Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som uppvuxen i precis det området, alldeles nära länsgränsen mellan Norr- och Västerbotten, kan jag delvis känna igen det du beskriver även om jag tycker du överdriver en hel del. Jag har huggit, kapat, kluvit och burit mycket ved, skottat ett oräkneligt antal ton snö med mera, med mera.

Dock kan jag säga att mina bilar alltid startade, trots att jag körde italienskt (Alfa Romeo), även när det var -35 och med den perfekta viktfördelningen om 50-50 så tog jag mig alltid fram, även om det var 20cm nysnö på vägen. Innan jag blev gammal nog för körkort så åkte jag postbuss. De gick inte särskilt ofta men de gick alltid, jag kan inte minnas en enda gång postbussen inte gick och den var aldrig försenad. Under gymnasietiden var lokalbussen i Lycksele däremot mindre pålitlig när temperaturen kröp nedåt -40. De dagarna fick jag gå till skolan, inte fanken pendlade man 11 mil utan man var inneboende.

Den uppväxten har väl härdat mig på ett annat sätt än storstadskidsen, fast de härdades nog på sina sätt. Att påstå vi som växt upp i norr har på något sätt blivit bättre tycker jag är drygt, för det har vi inte. Visst, kommer apokalypsen så är chansen god att vi klarar oss bättre efteråt men det ska vi nog inte ta för givet heller. Skåningarna, ja de som är från ångermanälven och söderut, är nog rätt ok de med.

Största skillnaden enligt mig är man fick stå på egna ben väldigt tidigt & lärde sig att inget kommer gratis i livet men enligt mig är det föräldrarna som styr detta mest även om man bor på landet.

Växte upp i Raftälven utanför Föllinge & här gick inga bussar alls utan det var Taxi till skolan & jag och mina syskon fick hjälpa till med allt från snöskottning, klippa gräs, plocka bär, städa hemmet & laga mat.

Föräldrarna kunde åka bort 1 vecka och så fick man arbetsuppgifter som fixa jordgubbslandet och gräva upp gräsmattan och flytta dessa gräsrutor till andra sidan gården och sedan plantera plantorna. Självklart laga man sin egen mat & städa undan efter sig under denna perioden också.

Så när jag började på gymnasiet i Svenstavik så flyttade jag till eget boende & kände en enorm frihet att slippa föräldrarna och stannade kvar så stått på egna ben & skött ekonomin från 16 års ålder & tror faktiskt min uppväxt hjälpte mig då jag kunde sköta ett hem med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Största skillnaden enligt mig är man fick stå på egna ben väldigt tidigt & lärde sig att inget kommer gratis i livet men enligt mig är det föräldrarna som styr detta mest även om man bor på landet.

Växte upp i Raftälven utanför Föllinge & här gick inga bussar alls utan det var Taxi till skolan & jag och mina syskon fick hjälpa till med allt från snöskottning, klippa gräs, plocka bär, städa hemmet & laga mat.

Föräldrarna kunde åka bort 1 vecka och så fick man arbetsuppgifter som fixa jordgubbslandet och gräva upp gräsmattan och flytta dessa gräsrutor till andra sidan gården och sedan plantera plantorna. Självklart laga man sin egen mat & städa undan efter sig under denna perioden också.

Så när jag började på gymnasiet i Svenstavik så flyttade jag till eget boende & kände en enorm frihet att slippa föräldrarna och stannade kvar så stått på egna ben & skött ekonomin från 16 års ålder & tror faktiskt min uppväxt hjälpte mig då jag kunde sköta ett hem med allt vad det innebär.

Jo sådant kan absolut bidra till att forma en som person. Samtidigt är det ju inte riktigt unikt för Norrland liksom. Jag har inte behövt hjälpa till så mycket med snöskottning eller gräsklippning (inte förrän min farsa flyttade till landet i alla fall) men däremot skötte jag all handling från att jag var typ tolv tills jag flyttade hemifrån. Lagade mycket mat. Passade småsyskon och så. Det fanns inte så mycket hushållsjobb att göra för mig när "de vuxna" var iväg på semester eller så, men istället jobbade jag ju på somrarna.

Jag minns verkligen en sommar när min morsa hade lyckats hyra ett hus på en av öarna i skärgården och jag jobbade i andra änden av stan men hon krävde ändå att jag skulle vara med. Första båten från ön gick 05:20 vilken oftast gjorde att jag hann i tid till jobbet som började 06:30 tack vare någon expressbuss. Missade jag den av någon anledning (som att båten var sen vilket den ofta var) tog det en extra timme ungefär. Sen var jag tillbaka på ön vid halv sex eller så på kvällen.

Permalänk
Medlem

Ligger inte Norrland i Mordor?