kopplad till en av portarna. En annan port leder en kabel ut till gäststugan där det sitter ett uttag. Kan jag koppla in en till router i detta uttag?

Kan ja, bör nej.
Du bör använda en switch och accesspunkt eller en "router" omkonfigurerad så att den inte routar utan agerar switch och accesspunkt för att minska risken för adresskonflikter i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan ja, bör nej.
Du bör använda en switch och accesspunkt eller en "router" omkonfigurerad så att den inte routar utan agerar switch och accesspunkt för att minska risken för adresskonflikter i lanet.

Jag har förstått det som att man vanligen kopplar router till mediaomvandlaren och sedan switch och accesspunkt till routern. Men jag blir osäker iom att routern sitter i en annan port på mediaomvandlaren än kabeln ut till gäststugan. Det funkar på detta sätt ändå alltså?

Så här kopplar jag isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Jag har förstått det som att man vanligen kopplar router till mediaomvandlaren och sedan switch och accesspunkt till routern. Men jag blir osäker iom att routern sitter i en annan port på mediaomvandlaren än kabeln ut till gäststugan. Det funkar på detta sätt ändå alltså?

Så här kopplar jag isåfall
https://i.imgur.com/HPrLH7l.png

Du ska koppa switchen från din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Du ska koppa switchen från din router

Är det den enda lösningen? Routern står nämligen illa till för detta, finns ingen väg för denna kabel. :/

Permalänk
Medlem

Ja, annars kommer du att ha två helt separata nätverk samt de enheterna som ansluts till accesspunkten sitter helt oskyddade ut mot internet.

Går det att flytta på routern bara så att den hamnar nära switchen?
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Din föreslagna koppling är inte optimal, eftersom
1) gäststugan då inte hamnar bakom routerns brandvägg och
2) det kanske inte kommer att fungera eftersom du eventuellt bara får en IPv4-adress från din ISP.

Lösningen är antagligen att flytta routern till mediaomvandlaren och sätta ut en switch + AP eller bara en AP där routern står nu, kopplad till routern.

Sedan kopplar du från routern till gäststugan och sätter upp switch + AP även där.

Eventuell TV och telefoni som du inte nämnt kan ställa till det hela.

Permalänk
Medlem

En Switch delar upp trafik från en sladd till flera sladdar. Gör inget mer av vikt än det i detta fallet.

En Router är en Switch men den är också en brandvägg, och skapar ett eget nätverk. En router har också wifi, utöver sladdar.

MEN man behöver inte ha brandväggs/skapa eget nätverk funktionen påslagen, man kan köra den i passthrough mode också, då funkar den som en Switch, som också har Wifi.

Så i teorin, i dett diagram, kan du flytta router till mediaomvandlare, dra Ethernet till hus och gästis från den, sen sätta ny router i hus och gästis, och köra dessa i passthrough

Permalänk
Medlem

Ska båda stugorna sitta i samma LAN eller ska det bara vara internet ni är ute efter? Om det sista, får ni bredband via LAN2 på mediaomvandlaren? I det senare fallet behöver ni t.ex. en WiFi-router i stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

En Router är en Switch men den är också en brandvägg, och skapar ett eget nätverk.

Nej, en router kan ha en switchfunktion men inte alltid.

Citat:

En router har också wifi, utöver sladdar.

Absolut inte, finns många routrar utan wifi.

Citat:

Så i teorin, i dett diagram, kan du flytta router till mediaomvandlare, dra Ethernet till hus och gästis från den, sen sätta ny router i hus och gästis, och köra dessa i passthrough

Då är det ju bättre att sätta en switch med en AP där istället för en router till.

Permalänk
Medlem

Visst, men ibland kan man hålla sig lite generell så att det blir lätt att förstå. Jag tror det är svårt att hitta en router utan wifi, och närapå omöjligt att hitta en router som inte kan agera switch, alltså se till att flera anslutningar kan dela en annan anslutning.

Sen är det ju enklare att köpa en router för en 300 spänn än att köpa en switch och en accesspoint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Visst, men ibland kan man hålla sig lite generell så att det blir lätt att förstå. Jag tror det är svårt att hitta en router utan wifi, och närapå omöjligt att hitta en router som inte kan agera switch, alltså se till att flera anslutningar kan dela en annan anslutning.

