Permalänk

Begagnad gamingdator, prisvärd?

Hej,

Då var det dags att ge sig in i speldatorvärlden igen efter 20 års uppehåll. Sonen (12år) ska ha ska ha sin första lite mer ordentliga. Han tänker spela valorant, fortnite och annat som dyker upp. Vill gärna att den ska räcka ett tag också.

Har hittat en med följande spec:
I7-8700
16g ram
GTX 1080 8gb
Liten SSD för OS + 2tb disk

Allt i snygg låda med lampor och sånt som sonen vill ha.

Känns som det borde räcka ett tag ändå och att det kanske räcker att uppgradera grafikortet om ett år eller så?

Men vad är det värt egentligen, kan man betala 8000kr? Är det lite dyrt?

Andra tips för absolut max 8000kr?
Gärna med en skärm också men det går alltid att lösa med nån äldre så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Hej,

Då var det dags att ge sig in i speldatorvärlden igen efter 20 års uppehåll. Sonen (12år) ska ha ska ha sin första lite mer ordentliga. Han tänker spela valorant, fortnite och annat som dyker upp. Vill gärna att den ska räcka ett tag också.

Har hittat en med följande spec:
I7-8700
16g ram
GTX 1080 8gb
Liten SSD för OS + 2tb disk

Allt i snygg låda med lampor och sånt som sonen vill ha.

Känns som det borde räcka ett tag ändå och att det kanske räcker att uppgradera grafikortet om ett år eller så?

Men vad är det värt egentligen, kan man betala 8000kr? Är det lite dyrt?

Andra tips för absolut max 8000kr?
Gärna med en skärm också men det går alltid att lösa med nån äldre så länge.

Grafikkortet är nog det som är värdefullast i lådan.
8000 är inte svindyrt, men inget kap heller för den delen.
Hade "världen varit normal" så hade datorn haft marknadspris på cirka 4-5 tusen. Men i dagsläget, så är det väl okej, kanske.

OM datorn är i bra skick, alltså.
Observera den rejäla bristen på grafikkort globalt som råder i dagsläget driver upp priserna till idiotiska nivåer.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Grafikkortet är nog det som är värdefullast i lådan.
8000 är inte svindyrt, men inget kap heller för den delen.
Hade "världen varit normal" så hade datorn haft marknadspris på cirka 4-5 tusen. Men i dagsläget, så är det väl okej, kanske.

OM datorn är i bra skick, alltså.
Observera den rejäla bristen på grafikkort globalt som råder i dagsläget driver upp priserna till idiotiska nivåer.

Tack!
Svårt att komma in och veta vad som är vettigt och det om grafikkorten förklarar lite varför allt känns så dyrt...
Men kanske om man får ned den något i pris då.

Hur står sig nya "paket"-datorer i ungefär samma prisklass, som exempelvis
https://cdon.se/hemelektronik/gtsa-infinity-st-1-gtx-1650-ryz...

Eller
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

Jag har försökt plocka ihop komponenter för att skruva ihop själv men har svårt att komma ned till 8000kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sir_erken:

Hej,

Då var det dags att ge sig in i speldatorvärlden igen efter 20 års uppehåll. Sonen (12år) ska ha ska ha sin första lite mer ordentliga. Han tänker spela valorant, fortnite och annat som dyker upp. Vill gärna att den ska räcka ett tag också.

Har hittat en med följande spec:
I7-8700
16g ram
GTX 1080 8gb
Liten SSD för OS + 2tb disk

Allt i snygg låda med lampor och sånt som sonen vill ha.

Känns som det borde räcka ett tag ändå och att det kanske räcker att uppgradera grafikortet om ett år eller så?

Men vad är det värt egentligen, kan man betala 8000kr? Är det lite dyrt?

Andra tips för absolut max 8000kr?
Gärna med en skärm också men det går alltid att lösa med nån äldre så länge.

Vad roligt att din son ska få en riktig gamingdator (du är en bra pappa)
... men tråkig timing med tanke på läget som @Networker nämnde...

Kan du försöka pruta ner den till åtminstone 7000 så gör det åtminstone lite mindre ont i plånboken.

En fråga till: Vilken upplösning kör han i när han spelar? Kör han 1080p kommer ju ett 1080-kort räcka gott och väl.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Hade jag sålt min dator i sign idag så hade jag lagt mig runt 5000kr och den har både plus och minus från den du tänkt dig. Lite sämre CPU men mer minne . Jag tycker nog 8000kr låter lite väl högt för den burken men den skulle absolut klara det grabben vill spela.
Jag kör både RDR2 och AC Valhalla på höga inställningar och de spelen som du räknar upp är mycket mer lättdrivna.

Min
CPU 6700K
GPU 1080
Ram 32GB
SSD 250GB

Mitt tips är att bygga själv och leta upp ett ett begagnat GPU i 2-serien. De billiga paketen är oftast sämre delar och svåra att uppgradera i framtiden.
Bygg själv och ta det som en rolig pappa-son tid där ni båda lär er en massa. Finns massor av bra bygg guider både på youtube och även här på Swec. Köp windows från Kinguin, https://www.kinguin.net/

Kan du avvakta ett halvår så tror jag priserna på GPU:er kommer bli lite mer normala då de nya från 3-serien bör kunna levereras enligt efterfrågan. Många kommer då vilja uppgradera och sälja äldre grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Najk:

Vad roligt att din son ska få en riktig gamingdator (du är en bra pappa)
... men tråkig timing med tanke på läget som @Networker nämnde...

Kan du försöka pruta ner den till åtminstone 7000 så gör det åtminstone lite mindre ont i plånboken.

En fråga till: Vilken upplösning kör han i när han spelar? Kör han 1080p kommer ju ett 1080-kort räcka gott och väl.

Ser vad jag kan göra på priset, kanske försöka få med en skärm. Lådan är väldigt snygg enligt sonen också så det väger upp lite också.
Kommer köra 1080p med den så då bör den räcka

Permalänk

Nu ville han inte ens sälja den längre, han fick inte tag på nytt grafikkort... Lite lustigt ändå att ni precis skrivit om dom problemen!
Kontentan är att sonen nu blev jätte besviken eftersom jag hann säga att vi åker och köper den. Måste hitta någon annan snarast

Letar både på tradera och blocket (Stockholm/Uppsala) men det tycks verkligen finnas dåligt med datorer...

Permalänk
Medlem

@sir_erken
Elgiganten kanske har något för er.
Acer Nitro N50 Den undre var bättre, men denna får stå kvar.

Bättre HP GTX1660super ryzen 3600

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Tawen:

@sir_erken
Elgiganten kanske har något för er.
Acer Nitro N50 Den undre var bättre, men denna får stå kvar.

Bättre HP GTX1660super ryzen 3600

Tack för tipset!
Den nedre, HP:n alltså, tror ni den går att uppgradera senare om det blir aktuellt? Den känns ändå ganska prisvärd tycker jag?

Eller kan man få det billigare om man köper i delar? Skruva ihop en dator kan jag nog fortfarande

Permalänk

HP:n är enligt mig inte prisvärd för fem öre. Komponenterna är betydligt sämre än den begagnade du beskrev i trådstarten.
Skulle säga att denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_rtx_2070s/9...
som nämnts ovan är betydligt bättre den med.

Permalänk

Hade personligen satsat på att försöka komma över ett 1080 TI, dessa är fortfarande bra kort och borde kosta mellan 3500-3800 kr.

Permalänk

Såg inte dessa tips innan, tack!

Den för 6000kr känns ju kanske ganska bra? Då kan man köpa en bra skärm också.

Eller är 8000kr datorn värd dom extra pengarna och en kass skärm i ett halvår?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Såg inte dessa tips innan, tack!

Den för 6000kr känns ju kanske ganska bra? Då kan man köpa en bra skärm också.

Eller är 8000kr datorn värd dom extra pengarna och en kass skärm i ett halvår?

Jag hade nog hellre köpt den dyrare maskinen och en bättre skärm senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Såg inte dessa tips innan, tack!

Den för 6000kr känns ju kanske ganska bra? Då kan man köpa en bra skärm också.

Eller är 8000kr datorn värd dom extra pengarna och en kass skärm i ett halvår?

Mellan dessa två så hade jag rekommenderat den för 8000 kr och kass skärm i ett halvår.
Efter detta halvåret så kommer upplevelsen med ett 2070 vara mycket bättre än med 1060, eller den kommer att vara mycket bättre redan med en kass skärm men.. ja du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Börjar spåra ur prismässigt det här men nu hittade jag denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryzen_7__rtx_2070_8gb...
10 000kr, är det värt dom extra pengarna?

Köper jag den andra för 8000kr lär jag åtminstone få lägga 5-600 på en beg skärm...

Dock började budgeten vid max 6000, gick till 8000 och snart måste detta få ett stopp
(Vad gör man inte för att frälsa honom in i PC världen från den där PS4an...)

Edit, har försökt få kontakt med den som
säljer blocketdator för 8000kr tidigare o tråden också. Den känns som ett bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Börjar spåra ur prismässigt det här men nu hittade jag denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryzen_7__rtx_2070_8gb...
10 000kr, är det värt dom extra pengarna?

Köper jag den andra för 8000kr lär jag åtminstone få lägga 5-600 på en beg skärm...

Dock började budgeten vid max 6000, gick till 8000 och snart måste detta få ett stopp
(Vad gör man inte för att frälsa honom in i PC världen från den där PS4an...)

Edit, har försökt få kontakt med den som
säljer blocketdator för 8000kr tidigare o tråden också. Den känns som ett bra alternativ

Ja det är ett bra pris! Men skärmen kommer absolut inte göra datorn rättvisa. Om du inte tänkt byta ut skärmen i närtid så skulle jag köpa en billigare dator med bättre skärm som har åtminstone 144hz refresh rate. Annars kommer han ha en grym dator, men tack vare skärmen kommer det ändå verka som att den är rätt kass i många spel.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja det är ett bra pris! Men skärmen kommer absolut inte göra datorn rättvisa. Om du inte tänkt byta ut skärmen i närtid så skulle jag köpa en billigare dator med bättre skärm som har åtminstone 144hz refresh rate. Annars kommer han ha en grym dator, men tack vare skärmen kommer det ändå verka som att den är rätt kass i många spel.

För bra för att jag skulle hinna köpa den, fick svar att den var såld direkt...
Var svårare än jag trodde det här!

Varför är det sån brist på grafikkort?
Så var det aldrig när man köpte 3dfx voodoo kort på 90-talet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

För bra för att jag skulle hinna köpa den, fick svar att den var såld direkt...
Var svårare än jag trodde det här!

Varför är det sån brist på grafikkort?
Så var det aldrig när man köpte 3dfx voodoo kort på 90-talet 😅

Okej trisst :/

Det är en kombination av flera orsaker. Dels så har försäljningen av datorer gått upp med nästan 20% det senaste året som en följd av covid-19 när personer spenderat betydligt mer tid hemma. Utöver det så är det en ny mining boom där det blivit väldigt lukurativt att minea Ethereum och Bitcoin, denna mining sker med just grafikkort och miners är generellt beredda att betala mer för sina kort och kniper mycket av de kort som finns. Som om detta inte räckte så är den nya tillverkningstekniken av den nya RTX 3000-serien såväl som RX-serien sker på en väldigt populär tillverkningsteknik (där bland annat Apple bokat upp en stor del av tillverkningen) och det är därför vääldigt högt tryck på tillverkaren som inte hinner tillverka i närheten av så många chip som efterfrågan kräver. Det är helt enkelt många faktorer som spelar in i denna grafikkortsbrist.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

För bra för att jag skulle hinna köpa den, fick svar att den var såld direkt...
Var svårare än jag trodde det här!

Varför är det sån brist på grafikkort?
Så var det aldrig när man köpte 3dfx voodoo kort på 90-talet 😅

Du har pm 😊

Visa signatur

Asus M4N72-E, Socket-AM2+/AM3, SLI, AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition, Gainward GeForce GTX 260 896MB PhysX, Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB KITx2, 500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II, 16MB cache, 7200RPM

Permalänk

Vad sägs om följande konfiguration då?

Moderkort: MSI Z170-A PRO
CPU: i5 6600K
GPU: RTX 2070 (Super)
Ssd: 500GB
Hårddisk: 2TB
RAM: 16GB

Borde räcka länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Vad sägs om följande konfiguration då?

Moderkort: MSI Z170-A PRO
CPU: i5 6600K
GPU: RTX 2070 (Super)
Ssd: 500GB
Hårddisk: 2TB
RAM: 16GB

Borde räcka länge?

Absolut en shysst dator beroende på pris såklart

Kanske lite trisst med en cpu på endast 4 kärnor / 4 trådar men funkar fortfarande ganska bra även om optimeringen av spel går mot att anvnda sig av fler trådar särskillt sen nya xbox/ps5 som har åttakärniga processorer.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Absolut en shysst dator beroende på pris såklart

Kanske lite trisst med en cpu på endast 4 kärnor / 4 trådar men funkar fortfarande ganska bra även om optimeringen av spel går mot att anvnda sig av fler trådar särskillt sen nya xbox/ps5 som har åttakärniga processorer.

Ja, jag håller med. Han ville dessutom ha 10tkr. Så det blev inget.

Nu blev det dock ett snabbt köp på kvällen!

Följande spec:

Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
RAM-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Lagring (SSD): Samsung 850-Series EVO 1TB
Extra lagring: WD Blue Low Power 2TB 5400rpm 64MB
Chassi: Fractal Design Define S Svart
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Processorkylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassikylning: 2x Corsair ML120 Basic
Operativsystem: Windows 10 Home OEM

Dyrare än jag tänkt och garanterat i överkant vad han behöver men vem vet, jag kanske kan låna den och spela lite själv också 😇

9000kr blev det. (Vill inte höra att det är för dyrt för vad man får nu 🥴)
Skärm får jag lösa genom att han lånar en av mina kontorsskärmar en tid, dom är helt okej.

STORT tack till alla er som engagerat er i detta! Verkligen uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_erken:

Ja, jag håller med. Han ville dessutom ha 10tkr. Så det blev inget.

Nu blev det dock ett snabbt köp på kvällen!

Följande spec:

Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
RAM-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Lagring (SSD): Samsung 850-Series EVO 1TB
Extra lagring: WD Blue Low Power 2TB 5400rpm 64MB
Chassi: Fractal Design Define S Svart
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Processorkylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassikylning: 2x Corsair ML120 Basic
Operativsystem: Windows 10 Home OEM

Dyrare än jag tänkt och garanterat i överkant vad han behöver men vem vet, jag kanske kan låna den och spela lite själv också 😇

9000kr blev det. (Vill inte höra att det är för dyrt för vad man får nu 🥴)
Skärm får jag lösa genom att han lånar en av mina kontorsskärmar en tid, dom är helt okej.

STORT tack till alla er som engagerat er i detta! Verkligen uppskattat!

Det var faktiskt en riktigt bra dator för 9k!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det var faktiskt en riktigt bra dator för 9k!

Precis vad jag ville höra efter den här resan!

Som sagt, stort tack för all hjälp och förklaringar

Permalänk
Medlem

Härligt att du fick lön för allt ditt slit! Hoppas den funkar finemang för grabben och dig i många år!

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sir_erken:

Ja, jag håller med. Han ville dessutom ha 10tkr. Så det blev inget.

Nu blev det dock ett snabbt köp på kvällen!

Följande spec:

Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
RAM-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Lagring (SSD): Samsung 850-Series EVO 1TB
Extra lagring: WD Blue Low Power 2TB 5400rpm 64MB
Chassi: Fractal Design Define S Svart
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Processorkylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassikylning: 2x Corsair ML120 Basic
Operativsystem: Windows 10 Home OEM

Dyrare än jag tänkt och garanterat i överkant vad han behöver men vem vet, jag kanske kan låna den och spela lite själv också 😇

9000kr blev det. (Vill inte höra att det är för dyrt för vad man får nu 🥴)
Skärm får jag lösa genom att han lånar en av mina kontorsskärmar en tid, dom är helt okej.

STORT tack till alla er som engagerat er i detta! Verkligen uppskattat!

Extremt prisvärt. Och nu ska jag vara lite fräck.

Bara grafikkortet skulle du kunna plocka ur och lägga upp och sälja för 7500 kr till någon desperat typ för att sedan köpa ett RTX3070 - fast du behöver nog en extra 8-pin strömkabel från nätagget? Pröva att bara skapa en sådan annons och se om du får napp på Blocket där alla okunniga köpare hänger.

Det verkar vara ca 30% högre fps i 1440p hos RTX3070 vs 1080 Ti:

Förresten så är väl 8700 känt för att gå riktigt varmt utan die-lid? (eller tänker jag på nån annan i7?) Kan vara värt att titta på temperaturerna för H212 är ju ingen riktig processorkylare utan mer "bättre än stockkylare".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

...för H212 är ju ingen riktig processorkylare utan mer "bättre än stockkylare".

Nu identifierar sig H212 som en CPU kylare så vi får respektera dens identitet

(Och för att inte para posta dålig skämt så får det bli lite åsikt också)

Så länge som den är tillräckligt sval för att inte gå i taket så gör den sitt jobb.
Om grabben ska börja överklocka senare så är situationen kanske annorlunda - men datorn som den är tror jag kommer funka bra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av sir_erken:

Ja, jag håller med. Han ville dessutom ha 10tkr. Så det blev inget.

Nu blev det dock ett snabbt köp på kvällen!

Följande spec:

Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
RAM-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Lagring (SSD): Samsung 850-Series EVO 1TB
Extra lagring: WD Blue Low Power 2TB 5400rpm 64MB
Chassi: Fractal Design Define S Svart
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Processorkylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassikylning: 2x Corsair ML120 Basic
Operativsystem: Windows 10 Home OEM

Dyrare än jag tänkt och garanterat i överkant vad han behöver men vem vet, jag kanske kan låna den och spela lite själv också 😇

9000kr blev det. (Vill inte höra att det är för dyrt för vad man får nu 🥴)
Skärm får jag lösa genom att han lånar en av mina kontorsskärmar en tid, dom är helt okej.

STORT tack till alla er som engagerat er i detta! Verkligen uppskattat!

Bra köp. Som jag skrivit ovan håller sig 1080 ti fortfarande jäkligt bra. Även 8700k är en jäkligt fin processor än idag. Känn dig nöjd!