Ökande minnespriser kan ge dyrare grafikkort

Permalänk
Medlem

Men dra en gräns!!
Går bannemig tillbaka till konsol snart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

ingen av dem artiklar du har länkat handla om MSRP. alla 3 handla om dåligt tillgång pga kretsbrist då TSMC's 7nm går för fult och ska inte bara användas för GPU, men också CPU och konsolerna. och som tidigare sagt, om partnertillverkerna inte vill möta MSRP eller tillverka billiga kort så är det ju inte konstigt att det finns inte några kort till det priset.

Det nämns, exempelvis,

"Ett problem från AMD vid lanseringarna av Radeon RX 6800, RX 6800 XT och nu senast RX 6900 XT är att de släppts med referensdesignerna i extremt begränsad upplaga till rekommenderat pris. De har sedan ersatts av alternativ med signifikant högre priser från partnertillverkare, vilka hänvisar till att AMD pressat marginalerna så hårt att de omöjligt kan nå rekommenderat pris på egen hand."

Nividia hade en specifik tid det gick att beställa till referenspris och de beställningarna ligger kvar även om alla inte levererats än. I AMD's fall så var det bara ett extremt begränsat antal kort som gick att beställa innan priset gick upp.

Permalänk
Skrivet av Fahla:

Men dra en gräns!!
Går bannemig tillbaka till konsol snart!

Men konsolerna använder sig också av samma vRAM?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja precis, det var bla därför den aldrig publicerades
Men också för att det blev precis som någon påpekat massa konstigheter med priser. Det är ju lätt att se påstådda MSRP och alla har senaste generationen färskt i minnet men ska m,an gå längre bak började det bli rörigt. Artikeln som skulle vara en snabb översikt började snöbolla i omfattning så jag lade ner det istället.

Själva grundtanken med artikeln är ju dock sund så vi kanske återkommer på temat!

Ja och det finns nog inget prestandaindex för alla korten, eller för den delen priserna som de såldes för i snitt i Sverige heller... prisjakt kanske kan hjälpa där?

Men ja, jag förstår att snöbollen växer och allt blir komplicerat. Lycka till med nytag, för den typen av artikel låter högintressant.

Kisel-arean är nog ’bästa’ mätpunkten för vilken ’klass’ en gpu ’borde’ tillhöra skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Priset är/blir vad folk är villiga att betala.. Tillgång & efterfrågan. Enkelt.

Precis, nästan så att det är alleles för enkelt för att förklara situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ingen av dem artiklar du har länkat handla om MSRP. alla 3 handla om dåligt tillgång pga kretsbrist då TSMC's 7nm går för fult och ska inte bara användas för GPU, men också CPU och konsolerna. och som tidigare sagt, om partnertillverkerna inte vill möta MSRP eller tillverka billiga kort så är det ju inte konstigt att det finns inte några kort till det priset.

Visa gärna en källa där något kort från 6800-serien sålts i sverige för svenska MSRP som angavs så kan vi fortsätta prata sen. Jag väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför tillåter Nvidia och AMD att tredjepartstillverkare

1. Säljer kort långt över MSRP?
2. Säljer kort direkt till miners och inte via distributionsleden?

Allt detta leder ju till enorm badwill för både Nvidia och AMD, och jag undrar om det är dom eller tredjepartarna som tjänar mest pengar på uppjackade priser...

Du verkar glömma att detta är vinstdrivande bolag hela vägen från tillverkare till försäljare. Samtliga i ledet gör det för att tjäna pengar, det är inte någon slags välgörenhet vi pratar om. Inte för att jag försvarar att de drar nytta av situationen men sett ur ett företagarperspektiv så tar man betalt så mycket man kan när efterfrågan är hög och mindre när efterfrågan är låg. Aktieägarna gnuggar händerna medan vi som köper surt betalar överpriser.

Hur mycket AMD eller Nvidia har höjt sina priser i detta har jag ingen aning om men de vore ju dumma om de inte gjorde det, ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fahla:

Men dra en gräns!!
Går bannemig tillbaka till konsol snart!

Yeah. Själv har jag dragit gränsen kring 5000 spänn för ett grafikkort. Nästa köp för den slanten ska ge en hel del mer prestanda också.
Roligare än så är det nämligen inte. Tycker jag då 😁.

Grejen är den att prisnivåerna kommer gå upp tills betalningsviljan sätter gränsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja precis, det var bla därför den aldrig publicerades
Men också för att det blev precis som någon påpekat massa konstigheter med priser. Det är ju lätt att se påstådda MSRP och alla har senaste generationen färskt i minnet men ska m,an gå längre bak började det bli rörigt. Artikeln som skulle vara en snabb översikt började snöbolla i omfattning så jag lade ner det istället.

Själva grundtanken med artikeln är ju dock sund så vi kanske återkommer på temat!

Skulle vara kul med en sammanställning av dessa halvfärdiga projekt, likt bloopers för videos. Eller så är det helt meningslöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Själv har jag dragit gränsen kring 5000 spänn för ett grafikkort. Nästa köp för den slanten ska ge en hel del mer prestanda också.
Roligare än så är det nämligen inte. Tycker jag då 😁.

Grejen är den att prisnivåerna kommer gå upp tills betalningsviljan sätter gränsen.

Känner igen det där. När DX11 kom (5000-serien) gick budgetkorten upp rejält i pris med bibehållen (DX10) prestanda. 5750 var sämre än 4850 om jag minns rätt, och jag satt på 4830 som var svårslaget (för priset 1030kr) i prestanda under väldigt lång tid.

Det känns som prestanda på varje prisnivå stannar av och enda riktiga utvecklingen är fler funktioner och prestanda i dyraste prisklasserna

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt sinnessjukt, ovanpå dagens redan helt galna priser. Som det ser ut nu så kommer jag få leva med mitt 1080 Ti i några år till. Av ren princip vill jag inte betala dessa ockerpriser och bidra till att prisbilden består. Tala med plånboken.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Med andra ord dax att stoppa in mer minne i burken typ 64 eller mer sen tuffa på med den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul med en sammanställning av dessa halvfärdiga projekt, likt bloopers för videos. Eller så är det helt meningslöst?

Det finns inte så många
Alternativt så avbryts de så tidigt att det inte är mer än en placeholder nånstans

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför tillåter Nvidia och AMD att tredjepartstillverkare

1. Säljer kort långt över MSRP?
2. Säljer kort direkt till miners och inte via distributionsleden?

Allt detta leder ju till enorm badwill för både Nvidia och AMD, och jag undrar om det är dom eller tredjepartarna som tjänar mest pengar på uppjackade priser...

De har tyvärr monopol tillsammans på spel-hårdvara. Vem kan man köpa grafikkort av istället för Nvidia eller AMD. Köper man en PS5, X-Box eller Switch istället köper man fortfarande AMD eller Nvidias hårdvara. Google Stadia använder också AMD. Det ända alternativet är typ att köpa Apples nya produkter med deras egna SOC som är relativt dyr för den spelprestandan.

De behöver inte bry sig så mycket om deras omdöme när de inte har några konkurrenter.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Entusiast

Håller stenhårt i plånboken i det här läget. GTX 1080 Ti snurrar dessutom fortfarande på bra. PC-marknaden existerar inte i ett vakuum, kan tycka att exempelvis RX 6800 inte borde ligga flera tusenlappar över en komplett Xbox Series X som ändå har en liknande grafikkrets.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det nämns, exempelvis,

"Ett problem från AMD vid lanseringarna av Radeon RX 6800, RX 6800 XT och nu senast RX 6900 XT är att de släppts med referensdesignerna i extremt begränsad upplaga till rekommenderat pris. De har sedan ersatts av alternativ med signifikant högre priser från partnertillverkare, vilka hänvisar till att AMD pressat marginalerna så hårt att de omöjligt kan nå rekommenderat pris på egen hand."

Nividia hade en specifik tid det gick att beställa till referenspris och de beställningarna ligger kvar även om alla inte levererats än. I AMD's fall så var det bara ett extremt begränsat antal kort som gick att beställa innan priset gick upp.

Jo, nvidia kort de 5 månader senare fortfarande väntar på att få.
Och nvidia har helt slutat sälja ref kort i hela europa nu om jag förstår saken rätt.

