DDR5 lanseras under 2021 års andra hälft

Permalänk

Vad kan man egentligen förvänta sig för skillnader mellan DDR4 och DDR5? Att 4800MHz är 50% snabbare än 3200MHz förstår jag, men vad betyder det i praktiken?

Vad kommer konsumenten (jag) som sitter vid min dator och jobbar/spelar märka för faktiskt skillnad? I vilka scenarion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

8 år med DDR4, sitter ändå här med i7 4790k DDR3 sedan 7. 5950X är lockande men kan man vänta så länge kan man nog vänta några till, särskilt med de hutlösa priser som gäller på saker som inte finns i lager på månader.

Man känner sig inte direkt up-to-date med de gamla DDR3 minnena som fortsätter slava på i huvudburken.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Aldrig har så mycket lanserats på så kort tid, med så liten tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte sån utrustning, just för att jag har testat på andra håll och upplevt hur illa det var.

Sen är det fortfarande kasst med trådlöst för att man behöver tänka på laddningen och att ljudkvaliteten är sämre, i synnerhet för mikrofoner på headset. Nä, trådat kommer jag att ha så länge det finns att köpa.

Då vill jag påstå att det var något fel på utrustningen du provade, eller att det var fel utrustning. Det kanske bara var en av enheterna som hade aptx-ll? Det verkar vara ett vanligt misstag och jag var själv nära att begå det. Både hörlurarna och sändaren måste alltså stöda codecen.

Jag är också känslig mot osynkat ljud, det är värre än stutters, screen tearing, låg fps och en massa annat. Tillsammans. Mina Momentum Wireless 3 har aptx-ll och jag har även en sändare till datorn som klarar av aptx-ll och jag måste anstränga mig något fruktansvärt om jag ska höra latensen som uppstår när jag t.ex. trycker på avfyrarknappen i ett spel. I filmer är det praktiskt taget omöjligt att se/höra någon latens.

Men det är ingen perfekt värld, min iPad pro har inte aptx-ll, inte heller min förstärkare. Men samtidigt är det extremt sällan jag tittar på film från förstärkaren och även om det sker lite oftare på iPaden så är det ingenting som påverkar mitt liv nämnvärt. Men jag ser fram emot när man inte behöver kolla codecs och dyl. inför kommande köp.

Skrivet av cyklonen:

Nu tror jag att min lägenhet är ganska ointressant för en tysk armé, och min franska är för dålig också.

Det tror jag med. Bättre att du börjar plugga ryska

Permalänk
Testpilot

Det bästa med DDR5?
Uppgradera från 16Gb DDR4 3200 MHz till 32/64Gb DDR4 3600 MHz relativt billigt förhoppningsvis.

Planerar att gå från min 2700X till 5800X/5900X när dom går ner lite i pris också, avsluta AM4 med ett 'bang' och sitta på det något år tills det att DDR5 mognat o priserna stabiliserat sig till humana nivåer - hinner man se lite vad "next gen" AMD & Intel kan koka ihop med lagom till 2023-2024.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Härligt med DDR5!
Äntligen dags för ny dator och en pensionering av min i7-3770K med DDR3.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir prisvärt med 128GB under 2022, annars kan jag nog vänta ett år till.
Laptops/APU är där DDR5 kan bli ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hur tänker du nu ström förbrukning eller? eftersom de som utvecklar pci-e standarden själva säger att pci-e 4 blev inte så bra för att den ej har särskilt optimerad strömförsörjning /signal väg, utan att med pci-e5 så vart detta åtgärdat sen var det bara 4-5 månader mellan dessa båda standarder & ett år till pci-e 6 från pci-e 5, eftersom det redan finns pci-e 5 produkter (serversidan) & att det blir en standard både från Intel detta år & AMD nästa så.? Det är en fördubbling i bandbredd mellan varje generation. Så därav så är det samma förbättring mellan pci-e 3 ,4,5 & 6 mao en fördubbling det enda som var specifikt med pci-e 4 var att den kräver för mycket strömförsörjning vilket gjorde moderkort dyrare (fler lager för att kunna få ström-försörjning /bandbredd (ej störning av signal) att fungera)

4 och 5 använder samma dataöverföring och protokoll, och är fysiskt ganska lika vill jag minnas, det är därför Intel har försökt att helt hoppa över 4 och köra 5 direkt, men 5 drog ut på tiden lite för länge

Jag tror absolut 5 kan släppas snart, 4 har ju varit ute i flera år (bara Intel som är efter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4 och 5 använder samma dataöverföring och protokoll, och är fysiskt ganska lika vill jag minnas, det är därför Intel har försökt att helt hoppa över 4 och köra 5 direkt, men 5 drog ut på tiden lite för länge

Jag tror absolut 5 kan släppas snart, 4 har ju varit ute i flera år (bara Intel som är efter)

De är inte samma protokoll, är inte särskilt lika, pci-e5 är en fördubbling jämfört med pci-e4, så vet inte vart du får ideerna ifrån, tror du borde läsa på lite. Eller e det som så att du har en amd & inte vill ta in fakta bara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Eller e det som så att du har en amd & inte vill ta in fakta bara.