Det är väldigt enkelt att hitta en utan WiFi

Citat:

Sen är det ju enklare att köpa en router för en 300 spänn än att köpa en switch och en accesspoint

Billigare möjligtvis men enklare vete tusan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mrqaffe:

Kan ja, bör nej.
Du bör använda en switch och accesspunkt eller en "router" omkonfigurerad så att den inte routar utan agerar switch och accesspunkt för att minska risken för adresskonflikter i lanet.

Såhär skulle jag gjort.

Och för att hålla nere kostnaderna så hade jag antingen bara kört mediaomvandlare på bägge ställena, eller 2st ubiquiti edgerouter x sfp och sedan confat om dem som @mrquaffe säger.

En enkel mediaomvandlare (du behöver en i varje ände) kostar dock mindre för de enklare modellerna/märkena.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ernesto:

Visst, men ibland kan man hålla sig lite generell så att det blir lätt att förstå. Jag tror det är svårt att hitta en router utan wifi, och närapå omöjligt att hitta en router som inte kan agera switch, alltså se till att flera anslutningar kan dela en annan anslutning.

Sen är det ju enklare att köpa en router för en 300 spänn än att köpa en switch och en accesspoint

Det är precis vad EdgeRouter X är... en router utan Wi-Fi. Och som man kan confa precis hur man vill. (Stänga av portar och/eller router-funktionen - dvs använd inte WAN-porten eller disable’a interface’t)

Löjligt bra produkt som kostar glasspengar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Han har ju inte fiber ut till gäststugan, och varför vill man inte ha Wifi i gäststugan?

En som ställer dessa frågor, rekommenderar du verkligen en Edgerouter?

Lättare vore väl att köpa en lagom lång TP kabel, två billiga mainstream rotrar, plugga in, switcha till passthrough, klart. Wifi enabled gästhus, och han kan ha kvar en router på nuvarande plats.

Det är klart att det finns routrar utan Wifi, men det är inte produkter som riktar sig till Svensson. Jag är otroligt ointresserad av att diskutera ordklyveri, försökte bara på ett väldigt grundläggande sätt förklara vad en router och en switch är, utan att krångla till det i onödan

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen om det ska vara i samma LAN är ett par nätverkskablar för att koppla ihop routern med stugan och en WiFi-router du kör i accesspunktläge. Då får du möjlighet att köra några prylar med kabel i stugan och får WiFi.

Kopplar du som i #18892868 så kommer det bara fungera på någon enstaka pryl och ditt bredband riskerar att stängas för att systemet ser alla dina prylar som egentligen ska vara bakom en router och alla konflikter det skapar.

Du har redan en kabel till din nuvarande router, varför går det inte att dra en kabel till?

@andreas_dock: Jag uppfattade det (läste om tråden innan jag svarar) som att utrustning/uttag för att använda tråden till stugan redan är installerad.

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Tack för alla svar!

Lösningen blir som uppritat i #18892868 fast med kabeln från switchen in i routern istället för mediaomvandlaren, som vissa av er sagt. Problemet jag har haft med detta är placeringen av routern och omvandlaren, det har inte funnits möjlighet att fixa dit den där extra kabeln alternativt flytta routern (svårt att förklara). Men jag gör ett till hål i väggen där routern sitter nu helt enkelt och drar upp sladden från gäststugan dit istället för till mediaomvandlaren! Det får bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Tack för det ingående svaret!

Det har hänt lite sen sist så uppdaterar med en mer konkret fråga för att bli helt säker.

Huset har en mediaomvandlare (raycore) där en router sitter kopplad till en av portarna. En annan port leder en kabel ut till gäststugan där det sitter ett uttag. Kan jag koppla in en till router i detta uttag?

Personligen hade jag kopplat i två steg:
1. Fiberbox ---> Brandvägg/router ---> Switch1 med SFP ---> AP/Utrustning i huset

2: Switch1 med SFP (i huset) ---> Switch2 med SFP (i gäststugan) ---> AP/utrustning i gäststugan