AMD Ryzen 7 5800X i lager överallt – men ingen vill köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp, inte smartaste designen med 6+2 kärnor (om jag minns rätt?) för värmeutvecklingen.

Det är väl för att det är en CCX med 8 kärnor den blir varm (en sk. hotspot)?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp, inte smartaste designen med 6+2 kärnor (om jag minns rätt?) för värmeutvecklingen.

5800X har en ensam CCD med 8-kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är helt fel, fungerar bra med vanliga DAW och kollar man på ljudtekniker forum är Ryzen vanligt där med. Du kan köra många fler kanaler/pluggar med 12 kärnor än med 8 eller 10. Inga problem med latenser, kan få ner till 2ms med mitt Motu M2. Fungerar kalas.

Undantaget med Ryzen 1 och 2 var Fruity Loops som hamrar en kärna, men där är Ryzen 3 nu bäst även där. Men FL används bara till en viss musikstil, för mer allround DAW som Cubase fungerar åtminstone Ryzen 2 bra. Har ingen erfarenhet av Ryzen 1.

Låter bra! Står och tvekar lite inför CPU-val på en mini-itx jag skall bygga till vardagsrummet som skall sköta all möjlig underhållning. Vad gäller emulering som till exempel rpcs3 (Playstation 3) så verkar det som att det är viktigt med låga latenser.
I mitt fall går jag nog iofs mot ett 5600x som väl bör ha än lägre latenser iom att det är en chiplet, inte två?

När ekonomin tillåter blir det antagligen en musikburk också och då får jag känslan nu av att 5900X är ett kanonköp

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, 5800X måste ner till ca 4100kr för att matcha 5600x och 5900x pris per kärna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Låter bra! Står och tvekar lite inför CPU-val på en mini-itx jag skall bygga till vardagsrummet som skall sköta all möjlig underhållning. Vad gäller emulering som till exempel rpcs3 (Playstation 3) så verkar det som att det är viktigt med låga latenser.
I mitt fall går jag nog iofs mot ett 5600x som väl bör ha än lägre latenser iom att det är en chiplet, inte två?

När ekonomin tillåter blir det antagligen en musikburk också och då får jag känslan nu av att 5900X är ett kanonköp

Såg nån på Reddit som fick bra resultat med Playstation emulatorn och 5900X, till skillnad mot 3900X som inte fungerar så bra.

FYI så har 3600X med dubbla chiplets börjar dyka upp, harvesting

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Känns som man gjorde ett okej val att köpa en 3700X för 354 kr per kärna i september.

Jag var tvungen att räkna på vad mitt 3900X kosta, 335 kronor per kärna (och då räknar jag inte med en cashback på 500 kronor jag fick från MSI om jag köpte moderkort också, skulle jag det så vore det nere på 292).

Känns som jag gjorde ett riktigt bra val.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såg nån på Reddit som fick bra resultat med Playstation emulatorn och 5900X, till skillnad mot 3900X som inte fungerar så bra.

FYI så har 3600X med dubbla chiplets börjar dyka upp, harvesting

Intressant!
Har du någon källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av makatech:

@the squonk

Har du någon kommentar på vad @Dinkefing skriver, jag vet att du har erfarenhet.

Själv trodde jag att 3000 serien var helt ok för musikproduktion men att 5000 serien så klart är bättre. Är det inte helt fel att generellt vräka ur sig "AMD's multi chiplets lämpar sig inte för musikproduktion." eller är det relevant?

Därför att det är sant AMD fick inte ordning på latensen mellan chiplesen förrän 3000-serien. Allt ifrån 3000-serien funkar galant iallafall 8 core modellerna de andra vet jag inte. Om du var det minsta inne på musikproduktion och läste runt på diverse forum så hade många problem med 1000-serien och även 2000-serien. Inte alla men vissa.

Om någon vill rätta mig gör det gärna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xinpei:

Prissänkning kommer antagligen göra under för försäljningen. För just nu ligger den typ 300-400:- för högt.

Testa en tusenlapp för högt..

3800-4000kr max är jag beredd att lägga på en 5800X. Mer än så och jag går hellre ner en pegg mot 5600X eller upp ett snäpp mot 5900X för att vara "top of the line" på AM4 plattformen.

