Fredagspanelen 209: Processorer, grafikkort och möbler – hela kostcirkeln

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 209: Processorer, grafikkort och möbler – hela kostcirkeln

Veckans avsnitt handlar såklart om processorer och grafikkort, men även en udda sak som IKEA tas upp i fredagspanelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Missa inte veckans lösning på PS5/XSX-bristen:

https://www.fz.se/nyhet/285562-nasta-tesla-modell-har-en-gami...

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253258/tesla-model-s-ps5...

Här är spec på spelhårdvaran: https://videocardz.com/newz/amd-navi-23-gpu-block-diagram-for...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att ni kunde träna bort med att svära? Tycker ni är hyfsat professionella annars. Uppskattar Fredagspanelen väldigt mycket då det bland annat får fram fredagskänslan

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Eazy:

Finns det någon möjlighet att ni kunde träna bort med att svära? Tycker ni är hyfsat professionella annars. Uppskattar Fredagspanelen väldigt mycket då det bland annat får fram fredagskänslan

Tycker personligen det är inget problem med lite svordomar här och där, det gör bara att känslorna kommer fram! (Positivt)

Det är bra då det känns mer på riktigt och att det läggs vikt på vad det samtalas om, recensioner och ämnen kommer att bli mer objektiva och som följd kommer det att gynna oss som konsumenter. (Positivt)

Jag tror att det är därför många medlemmar har stannat kvar genom tiderna och att det gör att fler nya medlemmar kommer att söka sig hit i framtiden också, raka bud helt enkelt. (Positivt)

Kör på! (Positivt)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En bra fredagspanel alltid lika roligt att höra era åsikter och snack.

Kan nämna att IKEA kan köpa in OEM och sälja som eget märke. T.ex skrivbordsunderredet som jag har som heter Rodulf, det är en OEM som jag tror är samma som t.ex Jula höj/sänkbara. Deras kök är väl marmodal eller något annat har jag hört.

Det ska bli spännande att se vad ni kan hitta på för andra saker nu när det är lite paus på stora lanseringar. Jag hoppas att det blir mycket mer artiklar och tester på just datorer. (ej mobil, smarta hem, m.m.) Ser fram emot tisdag-streams
Lite tips på saker:
Gå igenom hur man undervoltar/överklockar AMD/Intel för oss som inte kan sådant. Alltså visa med moderkortsinställningarna.
Hur mycket skillnad blir det i temp/gfx/fps med extraskärmar vid sidan om när man spelar
Hur man överklockar minnet och vad skillnaden blir. Skillnaden på Cas, m.m.
Hur bra är dessa nya Asus PN50 datorerna när det gäller spel, är de helt värdelösa även i 1080p?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Finns det någon möjlighet att ni kunde träna bort med att svära? Tycker ni är hyfsat professionella annars. Uppskattar Fredagspanelen väldigt mycket då det bland annat får fram fredagskänslan

Oj! Jag lyssnade på dagens fredagspanel medans jag gick hem från jobbet och noterade inte ens att någon svordom yttrades. Jag ser fredagspanelen som ett lättsamt nyhetssnack, där svängarna får tas ut lite mer. Medans jag nog hade reagerat annorlunda om Jonas hade svurit i t.ex en chassirecension.

Permalänk
Medlem

Angående fraktpriser och chassin, som jag föreslog i frågetråden till Fractal Design, så är ju det läge för en Ikea-grej. Gör platta paket av chassin. Klarar man att skruva ihop sin dator, fixar med lätthet att skruva ihop ett chassi. Då blir det smidigare med att kunna ha olika chassisidor, för precis som med Ikea så väljer man stomme och sen vad man vill ha för luckor till det.

Så två-tre olika stommar och sen ett annat paket med panelerna. Blir mycket smidigare för åf med det då de kan ha fler varianter och det tar ändå mindre plats.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nice fredagspanel.

Det här med 8 kärnor starka och 8 kärnor svaga ger mig AMD Bulldozer Déjà vu över hur det kommer att marknadsföras som 16 (kärnor)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@kenett @jonast
Jobbade på ett företagi Solna (sumpan) och de hade temp sensorerna på bara ena sidan av huset. Så om det var varmt där så gick AC aläggningern efter det inte hir det var i övrigt. Jag överdriver nu men, på ena sidan frös folk och på andra sidan svettades då AC systemet gick på sensorn till hela våningsplanet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nice fredagspanel.

Det här med 8 kärnor starka och 8 kärnor svaga ger mig AMD Bulldozer Déjà vu över hur det kommer att marknadsföras som 16 (kärnor)

Problenmt med den var snarare att den hade delade resurser och till exempel om man ville göra en AVX 256bitas instruktion så var varje del tvungen att leka 1kärna istället för två. De kunde bara göra 128 per styck så de var tvungna att samarbeta rent allmänt om det vart mer att hantera än varje del per kärna klarade av. Problemet då är att de inte kan hantera de andra uppgifterna lika bra samtidigt.