Vad har det med något att göra? Ja, AMD har PCIe4 vilket Intel inte har, och båda har naturligtvis PCIe 5 på sin roadmap.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

De är inte samma protokoll, är inte särskilt lika, pci-e5 är en fördubbling jämfört med pci-e4, så vet inte vart du får ideerna ifrån, tror du borde läsa på lite. Eller e det som så att du har en amd & inte vill ta in fakta bara.

Jag säger inte att de är exakt samma, men mycket energi har lagts på att de ska vara så små förändringar som möjligt för att snabba på övergången till version 5. Ett litet utdrag och länk med mer info nedan. Finns mycket mer att läsa såklart, och långt från allt är samma.

Jag har inte kört AMD sedan min K6 på tidigt 2000-tal (liero är bäst!)

Men anklaga mig gärna för att bara vara en fanboy, det hjälper säkert dina argument...

”So, what is PCI Express 5.0 and how does it compare to PCI 4.0? One way I like to think of PCIe 5.0, is that it is basically PCIe 4.0 with features that make it possible for the technology to operate at 32GT/s. The PCISIG uses GT/s or giga transfers per second to describe PCIe speed as opposed to giga bits per second to acknowledge that the PCIe protocol has some overhead that cuts into the raw data throughput. Thus, some things about PCIe 5.0 are very much the same as what was in the PCIe 4.0 specification. These similarities include:

NRZ signaling
128/130 bit encoding
Transmitter based de-emphasis (defined in the spec as P0-P10)
Backward compatibility (both mechanical and electrically compatible with PCIe 1.1, 2.0, 3.0 and 4.0)
Same connector pinout as earlier generations of PCIe
Same BER target of 1x10-12
Same TX Voltage and Jitter parameters as PCIe 4.0.”

https://www.signalintegrityjournal.com/blogs/12-fundamentals/...

Permalänk
Skrivet av mkk:

Får se om det blir prisvärt med 128GB under 2022, annars kan jag nog vänta ett år till.
Laptops/APU är där DDR5 kan bli ett rejält lyft.

Ironi? Nog för jag hade förstått 64 men 128? Det kommer vara svindyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag säger inte att de är exakt samma, men mycket energi har lagts på att de ska vara så små förändringar som möjligt för att snabba på övergången till version 5. Ett litet utdrag och länk med mer info nedan. Finns mycket mer att läsa såklart, och långt från allt är samma.

Jag har inte kört AMD sedan min K6 på tidigt 2000-tal (liero är bäst!)

Men anklaga mig gärna för att bara vara en fanboy, det hjälper säkert dina argument...

”So, what is PCI Express 5.0 and how does it compare to PCI 4.0? One way I like to think of PCIe 5.0, is that it is basically PCIe 4.0 with features that make it possible for the technology to operate at 32GT/s. The PCISIG uses GT/s or giga transfers per second to describe PCIe speed as opposed to giga bits per second to acknowledge that the PCIe protocol has some overhead that cuts into the raw data throughput. Thus, some things about PCIe 5.0 are very much the same as what was in the PCIe 4.0 specification. These similarities include:

NRZ signaling
128/130 bit encoding
Transmitter based de-emphasis (defined in the spec as P0-P10)
Backward compatibility (both mechanical and electrically compatible with PCIe 1.1, 2.0, 3.0 and 4.0)
Same connector pinout as earlier generations of PCIe
Same BER target of 1x10-12
Same TX Voltage and Jitter parameters as PCIe 4.0.”

https://www.signalintegrityjournal.com/blogs/12-fundamentals/...

Bara ett exempel på fakta Du kan ju även kolla in motiveringen till varför x570 korten blev så dyra

https://www.extremetech.com/computing/250640-pci-sig-announce...
PCIe 4.0 kan bli en kort historia
"Trots att den nya generationen är det ”nya heta” så kan den dock få ett mycket kortare livsspann jämfört med tidigare generationer. Medan AMD har planer på att implementera stöd för PCIe 4.0-stöd under 2020 sägs PCI-SIG redan stå klara med specifikationerna för PCIe 5.0 under 2019. Ett protokoll som återigen dubblerar bandbredden från PCIe 4.0 och resulterar i en fyrdubbling från PCIe 3.0." (Nordic hardware)
https://www.servethehome.com/pci-sig-releases-pcie-4-0-versio... En litenm kort artikel om att pci-e 4 redan är för långsam redan vid släpp självklart ett steg framåt men som står kort tid till pci-e 5

P.S ber om ursäkt utifall det blev som ett påhopp ,men är glad att debaklet pci-e4 snart e över. (7 år e allt för lång tid) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av apskallen:

Vad kan man egentligen förvänta sig för skillnader mellan DDR4 och DDR5? Att 4800MHz är 50% snabbare än 3200MHz förstår jag, men vad betyder det i praktiken?

Vad kommer konsumenten (jag) som sitter vid min dator och jobbar/spelar märka för faktiskt skillnad? I vilka scenarion?

Det kommer att bli enklare att använda större minnesstickor i alla datorer så även datorer med bara 2 minnesplatser kan ju bli mer användbara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.