2700X som jag sitter på idag kostade vad 5600X kostar nytt idag. Att lägga ut 1600kr mer för samma mängd kärnor (5800X) är inte gångbart för egen del - Sure, IPC hit och förbättrad arkitektur dit, det gör inte att det känns redligt icke prisvärt med 5800X'en för en krona över 4000kr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Jag har en 5800x och den är väldigt varm. Jag fick lov att sänka volten i BIOS för att det skulle bli ok temperatur.
Den gick direkt till 90c utan att göra något i BIOS när jag startade något mer krävande (allt från COD: Warzone till cinebench R23).

Har testat att montera fläkten igen och två olika kylpastor men samma resultat. Det enda som gör någon skillnad är att undervolta.

Den är fortfarande väldigt snabb dock (om man jämför med min gamla R7 1700).

Körde min 5800x med en NH-D15 och maxade den i 77c efter några timmars konstant torture test. Så verkar vara en hel del lotto gällande dessa processorer.

Skrivet av mpat:

Skillnaden mot 5600X är faktiskt större än bara priset. 5600X kommer ju med en kylare, medan 5800X kräver en tredjeparts-kylare.
För övrigt - var det inte precis samma sak med 3800X, att den inte sålde för att 3700X var så mycket billigare med snarlik prestanda? AMD tänkte lösa det genom att inte erbjuda en 5700X, men det löste ingenting.

Om nu 5800X är "billiga" att producera (dvs, de får ut många som klarar de kraven) så får AMD helt sonika sänka priset på dem. Alternativet är att göra en 5700X med lägre TDP och den inkluderade kylaren från 5600X till ett bättre pris.

Sen är frågan hur bra kylaren till 5600x egentligen är... Med tanke på tempen jag får med en 5600x med NH-D15 när den ligger till grund för ett 3090 så skulle jag aldrig vilja testa den med originalkylaren... Kommer ändå upp i runt 70 grader (boostar förmodligen mer än vad den klarar av med org.kylaren också).

Skrivet av Hagge:

Jag fick tag i en 5800x för 4.2 och den är grymt bra Tråkiga är att som sagt, den är lite väl varm.
Just att AMD inte mäter temps som intel får ju kylaren att hoppa till ibland.
Kör just nu på stock, och bara att ändra rgb på razer synapse får cpun o hoppa från 48c till 65... Något i mig vill att jag returnerar cpu, mb, ram och kylare o vänta på intel.. :/

Skrivet av Hagge:

Att den hoppar till 80c bara man startar spelet? Är inte det konstigt?

Att den hoppar upp när den kör fullt är inget konstigt, speciellt inte när du startar ett spel, det är då allt laddas.
65c hopp är inte heller något märkvärdigt.
Om du inte kommer upp över 80c när du använder den så är det inget direkt ovanligt, allt beroende på kylare osv såklart.

Skrivet av elajt_1:

Har inte kollat vad som är vanligt för den proppen, så med risk för att vara fel ute, det låter som att kylningen inte fungerar riktigt.

Det är lotto gällande dessa processorer, den jag hade gick inte upp till 80c någonsin med en NH-D15, men det finns flera som har kört liknande kylning som utan problem slår i 90c.
Men att den når uppemot 80c får räknas som en "varm" processor om man har högsta nivå av kylare, men ändå inte en av de som klassas som problemprocessor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det är lotto gällande dessa processorer, den jag hade gick inte upp till 80c någonsin med en NH-D15, men det finns flera som har kört liknande kylning som utan problem slår i 90c.
Men att den når uppemot 80c får räknas som en "varm" processor om man har högsta nivå av kylare, men ändå inte en av de som klassas som problemprocessor.

Thermal Throttling är runt 90 grader, så det är först däruppe man har ett problem, d.v.s. att prestandan sänks p.g.a. att det blir för varmt. Många trådar o.s.v. där man ser folk få "panik" för att CPUn är 80-grader, det är ju normal arbetstemperatur och gott om utrymme innan thermal throttling börjar.

Har svårt att se prisjämförelserna per core också, då 5800x har 8 fullt fungerande cores på en chiplet, 5600x och 5900x har 6 av 8 fungerande cores per chiplet och den extra latency som intra-chiplet kommunkation mellan chiplets på 5900x. 5950x är om något då lite lågt prissatt, men det handlar nog mest om att Amd förstår förstår psykologin när man börjar närma sig 10.000kr för en CPU.

Så ja, 5800x kanske är något lite för högt i pris, men håller med lägret som säger 3-400kr för högt, lite premium får man räkna med för att få alla kärnor på samma chiplet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Beställde en 5900, 27e nov och ser ut att få vänta länge än. Kontaktade sedan Noctua kring jul för att få ett AM4-kit och det är inte heller skickat än. De lyckas inte få fram så många kit att det möter efterfrågan heller. Så just nu är det nästan bra att jag inte hade min CPU för det hade nästan varit tortyr att äntligen fått hem den och ändå inte kunnat använda den...

Jag köpte deras AM4 kit för S/U serien och filade hålen ovala 1.5mm sedan passar det med min NH-D14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såg nån på Reddit som fick bra resultat med Playstation emulatorn och 5900X, till skillnad mot 3900X som inte fungerar så bra.

FYI så har 3600X med dubbla chiplets börjar dyka upp, harvesting

Ok, förhoppningsvis inte så med 5600X CPUs (ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om det där stämmer som så är det ju en mindre skandal då all dokumentation runt 5800X
säger att det är en CCX med 8 kärnor.

Det är det. AMDs design tillåter inte att det är olika många kärnor aktiva i olika komplex. Skall man göra en 8-kärnig av Zen 3 så är det en CCX med 8 kärnor eller två med 4 i varje.

(Detta gör också att det inte gick att göra en 10-kärnig Zen 2, men det går faktiskt att göra en 10-kärnig Zen 3 med 5 kärnor i varje CCX. Inte för att jag tror att AMD gör någon nu när Intel också har skippat 10 kärnor.)

Skrivet av Tarasus:

Sen är frågan hur bra kylaren till 5600x egentligen är... Med tanke på tempen jag får med en 5600x med NH-D15 när den ligger till grund för ett 3090 så skulle jag aldrig vilja testa den med originalkylaren... Kommer ändå upp i runt 70 grader (boostar förmodligen mer än vad den klarar av med org.kylaren också).

Eftersom det inte är ett torn så är den ju beroende av bra luftflöde i lådan, men den har fått OK recensioner. Man skall nog ge fan i PBO bara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Därför att det är sant AMD fick inte ordning på latensen mellan chiplesen förrän 3000-serien. Allt ifrån 3000-serien funkar galant iallafall 8 core modellerna de andra vet jag inte. Om du var det minsta inne på musikproduktion och läste runt på diverse forum så hade många problem med 1000-serien och även 2000-serien. Inte alla men vissa.

Om någon vill rätta mig gör det gärna.

Här fick vi ett svar från The Squonk:
#18891022

Jag tycker inte det är så relevant att diskutera om de gamla Ryzen 1XXX och 2XXX serierna i den här tråden? Men du har säkert rätt i att Intel fortfarande var bättre för musikproduktion än dessa båda gamla serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Körde min 5800x med en NH-D15 och maxade den i 77c efter några timmars konstant torture test.

Att den hoppar upp när den kör fullt är inget konstigt, speciellt inte när du startar ett spel, det är då allt laddas.
65c hopp är inte heller något märkvärdigt.
Om du inte kommer upp över 80c när du använder den så är det inget direkt ovanligt, allt beroende på kylare osv såklart.

Jag kommer upp till 81 nu med Cine20
Vid spelade hoppar den upp till till 70.. i menyn till warzone är den typ 70.
Under spelade är den ca 65 så det är väl ok nu. Fick som sagt leka runt lite.
Inte testat längre perioder dock, så får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag kommer upp till 81 nu med Cine20
Vid spelade hoppar den upp till till 70.. i menyn till warzone är den typ 70.
Under spelade är den ca 65 så det är väl ok nu. Fick som sagt leka runt lite.
Inte testat längre perioder dock, så får se

Låter ju jättebra

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alla tycker 5800x är för dyr. Dock är det många som köpt dom för att "de fanns på lager".
Ingen risk AMD släpper 5600 non x då alla produkter förutom 5800x är slut.
5800x säljer bättre och bättre för inget alternativ finns så planen fungerar felfritt.

Byggde både 5600x och 10600k före jul och märker ingen skillnad mellan dom i vanlig användning.
10850k är ju ett bra alternativ just nu.

Att vi entusiaster säger att nåt är för dyrt då det säljer som smör har bara ett givet svar från AMD. "So?"

Sen argumentet att 5600x är för svag då konsoler har 8 kärnor kommer upp i varenda tråd. Spelar liten roll då 5600x är starkare än konsolerna. Optimeras spel för A funkar det på B som är starkare. Antalet kärnor är oväsentligt.

Sen håller jag med att 6 kärnor är lite för få, men inte pga konsoler. Blev så bara då jag fick en 5600x på launch och 10600k för under 2k på BF.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

CPU: 348,90 €
Sverige - 14,99 euro (Frakt)
https://www.cyberport.de/?DEEP=2001-71P&APID=6&idealoid=21012...

Omedelbart tillgänglig: Produkten finns omedelbart tillgänglig i vårt centrallager. Efter att ha gjort din beställning kommer leveransen att ske inom 1 till 3 arbetsdagar. Om du beställer i förväg skickar vi produkten efter mottagandet av betalningen. Vid beställningar med flera artiklar eller annan tillgänglighet av varor kan leveransen försenas; Vi utför delleveranser på din begäran. Vid leverans via en speditör sker leverans inom 2 till 4 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

lite ot men eftersom det pratas om 5800x temps och bra/dåliga exemplar så noterade jag att min gick 3-5grader varmare efter bios uppgradering med nyare agesa..

cb23 kom t.ex. upp i ca 85grader efter 3 rundor precis innan uppdateringen, efteråt slår den i 84 nästan direkt och kryper upp närmare 90. Minns inte om det var cinebench eller prime jag testade med sen men kom upp i 90 grader för fösta gången sedan jag köpte processorn. (edit, pbo var igång när jag slog i 90 taket)

Så moderkort/bios/agesa verkar inte spela en obetydlig roll i det hela. Noterade tyvärr inga boost nivåer innan jagg uppgraderade men temp ökning verkar även synas vid låga/idle belastningar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferICC:

CPU: 348,90 €
Sverige - 14,99 euro (Frakt)
https://www.cyberport.de/?DEEP=2001-71P&APID=6&idealoid=21012...

Omedelbart tillgänglig: Produkten finns omedelbart tillgänglig i vårt centrallager. Efter att ha gjort din beställning kommer leveransen att ske inom 1 till 3 arbetsdagar. Om du beställer i förväg skickar vi produkten efter mottagandet av betalningen. Vid beställningar med flera artiklar eller annan tillgänglighet av varor kan leveransen försenas; Vi utför delleveranser på din begäran. Vid leverans via en speditör sker leverans inom 2 till 4 arbetsdagar.

Tack, bra med cyberport.de hade missat den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

lite ot men eftersom det pratas om 5800x temps och bra/dåliga exemplar så noterade jag att min gick 3-5grader varmare efter bios uppgradering med nyare agesa..

cb23 kom t.ex. upp i ca 85grader efter 3 rundor precis innan uppdateringen, efteråt slår den i 84 nästan direkt och kryper upp närmare 90. Minns inte om det var cinebench eller prime jag testade med sen men kom upp i 90 grader för fösta gången sedan jag köpte processorn.

Så moderkort/bios/agesa verkar inte spela en obetydlig roll i det hela. Noterade tyvärr inga boost nivåer innan jagg uppgraderade men temp ökning verkar även synas vid låga/idle belastningar.

Det verkar som om AMD har höjt några spänningar med nyare AGESA för att få bättre stabilitet - specifikt att lösa problemet med att man får WHEA-fel och krasch efter att processorn gått hårt ett tag och sedan går ner till idle.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sänkte curve optimiser till -30 på alla cores och har rätt behagliga temps och nice boost.

Detta i idle med surf och youtubeklipp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sänkte curve optimiser till -30 på alla cores och har rätt behagliga temps och nice boost.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/42dhoo2y0ziaj13ucgmp97wa
Detta i idle med surf och youtubeklipp.

