Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Att beräkna förlust gör jag först när jag säljer av.
Mitt netto kan mycket väl bli positiv eller minus 300kkr.
Jag säljer inget idag i varje fall.

Skämt åsido, hoppas det slutar bra för dig. Och hoppas framförallt att du kan sova inatt! Såg någon på Reddit som påstår sig ligga back nästan 11 miljoner dollar: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l70vmz/if_i_...

Har bara två själv, så pass små summor att jag inte bryr mig om jag jag går back. Ena på 302 dollar och lyckades få igenom en till på 120 dollar i eftermiddags.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ganska intressant.
Handla på rea är liksom ett måste eller köpa två askar jordgubbar för att det blir 1:90kr billigare är MYCKET viktigt.
Att slänga 300k på ytterst spekulativa aktier är chill.
Vi får se, jag kanske har inte fattat det hela ännu, och kommer få en chock imorgon

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

WSB vill nu ha en mass stämningsansökan mot Robinhood för marknadsmanipulation.

Frågan är: har svenska användare någon skydd för förlust på grund av att Robinhood stänger aktier för "köp", och på det sättet skapar ett överflöd av "sälj" och på det viset dumpar kursen?

Själv sitter jag men en förlust på ca 75.000kr i AMC och 25.000 i Blackberry i skrivande stund. Jätte tråkigt. Det var mycket roligare igår.

Nä, du har inget som helst skydd, och handen på hjärtat så borde du förstått att det är vinna el försvinna i sånna här lägen. Jag satt bara och väntade på att handeln skulle dras tillbaka, trodde det skulle skett tidigare.

Se det som läropengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Nä, du har inget som helst skydd, och handen på hjärtat så borde du förstått att det är vinna el försvinna i sånna här lägen. Jag satt bara och väntade på att handeln skulle dras tillbaka, trodde det skulle skett tidigare.

Se det som läropengar.

Alla vet förstås om att ”de stora” har knep som en vanlig Svensson/Joe bara kan drömma om samt en moral som får Patrick Bateman att verka helylle. Men nog ska man kunna förvänta sig att de inte börjar använda metoder som utan minsta lilla tvekan är kursmanipulation. Att det skulle ske i bakgrunden är ”ok”, för sådana är spelets regler. Men så här öppet? Nä, de förtjänar att få smisk på fingrarna. För mer än så kommer det nog inte bli, relativt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Juste, men var hittar man info om hur stor andelen av freefloat är shortade?

https://isthesqueezesquoze.com/

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det som pågår i USA just nu är det galnaste jag någonsin sett. Historiskt på så många sätt, om inte detta är att manipulera marknaden så vet jag inte vad.

Ska bli intressant att se vad SEC gör åt det.

Mvh

Troligtvis är det SEC och Nasdaq som gjort påtryckningar mot dem större handelsplattsformarna.

Democratic Senator Elizabeth Warren to demand action from regulators.

Kort därefter kommer:
“Consistent with our mission to protect investors and maintain fair, orderly, and efficient markets, we are working with our fellow regulators to assess the situation and review the activities of regulated entities, financial intermediaries, and other market participants,” the SEC said in a statement Wednesday.

Sen finns det en teori om att Citadel är Robinhoods största kund, därför kan Robin vara courtage fri pga de säljer alla retailtrades till deras market maker. Citadel var de som behövde lösa ut Melvin. Men det förklarar inte att handeln även är fryst på andra plattformar också.

Det var väldigt uppenbart att regulatorer skulle kliva in och stoppa handeln, detta är ju pinsamt för Nasdaq överlag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Är redan en class action inlämnad mot Robinhood.

Underbart!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Well.. Power to the people right.. Detta kommer bli kul att se vad efter effekten kommer bli av de här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Underbart!

Bli inte för glad nu bara. Jag törs lova att om vi var i usa och jag hade tillräckligt med det så hade jag kunnat hitta en advokat som är villig att företräda mig i en stämning mot dig. Ditt muntra humör förstörde nämligen hela min vecka

(Det jag menar är att bara för att någon gjort en anmälan så kan den likaväl hamna i papperskorgen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=siwpn14IE7E

Skämt åsido, hoppas det slutar bra för dig. Och hoppas framförallt att du kan sova inatt! Såg någon på Reddit som påstår sig ligga back nästan 11 miljoner dollar: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l70vmz/if_i_...

