Permalänk
Medlem

Hjälp med dator budget 15-16k

Hej! Jag har haft ett viss antal datorer förr men aldrig byggt en själv, det är väldigt nytt för mig. Jag har haft väldiga problem med att hitta de rätta komponenter i ett bra pris med bra feedback. Jag har redan tänkt på delar men att få tips om vad man kunde ha i datorn som är bättre vid det här priset hade varit mycket hjälpsamt. Jag spelar för mesta Warzone, csgo, r6s och gta.
All hjälp är uppskattad!

Mina frågor är: vad hade du ändrat? Finns det några delar som inte går ihop?

(Jag har för det mesta valt chassit på grund av ljud dämpningen och USB C porten längst fram)

https://komponentkoll.se/bygg/swzzB

Permalänk
Medlem

Ett chassi med öppen framsida och lägre varvtal på fläktar kommer ge dig tystare och svalare dator.

Kylningen är lite klen men funkar, dock 12S modellen passar bättre. https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-5%205600X-1047
SSDn funkar men 500Gb är ganska lite, kanske A2000 1Tb?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zam_Et:

Hej! Jag har haft ett viss antal datorer förr men aldrig byggt en själv, det är väldigt nytt för mig. Jag har haft väldiga problem med att hitta de rätta komponenter i ett bra pris med bra feedback. Jag har redan tänkt på delar men att få tips om vad man kunde ha i datorn som är bättre vid det här priset hade varit mycket hjälpsamt. Jag spelar för mesta Warzone, csgo, r6s och gta.
All hjälp är uppskattad!

Mina frågor är: vad hade du ändrat? Finns det några delar som inte går ihop?

(Jag har för det mesta valt chassit på grund av ljud dämpningen och USB C porten längst fram)

https://komponentkoll.se/bygg/swzzB

Tycker det ser bra ut. Ganska likt mitt nya bygge också. Jag hade dock tagit Corsair 750X nätagg, bara för att Sweclockers rekommenderade det så mycket i sin vinterdator-video. Men det spelar nog ingen större roll.
Ett chassi som jag har nu som jag tycker är grymt (om du gillar en clean look) är Phanteks P400S, det kan du ju kika in också om du inte gjort det. Den har RGB men är inte överdriven och det går att stänga av. Sluten också. Bästa chassit jag haft.
Jag tänkte köra på Meshify 2 till nästa, men det har ju glas och mer luftflöde, mest för att jag haft detta chassi ett tag nu.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem

3080 med den budgeten tycker jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Är usbc viktigt får du trippelkolla så moderkorter har en usbc header, asus verkade inte ha det utan bara 3.2 och någon dongelkoppling för dyra thunderboltkort.

Permalänk

Som skrivs ovan - med den budgeten kan du klämma in ett 3080 om du sparar in på det som inte ger nåt i prestanda, så har du en dator som håller ett år eller två längre. Men din lista ser ok ut också med det undantaget tycker jag.
Jag har en burk med Define 7 Compact och missade att mitt moderkort (ASRock B450 Pro4) inte har USB-C header så min kontakt i chassit är inte ansluten. Så kolla upp det innan. Gör inte mig så mycket men lite irriterande...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)