CPU låser clocken till 800mhz i flertal spel.

Permalänk

CPU låser clocken till 800mhz i flertal spel.

Hej.

Har i min gissning ett hårdvara-problem, där min cpu låser sig vid 800mhz i vissa spel.
Problemet uppstår i vissa tittlar som, Borderlands 3, assassins creed odyssey och lol.
Problemet uppstår antingen direkt vid start, eller ett par minuter till 30min in i spelandet,
där allt funkar som det ska till en början,
till att cpu'n går upp 100% load och klockan går ner och fastnar på 800mhz, och påföljden blir att alla spel rullar i en 15-30fps.
även i league of legends för jag ändast ut 15-40 fps...

Problemet uppstår alltid i dessa spel, och allt annat jag testat funkar näst intill felfritt. då problemet kan uppstå 1/50 ggr på ett spel som normalt sätt funkar felfritt.

Har tidigare haft min cpu'n klockad och låst till 4.9ghz i ca 1år. gissade till en början att min klock kanske inte var helt stabil, eller ställde till med problem. så klockade ner den till en början. slutade med att jag flashat om hela bios och kör nu allt stock, även MXP profilen är avstängd.

Det lite luriga är att min klocka nu är konstant låst vid 4.7ghz.. har flashat om bios 2ggr och ryckt batteriet på mitt mobo. men det är fortfarande låst vid 4.7ghz vid idle / 2-5% load. (Dvs låst vid 4.7ghz i windows / normalt bruk, till att den låser sig till 800mhz då jag startar vissa spel.)

känns som att de borde vara ett hårdavara problem, då jag återställt alla inställningar och cpu'n bör ju inte låsa sig vid 4.7ghz vid fabriksinställningar. frågan är om de är mitt mobo eller cpu som strular.?

någon som har stött på liknande problem?

De jag för övrigt har gjort för att försöka lösa problemet är följande.

Stresstesstat gpu och cpu med normala värden.
Tempraturer är normala vid 65c vid belastning.
kört intel Processor Diagnostic tool.
testat med en annan gpu.
kört memtest
flashat om bios och ryckt batteriet.
uppdaterat alla drivisar man kan tänka sig.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

Hej.

Har i min gissning ett hårdvara-problem, där min cpu låser sig vid 800mhz i vissa spel.
Problemet uppstår i vissa tittlar som, Borderlands 3, assassins creed odyssey och lol.
Problemet uppstår antingen direkt vid start, eller ett par minuter till 30min in i spelandet,
där allt funkar som det ska till en början,
till att cpu'n går upp 100% load och klockan går ner och fastnar på 800mhz, och påföljden blir att alla spel rullar i en 15-30fps.
även i league of legends för jag ändast ut 15-40 fps...

Problemet uppstår alltid i dessa spel, och allt annat jag testat funkar näst intill felfritt. då problemet kan uppstå 1/50 ggr på ett spel som normalt sätt funkar felfritt.

Har tidigare haft min cpu'n klockad och låst till 4.9ghz i ca 1år. gissade till en början att min klock kanske inte var helt stabil, eller ställde till med problem. så klockade ner den till en början. slutade med att jag flashat om hela bios och kör nu allt stock, även MXP profilen är avstängd.

Det lite luriga är att min klocka nu är konstant låst vid 4.7ghz.. har flashat om bios 2ggr och ryckt batteriet på mitt mobo. men det är fortfarande låst vid 4.7ghz vid idle / 2-5% load. (Dvs låst vid 4.7ghz i windows / normalt bruk, till att den låser sig till 800mhz då jag startar vissa spel.)

känns som att de borde vara ett hårdavara problem, då jag återställt alla inställningar och cpu'n bör ju inte låsa sig vid 4.7ghz vid fabriksinställningar. frågan är om de är mitt mobo eller cpu som strular.?

någon som har stött på liknande problem?

De jag för övrigt har gjort för att försöka lösa problemet är följande.

Stresstesstat gpu och cpu med normala värden.
Tempraturer är normala vid 65c vid belastning.
kört intel Processor Diagnostic tool.
testat med en annan gpu.
kört memtest
flashat om bios och ryckt batteriet.
uppdaterat alla drivisar man kan tänka sig.

Om det är hårdvaran du listar du har problem med, så låter det knepigt.
Har du testat att installera om windows helt rent?

Permalänk
Medlem

Har du kollat dina ”energi-inställningar”? Vet att om man kör datorn i Energisparläges-alternativet så kan datorn klocka ned och 800 MHz låter som standard-klocken nämligen. Kika gärna på det