Har bara två själv, så pass små summor att jag inte bryr mig om jag jag går back. Ena på 302 dollar och lyckades få igenom en till på 120 dollar i eftermiddags.

Sett många screenshots från den appen, om det är RobinHood eller något annat, och jag förstår mig inte på siffrorna. Market value och Day borde vara nuvarande värde + dagens förändring, men det verkar räkna nuvarande värde + värdet vid öppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En hel del kändisar kommenterar också, ganska intressant att följa faktiskt. Anklagelserna mot blandannat Robinhood, om de stämmer, är allvarliga. Ser fram emot att se vart det leder. Rätten med stor risk.

Ser fram emot dokumentären, filmen eller vad allt detta lär försöka förklaras i framöver. En exceptionell händelse faktiskt.

Robinhood kan säkert bli offerlammet som tas till slakteriet för att Nasdaq samt SEC regulatorer inte skött sitt jobb och tillåtit hedgefonder att ens ha möjligheten till 140% nakna shorts. Jag tycker det är lite löjligt att kasta skit på någon av sidorna i det här slaget, skulden ligger hos dem som tillät det ske.

Och många av dem är myndigheter själva, det är svårt att vinna i rätten mot de som stiftar lagarna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Detta är fantastiskt att följa, jag kommer stänga flera långa positioner och köpa mer GME imorgon på öppning, avskyr vad de har gjort mot småsparare över hela världen idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg någon på Reddit som påstår sig ligga back nästan 11 miljoner dollar: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l70vmz/if_i_...

Har bara två själv, så pass små summor att jag inte bryr mig om jag jag går back. Ena på 302 dollar och lyckades få igenom en till på 120 dollar i eftermiddags.

*host* https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l78uct/gme_y...

Back 15 miljoner dollar idag. Men han är fortfarande plus 19 miljoner dollar. Jag hade inte haft någon mage kvar efter alla magsår. Men å andra sidan, vad fan spelar det för roll om man har 30 miljoner eller 5 miljoner usd? För en amatör som mig hade det inte spelat någon roll i alla fall.

Ska tilläggas också att den användaren redan säkrat ca 13 miljoner usd så även om gme totalkraschar är han multidollarmiljonär. Inte illa.

För de som inte vet är den användaren, Deepfuckingvalue, den som kan ses som grundaren till det vi ser idag. Det är förstås många faktorer som spelar in men troligtvis har han med sin kunskap, envishet (och en jävla massa tur) sakta men säkert övertygad snubbarna på wsb.

Här är hans första inlägg om gme: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/d1g7x0/hey_b...
Utskrattad och hånad...
Han gjorde liknande inlägg varje månad. Utskrattad och hånad i vartenda ett av dom (i alla fall de jag skummat igenom).

Första gången jag hittar en högt uppröstad kommentar som faktiskt håller med honom var för sju månader sedan. https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/hj0tq7/gme_y...
Men fortfarande utskrattad och hånad av nästan alla som kommenterade.

En månad senare kom nyheten om Cohens inträde. Den tråden är tillräckligt ny för att idag kunna kommentera i den så de flesta kommentarer är förstås från senaste veckan. Men det verkar som att fler blev positiva till aktien även om de flesta var skeptiska.
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/i1wvqu/gme_y...

Från 50k usd till ~13 miljoner usd säkrade och eventuell många, många fler. Inte illa pinkat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det nån smilfink på nyhetsmorgon som stod och förklarade gamestop och reddit, så snart har aftonbladet snyftartikel med Gert-Ove som spelat bort sin pension på skiten och rasar mot tv4.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu var det nån smilfink på nyhetsmorgon som stod och förklarade gamestop och reddit, så snart har aftonbladet snyftartikel med Gert-Ove som spelat bort sin pension på skiten och rasar mot tv4.

