Ökande minnespriser kan ge dyrare grafikkort

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Håller stenhårt i plånboken i det här läget. GTX 1080 Ti snurrar dessutom fortfarande på bra. PC-marknaden existerar inte i ett vakuum, kan tycka att exempelvis RX 6800 inte borde ligga flera tusenlappar över en komplett Xbox Series X som ändå har en liknande grafikkrets.

Hmm, en idé. Någon som vet om någon har köpt en Xbox och dragit ur GPU'n för att då trycka in det i sin PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Hmm, en idé. Någon som vet om någon har köpt en Xbox och dragit ur GPU'n för att då trycka in det i sin PC?

Vet inte hur det skulle gå till då det är en APU som sitter direkt på moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Shit happens. Tråkigt inte kunna ha kul med de saker man skaffat. Lite som att köpa en Lamborghini och sedan bara låta den stå i garaget.

Som jag skrev, var det lite ironi. Jag använder självklart datorn. Men det går ju inte att ersätta ett trasigt grafikkort idag. En ny lambo är väl bara att köpa, om den gamla pajar?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Som jag skrev, var det lite ironi. Jag använder självklart datorn. Men det går ju inte att ersätta ett trasigt grafikkort idag. En ny lambo är väl bara att köpa, om den gamla pajar?

Det mesta går, är ju bara fråga om hur mycket man vill betala.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det mesta går, är ju bara fråga om hur mycket man vill betala.

Tror du missade poängen? Går din lambo sönder, finns det nya att köpa! Går din GPU sönder, finns INGA nya att köpa! Det är skillnaden

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror du missade poängen? Går din lambo sönder, finns det nya att köpa! Går din GPU sönder, finns INGA nya att köpa! Det är skillnaden

Jodå, det finns. Väldigt dyra bara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jodå, det finns. Väldigt dyra bara.

Vilken butik i Sverige kan jag köpa ett 3070/3080 i?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vilken butik i Sverige kan jag köpa ett 3070/3080 i?

Förberedd sökning :

https://www.prisjakt.nu/c/grafikkort?103551=36436&r_197=2020-...

Scrolla neråt sida för sida bland sökresultaten, klicka på korten av intresse, kolla lagerstatus.

Nu säger jag inte att det är lätt att hitta ens såhär, under rådande omständigheter... men Prisjakt/liknande lär underlätta.
Speciellt om man kan få mejl när de hittar ett inköpsställe med positiv lagerstatus... 🙂
(jag har för mig att det går med Prisjakt).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vilken butik i Sverige kan jag köpa ett 3070/3080 i?

Nu var jag inte medveten om att det var så specifikt att du menade enbart dessa kort. Trots det finns det ju sådana att beställa, i alla fall 3070, från Computersalg. Visst, till kraftiga överpriser men det var ju det jag påpekade. Computersalg är verksamma i Sverige men jag antar att du inte räknar den som en "butik i Sverige" eftersom du skriver så. Vad är då din definition av en sådan?

Som sagt, jag vidhåller det jag skrev. Det finns kort att köpa om man är villig betala.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Nu var jag inte medveten om att det var så specifikt att du menade enbart dessa kort. Trots det finns det ju sådana att beställa, i alla fall 3070, från Computersalg. Visst, till kraftiga överpriser men det var ju det jag påpekade. Computersalg är verksamma i Sverige men jag antar att du inte räknar den som en "butik i Sverige" eftersom du skriver så. Vad är då din definition av en sådan?

Som sagt, jag vidhåller det jag skrev. Det finns kort att köpa om man är villig betala.

Nä jag skrev inte vilka kort jag tittade efter. För inget har ju gått sönder. Utan jag kikar mest, för att jag vill köpa ett nytt själv. Handlar jag något för <1000kr, så bryr jag mig inte var det inhandlas. Men för 7-10k. Då vill jag handla hos något etablerat företag, framförallt om det endast har onlinehandel.

Och ja du har rätt, jag hittade ett 3070 för 9100 kr. Men det verkar vara det som finns. 3090 finns det på flera ställen, men då pratar vi norr om 20k. Tur att grafikkort inte går sönder så ofta. Jag har faktiskt aldrig själv varit med om att ett gått sönder. Och jag är född i mitten på 70 talet, och hållt på med datorer sedan barnsben. Vi har dessutom alltid ett flertal datorer i familjen. Just nu två stationära, och två bärbara.

Synd för dom som vill bygga nytt. Det är svårt idag!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Förberedd sökning :

https://www.prisjakt.nu/c/grafikkort?103551=36436&r_197=2020-...

Scrolla neråt sida för sida bland sökresultaten, klicka på korten av intresse, kolla lagerstatus.

Nu säger jag inte att det är lätt att hitta ens såhär, under rådande omständigheter... men Prisjakt/liknande lär underlätta.
Speciellt om man kan få mejl när de hittar ett inköpsställe med positiv lagerstatus... 🙂
(jag har för mig att det går med Prisjakt).

Tack
Ja, jag brukar kika där också ibland. Tyvärr stämmer inte alltid lagerstatus där. Korten tar slut direkt de kommer in i butik, men står fortfarande "i lager" på prisjakt. Men om det går att få mail, som du skriver. Då skulle det vara kanonbra. Förutsatt att man får mejlet direkt, när lagerstatus i butik uppdateras. Och inte 6 timmar senare, för då är korten redan borta

Visa signatur

9900k på vatten