Permalänk
Medlem

Segt fiber

Hej!

Bor i lägenhet med en kompis och vi har 100/100 fiber som funkar hur bra som helst tills någon av oss ska ladda ner något, uppdatera ett spel eller liknande. Får då bara ut ca 1,5mbit vilket gör att det varken går spela, se Youtube eller något liknande. Det man laddar ner laddas dock ner i full hastighet. Har aldrig varit med om detta problem med fiber när jag bott hemma förut då vi varit flera på samma internet. Ska det verkligen bli så när man har 100/100 fiber eller vad kan problemet vara?

Kan tillägga att jag använder internetkabel och det blir aldrig segt om man t.ex. streamar vanligt film utan speciellt när något laddas ner.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om den ena tar all bandbredd som finns då är det självklart att den går segt för den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Om den ena tar all bandbredd som finns då är det självklart att den går segt för den andra.

Så vad kan man göra då? är det bara se till att ingen kan göra något sådant på internet så länge det ska användas eller går det dela upp på något vis? Tycker bara det är konstigt man inte stött på detta problem förut då man suttit flera datorer/tv apparater på samma nätverk utan blev då jag flyttade hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isacnii:

Så vad kan man göra då? är det bara se till att ingen kan göra något sådant på internet så länge det ska användas eller går det dela upp på något vis? Tycker bara det är konstigt man inte stött på detta problem förut då man suttit flera datorer/tv apparater på samma nätverk utan blev då jag flyttade hit.

Begränsa lokalt i datorn, eller i routern, eller ha lite kommunikation sinsemellan. Men maxar man linan så gör man

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni har för utrustning men finns bl.a routrar/switchar där man kan begränsa mängden bandbredd varje port kan använda.

Permalänk
Medlem

Testa slå på Quality of Service I routern om det inte redan är på.
https://www.howtogeek.com/75660/the-beginners-guide-to-qos-on...
Dock har jag upplevt mer lagg med den på på vissa routrar

Permalänk
Medlem

Du trycker verkligen på att du har fiber. Bara så du vet gör det absolut ingen skillnad om du har fiber eller koppar.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av isacnii:

Hej!

Bor i lägenhet med en kompis och vi har 100/100 fiber som funkar hur bra som helst tills någon av oss ska ladda ner något, uppdatera ett spel eller liknande. Får då bara ut ca 1,5mbit vilket gör att det varken går spela, se Youtube eller något liknande. Det man laddar ner laddas dock ner i full hastighet. Har aldrig varit med om detta problem med fiber när jag bott hemma förut då vi varit flera på samma internet. Ska det verkligen bli så när man har 100/100 fiber eller vad kan problemet vara?

Kan tillägga att jag använder internetkabel och det blir aldrig segt om man t.ex. streamar vanligt film utan speciellt när något laddas ner.

Mvh

Jag tror nog att ni har en router också. Dela med dig av utrustningen så slipper vi sitta och gissa eller fråga hundra frågor

Permalänk
Rekordmedlem

Ni har väl en router och i så fall vilken ?
Har ni ingen router är det troligen det som är problemet, ni får segt nät pga adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle bli exakt samma grej även om ni hade 1000/1000 såvida ni inte har lastbalansering.
Exempelvis QoS i routern.

Annars kan ni ju båda ladda ned Netlimiter och sätta en maxgräns på 90 Mbit/s i sekunden.
Om en person laddar ned så har den andra fortf 10 Mbit/s vilket är tillräckligt för youtube, surfa etc.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3