Permalänk

Jag vågar knappt röra datorn just nu. Av rädsla att grafikkortet ska gå sönder. För det går ju inte att ersätta just nu Därför jag skriver på plattan ( kollade, fanns många platter på lager)

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade 2010 & 2018, med de här rövarpriserna kommer det kanske dröja till 2026 innan jag uppgraderar igen.
Priserna på grafikkort kommer gå upp så länge folk migrerar sina pengar till kryptovalutor och kryptovalutorna låter sig gruvgrävas med grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag vågar knappt röra datorn just nu. Av rädsla att grafikkortet ska gå sönder. För det går ju inte att ersätta just nu Därför jag skriver på plattan ( kollade, fanns många platter på lager)

Varför skulle det gå sönder??

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Håller stenhårt i plånboken i det här läget. GTX 1080 Ti snurrar dessutom fortfarande på bra. PC-marknaden existerar inte i ett vakuum, kan tycka att exempelvis RX 6800 inte borde ligga flera tusenlappar över en komplett Xbox Series X som ändå har en liknande grafikkrets.

Håller helt med, sitter på samma kort och en 6700k i 4.8Ghz. Inte en chans att jag uppdaterar just nu.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Varför skulle det gå sönder??

Wear and tear. För egen del har jag haft ett grafikkort där ena fläkten blev kass, och jag tycker att mitt 1080 Ti har börjat låta lite skumt ibland.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Just nu: -Fan vad grafikkorten är dyra, nej jag väntar nog med att uppgradera till sommaren.

I Juli när grafikkorten kostar 2000kr mer: -Fan vad grafikkorten är dyra, nej jag väntar nog med att uppgradera till vintern.

To be continued...

Permalänk
Inaktiv

Mitt 1080 Ti brukar titta ut genom chassit ibland.

"Pappa är det dags snart?"

"Nej min vän, kryp tillbaka in i chassit."

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Varför skulle det gå sönder??

Var lite ironiskt menat 😃 Men allt kan gå sönder, och det finns inget nytt att köpa 🙄

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Var lite ironiskt menat 😃 Men allt kan gå sönder, och det finns inget nytt att köpa 🙄

Shit happens. Tråkigt inte kunna ha kul med de saker man skaffat. Lite som att köpa en Lamborghini och sedan bara låta den stå i garaget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

1. De MSRP som Nvidia och AMD kommunicerar är för orimligt låga till att börja med skulle jag vilja påstå. Något som bekräftas av alla led under Nvidia.
2. Jag skulle påstå att det inte är helt klargjort hur försäljningen till miners gått till. Det finns anklagelser om att Nvidia sålt direkt till miners, men jag har inte sett tydliga bevis för det.

Skrivet av superapan:

1. Då får väl Nvidia anpassa priset per krets så att tredjepart kan nå MSRP? De ju har sålt kretsar förr?

2. Nvidia säljer väl bara kretsar? Jag tror inte så många miners sätter ihop kompletta grafikkort själva, utan det måste väl vara Asus/Sapphire/Gigabyte/etc som står för detta? Här kan definitivt AMD/Nvidia sätta ner foten och kräva att kretsarna går via traditionella distributionsleden.

Skrivet av gashemi:

Nej hårda bevis har jag inte sett heller men när man ser bilder som denna ni har säkert sett den innan så undrar man ju

https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/GeForce-RTX-3080-Mining-Rig-almost-operational.jpg

Jag har sett två rykten som gått runt- det ena är baserat på någon slags marknadsanalytiker som efter earnings call med nvidia menade att de sålt för 175m$ till miners, det andra är Moore's law is dead, en youtubers som påstår att hans anonyma källor angett att nvidia sålt chips direkt till miners som bygger egna lösningar runt dem. Han hävdade även att nvidia skulle ha gjort detta för att kontrollera supply då de inte kunde hålla utlovade priser på 3080 pga bland annat GDDR6X och då tjänade att ha ett artificiellt shortage tills de rimligen kunde höja priserna för att möta det.

Låter lite väl konspirationsteoretiskt för min del- moores law is dead har ofta glödheta takes och verkar ha bra info ibland och verkar inte vara helt partisk utan verkar snarare ogilla allt och alla i princip. Han ger inga bevis dock, det är alltid anonyma källor från industrin... Jag väljer att inte tro att Nvidia spelar riktigt så fult som att sälja direkt till miners för att strypa tillgång och pusha upp priserna, det är lite väl mörkt.