Nu är det så att sedan PS4 och Xbone så är spelerna skrivna för 128 (självklart inte alla) så det är i dagsläget ett ike problem för gemene man. Men iden med AVX256 var bra och det känns som att det hade gått myclet snabbt fram omn inte Buldozer bara stött 128 per/core.
Hade buledozer kommit ut då rycktena sa så hade vi nog inte klagat på den mer än IPC gämfört mot Phenom II.

Min, (nu trasiga) 3770k@4,5 spöar fortfarande skiten(ursäkta ordvalet) ur min FX-8350. All Core ganska lågt VRM på moderkortet klagar annats. Men till vardags. En dator byggt frpn begagnade delar så skulle nog inte andra än oss se skillnaden mot lite vad som helst. CPU låst låst till 4.XGhz något pga VRM på MB. En mix av gamla minnen. 12GB totalt, en flashad sandfisk2 dissk så systemet inte ska klara och ett defekt men nästan fixat 680 4GB. Getto modddat chassis mm.

Jag fick så många delar så kunde inte låta bli att köppa en CPU till delarna.
Återigen för vardagsbruk. För IPC krävande spel, nej tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

07:46
Från då Core 2 kom var 98c trotteling temp. Ser ut att den trottlar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Angående fraktpriser och chassin, som jag föreslog i frågetråden till Fractal Design, så är ju det läge för en Ikea-grej. Gör platta paket av chassin. Klarar man att skruva ihop sin dator, fixar med lätthet att skruva ihop ett chassi. Då blir det smidigare med att kunna ha olika chassisidor, för precis som med Ikea så väljer man stomme och sen vad man vill ha för luckor till det.

Så två-tre olika stommar och sen ett annat paket med panelerna. Blir mycket smidigare för åf med det då de kan ha fler varianter och det tar ändå mindre plats.

Chassin måste ha en miniminivå av stabilitet, speciellt med tanke på att den ska kunna stå med flera paneler borttagna. Därför måste chassit vara nitad; för att behålla ett starkare, stabilare skelett med minimal materialåtgång, vikt, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hìthae:

Chassin måste ha en miniminivå av stabilitet, speciellt med tanke på att den ska kunna stå med flera paneler borttagna. Därför måste chassit vara nitad; för att behålla ett starkare, stabilare skelett med minimal materialåtgång, vikt, etc.

Skruvar finns ju. Blir dyrare än nit, men kanske inte märks om man nu kan skicka det i platta paket istället.
Smidigare att bygga datorn också om man kan ta bort detaljer så man kommer åt bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

Angående SMT/HT hos Alder Lake S. Om den information som läkt ut ES stämmer kommer det bli en lite udda variant där de "stora" kärnorna har SMT medan de energieffektiva saknar funktionen.

Kollar man på meta-data i detta GB5 resultat från en väldigt tidig ES är det totalt 16C/24T.

{ "id": 12, "name": "Threads", "value": "24", "ivalue": 24, "fvalue": 24.0 }, { "id": 13, "name": "Cores", "value": "16", "ivalue": 16, "fvalue": 16.0 },

Att schemalägga trådar på en sådan CPU är lättare än det kanske kan verka initialt då det är en väldigt naturlig ordning förutsatt att de energieffektiva kärnorna har rätt prestandabalans mot de stora kärnorna. Om den läckta informationen runt Golden Cove resp. Gracemont lär så bli fallet.

Så länge det finns minst en "stor" CPU-kärna där ingen CPU-tråd är lastad lägger man jobb där. När alla stora kärnor har ena CPU-tråden lastad börjar man lägga trådar på de energieffektiva, detta då de energieffektiva kärnorna har lägre prestanda än de stora kärnorna per CPU-tråd när bara en CPU-tråd är last, fast högre prestanda per CPU-tråd när båda är lastad.

Fördelen med SMT är att totala beräkningskraften ökar, nackdelen är att latenskritiska uppgifter påverkas klart negativt när/om den "andra" CPU-tråden lastas. Säg att CPU kärnan utför 25 % mer när båda trådar jobbar, det betyder att prestanda per tråd minskar med ~38 %.

Effekten av de energieffektiva kärnorna blir lite som SMT på steroider. Ställer man t.ex. en 4C/8T Intel CPU mot Apples M1 (4C+4C) i fall där man gradvis kan öka antalet CPU-trådar som används ger majoriteten av alla fall betydligt bättre utdelning hos CPU-tråd 5 till 8 i M1 fallet. Det samtidigt som de energieffektiva kärnorna drar så lite att de ur den aspekten mer påminner om SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer