Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade gärna sett att inverterat µATX/BTX tar fart där gpu-porten sitter på toppen av moderkortet och är vinklad.
Annars hade det vart nice med miniSTX-standarden mer tillgänglig som är 125x125 mm. (Deskmini). Gärna med en port där en PCIe-riser går att koppla in på.

Innan jag öppnade tråden tänkte jag direkt BTX. Jag har aldrig haft det och det verkar ju inte så vanligt, är det borta?
Det verkade ju väldigt smart.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Luminous:

Innan jag öppnade tråden tänkte jag direkt BTX. Jag har aldrig haft det och det verkar ju inte så vanligt, är det borta?
Det verkade ju väldigt smart.

Jag tror det är rätt dött i väst. Men det finns ju moderkort med PCIe på toppen av kortet som är ämnat för grafikkort, ofta vinklad 90 grader så att grafikkortet ligger på samma plan som moderkortet men med fläkten åt samma håll som en processorkylare. Är främst bland internetkaféer i orienten (Kina) som detta förekommer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Se till att man slippar massa lösa strömsladdar, det förstör mest i chassit. Dra ut 500W direkt från PCI-E
Och så möjlighet med en kabel till chassits hårddiskvagga" med ström+SATA för 4 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öh, nä. Kanske på Apple-burkar, där valfrihet ses som nåt fult, men inte på moderkort för riktiga datorer.

Skrivet av cyklonen:

Ja, jag vet att det finns gott om hönshjärnor och idioter på allehanda företag som vill kopiera Apples till synes ändlösa rad av dumheter. Men Apples lösning är lite som Göran Persson kommenterade angående Kina efter ett statsbesök på 90-talet: "För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet." Dvs, med total kontroll och eliminering av valfrihet och demokrati, så kan man få högre effektivitet mätt på ett sätt. Men det innebär också att alla tvingas in i samma fålla, och det finns inget utrymme för att agera efter eget huvud. Apples motto "Thing different" är oerhört ironiskt, när man vet att det inte finns nåt utrymme alls för eget tänkande som anställd på Apple, eller som kund hos Apple.

PC-marknaden bygger på att man som köpare kan sätta samman ett system med den balans av komponenter som passar ens behov och ens plånbok bäst. Fastlödda minnesmoduler skulle gå emot det, och det skulle bli uppror.

Det går för övrigt utmärkt att skaffa minnen med samma klockfrekvens som de Apple-minnen du nämner. Vad Intel skriver för utlovad hastighet har inte så mycket att göra med vad som är maximal. Över 5000 MT/s funkar på både system från Intel och AMD, så det är mest en fråga om budget...

Skrivet av cyklonen:

Njuta av resan? Vilken resa? Resan mot det bländvita helvetet där Jobs och Cook är gudar, och där minsta avvikelse från den rätta, minimalism- och konformismläran bestraffas hårt?

Skrivet av cyklonen:

Tala för dig själv. Jag vill ha prestanda. Dessa små designerdatorer som är dysfunktionella men energisnåla och tysta, lockar mig absolut noll.

Skrivet av cyklonen:

Du verkar inte förstå... Detta handlar om datorer byggda av lösa komponenter. Det finns ingen tillverkare som skulle börja med fastlödda minneskretsar för bärbara datorer i system där hela poängen är valfrihet och att kunna bygga ihop efter behov och därefter uppgradera efter behov.

Och nej, det finns inga som helst fördelar med att gå över till de minnen du nämner, eftersom vi inte snackar om ultratunna bärbara datorer som ska kunna köras på typ sju watt eller nåt löjligt.

Det verkar djupt känslomässigt för dig. Det är inte klokt att vara mycket känslomässigt investerad i något som är så utom egen kontroll som utvecklingen av datorkomponenter.
Jag tror också att vi går mot en värld där fastlött ram blir norm, inte för att minska valfriheten utan för att det blir billigare och ger mer prestanda per krona. Det börjar nog i de lägre prissegmenten för att fortsätta uppåt.
Det du måste komma ihåg att det som driver marknaden är inte i första hand efterfrågan på modularitet och möjligheten att kombinera som man själv önskar (kolla bara på intels moderkort de senaste 10 åren). Även om du värdesätter det högt så vill de flesta ha mycket bang for the buck och då går vi mot integrerade lösningar. Även om de flesta på swec tycker som du att vi ska kunna plocka ihop vår datorer så fritt som möjligt så är det globalt sett en liten grupp konsumenter. Storskalighet ger lägre pris och det som är billigt köper de flesta konsumenter som inte är intresserade av datorer. De flesta datorer i världen säljs via OEM och de bryr sig inte om ram är löst, bara det är billigare och bättre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det verkar djupt känslomässigt för dig. Det är inte klokt att vara mycket känslomässigt investerad i något som är så utom egen kontroll som utvecklingen av datorkomponenter.
Jag tror också att vi går mot en värld där fastlött ram blir norm, inte för att minska valfriheten utan för att det blir billigare och ger mer prestanda per krona. Det börjar nog i de lägre prissegmenten för att fortsätta uppåt.
Det du måste komma ihåg att det som driver marknaden är inte i första hand efterfrågan på modularitet och möjligheten att kombinera som man själv önskar (kolla bara på intels moderkort de senaste 10 åren). Även om du värdesätter det högt så vill de flesta ha mycket bang for the buck och då går vi mot integrerade lösningar. Även om de flesta på swec tycker som du att vi ska kunna plocka ihop vår datorer så fritt som möjligt så är det globalt sett en liten grupp konsumenter. Storskalighet ger lägre pris och det som är billigt köper de flesta konsumenter som inte är intresserade av datorer. De flesta datorer i världen säljs via OEM och de bryr sig inte om ram är löst, bara det är billigare och bättre.

Du verkar inte heller fatta. OEM har oftast redan egna lösningar, inte bara för moderkort utan för chassin, kylning, nätagg och alla kablar. Det vi diskuterar här i tråden är ju utformningen av ATX-moderkort, eller en förbättrad variant, generellt. Det du skriver om OEM och billigare lösningar där har ju varit sant i årtionden. Trots det finns det fortfarande vanliga moderkort för entusiaster/hemmabyggare/butiksbyggen. Det marknadssegmentet har nog samma krav i dag som i går, och kommer att ha samma krav i morgon. Efterfrågan tycks finnas. Processorer blir dyrare, moderkort blir dyrare, grafikkort blir dyrare. Men likväl är efterfrågan större än tillgången just nu, och påtaglig även i mer normala tider.

Om det blir fastlödda minnesmoduler på OEM-datorer drabbar inte det mig. Lika lite som andra snållösningar från OEM-världen drabbar mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det verkar djupt känslomässigt för dig. Det är inte klokt att vara mycket känslomässigt investerad i något som är så utom egen kontroll som utvecklingen av datorkomponenter.
Jag tror också att vi går mot en värld där fastlött ram blir norm, inte för att minska valfriheten utan för att det blir billigare och ger mer prestanda per krona. Det börjar nog i de lägre prissegmenten för att fortsätta uppåt.
Det du måste komma ihåg att det som driver marknaden är inte i första hand efterfrågan på modularitet och möjligheten att kombinera som man själv önskar (kolla bara på intels moderkort de senaste 10 åren). Även om du värdesätter det högt så vill de flesta ha mycket bang for the buck och då går vi mot integrerade lösningar. Även om de flesta på swec tycker som du att vi ska kunna plocka ihop vår datorer så fritt som möjligt så är det globalt sett en liten grupp konsumenter. Storskalighet ger lägre pris och det som är billigt köper de flesta konsumenter som inte är intresserade av datorer. De flesta datorer i världen säljs via OEM och de bryr sig inte om ram är löst, bara det är billigare och bättre.

Hur katten kan du blanda ihop en diskussion om moderkort med OEM lösningar?

Det är två helt paralella spår när det kommer till datorer.

"vanligt" folk har aldrig brytt sig om mer avancerade lösningar i någon branch men bara för att det finns integrerat ljud på moderkort idag så betyder inte det att ljudkort eller DAC lösningar har upphört att existera.

Permalänk
Medlem

Mini ITX med flexible Riser-kabel löser det mesta idag, flexibelt och mer behövs egentligen inte imo. Visst kan man önska subjektivt lulllull o piff typ alla kontakter på ett ställe, mer skydd på pcb jaddajadda, men allt sånt finns i stort sätt redan om man googlar runt lite. Tycker istället de kunde rensa bort en del överflödiga kontakter istället typ SATA etc, M2 stickor är det som gäller. Och ja streamlina resten av pinsen om det kan göras.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Tycker istället de kunde rensa bort en del överflödiga kontakter istället typ SATA etc, M2 stickor är det som gäller.

Jag har fyra SSD:er, varav två via SATA. Visserligen en M.2-plats ledig, men inte två. SATA-SSD:er är dessutom billigare och blir inte lika varma.

SATA har fortfarande fullt berättigande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ser helst att man tar bort SATA platserna då dessa i princip bara används av mekaniska diskar som allt mer börjar ersättas av m.2. Detta utrymme kan man istället fylla på med fler m.2. Då skulle man ju också slippa all kabeldragning till och från HDD. Dessa tar upp mycket plats och man skulle kunna ha väsentligt mindre chassin om man tar bort SATA

Kanske man kan utveckla m.2 bättre så man kan nyttja dessa bättre? då kan man kanske på sikt även ta bort PCI-E som också tar mycket plats

Sedan så kan man ju fråga sig om man verkligen behöver fyra st DIMM portar? då det nu finns minnesmoduler med 32gb så känns det som att det i nuläget räcker med bara två. Rätta mig gärna ifall jag har fel men ser inte behovet att behöva ha mer än 64GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Jag ser helst att man tar bort SATA platserna då dessa i princip bara används av mekaniska diskar som allt mer börjar ersättas av m.2. Detta utrymme kan man istället fylla på med fler m.2. Då skulle man ju också slippa all kabeldragning till och från HDD. Dessa tar upp mycket plats och man skulle kunna ha väsentligt mindre chassin om man tar bort SATA

Kanske man kan utveckla m.2 bättre så man kan nyttja dessa bättre? då kan man kanske på sikt även ta bort PCI-E som också tar mycket plats

Sedan så kan man ju fråga sig om man verkligen behöver fyra st DIMM portar? då det nu finns minnesmoduler med 32gb så känns det som att det i nuläget räcker med bara två. Rätta mig gärna ifall jag har fel men ser inte behovet att behöva ha mer än 64GB minne

Bara för att du inte kan se behovet blir det inte sanning.

SATA och fler minnesplatser fyller absolut en roll. Liksom PCIe-platser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara för att du inte kan se behovet blir det inte sanning.

SATA och fler minnesplatser fyller absolut en roll. Liksom PCIe-platser.

Det motsatta borde då även gälla dvs att behovet kanske kan fyllas utan fler minnesplatser eller interna PCIe platser. Ge det lite tid så sitter du med exempelvis 20TB M2 disk. 128gb DDR stickor etc. Skulle behovet av en extra enhet uppstå så koppla in en extern disk typ USB minne o dyl. Hastigheterna/möjligheterna ökar hela tiden. Externa komponeter typ PCI kan troligen fixas via USB/Thunderbolt etc typ ljudkort etc etc.
IMHO

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Det motsatta borde då även gälla dvs att behovet kanske kan fyllas utan fler minnesplatser eller interna PCIe platser. Ge det lite tid så sitter du med exempelvis 20TB M2 disk. 128gb DDR stickor etc. Skulle behovet av en extra enhet uppstå så koppla in en extern disk typ USB minne o dyl. Hastigheterna/möjligheterna ökar hela tiden. Externa komponeter typ PCI kan troligen fixas via USB/Thunderbolt etc typ ljudkort etc etc.
IMHO

Vissa kanske gillar att datorn ser ut som nåt slags konstverk med massa lösa klossar hängande från sladdar till höger och vänster, men det fina med en riktig dator är att man har en låda som sakerna ryms i!

