Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa? Rtx eller Amd

Tja!
Strax innan jul så gav mitt rtx 2070 upp och jag fick pengarna tillbaka. Nu är jag på jakt efter ett nytt.
Torkan på grafikkort har gjort att jag inte vågat beställa något men även börjat snegla åt amd.
Jag har ingen större erfarenhet utöver att ha köpt och byggt 3 datorer.

Det står emellan ett rtx 3070 eller ett av amds nya kort då jag tänkt att lägga cirka 8000kr. Jag hsr kollat på sc's egna fps tester och sett att det är rätt stor skillnad på fpsen ett amd kort för 1k extra ger jämfört med rtx. Finns det någon kunnig som kan förklara skillnaden i prestanda? Min CPU är amd och det kanske funkar bättre med ett amd kort? Tacksam för all hjälp!

Corsair 650w nätagg
Asus rog strix x470-f gaming moderkort
AMD Ryzen 7 2700x cpu
Samt 32gb ram

Tack på förhand

Ska tillägga att jag byter ut nätagget om det krävs.
Det viktiga för mig är att kunna spela krävande fps spel som tex warzone.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga: Det du får tag på till ett vettigt pris.

Nvidia RTX 3070-kort är bara svåra att få tag på just nu, AMD:s är snudd på omöjliga. Utifrån det så är det nog lättare att rekommendera Nvidia just nu, om jag måste välja en specifik tillverkare.

Permalänk
Medlem

RTX har fördelar men de är inte helt användbara än och helt ärligt skulle jag om jag vore du försöka bara få tag i bästa kortet du kan få tag i snarast. Gpu torkan kommer troligen hålla sig till minst i sommar nu när chiptillverkarna riktar mot auto och nya covid varianter dyker upp här och var mm.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle säga: Det du får tag på till ett vettigt pris.

Nvidia RTX 3070-kort är bara svåra att få tag på just nu, AMD:s är snudd på omöjliga. Utifrån det så är det nog lättare att rekommendera Nvidia just nu, om jag måste välja en specifik tillverkare.

Är skillnaden i prestanda så liten att jag hellre ska gå på tillgänglighet?

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Amd , nyss köpt ett 6800 själv och är bättre än 3070 i prestanda mer minne i amd som jag tror kommer spela roll ser i dagsläget vissa spel redan nu använder mer än 10gb/minne, samt är inte själv ute efter raytracing/strålspårning så för mig kvittade det, betalade 8999kr för mitt som känns riktigt dyrt men jag är iaf supernöjd.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rambla:

Är skillnaden i prestanda så liten att jag hellre ska gå på tillgänglighet?

Ett kort som du inte kan köpa presterar mycket sämre i din dator (0 fps) än ett kort du faktiskt kan köpa och installera i datorn (fler än 0 fps).

Jag tänker du har ju precis blivit av med ett grafikkort, hur länge orkar du vara utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Är skillnaden i prestanda så liten att jag hellre ska gå på tillgänglighet?

Leta efter sweclockers test av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Leta efter sweclockers test av dem.

Jag har kikat på dom. Existerar någon slags "synergi" mellan amd processor och amd gpu? Eller kvittar det

Permalänk
Medlem

Ett RTX 3070 bör du kunna hitta för ca 7000 kr.
Ta fram kalkylatorn och räkna på huruvida denna FPS-ökningen är värd pengarna och beakta vilken premium du är beredd att betala för "det lilla extra".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett kort som du inte kan köpa presterar mycket sämre i din dator (0 fps) än ett kort du faktiskt kan köpa och installera i datorn (fler än 0 fps).

Jag tänker du har ju precis blivit av med ett grafikkort, hur länge orkar du vara utan?

Jag har stoppat in ett 970 sålänge. Så jag har ingen stress. Jag vill inte köpa "fel kort" bara. Hur jobbar en amd cpu med amd gpu? Ger det några fördelar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rambla:

Jag har kikat på dom. Existerar någon slags "synergi" mellan amd processor och amd gpu? Eller kvittar det

Om man kombinerar en AMD-cpu i 5000-serien, med ett B550/X570 moderkort, och Radeon 6000-serien, så kan man dra nytta av "Smart Access Memory". Det ger några procent bättre prestanda, hur mycket varierar från spel till spel. Detta är ju dock inte aktuellt för dig då du sitter på en äldre Ryzen 7 2700X och ett X470-moderkort.

