Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Kina har faktiskt hållit på och byggt tågräls tvärs över asien, och kanske in i europa också - jag vet inte exakt hur långt/var den går - i åratal nu just för att befästa sin position som exportör, och som viktig investerare i andra länder också för den delen. Kallas silk railroad vill jag minnas, inofficiellt iallafall.

Vår berggrund (och all annan också) är ju fullpackad i kisel, så det är inte det som är problemet direkt...

"Tågrälset" går så pass långt att samtliga Volvo S90 som tillverkas görs just i Kina och går därefter med tåg hela vägen till Sverige.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Slit och släng har sina nackdelar. Fördelarna om folk byter ofta är att utvecklingen också gynnas.
Hade det inte varit för slit och släng så hade de flesta nog än idag suttit med crt-tv...
Så en rimlig balans är bra. Och det har inom viss teknik börjat mognat. En laptop idag håller i många år, mobiltelefoner så är många vattenavvisande, batteriet går att byta även om lite omständligt. Utvecklingen har stagnerat på mycket.
Köper man idag en bra tv, skärm, mobil, laptop etc, så kan man ha den i 10år utan problem. Kanske inte köra det senaste, men för många så hade de dugit.

*edit*
Många är emot just mobiltelefoner, men vilken utveckling de har haft på senare tid. Där det har lett till att man för under 2000kr idag kan få en som för de flesta håller i över 5år utan något problem. Kanske ett batteri + skärmbyte.

Frågan är om det verkligen är slit och släng som får utvecklingen att gå framåt. Konkurrens är ju ett skämt som inte fungerar. Bara se på Nvidia och AMD nu. När de nu blev lite brallis av leveransproblemen och att de inte riktigt kunde sätta segmenten på ett bra sätt så drog plötsligt Nvidia upp en release på nästa gen grafikkort som sen naturligtvis avbröts när de märkte att AMD hängde med på höjapriståget.

Om vi nu kan köpa nått så är det garanterat den sämsta skiten som folk fortfarande går med på att köpa. Inte det bästa företaget/människan kan tillverka.

Hade utveckling premierats före att tjäna pengar hade allt du räknade upp varit sju resor bättre garanterat.

Permalänk
Medlem

"Kostnaden spås snart läggas över på konsumenter"

Som om den inte redan hade legat på konsumenter? Höjningen följer givetvis också med till konsumenter.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Blir frakten dyr så blir det inte värt att frakta torsken till Kina för filea och sedan komma tillbaka till Sverige.

Findus ska faktiskt sluta med det nu.

Permalänk
Medlem

För mig del är detta helt okey och jag är villig att ta den kostanden.
Allt som tar tillbaka produktion av produkter i den tekniska framkanten till Europa är jag för.
Sedan kan kinesiska staten få fortsätta tillverka plastleksaker till mina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Findus ska faktiskt sluta med det nu.

Men har världens största exponent av fisk (Norge) gjort det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Bara be till högre makter att fraktpriserna håller i sig och förhoppningsvis ökar ännu mer, så slipper vi skitet från Kina!

Permalänk
Medlem

Då det pratas om att ersätta med tåg i tråden, gjorde en uträkning:
Enbart Maersk 31st(av totalt 100+ från olika klasser) Triple E=558000 TEU (6.1m container)
Räknar lågt att en container tar upp totalt 6.5m tåg =3627km (558000*6.5/1000)

Avståndet Shanghai>Berlin är 8401km
GLHF
(Yes, har på tok för mycket fritid)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Triton242:

För mig del är detta helt okey och jag är villig att ta den kostanden.
Allt som tar tillbaka produktion av produkter i den tekniska framkanten till Europa är jag för.
Sedan kan kinesiska staten få fortsätta tillverka plastleksaker till mina barn.

Plastleksaker till barnen är det sista jag skulle vilja ha tillverkat i Kina.

Giftiga leksaker är inget jag vill mina framtida barn stoppar i munnen (eller att de ens tillverkas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Då det pratas om att ersätta med tåg i tråden, gjorde en uträkning:
Enbart Maersk 31st(av totalt 100+ från olika klasser) Triple E=558000 TEU (6.1m container)
Räknar lågt att en container tar upp totalt 6.5m tåg =3627km (558000*6.5/1000)

Avståndet Shanghai>Berlin är 8401km
GLHF
(Yes, har på tok för mycket fritid)

Äsch, det är väl bara att se till att ha väldigt många tåg som går dygnet runt i betydligt högre hastigheter än de där seeeeega vattenpråmarna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kanske dags att någon datorlåda tillverkare kläcker iden att dom kan sälja chassin som skruvas ihop av kunden istället för popnitas i fabrik.
Mindre yta, billigare frakt och mindre arbete i fabriken.

Finns så många produkter som har löjligt mycket emballage och lite innehåll att man ibland undrar om det är förpackningen man köpt och prylen är utfyllnad.

Förpackningsmaterilalet kanske går samma utveckling som påsarna på ICA.
Påsen går från 1kr till 7kr bara för att den är gjord av plast men matförpackningarna har så mkt plast i sig att man kan tillverka 100 plastpåsar av en veckohandling.
Genomtänkt... njae

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kanske dags att någon datorlåda tillverkare kläcker iden att dom kan sälja chassin som skruvas ihop av kunden istället för popnitas i fabrik.
Mindre yta, billigare frakt och mindre arbete i fabriken.

Finns så många produkter som har löjligt mycket emballage och lite innehåll att man ibland undrar om det är förpackningen man köpt och prylen är utfyllnad.

Förpackningsmaterilalet kanske går samma utveckling som påsarna på ICA.
Påsen går från 1kr till 7kr bara för att den är gjord av plast men matförpackningarna har så mkt plast i sig att man kan tillverka 100 plastpåsar av en veckohandling.
Genomtänkt... njae

Plastpåseskatten är helt verkningslös och det vet politikerna om. Det är bara ännu ett sätt för Miljöpartiet att klappa sig för bröstet genom att försöka visa att de tänker på miljön och samtidigt dra in extra skattepengar. Den enda egentliga effekten är att handlarna höjt sina marginaler på alla påsar, även påsar av papper och att vi använder tunnare skattefria avfallspåsar till soppåsar istället.
Hål i huvudet är väl det man brukar säga? Men miljöpartiet har återigen bevisat att de är det sämsta partiet att rösta på om man bryr sig om miljön. Kemikalieskatten är ännu en verkningslös skatteintäkt de hittat på.

Permalänk
Medlem

Och vi behöver inte konsumera som vi gör idag för att rädda vår jord heller... vi behöver inte ha den nyaste och senaste tekniken överallt i hemmet.

bara jag får ha kvar min dator utan att komponenterna fyrdubblas i pris är jag nöjd

kina skit genom wish slutade jag köpa för ett tag sen, 99% var bara ren skrot ändå när de väl kom hem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kanske dags att någon datorlåda tillverkare kläcker iden att dom kan sälja chassin som skruvas ihop av kunden istället för popnitas i fabrik.

IKEAs nya chassi "Datorlåda", fyrtioelva delar och några svordomar senare så har du nog lyckats skruva ihop den utan att kolla beskrivningen, snart i ett blå-gult varuhus nära dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Bara be till högre makter att fraktpriserna håller i sig och förhoppningsvis ökar ännu mer, så slipper vi skitet från Kina!

Jag vet vad du menar. Men typ allt produceras i Kina, inte bara småskit.

Permalänk
Medlem

Vi har märkt av konsekvenser av containerbristen sedan sensommaren. Leveranser med ursprung i Kina har blivit försenade med flera månader längre upp i kedjan.

För egen del hoppas jag att pandemin kan få EU att inse att det vore vettigt att satsa på produktion inom gränserna. Det kommer finnas en hel del länder som både behöver jobben och intäkterna. En omfördelning av kostnader kommer det ju bli tal om oavsett och då föredrar jag om vi som nettobidragsgivarland kan få någonting långsiktigt tillbaka.

Det är en groteskt ohållbar situation så som världens samlande produktion hanteras idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Gå ned till byn, beställa ett grafikkort, gå till den lokala krogen och byt rövarhistorier med de andra kunderna medans du lyssnar när kiselsmederna hamrar ut din beställning...

Riktigt så extrem behöver man inte vara. Men hade varit trevligt med en tillverkning någonstans i EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Om du ser EU som lokalt så varför inte.