Vissa här i tråden verkar tolka frågan som om målet är att ta bort så många funktioner från datorn som möjligt. Kanske önskar de innerst inne att datorn helt ska upphöra att existera och ersättas av en terminal med skärm, tangentbord och mus, alla kopplade direkt in i "molnet". Men nu är vi på ett entusiastforum och det handlar om datorer baserade på lösa komponenter, så radikalminimalism är kanske inte syftet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

NanoITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Hur katten kan du blanda ihop en diskussion om moderkort med OEM lösningar?

Det är två helt paralella spår när det kommer till datorer.

"vanligt" folk har aldrig brytt sig om mer avancerade lösningar i någon branch men bara för att det finns integrerat ljud på moderkort idag så betyder inte det att ljudkort eller DAC lösningar har upphört att existera.

Du måste tänka att du är AMD, Intel, Apple, Qualcom etc och ska lansera en ny processor. Då är det viktigt med mycket prestanda per krona och då bryr du dig inte så mycket om de högt räknat 15 % som tycker modulariteten är viktig. När dina största kunder inte bryr sig och det handlar om designvinster i färdigbyggda system. DIY marknaden som vi på swec utgör kommer i andra hand. Tillverkarna gör naturligtvis vad de kan för att tillfredsställa våra behov och önskemål, men inte till vilket pris som helst. De måste kunna konkurrera inom OEM segmentet. Om då är min och flera andras spådom att ram kommer bundlas/integreras med CPUn inom överskådlig framtid för att tillverkarna vill sälja (för de flesta) bättre produkter.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kedom900:

Rätta mig gärna ifall jag har fel men ser inte behovet att behöva ha mer än 64GB minne

Jag hade gärna sett möjligheten till mer ram men vi kan nog båda bli nöjda när DDR5 kommer för då blir det mycket enklare att använda mera minne än lite och medel fastän man bara har 2 socklar, dessutom tycker jag som sagt att man borde integrera ett grundminne direkt på kortet/apun tex 32 Gbyte vore ju väldigt rimligt att ha som lägstanivå så funkar det skapligt även för de som inte vill behöva expandera med lösa minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Sedan så kan man ju fråga sig om man verkligen behöver fyra st DIMM portar? då det nu finns minnesmoduler med 32gb så känns det som att det i nuläget räcker med bara två. Rätta mig gärna ifall jag har fel men ser inte behovet att behöva ha mer än 64GB minne

Du sade "rätta mig gärna" så here we go!, well, du har inte "fel" nödvändigtvis, för visst 2st DIMM moduler om säg t.ex 8GB eller 16GB per modul må ju vara vad många klarar sig på, men de vill kanske uppgradera men inte förlora existerande modulers existerande kapacitet, sen har vi förstås "Dual channel" funktionen, eller Tripple Channel på vissa Intel baserade moderkort, och "Quad Channel" på bla. Threadripper baserade moderkort och server-optimerade moderkort,
"Dual channel" betyder i det simplaste att två data-kanaler används av processorn samtidigt, i princip då för att varje RAM sticka har en 64bit fysisk kanal, två stickor tillåter dubbelt så mycket att föras över per cycle.
Nu må jag erkänna att jag har nog glömt ute en mängd information, men antal DIMM portar om dual, triple eller quad har då med hur mycket data processorn kan hämta per cycle, samt "triple" logiskt då likt "quad" följer samma logik om mer data per cycle.
("cycle"=RAM minnenas klockcycle, MHz, GHz,)
Så vad jag ville påtala, var att två stk DIMM portar "räcker" jo visst, men 4stk är optimalt för att kunna lägga till mer minne om man senare vill göra så utan att förlora existerande utrymme. Samt ifall framtida processorer ger stöd för quad-channel på mainstream moderkort.

Visa signatur

John