Nvidia håller på att utveckla en liknande teknik baserat på samma standard som AMD använder "Resizable BAR" som kommer funka på mer än bara AMD:s nyaste CPU:er, exakt vad den kommer stödja vet vi inte än.

Så svaret på din fråga är nej, för dig finns det inga synergier med att välja Radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ett RTX 3070 bör du kunna hitta för ca 7000 kr.
Ta fram kalkylatorn och räkna på huruvida denna FPS-ökningen är värd pengarna och beakta vilken premium du är beredd att betala för "det lilla extra".

Jag gjorde det och tycker att det kan va värt den dyrare pengen MEN jag har ingen erfarenhet av amd gpu. Får jag någon fördel av ett amd gpu då cpun är av amd?

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker att ställa din fråga en gång. Nu har du ställt samma fråga (om AMD GPU+CPU-synergi) tre gånger i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om man kombinerar en AMD-cpu i 5000-serien, med ett B550/X570 moderkort, och Radeon 6000-serien, så kan man dra nytta av "Smart Access Memory". Det ger några procent bättre prestanda, hur mycket varierar från spel till spel. Detta är ju dock inte aktuellt för dig då du sitter på en äldre Ryzen 7 2700X och ett X470-moderkort.

Nvidia håller på att utveckla en liknande teknik baserat på samma standard som AMD använder "Resizable BAR" som kommer funka på mer än bara AMD:s nyaste CPU:er, exakt vad den kommer stödja vet vi inte än.

Så svaret på din fråga är nej, för dig finns det inga synergier med att välja Radeon.

Nä okej! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det räcker att ställa din fråga en gång. Nu har du ställt samma fråga (om AMD GPU+CPU-synergi) tre gånger i tråden.

Då får du ursäkta mig! Det är första gången jag gör en tråd här inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det räcker att ställa din fråga en gång. Nu har du ställt samma fråga (om AMD GPU+CPU-synergi) tre gånger i tråden.

Är mitt moderkort kompatibelt med ett rtx 3070? Då det är pci 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Jag har stoppat in ett 970 sålänge. Så jag har ingen stress. Jag vill inte köpa "fel kort" bara. Hur jobbar en amd cpu med amd gpu? Ger det några fördelar?

https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Här kan du se skillnaden mellan RTX 3070 och RX6800/6800XT. Så kanske du har lättare att bestämma vad du skall satsa på.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Jag gjorde det och tycker att det kan va värt den dyrare pengen MEN jag har ingen erfarenhet av amd gpu. Får jag någon fördel av ett amd gpu då cpun är av amd?

Jag resonerade som så att jag inte vill vara utan RTX och DLSS iallafall.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Är mitt moderkort kompatibelt med ett rtx 3070? Då det är pci 4

Ja.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det går att få tag på AMD GPUer nu..men det är dyrt. Ligger ett par på blocket. Både XT varianten och vanliga.
Jag kör med AMD rakt igenom från o med denna generationen. Gick från intel/Nvidia. Ångrar mig inte en sekund.
SAM funkar bättre än vad jag trodde (i de spel som stödjer det) och både GPUn och CPUn är lätta att överklocka. RT/DLSS är jag helt ointresserad av fram tills de optimerat det så att det är ->0<- fps/bildkvalitetspåverkan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av rambla:

Tja!
Strax innan jul så gav mitt rtx 2070 upp och jag fick pengarna tillbaka. Nu är jag på jakt efter ett nytt.
Torkan på grafikkort har gjort att jag inte vågat beställa något men även börjat snegla åt amd.
Jag har ingen större erfarenhet utöver att ha köpt och byggt 3 datorer.

