Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som uppvuxen i precis det området, alldeles nära länsgränsen mellan Norr- och Västerbotten, kan jag delvis känna igen det du beskriver även om jag tycker du överdriver en hel del. Jag har huggit, kapat, kluvit och burit mycket ved, skottat ett oräkneligt antal ton snö med mera, med mera.

Dock kan jag säga att mina bilar alltid startade, trots att jag körde italienskt (Alfa Romeo), även när det var -35 och med den perfekta viktfördelningen om 50-50 så tog jag mig alltid fram, även om det var 20cm nysnö på vägen. Innan jag blev gammal nog för körkort så åkte jag postbuss. De gick inte särskilt ofta men de gick alltid, jag kan inte minnas en enda gång postbussen inte gick och den var aldrig försenad. Under gymnasietiden var lokalbussen i Lycksele däremot mindre pålitlig när temperaturen kröp nedåt -40. De dagarna fick jag gå till skolan, inte fanken pendlade man 11 mil utan man var inneboende.

Den uppväxten har väl härdat mig på ett annat sätt än storstadskidsen, fast de härdades nog på sina sätt. Att påstå vi som växt upp i norr har på något sätt blivit bättre tycker jag är drygt, för det har vi inte. Visst, kommer apokalypsen så är chansen god att vi klarar oss bättre efteråt men det ska vi nog inte ta för givet heller. Skåningarna, ja de som är från ångermanälven och söderut, är nog rätt ok de med.

Största skillnaden enligt mig är man fick stå på egna ben väldigt tidigt & lärde sig att inget kommer gratis i livet men enligt mig är det föräldrarna som styr detta mest även om man bor på landet.

Växte upp i Raftälven utanför Föllinge & här gick inga bussar alls utan det var Taxi till skolan & jag och mina syskon fick hjälpa till med allt från snöskottning, klippa gräs, plocka bär, städa hemmet & laga mat.

Föräldrarna kunde åka bort 1 vecka och så fick man arbetsuppgifter som fixa jordgubbslandet och gräva upp gräsmattan och flytta dessa gräsrutor till andra sidan gården och sedan plantera plantorna. Självklart laga man sin egen mat & städa undan efter sig under denna perioden också.

Så när jag började på gymnasiet i Svenstavik så flyttade jag till eget boende & kände en enorm frihet att slippa föräldrarna och stannade kvar så stått på egna ben & skött ekonomin från 16 års ålder & tror faktiskt min uppväxt hjälpte mig då jag kunde sköta ett hem med allt vad det innebär.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Största skillnaden enligt mig är man fick stå på egna ben väldigt tidigt & lärde sig att inget kommer gratis i livet men enligt mig är det föräldrarna som styr detta mest även om man bor på landet.

Växte upp i Raftälven utanför Föllinge & här gick inga bussar alls utan det var Taxi till skolan & jag och mina syskon fick hjälpa till med allt från snöskottning, klippa gräs, plocka bär, städa hemmet & laga mat.

Föräldrarna kunde åka bort 1 vecka och så fick man arbetsuppgifter som fixa jordgubbslandet och gräva upp gräsmattan och flytta dessa gräsrutor till andra sidan gården och sedan plantera plantorna. Självklart laga man sin egen mat & städa undan efter sig under denna perioden också.

Så när jag började på gymnasiet i Svenstavik så flyttade jag till eget boende & kände en enorm frihet att slippa föräldrarna och stannade kvar så stått på egna ben & skött ekonomin från 16 års ålder & tror faktiskt min uppväxt hjälpte mig då jag kunde sköta ett hem med allt vad det innebär.

Jo sådant kan absolut bidra till att forma en som person. Samtidigt är det ju inte riktigt unikt för Norrland liksom. Jag har inte behövt hjälpa till så mycket med snöskottning eller gräsklippning (inte förrän min farsa flyttade till landet i alla fall) men däremot skötte jag all handling från att jag var typ tolv tills jag flyttade hemifrån. Lagade mycket mat. Passade småsyskon och så. Det fanns inte så mycket hushållsjobb att göra för mig när "de vuxna" var iväg på semester eller så, men istället jobbade jag ju på somrarna.

Jag minns verkligen en sommar när min morsa hade lyckats hyra ett hus på en av öarna i skärgården och jag jobbade i andra änden av stan men hon krävde ändå att jag skulle vara med. Första båten från ön gick 05:20 vilken oftast gjorde att jag hann i tid till jobbet som började 06:30 tack vare någon expressbuss. Missade jag den av någon anledning (som att båten var sen vilket den ofta var) tog det en extra timme ungefär. Sen var jag tillbaka på ön vid halv sex eller så på kvällen.

Permalänk
Medlem

Ligger inte Norrland i Mordor?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jarowskij ger sig in i leken!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Helt klart pratar uppsalabor norrländska

Permalänk
Medlem

Alla alternativ är värdelösa, Norrland är ju helt klart allt norr om Hallandsåsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

"Problemet" är väl den att Stockholmare, med omnejd, ser sig själva som Sveriges mittpunkt. När i själva verket sveriges mittpunkt ligger ca 35mil norrut fågelvägen. Så mitt/mellan-sverige borde vara i Sundsvalls breddgrader. Vilket gör det hela väldigt märkligt att Norrland ska börja i Gävle.

Så när folk säger norrlänning till gävlebor är det lite som att man skulle kalla skåningar för Stockholmare

Sveigres geografiska mittpunkt ligger utanför Östersund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Sveigres geografiska mittpunkt ligger utanför Östersund.

Nja. Samtliga kandidater ligger närmare Sundsvall än Östersund. Det svider som halvjamt att säga så men så är det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Den demografiska mittpunkten, alltså den punkt där den sammanlagda resvägen för alla att ta sig dit fågelvägen är minst, är Svennevad i Hallsbergs kommun.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Nja. Samtliga kandidater ligger närmare Sundsvall än Östersund. Det svider som halvjamt att säga så men så är det.

Det är samma plats ni pratar om för utanför Östersund ligger Sundsvall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.