Permalänk
Medlem

Kina ska alltid hitta något nytt sätt att jävlas.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Kina ska alltid hitta något nytt sätt att jävlas.

Min spontana tanke är, detta kan knappast gynna Kina.

Högre priser = minskad export.

Av de 30 största containerfraktbolagen är ett fåtal Kinesiska och de har tillsammans 14,5% marknadsandelar. Vilket kan jämföras med danska Maersk som ensamt har 16,9%

Så där finns det knappast pengar att hämta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Min spontana tanke är, detta kan knappast gynna Kina.

Högre priser = minskad export.

Av de 30 största containerfraktbolagen är ett fåtal Kinesiska och de har tillsammans 14,5% marknadsandelar. Vilket kan jämföras med danska Maersk som ensamt har 16,9%

Så där finns det knappast pengar att hämta heller.

Stämmer, Kina kommer inte gynnas av detta i längden. Även om det så skulle bli kortsiktig prisökning så kommer detta sätta sina spår hos importörer som är etablerade i Kina.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Nu tar jag delvis på mig äran att min kontroversiella tråd om frakt från Kina sådde ett frö eller två!

OnT: Inte för att vara den men 30 kr (vi säger 40 kr för att vara säkra) prisökning på grafikkort styckvis är ju inte så farligt om det läggs på slutkunden? Å andra sidan lär det vara fler fraktvägar än bara från Kina så det lär väl bli ett par hundralappar i värsta fall innan det nått svenska butikshyllor och lager?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En trevlig återkomst till detta forum där man får läsa om sin bransch.
Mycket av eran information känns relevant, men ämnet är betydligt mer komplex än vad nyheten beskrivit.
Keep up the good work

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caylon:

En trevlig återkomst till detta forum där man får läsa om sin bransch.
Mycket av eran information känns relevant, men ämnet är betydligt mer komplex än vad nyheten beskrivit.
Keep up the good work

Nått tips på internetkällor där man kan hålla sig mer uppdaterad om just internationell logistik? Tips på kurslitteratur inom ämnet internationell logistik? Jag vill gräva ner mig mer i ämnet för att slippa okunnigt dampa på min Kinabeställning!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

HAH som om inte konsumenten betalat frakten tidigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

HAH som om inte konsumenten betalat frakten tidigare..

Läste du artikeln? Den påstod inte att kostnaden för frakt inte redan är inräknad i slutpriset, det som diskuteras är den extrema ökningen av priset som ännu inte märks på slutpriset, men förväntas att göra så snart.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning för USA att försöka få ner priset. De är redan oroade över att de importerar för mycket. Om någon kommer tvinga priserna mer borde det vara Kina som vill att inte deras export minskar. Högre fraktpriser riskerar minska exporten från kina.

Men så länge USA trycker nya pengar och ger ut till folket i stimulanspaket och folk är hemma för pandemin kommer det vara fortsatt hög efterfrågan på datorgrejer.

Situationen är redan dålig här. Jag kan tänka mig hur omöjligt det vore att köpa datorgrejer om Sverige gav stimulanscheckar till alla på 15000kr. Än så länge är sverige dock inte lika villiga att ta på sig enorma statsskulder så som USA gör.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja, många köper ju saker från Kina för att spara några kronor här och där, företag pratar jag om nu, och då kan det ju bli så här. Systemet är känsligt, speciellt med tanke på att många större företag kör inte med allt för stora lager utan "right on time" tänk med mycket små lager. Då blir det snabbt skitnödigt om saker inte flyter på om vi säger så.

Där jag jobbar vet jag att en liten funderare har folk på inköp faktiskt fått viket jag ser som positivt. Är kanske inte värt att jaga varenda krona längre utan ta kostnaden för att ha leverantören närmare. Förhoppningsvis något de tar på allvar och faktiskt försöker ändra strategi.

Tycker inte om att så många är beroende av en skurkstat som Kina. Dagen de har en fungerande demokrati, sure. Men innan det händer lär de ha ett inbördeskrig eller liknande kris gissar jag. Diktaturer försvinner ju aldrig utan starkt motstånd tyvärr.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har förmig att det i sommras skrotades stora mängder fraktfartyg också. Så den globala handelsfottan desimerad desutom.

Edit: Hittade länken tiil videon jag såg i ämnet.
https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Komplettering
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M