Det står emellan ett rtx 3070 eller ett av amds nya kort då jag tänkt att lägga cirka 8000kr. Jag hsr kollat på sc's egna fps tester och sett att det är rätt stor skillnad på fpsen ett amd kort för 1k extra ger jämfört med rtx. Finns det någon kunnig som kan förklara skillnaden i prestanda? Min CPU är amd och det kanske funkar bättre med ett amd kort? Tacksam för all hjälp!

Corsair 650w nätagg
Asus rog strix x470-f gaming moderkort
AMD Ryzen 7 2700x cpu
Samt 32gb ram

Tack på förhand

Ska tillägga att jag byter ut nätagget om det krävs.
Det viktiga för mig är att kunna spela krävande fps spel som tex warzone.

Har du g-sync skärm så är ju RTX ett självklart val imo. Har du inte G-sync hade jag kört på AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Det går att få tag på AMD GPUer nu..men det är dyrt. Ligger ett par på blocket. Både XT varianten och vanliga.
Jag kör med AMD rakt igenom från o med denna generationen. Gick från intel/Nvidia. Ångrar mig inte en sekund.
SAM funkar bättre än vad jag trodde (i de spel som stödjer det) och både GPUn och CPUn är lätta att överklocka. RT/DLSS är jag helt ointresserad av fram tills de optimerat det så att det är ->0<- fps/bildkvalitetspåverkan.

Men SAM fungerar inte med 470-styrkrets och R7 2700X va? Eller har AMD släppt på den restriktionen?

Jag instämmer med tidigare skribenter. Ska man köpa ett grafikkort idag så får man nog i första hand kolla vad man kan få tag på, alternativt så väntar man nog tyvärr till efter sommaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Enkelt svar, köp det du hittar och har råd med, finns egentligen inget rätt svar på vilket kort, 6800/6800xt/3070/3080 är alla bra kort, vissa bättre på olika saker men rakt av jämbördiga

Är du ute efter raytracing så är Nvidia bättre, AMD är dock dom som för nuvarande endast har stöd för smart memory access (behövs ett 5xx serie moderkort och 5000 serie CPU, annars är man utan)

Det är dock på gång för Intel och Nvidia.

Men så ligger landet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar och inte har någon användning av Nvidias features (b.l.a. NVENC, CUDA cores och bra RTX prestanda) anser jag att du borde välja RX 6800 om det kostar mindre än 8% mer än RTX 3070 och ifall det kostar mer än 8% mer så köp RTX 3070. Detta eftersom RX 6800 presterar cirka 8% bättre än 3070 (7,7% enligt SweClockers prestandaindex och liknande enligt andra recensenter). Nu till min personliga åsikt, jag tycker och tror att RTX 3070 är det bättre valet. Första anledningen är att jag tror att det är svårt att få tag på ett RX 6800 till ett pris som är inom 8% över ett 3070. Andra anledningen är att jag tror att det är svårare att hitta ett RX 6800. Tredje anledningen är att jag gillar och använder Nvidias extra features som jag listade ovan. Jag tycker du borde tänka på om du använder något Nvidia eller AMD specifikt men jag tror att i slutändan handlar det om att köpa det grafikkort du kan få tag i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rambla:

Är mitt moderkort kompatibelt med ett rtx 3070? Då det är pci 4

Ja, RTX 3070 är bakåtkompatibelt med PCIe Gen 3, så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men SAM fungerar inte med 470-styrkrets och R7 2700X va? Eller har AMD släppt på den restriktionen?

Jag instämmer med tidigare skribenter. Ska man köpa ett grafikkort idag så får man nog i första hand kolla vad man kan få tag på, alternativt så väntar man nog tyvärr till efter sommaren.

I dagsläget funkar det bara med 550 och 570 styrkretsar. Det funkar endast med ryxen 5000 och Radeon 6800.
Du behöver alltså ha 550-570 styrkrets + ryzen 5000 + radeon 6000 serien för att det skall gå att använda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar gubbar! Jag gick in och kikade och hittade ett 3070 för 8 bagare. Beställde det direkt och får det förmodligen redan imorgon!

EVGA GeForce RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA