Igor Wallossek förklarar bristen på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Lol

Veganism
Crossfit
Bitcoin

Man bara MÅSTE berätta för alla hur genialiskt det är.

Å andra sidan, om det enda du har emot någonting är hur frälsta dess användare är låter du mer som en bakåtsträvare än någon stor tänkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Å andra sidan, om det enda du har emot någonting är hur frälsta dess användare är låter du mer som en bakåtsträvare än någon stor tänkare.

Jag tror på crypto som teknik (att det är framtiden), men jag tror inte ett jävla dugg på bitcoin.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Är inte så insatt i ämnet, men antar att all bitcoinmining globalt borde förbruka en mycket stor mängd el, och därmed ha en kraftig negativ miljöpåverkan. De beräkningar som nämnda mining medför, ger de någon samhällsnytta som kompenserar för de negativa konsekvenserna, eller är bitcoinmining bara ytterligare ett exempel på hur miljön offras för privat kapital?

Det drar en hel del el, ja. En del andra har nämnt ungefär hur mycket. Det "mining" egentligen gör är att säkerställa (validera) transaktionsnätverket. När det är fler som minar så är det svårare för en enskilld part att förfalska transaktioner då denna skulle behöva, i Bitcoins fall, mer än hälften av all miningkapacitet (51% attack) för att kunna fortsätta hålla sina falska transaktioner validerade.

Som tack för arbetet får miners transaktionsavgifter + en Block reward. Denna block reward ser till att nya mynt kommer in i systemet, i snitt var 10e minut, och antalet avtar geometriskt ungefär vart fjärde år så det aldrig kommer finnas mer än 21 miljoner mynt i systemet. Det är denna belöning som gör mining populärt.

Visst är det synd att det drar så mycket el men jag betalar hellre "miljö" för ett säkert betalsystem än att betala "miljö" för att staten ska trycka ut fler 100-lappar.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Inaktiv

Eller så tittar man på grundorsaken och inte ilsknar till på symptomen. Pengar sätter alltid käppar i hjulet för utveckling och om vi nu kan köpa något alls så är det den sämsta skiten man kan få betalt för. Tänk om utveckling gick ut på att få fram de bästa sakerna ist för att tjäna pengar. Fasen vilken värld vi hade levt i. Men alla är ju så hjärntvättade att de tror man skulle få bo i grottor och all kunskap skulle magiskt bara försvinna om pengar försvann.

Permalänk
Inaktiv

Och sen är nog mycket av bristen när folk ska ha mining riggar som kupévärmare i bilen. 😊

https://www.tomshardware.com/news/the-fastest-rtx-3080-mining...

Permalänk
Medlem

"Av Prisjakt att döma är bristen på nätdelar inte särskilt utbredd i Sverige, ännu."

Kanske inte brist, men med tanke på att nätaggregat kostar närmre dubbla pengen än för något år sedan så tror jag att många väljer att inte uppgradera.
Har sett flera personer här på sweclockers som kör nätagg från flera generationer tillbaka.
Själv kommer jag fortsätta med mitt EVGA G2 750W tills det lägger av eller tills priserna jämnar blir bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har gammelmedia vaknat: https://www.svd.se/rusning-efter-datorer-skapar-problem

Några citat från artikeln:
En ”renässans” för datorerna och rusning efter hemelektronik – samtidigt som nya bilar sålt bättre än väntat under pandemin. Det skapar en giftig cocktail som innebär problem för både fordons- och elektronikindustrin.
[...]
Covid-krisen har samtidigt fått bra fart på försäljningen av datorer, spelkonsoler, utbyggnaden av datacentrum med mera. Det har drivit upp efterfrågan på halvledare till de produkterna. Och för tillverkarna av datachip är det här betydligt större nischer än att sälja till fordonsindustrin.

Datortillverkaren Dell talade i en intervju vid årsskiftet med Reuters om ”en renässans” för datorindustrin, då antalet sålda enheter ökade med cirka 15 procent 2020. Det är nästan i linje med toppnoteringen från 2008, då siffran låg på 300 miljoner.

Och efterfrågan spås öka även i år.

Kort och gott så överskattade de effekterna av pandemin och spådde en betydligt lägre efterfrågan på komponenter än vad som blev fallet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det finns kanske något för dig att lära om penningpolitik och ekonomisk makt efter den liknelsen. Ytan är kanske inte glansig, men kryptovalutor är definitivt revolutionerande. Även om bitcoin skulle misslyckas kommer bitcoin sätta press på stater att sköta sin penningpolitik eller riskera att gå under. Sund penningpolitik är nyttigt för dig med.
My five cents.

”Kommer sätta press på staterna att sköta sin penningpolitik eller riskera att gå under”...

Alltså jag kan absolut hålla med om att kryptovalutor är något unikt, de har inte kunnat finnas förut iom dess natur. Men om du tror det jag citerade, är det ärligt talat du som behöver mer insikt angående penningpolitik och ekonomisk makt.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man går plus på mining med endast 1st Rtx 3060 så tror jag det har stor inverkan på lagersaldona.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual