Virtualisera Windows XP i VMware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad rekommenderas att köras? Virtualbox eller VMware Workstation Player? Eller är det lite hugget som stucket?

Hur konfigurerar jag så att det blir "internet" i ens virtualiserade XP? Kör med inbyggt trådlöst ASUS-nätverkskort på moderkortet.

Jag kommer behöva ta emot och skicka filer. Eller finns det något smidigare sätt att skicka arbetade filer - säkert - via virtualiseringen och ens fysiska operativsystem?

Varför frågar du här? Har du läst hjälpsidorna hos leverantörerna av virtualiseringsprogramvara? Varför låter du inte uppdragsgivaren skicka dig en färdig dator?

Ska du fråga får du fråga mer specifika frågor, inte frågor av slaget att vi ska göra jobbet åt dig.

Spelar ingen roll vilken lösning du kör, alla kan kopiera filer mellan virtuell maskin och host och alla fixar nätverk. Hyper-V, VirtualBox eller VMware Workstation Pro spelar ingen roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför frågar du här? Har du läst hjälpsidorna hos leverantörerna av virtualiseringsprogramvara? Varför låter du inte uppdragsgivaren skicka dig en färdig dator?

Ska du fråga får du fråga mer specifika frågor, inte frågor av slaget att vi ska göra jobbet åt dig.

Spelar ingen roll vilken lösning du kör, alla kan kopiera filer mellan virtuell maskin och host och alla fixar nätverk. Hyper-V, VirtualBox eller VMware Workstation Pro spelar ingen roll.

Alright! Då löser jag biten själv. Ville bara fråga av rent tekniskt intresse att lära mig från andra mer erfarna medlemmar här.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alright! Då löser jag biten själv. Ville bara fråga av rent tekniskt intresse att lära mig från andra mer erfarna medlemmar här.

Kom lite sent till partyt här, men eventuellt kan PosReady 2009 vara ett bättre alternativ än XP:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1119...

Se det som en modernare version av XP som fungerar utmärkt i både VirtualBox och VMware.

Evaluation-versionen gäller i 120 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad rekommenderas att köras? Virtualbox eller VMware Workstation Player? Eller är det lite hugget som stucket?

Hur konfigurerar jag så att det blir "internet" i ens virtualiserade XP? Kör med inbyggt trådlöst ASUS-nätverkskort på moderkortet.

Jag kommer behöva ta emot och skicka filer. Eller finns det något smidigare sätt att skicka arbetade filer - säkert - via virtualiseringen och ens fysiska operativsystem?

Just vmware workstation har jag dålig koll på, så av den anledningen svarar jag för virtualbox. Men där väljer man att det virtuella nätverkskortet ska anslutas till NAT. Så får den en IP-adress och kommer ut på internet, utan att ta en extra adress. Men om du inte måste ha det igång så hade jag inte haft det på en XP-maskin

I virtualbox kan du i inställningarna för maskinen skapa en delad mapp som du pekar ut på hosten och som blir en enhetsbokstav i den virtuella maskinen. Glöm inte installera det som heter guest additons (eller vad de kallar de) som är drivrutiner till den virtuella maskinen.

Permalänk
Avstängd

Som Jocke säger så bör du inte ansluta en XP-maskin till nätet. En VM är ju inte så farligt i normalfallet, även om det finns en liten risk att en eventuell attack kan ta sig ut från den virtuella maskinen så är ju risken mer att den virtuella maskinen blir komprometterad. Men om man har den virtuella maskinen för att göra något viktigt så hjälper ju inte det.

Val av virtualiseringsklient har väl inte jättestor betydelse. HyperV är en MS produkt som är gratis med Windows Pro eller bättre och är avancerat med tillgång till hårdvaran på ett bra sätt och så, men det ställer också vissa krav på hårdvaran och är inte superenkelt att få igång (men inte så svårt heller). VMWare används mycket på företag och är liksom ett stort välrenommerat bolag med allt vad det innebär, dock är Player deras gratisversion som inte har all funktionalitet från deras större mjukvara, eller som de andra har. Virtual Box är ett open source verktyg, som dock ägs av Oracle vilket kan kännas lite jobbigt. Men det är ju gratis och funkar smidigt. Känns lite gammalt bara.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren igen! Jag har upptäckt att det går att välja "Drag n' drop" i VirtualBox så jag kan överföra filer. Jag tror jag då kommer kunna komma undan med att bara ha Windows XP utan nätverk så länge jag kan slänga över filer som skall arbetas med i programmet där och sedan föra över till fysiska maskinen när de skall skickas vidare till slutkunden. Kan det vara en simpel lösning för att behålla säkerheten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |