Permalänk
Medlem

Chassi kylning

Hallå!

Behöver lite tips och råd känner jag.

Har ett Fractal Design Define 7 Compact
som det sitter en 5600x i som kyls med Noctua NH-D15S
sedan ett MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO båda ger som sagt ifrån sig en del värme vid belastning.

Bytte därför ut orginalfläktarna i chassit till 2st Noctua NF-A14 / PWM / 140mm i fronten
och 1st Noctua NF-S12B redux-1200 / PWM / 120mm i bak.

Idle så ligger min gpu på ca 52 grader. Cpu runt 45 grader.
T Sensor som säger ca 35 grader inne i chassit.
Vid belastning går gpu upp till 82 grader och cpu ca: 75 grader.
Moderkortet visar runt 70grader. och temp i chassit runt 50 grader.

Bör jag byta toppen till den ventilerade för att släppa ut lite värme?
alternativ flytta dom 2st 140mm från front till till för utblås.
Sen skaffa 2st nya 140 till fronten eller 3st 120?

Nackdelen är att jag har ett ASUS ROG Strix X570-F Gaming som bara har 2 utgångar för systemfläktar så lär ha en större
split/kontroller?

Alternativ större chassi finns med.

Tips och förslag önskas

Permalänk
Medlem

Byt ut toppen det kommer att hjälpa mycket. Sen bör du sätta in en fläkt till som utblås i toppen. För just nu stänger du bara in värmen i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Byt ut toppen det kommer att hjälpa mycket. Sen bör du sätta in en fläkt till som utblås i toppen. För just nu stänger du bara in värmen i chassit.

Antar att det är en bra början

Permalänk
Medlem

Jag har laborerat till förbannelsen senaste veckan med liknande config som du.
Jag hade Define C, 5600x, noctua d15 och ett evga 3090 ftw3.
Jag kliade mig i huvudet hur en andra fläkt i fronten samt ökad rpm på frontfläktar och CPU kunde ge så dålig temperatur på GPUn.

Det jag tillslut kom fram till efter att ha testat alla kombinationer av fläktar samt extra fläktar i toppen etc. var att en övre fläkt i fronten samt ökad effekt på CPU fläktarna förstörde luftflödet för grafikkortet.

Jag fick alltså betydligt bättre temp om jag tog bort den övre fläkten i fronten och lät CPU-fläktarna gå på ca 300 rpm.
CPUn svettades, men temperaturen på grafikkortet gick från ca 80 grader till 72.

Nu har jag bytt ut mitt Fractal Design C mot ett Corsair 4000d Airflow och har satt min D15 i horisontellt läge, dvs med fläktarnas position i samma riktning som grafikkortets.
Utöver detta, en 140mm noctua i frpnten, och corsair 120mm precis ovanför samt corsair 120mm bak.
Med CPU fläktarna på max (1500rpm) har jag nu 68 grader på grafikkortet och 72 grader på CPU när dessa belastas nära 100%.

I Prime95 med denna konfig har jag ca 60 grader på CPU då grafikkortet inte matar CPU med varmluft.

Jag fortsätter undersöka imorgon i jakten på en sweetspot

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Jag har laborerat till förbannelsen senaste veckan med liknande config som du.
Jag hade Define C, 5600x, noctua d15 och ett evga 3090 ftw3.
Jag kliade mig i huvudet hur en andra fläkt i fronten samt ökad rpm på frontfläktar och CPU kunde ge så dålig temperatur på GPUn.

Det jag tillslut kom fram till efter att ha testat alla kombinationer av fläktar samt extra fläktar i toppen etc. var att en övre fläkt i fronten samt ökad effekt på CPU fläktarna förstörde luftflödet för grafikkortet.

Jag fick alltså betydligt bättre temp om jag tog bort den övre fläkten i fronten och lät CPU-fläktarna gå på ca 300 rpm.
CPUn svettades, men temperaturen på grafikkortet gick från ca 80 grader till 72.

Nu har jag bytt ut mitt Fractal Design C mot ett Corsair 4000d Airflow och har satt min D15 i horisontellt läge, dvs med fläktarnas position i samma riktning som grafikkortets.
Utöver detta, en 140mm noctua i frpnten, och corsair 120mm precis ovanför samt corsair 120mm bak.
Med CPU fläktarna på max (1500rpm) har jag nu 68 grader på grafikkortet och 72 grader på CPU när dessa belastas nära 100%.

I Prime95 med denna konfig har jag ca 60 grader på CPU då grafikkortet inte matar CPU med varmluft.

Jag fortsätter undersöka imorgon i jakten på en sweetspot

Haha skönt att jag inte är ensam. Håller på att bli galen. Har fått ner tempen men får inte till någon vettig fläktkurva tycker jag.
Känslan av att mitt chassi flaskhalsar mig