Värt att notera är att de "miningkort" de en gång byggde baserad på pascal var rätt urdåliga för mining såvidare de inte gick att få tag i mycket billigare via några slags hemliga connections- de var ovettigt dyra för prestandan och till skillnad mot vanliga kort hade de dåligt resale value då de saknade videoutgångar. Detta är något som verkar vara fruktansvärt svårt för vissa i branschen att förstå- gamingkort är attraktiva just för att det är mer än bara en miningdel, och för att de kan säljas vidare. En ASIC drar mindre för samma arbete men är värdelös när den inte längre är profitable för mining, de är ofta väldigt dyra att köpa in och finns i lågt supply.

Det enda sättet att hindra att korten går åt till mining (utöver att göra dem dåliga för mining vilket betyder smala minnesbussar och dåliga minnesfrekvenser) vore något i stil med att kolla av ID vid köp av kort och sätta någon slags gräns för varje "våg" i stil med att en person får enbart köpa ett 3080 i första 3 månaderna av kortens livstid, sedan ett till osv. Detta skulle inte hindra hemmasnickrare från att köpa ett av varje och be varenda polare de har att beställa ett åt dem osv men de skulle hindra de lite mer professionella miners från att med ett script roffa åt sig 30 kort på en gång osv. Sorgligt nog verkar det som att motsatsen lär hända- man kan studera hur saker fungerar med marknaden för att "drops" av skor i usa till exempel där relativt små batches släpps och köpare uppmuntras engagera sig i någon slags hypemaskins-marknad för att stå i kö för Nikes eller vad det nu är.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Just nu: -Fan vad grafikkorten är dyra, nej jag väntar nog med att uppgradera till sommaren.

I Juli när grafikkorten kostar 2000kr mer: -Fan vad grafikkorten är dyra, nej jag väntar nog med att uppgradera till vintern.

To be continued...

Det vore väl jättebra, problemet är med dagens ha begär köper folk ändå. Skit att köpa till dessa priser så ordnar det sig till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det vore väl jättebra, problemet är med dagens ha begär köper folk ändå. Skit att köpa till dessa priser så ordnar det sig till slut.

Folk sket ju knappast sist det var miningboom när man triggade upp priserna på ett Vega64 till runt 10k. Denna gång är det mining + en massa andra faktorer som covid som pressar upp priserna ännu mer. Senare kommer de ökade transportavgifterna från Kina, handelskriget, bristen på minnen att göra att priserna stiger ännu mer. Tror starkt att korten kommer stiga i pris på runt 1000-2000sek på nuvarande priser fram till sommaren för att därefter stagnera och kanske sjunka något vid årsskiftet förutsatt att världen får bukt med covid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallandes:

Jag vågar knappt röra datorn just nu. Av rädsla att grafikkortet ska gå sönder. För det går ju inte att ersätta just nu Därför jag skriver på plattan ( kollade, fanns många platter på lager)

Hmm. Jag kan ha missförstått något här. Men förstår jag det rätt så låter du i nuläget bli att använda datorn för att det finns risk att den kan gå sönder - för att det är svårt att fixa reservdelar.
Det får mig att fundera lite.

Vad är det värsta som kan hända?

Worst case scenario är att datorn går sönder om du använder den - och då kommer du inte längre kunna använda datorn.
Men så är det ju för dig redan i nuläget med begränsningen du satt upp.
Alltså du har tagit ut förlusten av ett datorhaveri i förväg - utan att det har hänt.
Jag tänker bara att det inte finns någon vinst med att göra så riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag kan ha missförstått något här. Men förstår jag det rätt så låter du i nuläget bli att använda datorn för att det finns risk att den kan gå sönder - för att det är svårt att fixa reservdelar.
Det får mig att fundera lite.

Vad är det värsta som kan hända?

Worst case scenario är att datorn går sönder om du använder den - och då kommer du inte längre kunna använda datorn.
Men så är det ju för dig redan i nuläget med begränsningen du satt upp.
Alltså du har tagit ut förlusten av ett datorhaveri i förväg - utan att det har hänt.
Jag tänker bara att det inte finns någon vinst med att göra så riktigt.

Logik är alltid trevligt!

Håller med, bara att rycka av plåstret. Ska det smälla så smäller det ju ändå, och inget jag vet kan väl märkbart ’slita på’ en dator.

Dock har han ju svarat senare att han inte menade så skarpt som det är lätt att läsa in