Haha, eget ansvar är ett väldigt främmande begrepp för vissa 😔

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Robinhood kan säkert bli offerlammet som tas till slakteriet för att Nasdaq samt SEC regulatorer inte skött sitt jobb och tillåtit hedgefonder att ens ha möjligheten till 140% nakna shorts. Jag tycker det är lite löjligt att kasta skit på någon av sidorna i det här slaget, skulden ligger hos dem som tillät det ske.

Och många av dem är myndigheter själva, det är svårt att vinna i rätten mot de som stiftar lagarna.

Jo, RH är nog som mest medskyldig, problemet är större än bara denna aktör. Bra att problematiken visar sig för öppen ridå. Amerikanarna bjuder verkligen på drama i år, först wierdo-stormningen i början av året, sedan installationen av 46e presidenten och nu hela GME/WSB/RH händelsen.

Vem behöver egentligen TV?

Skrivet av Trunk:

*host* https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l78uct/gme_y...

Back 15 miljoner dollar idag. Men han är fortfarande plus 19 miljoner dollar. Jag hade inte haft någon mage kvar efter alla magsår. Men å andra sidan, vad fan spelar det för roll om man har 30 miljoner eller 5 miljoner usd? För en amatör som mig hade det inte spelat någon roll i alla fall.

Ska tilläggas också att den användaren redan säkrat ca 13 miljoner usd så även om gme totalkraschar är han multidollarmiljonär. Inte illa.

För de som inte vet är den användaren, Deepfuckingvalue, den som kan ses som grundaren till det vi ser idag. Det är förstås många faktorer som spelar in men troligtvis har han med sin kunskap, envishet (och en jävla massa tur) sakta men säkert övertygad snubbarna på wsb.

Här är hans första inlägg om gme: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/d1g7x0/hey_b...
Utskrattad och hånad...
Han gjorde liknande inlägg varje månad. Utskrattad och hånad i vartenda ett av dom (i alla fall de jag skummat igenom).

Första gången jag hittar en högt uppröstad kommentar som faktiskt håller med honom var för sju månader sedan. https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/hj0tq7/gme_y...
Men fortfarande utskrattad och hånad av nästan alla som kommenterade.

En månad senare kom nyheten om Cohens inträde. Den tråden är tillräckligt ny för att idag kunna kommentera i den så de flesta kommentarer är förstås från senaste veckan. Men det verkar som att fler blev positiva till aktien även om de flesta var skeptiska.
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/i1wvqu/gme_y...

Från 50k usd till ~13 miljoner usd säkrade och eventuell många, många fler. Inte illa pinkat.

Riktigt bra inlägg detta! Bra grävt med!

Skrivet av Aphex:

Nu var det nån smilfink på nyhetsmorgon som stod och förklarade gamestop och reddit, så snart har aftonbladet snyftartikel med Gert-Ove som spelat bort sin pension på skiten och rasar mot tv4.

Följt av sedvanlig arg artikel från en viss ökänd skribent: "Unga har stulit stackars Gert-Oves pengar!!!!!"

Permalänk
Medlem

GME +61% afterhours. Kommer bli kul att följa idag! 🤓🚀

Edit: +24000 ägare hos Avanza nu 😂😂😂

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag verkar ha en helt annan syn på det här än många andra..

Alltså grejen också är att det här var ju ett pyramidspel. DeepFuckingValue måste ju antingen ha planerat allt det när han drog igång det eller märkt vart det barkade och utnyttjade läget. Priset rusade bara så länge folk fortsatte strömma till. Först in tjänade pengar. Men kommer man in för sent så köpte man ju bara dyrt från de som kom in tidigt.

Det är en klassisk "pump-and-dump". Men som han på något sätt lyckades vrida till att han var den goda sidan och bara ville smälla alla "big bad evil Hedge funds" på fingrarna - och internet-horden svalde betet med hull och hår.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag verkar ha en helt annan syn på det här än många andra..

Alltså grejen också är att det här var ju ett pyramidspel ända från början DeepFuckingValue måste ju ha planerat allt det när han drog igång det. Priset rusade bara så länge folk fortsatte strömma till. Först in tjänade pengar. Men kommer man in för sent så köpte man ju bara dyrt från de som kom in tidigt. Det är en klassisk "pump-and-dump". Men som han på något sätt lyckades vrida till att han var den goda sidan och bara ville smälla alla "big bad evil Hedge funds" på fingrarna - och internet-horden svalde betet med hull och hår.

Hur förklarar du då att 121.98% av GME är blankad? Ja. 121.98%...
https://finviz.com/screener.ashx?v=152&o=-shortinterestshare&...

Trots gårdagens clownfiesta när miljontals i USA inte ens kunde köpa aktien så lyckades bankerna "bara" sälja av cirka 19% av sina blankade positioner. Det här har inget att göra med det du säger är "klassisk pump-and-dump".

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag verkar ha en helt annan syn på det här än många andra..

Alltså grejen också är att det här var ju ett pyramidspel. DeepFuckingValue måste ju antingen ha planerat allt det när han drog igång det eller märkt vart det barkade och utnyttjade läget. Priset rusade bara så länge folk fortsatte strömma till. Först in tjänade pengar. Men kommer man in för sent så köpte man ju bara dyrt från de som kom in tidigt.

Det är en klassisk "pump-and-dump". Men som han på något sätt lyckades vrida till att han var den goda sidan och bara ville smälla alla "big bad evil Hedge funds" på fingrarna - och internet-horden svalde betet med hull och hår.

Han är vinnare och alla andra är förlorare. Jag hatar hedgefonder men det han gjort borde vara brottsligt. Däremot borde man sätta munkavle på hedgefonder med då de gör precis samma sak.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Forbidden:

Hur förklarar du då att 121.98% av GME är blankad? Ja. 121.98%...
https://finviz.com/screener.ashx?v=152&o=-shortinterestshare&...

Trots gårdagens clownfiesta när miljontals i USA inte ens kunde köpa aktien så lyckades bankerna "bara" sälja av cirka 19% av sina blankade positioner. Det här har inget att göra med det du säger är "klassisk pump-and-dump".

Ja, alltså blankningen var ett faktum. Det bestrider jag inte. Det jag säger är att jag inte tror på att DFV gjorde det här för att göra uppror. Han såg möjligheten att dra igång en short-squeeze. Men han insåg också att han inte hade kapital nog att göra det själv. Men om han drar med massvis med folk att göra samma sak som honom så kan han ju då tvinga upp priset rejält och tjäna stora pengar på det genom att ta motsatt position mot blankarna. Det är inget nobelt i det.

När han sen märker hur det verkligen börjar ta fart så börjar han posta skärmbilder på hur mycket han tjänar och uppmanar folk att inte sälja och att köpa mer. Allt för att pressa priset till det yttersta. Rimligtvis vet han ju också om att värdet som aktien nu når är helt frånkopplat från fundamenta och kommer att kollapsa när short-squeezen väl är över. Men ändå så lockar han fler och fler att kasta in sina pengar för att pressa upp priserna ännu mer. Trots att de allra flesta av dem som tillkommit de senaste dagarna kommer att gå rejält back om de fortsätter hålla tillgångarna när luften går ur. Det för mig är en pump-and-dump. Han vill få upp priset så högt det bara går för att kunna sälja av sitt innehav.

I princip gjorde DFV exakt det som Porsche gjorde 2008 med deras Infinity Squeeze de orkestrerade med Volkswagen aktier.
https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/

Det sista är absolut inte riktat mot bara dig nu. Men det känns som att en hel bunt människor nyss har lärt sig en bunt nya ord och fått dem förklarade i en meme och därför tror att de upptäckt en dold världsordning... Det lät likadant efter kraschen 2008 när "alla" ballade ur när de insåg att riksbanker tryckte pengar. "Fractional reserve banking. Vet du vad det är?! DE SKAPAR PENGAR UR TOMMA INTET - ALTT ÄR EN KONSPIRATION!"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, alltså blankningen var ett faktum. Det bestrider jag inte. Det jag säger är att jag inte tror på att DFV gjorde det här för att göra uppror. Han såg möjligheten att dra igång en short-squeeze. Men han insåg också att han inte hade kapital nog att göra det själv. Men om han drar med massvis med folk att göra samma sak som honom så kan han ju då tvinga upp priset rejält och tjäna stora pengar på det genom att ta motsatt position mot blankarna. Det är inget nobelt i det.

När han sen märker hur det verkligen börjar ta fart så börjar han posta skärmbilder på hur mycket han tjänar och uppmanar folk att inte sälja och att köpa mer. Allt för att pressa priset till det yttersta. Rimligtvis vet han ju också om att värdet som aktien nu når är helt frånkopplat från fundamenta och kommer att kollapsa när short-squeezen väl är över. Men ändå så lockar han fler och fler att kasta in sina pengar för att pressa upp priserna ännu mer. Trots att de allra flesta av dem som tillkommit de senaste dagarna kommer att gå rejält back om de fortsätter hålla tillgångarna när luften går ur. Det för mig är en pump-and-dump. Han vill få upp priset så högt det bara går för att kunna sälja av sitt innehav.

I princip gjorde DFV exakt det som Porsche gjorde 2008 med deras Infinity Squeeze de orkestrerade med Volkswagen aktier.
https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/

Det sista är absolut inte riktat mot bara dig nu. Men det känns som att en hel bunt människor nyss har lärt sig en bunt nya ord och fått dem förklarade i en meme och därför tror att de upptäckt en dold världsordning... Det lät likadant efter kraschen 2008 när "alla" ballade ur när de insåg att riksbanker tryckte pengar. "Fractional reserve banking. Vet du vad det är?! DE SKAPAR PENGAR UR TOMMA INTET - ALTT ÄR EN KONSPIRATION!"

Jag är helt med på noterna att man ska ta allt detta med en och annan skopa salt och inte dyka in med allt man äger blint men samtidigt så är det svårt att jämföra den här situationen med annat då den är så pass unik.
Du skriver även att "När han sen märker hur det verkligen börjar ta fart så börjar han posta skärmbilder på hur mycket han tjänar och uppmanar folk att inte sälja och att köpa mer."

Den här personen har postat bilder sedan Juli/Augusti 2019 om sina GME-positioner så det stämmer inte heller det du skriver.
Varsågod och se själv: https://old.reddit.com/user/DeepFuckingValue/

Tror du hakar upp dig lite för mycket på just DFV och att det skulle finnas någon "dold agenda" här eller en pump-n-dump när det i själva fallet handlar om en enstaka autistisk snöflinga från r/wsb som blomstrat mot alla odds. Resten är memes och hederlig cirkelrunk och magi.

Läs även: https://isthesqueezesquoze.com/

Edit:
För dig eller andra som är nyfikna så har du även ansiktet bakom DFV här:
https://www.youtube.com/c/RoaringKitty/videos

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, alltså blankningen var ett faktum. Det bestrider jag inte. Det jag säger är att jag inte tror på att DFV gjorde det här för att göra uppror. Han såg möjligheten att dra igång en short-squeeze. Men han insåg också att han inte hade kapital nog att göra det själv. Men om han drar med massvis med folk att göra samma sak som honom så kan han ju då tvinga upp priset rejält och tjäna stora pengar på det genom att ta motsatt position mot blankarna. Det är inget nobelt i det.

När han sen märker hur det verkligen börjar ta fart så börjar han posta skärmbilder på hur mycket han tjänar och uppmanar folk att inte sälja och att köpa mer. Allt för att pressa priset till det yttersta. Rimligtvis vet han ju också om att värdet som aktien nu når är helt frånkopplat från fundamenta och kommer att kollapsa när short-squeezen väl är över. Men ändå så lockar han fler och fler att kasta in sina pengar för att pressa upp priserna ännu mer. Trots att de allra flesta av dem som tillkommit de senaste dagarna kommer att gå rejält back om de fortsätter hålla tillgångarna när luften går ur. Det för mig är en pump-and-dump. Han vill få upp priset så högt det bara går för att kunna sälja av sitt innehav.

DFV köpte inte Gamestop p.g.a. risken för short squeeze. Han köpte Gamestop baserat på fundamentals. Detta ser man i en screenshot från en av hans videor i Aug 2020 när aktien var vid $4 (då hade han redan ägt aktien i mer än 6 månader).

Han tog med i sin analys att det finns mycket shorts som gjorde aktien billig men han köpte inte aktien för att han hoppades på short squeeze. Nu när aktien är uppe på dessa (orimliga) nivåer så säljer han sakta men säkert av och han har nu $13m cash varav $9m från att han sålde och $4m var från att några optioner expired ITM. Kolla in hans streams och videos på YouTube för mer specifik information och för att se hur han gör sina fundamentala analyser. Huruvida detta är en pump-and-dump är tveksamt (jag lutar åt att det inte är det) men det får vi såklart reda på efter att det här är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han är vinnare och alla andra är förlorare. Jag hatar hedgefonder men det han gjort borde vara brottsligt. Däremot borde man sätta munkavle på hedgefonder med då de gör precis samma sak.

Jag är genuint intresserad av vad du menar borde var brottsligt med det han gjorde? Får gärna utveckla

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat med aktier innan, men slog till på en styck aktier i GME igår för drygt 2000 genom Swedbanks egna funktion.
Tjänar jag något litet så är det väl kul, förlorar jag allt så är det inte hela världen! Fortfarande mindre än vad en en månadsfaktura från Qstar brukade gå på innan covid slog till.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugn i min båt med mina vanliga svenska aktier och kollar på. Känns som att många blir lurade och kommer att förlora pengar på detta, samtidigt kanske några stora hedgefonder ryker med.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Aldrig handlat med aktier innan, men slog till på en styck aktier i GME igår för drygt 2000 genom Swedbanks egna funktion.
Tjänar jag något litet så är det väl kul, förlorar jag allt så är det inte hela världen! Fortfarande mindre än vad en en månadsfaktura från Qstar brukade gå på innan covid slog till.

För att aldrig ha handlat med aktier så kastar du dig in i en väldigt högrisk-aktie

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag verkar ha en helt annan syn på det här än många andra..

Alltså grejen också är att det här var ju ett pyramidspel. DeepFuckingValue måste ju antingen ha planerat allt det när han drog igång det eller märkt vart det barkade och utnyttjade läget. Priset rusade bara så länge folk fortsatte strömma till. Först in tjänade pengar. Men kommer man in för sent så köpte man ju bara dyrt från de som kom in tidigt.

Det är en klassisk "pump-and-dump". Men som han på något sätt lyckades vrida till att han var den goda sidan och bara ville smälla alla "big bad evil Hedge funds" på fingrarna - och internet-horden svalde betet med hull och hår.

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag verkar ha en helt annan syn på det här än många andra..

Alltså grejen också är att det här var ju ett pyramidspel. DeepFuckingValue måste ju antingen ha planerat allt det när han drog igång det eller märkt vart det barkade och utnyttjade läget. Priset rusade bara så länge folk fortsatte strömma till. Först in tjänade pengar. Men kommer man in för sent så köpte man ju bara dyrt från de som kom in tidigt.

Det är en klassisk "pump-and-dump". Men som han på något sätt lyckades vrida till att han var den goda sidan och bara ville smälla alla "big bad evil Hedge funds" på fingrarna - och internet-horden svalde betet med hull och hår.

Det låter lite väl orimligt att han skulle ha dragit igång det medvetet. Det var bara en slump tror jag, det är mycket rimligare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exydia:

Aldrig handlat med aktier innan, men slog till på en styck aktier i GME igår för drygt 2000 genom Swedbanks egna funktion.
Tjänar jag något litet så är det väl kul, förlorar jag allt så är det inte hela världen! Fortfarande mindre än vad en en månadsfaktura från Qstar brukade gå på innan covid slog till.

Modigt som sagt att hoppa in direkt i högrisksaktier. Hoppas du inte bränner dig men kanske intresserar dig för mer ordinarie investering i aktier.

Skrivet av rinosaur:

Jag sitter lugn i min båt med mina vanliga svenska aktier och kollar på. Känns som att många blir lurade och kommer att förlora pengar på detta, samtidigt kanske några stora hedgefonder ryker med.

Gratis underhållning på bästa möjliga sändningstid.

Ger nog fina möjligheter att köpa in sig på aktier som sjunker rejält utan anledning/svallvår efter WSBs kamp mod hedgepacket.