Permalänk
Medlem

Ny dator, ~10k budget

Tjena,

Det är dags för mig att skaffa en ny dator, då gamla Bettan sjunger på sista versen.
(Hittade en gammal länk med delarna, om något fortfarande kan återanvändas: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9314557/namnlos )

Datorn ska främst användas för gaming, men även en del programmeringsarbete.
Användas flera timmar dagligen, om det är relevant.
Ingen fokus på 4k. En 1440p, 144hz skärm kommer användas.
Den ska hålla gärna hålla ett par år.

Spel varierar en del, testar det mesta.
Spelar för tillfället dota2, wow, PoE, apex legends, EFT och csgo.
Jag kommer definitivt spela diablo 4 och path of exile 2 när dom kommer.

Någon mer info som kan vara bra?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack!

Mvh Jack

Permalänk
Medlem

Ja, det är bra med info om vilka spel som ska spelas

Men skulle rekommendera ny ssd på minst 1TB och gpu, kanske 3060 som start. Men 6/8 core processor är starkt att rekommendera nuförtiden i eget tycke.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ja, det är bra med info om vilka spel som ska spelas

Men skulle rekommendera ny ssd på minst 1TB och gpu, kanske 3060 som start. Men 6/8 core processor är starkt att rekommendera nuförtiden i eget tycke.

Ja, har tänkt mig minst 1tb och att köra ett "billigare" grafikkort. För att sedan byta lite längre fram.
Ska lägga till spelen direkt Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pringlan:

Ja, har tänkt mig minst 1tb och att köra ett "billigare" grafikkort. För att sedan byta lite längre fram.
Ska lägga till spelen direkt Tack!

I alla fall psu bör du flytta över till nya burken, har du extra kablar kvar?
Kylare och chassi kanske blir för mekigt att flytta - bättre då att sälja den datorn med en budget psu.

Grafikkortet kanske du ska ha första tiden i nya burken, speciellt då gpu kan ha väntetider...
sweetspot just nu ligger på 5000-6000 och det är ingen direkt ide att köpa ett uselt grafikkort för 2500 om man sedan ska uppgradera, men bara psu och begagnatvärde från gamla burken kanske kan få in det i budget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

I alla fall psu bör du flytta över till nya burken, har du extra kablar kvar?
Kylare och chassi kanske blir för mekigt att flytta - bättre då att sälja den datorn med en budget psu.

Grafikkortet kanske du ska ha första tiden i nya burken, speciellt då gpu kan ha väntetider...
sweetspot just nu ligger på 5000-6000 och det är ingen direkt ide att köpa ett uselt grafikkort för 2500 om man sedan ska uppgradera, men bara psu och begagnatvärde från gamla burken kanske kan få in det i budget..

Tanken är att ge denna datorn till familjemedlem som behöver.
Kan absolut gå upp lite i budget, så länge den håller ett par år.
Men jag får kika lite mer på grafikkorten då, tack

Permalänk
Medlem

Ingen vidare tanke från min sida, men det är ändå ett budgetbygge så cpu får ej springa iväg.
https://komponentkoll.se/bygg/AXMev
Då hamnar jag på 11000 vilket visar hur bra det är att ta din gamla psu.
Med din gamla gpu kan du starta upp den om en vecka, då köp av 3060ti lär leda till en lång väntan eller en del research.

Kanske behövs det en cpukylare och det går eventuellt att ta ett billigare moderkort,
det är ju ett bra tillfälle att kolla på snygga chassin, men rm750x är iofs rätt stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ingen vidare tanke från min sida, men det är ändå ett budgetbygge så cpu får ej springa iväg.
https://komponentkoll.se/bygg/AXMev
Då hamnar jag på 11000 vilket visar hur bra det är att ta din gamla psu.
Med din gamla gpu kan du starta upp den om en vecka, då köp av 3060ti lär leda till en lång väntan eller en del research.

Kanske behövs det en cpukylare och det går eventuellt att ta ett billigare moderkort,
det är ju ett bra tillfälle att kolla på snygga chassin, men rm750x är iofs rätt stor...

Dom grejerna från AMD är inget att ha eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pringlan:

Tjena,

Det är dags för mig att skaffa en ny dator, då gamla Bettan sjunger på sista versen.
(Hittade en gammal länk med delarna, om något fortfarande kan återanvändas: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9314557/namnlos )

Datorn ska främst användas för gaming, men även en del programmeringsarbete.
Användas flera timmar dagligen, om det är relevant.
Ingen fokus på 4k. En 1440p, 144hz skärm kommer användas.
Den ska hålla gärna hålla ett par år.

Spel varierar en del, testar det mesta.
Spelar för tillfället dota2, wow, PoE, apex legends, EFT och csgo.
Jag kommer definitivt spela diablo 4 och path of exile 2 när dom kommer.

Någon mer info som kan vara bra?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack!

Mvh Jack

Då du verkar har i alla fall chassi, nätagg, en systemdisk på 250gb samt windows så är detta mitt förslag:

https://komponentkoll.se/bygg/yqcHu

Grafikkort är ett ständigt problem dock

Kolla om du kan återanvända din cpu-kylare eller fixa amd4-fästen till den. I värsta fall så ingår det i alla fall kylare till 5600x-prollen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Att bygga en komplett dator för de pengarna och att få en vettig uppgradering mot vad du har nu på cpu sidan. Så rent prestandamässigt så vinner du inte så mycket mot att köpa allt nytt. Den vettigaste uppgraderingen är egentligen bara att köpa ett 3070/3060ti och sen call it a day. In med en ny ssd disk om det är aktuellt.

Om du fortfarande vill ge något till din familjemedlem hade jag letat upp något begagnat och köpt det för de pengar som blir över.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Då du verkar har i alla fall chassi, nätagg, en systemdisk på 250gb samt windows så är detta mitt förslag:

https://komponentkoll.se/bygg/yqcHu

Grafikkort är ett ständigt problem dock

Kolla om du kan återanvända din cpu-kylare eller fixa amd4-fästen till den. I värsta fall så ingår det i alla fall kylare till 5600x-prollen.

Tack! Ska kolla in delarna.

Skrivet av Ljunggrens:

Att bygga en komplett dator för de pengarna och att få en vettig uppgradering mot vad du har nu på cpu sidan. Så rent prestandamässigt så vinner du inte så mycket mot att köpa allt nytt. Den vettigaste uppgraderingen är egentligen bara att köpa ett 3070/3060ti och sen call it a day. In med en ny ssd disk om det är aktuellt.

Om du fortfarande vill ge något till din familjemedlem hade jag letat upp något begagnat och köpt det för de pengar som blir över.

Är det så? Har inte kollat dator-delar sedan jag köpte denna, antog bara att allt i den skulle vara för gammalt för att sätta in nya grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pringlan:

Tack! Ska kolla in delarna.

Är det så? Har inte kollat dator-delar sedan jag köpte denna, antog bara att allt i den skulle vara för gammalt för att sätta in nya grejer.

En 6700k övercklockad presterar nästan som en ryzen 3600, har du råd med 5600X bör du satsa på den sådan kanske ger 20-30 fps extra i snitt jämfört med den du har nu.