Trevligt!

Har du testat i något spel ännu?

Jag provade med nedåt -20 på alla kärnor. Märkte att stresstesten gick bra men i Red Dead Redemption 2 tog det stopp efter närmare en timme. Felsökte och kom fram till att det var undervoltningen som var problemet.

Nu kör jag -10 på alla kärnor och det är stabilt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Inväntar 5700X. 8 kärnor som bör landa runt 4000kr? Det är rimligt.

Tycker även 5600x är för dyr för 6 kärnor.

En dålig trend när produkterna blir dyrare per generation.

5xxx serien lanserades betydligt dyrare än 3xxx serien gjorde vilket innebär att 3xxx serien kan ligga kvar på samma pris.

Ny generation skall ligga likvärdigt i pris som förra generationen, justerat för inflation. Inte 50% skillnad som det nästan var med 3600x jämfört med 5600x.

Lägg till att alla processorer i 5xxx serien presterar nästan lika bra i spel. Så ska du bara spela så köper du en 5600x. Ska du jobba så köper du en 5900x eller 5950x eftersom hoppet från 5800x är så litet.

Ge mig en 5700x för runt 4 lakan så köper jag den imorgon.

Nu är det ju dock så att ingen tvingar någon att köpa den nya dyrare generationen. Faktum är att AMD fortsätter tillverka den föregående generationen, som i sin tur har tappat i pris betydligt sedan 5000-serien kom ut. Den som är prisjägare kan hitta en XT-modell i 3000 serien som är flera tusenlappar billigare än för några månader sen.
Kollar man ren prestanda tycker jag inte 5000-serien är så farligt dyr heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Nu är det ju dock så att ingen tvingar någon att köpa den nya dyrare generationen. Faktum är att AMD fortsätter tillverka den föregående generationen, som i sin tur har tappat i pris betydligt sedan 5000-serien kom ut. Den som är prisjägare kan hitta en XT-modell i 3000 serien som är flera tusenlappar billigare än för några månader sen.
Kollar man ren prestanda tycker jag inte 5000-serien är så farligt dyr heller.

Vem bryr sig om XT-modell? Det är ju samma prestanda iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Trevligt!

Har du testat i något spel ännu?

Jag provade med nedåt -20 på alla kärnor. Märkte att stresstesten gick bra men i Red Dead Redemption 2 tog det stopp efter närmare en timme. Felsökte och kom fram till att det var undervoltningen som var problemet.

Nu kör jag -10 på alla kärnor och det är stabilt.

Jag skall köra längre imorgon. Testade bara 30 min med wow.
Hade träning idag så det fick vänta. Får jag problem skall jag stega ned -5 i taget tills jag märker att det är stabilt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är väl inte mycket att tveka på att AMDs pris kontra leveransvolym handlar om ett försök att vinstoptimera.
Ungefär som att deras 3300x aldrig har levererats i tillräckliga volymer - hade folk kunnat köpa dem hade AMDs totala intäkter antagligen minskat enligt någon ekonomputtes Excelark.

Lite trist.

du menar att de skulle leverera mindre processorer än de kan sälja i vinstsyfte? Det låter lite underligt tycker jag. Varför skulle dom lämna pengar på bordet åt intel om dom kan undvika det? Det har ju rapporterats rätt ordentligt om både komponentbrist och silikonbrist

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weawer:

du menar att de skulle leverera mindre processorer än de kan sälja i vinstsyfte? Det låter lite underligt tycker jag. Varför skulle dom lämna pengar på bordet åt intel om dom kan undvika det? Det har ju rapporterats rätt ordentligt om både komponentbrist och silikonbrist

Måste rätta dig där. Det är färre processorer och det är inte brist på silikon. Utan kislet. Si (Silicon), kisel på svenska. Men just nu vill ju AMD mjölka så mycket ur Zen3 så länge det går. Sen när Intel har något att komma tillbaka med. Då får AMD sänka priserna, annars är de tillbaka där de var innan.

Permalänk
Medlem

när man kan köpa en 10700k för 3800:- så känns 5 lax lite i överkant... även om den är marginellt snabbare i spel.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]