Hur många på Swelockers kör helt trådlöst hemma?

Permalänk
Medlem

Har en enda tråd från routern och det är till den stationära. Allt annat går via Wi-Fi och det fungerar bra, även för 4K-streaming.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Trådlöst: (några Ubiquiti AP AC LR + cloud key)
Telefoner/surfplattor
Några smart-plugs
Motorvärmare
Larm

Trådat:
Speldator
NAS + backup NAS
Server
Cloud key
Högtalare
Nuc med kodi
4 övervakningskameror

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Trådlöst:
Dator
mobil
surfplatta
Smart plugs

Trådat:
Tv
NAS

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Trådat till min PC, NAS och Philips hue hub. Trådlöst på allt annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trådat: server, raspberry pi (pi-hole), min stationära dator, synology NAS, min Apple TV, ps3, ps4, ps5.
Allt annat trådlöst

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har tråd till:
Tv i vardagsrummet
Apple tv
Stationära datorn
Tv-datorn

Otrådat:
Telefonerna (en privat och 2st för utveckling)
Chromecast
Chromecast audio
Google Home
Sovrumstv
Wii U
Nintendo Switch
Laptop i musikrummet
Laptop för utveckling
Oculus Quest 2
RetroPie

Är inte jätteglad för att uppdatera wifilösenordet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlöst, är det när man har fiber ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör enbart trådlöst, blir jävligt kallt i min lya så jag brukar lägga routern under kudden, blir galet varmt av en router faktiskt, speciellt om man ligger och glor streams osv. win win säger jag

Permalänk

Kabel.

Testade buffra 4K mellan routern och TV, 300Mbit/s är tydligen inte snabbt nog för 4K smärtfritt. (5M mellan TV och routern)

Trådat flyter 4K på som smör.

Vill inte lägga ut 3000:- på en router för trådlöst 4k när man kan köra trådat på en 999:- router.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Kör enbart trådlöst, blir jävligt kallt i min lya så jag brukar lägga routern under kudden, blir galet varmt av en router faktiskt, speciellt om man ligger och glor streams osv. win win säger jag

Du har väl folienattmössa i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trådat till allt som är bökigt att flytta och som behöver stabil anslutning. Trådlöst till resten. Beror helt klart mest på placeringen. Högtalare t.ex. kör trådlöst fast de aldrig flyttas.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Hade inte huset vi byggde haft dragna kablar redan till datorrummet och vardagsrummet hade jag kört trådlöst helt. Kör kabel till TVn eller Samsung One Connect box för att vara exakt och speldatorn. Kör faktiskt inte kabel till mina konsoler de går på Wifi mesh nätverket Google Wi-Fi , till jobbdatorn har jag en dedikerad router då jag sitter rätt mycket bakom VPN via den.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Trådat speldator, htpc, receiver, blurayspelare och tivobox.

Trådlöst telefoner, paddor, tv, tvspel,appletv, googlehome, bärbara datorer, robotdammsugare

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Går inte att komma ifrån att trådat är bäst fortfarande. Ta t.ex. responsen när jag kör igång Netflix-appen i tvn med trådlöst vs trådat. Man märker skillnad. Och då står tvn 30 cm från routern. Jag kör trådat till min stationära, HTPC och Chromecasten, men sambons NUC kör trådlöst, surface, plattor och mobiler.
När jag körde trådlöst till min stationära så är det tillfällen där det stannar upp eller går ner. Inte alls ofta, men 100% mer störningar än med kabel. Har ett bra nätverkskort på moderkortet och en AC3200 router i samma rum.

För mig spelar inte hastigheten roll, utan mer respons och avbrotten. Man strular med att dra en kabel en gång genom rum/lägenhet/hus och sedan har man inget strul mer tills man flyttar. 100% upptid!

Vi får hoppas att Wifi6 löser en del problem (eller alla problem), men så länge det är 1st avbrott så blir det kabel. Jag skulle verkligen vilja köra trådlöst så ska prova sedan när jag byter dator och får Wifi6, då blir det en ny router också med Wifi6.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kör allt trådlöst, inklusive TV, tv-spel och datorer. Förutom en hårddisk som ändå står bredvid routern. 200 kvm villa i två plan (träkåk). Kör till och med trådlöst till en annan byggnad, en Netgear EX8000 hjälper till med detta. Två personer som arbetar mest hemma, med grafik, videomöten och molntjänster. På fritiden casual gaming både lokalt och online och mycket streaming. Inga barn som slösar bandbredd. Upplever aldrig problem nuförtiden. Är det problem så är det själva uppkopplingen som strular, kör mobilt bredband på landsbygd. Men de senaste två åren har det skett någon enstaka gång per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl folienattmössa i så fall ?

Det låter lite obekvämt :/

Permalänk
Medlem

Spelar man online så kör man kabel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har kablar draget i väggen för stationär samt server.
Resten körs trådlöst

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spelar man online så kör man kabel.

Har du läst igenom tråden?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator, mobil och surfplatta kör trådlöst. Stationär dator, Xbox, NAS och HTPC kör trådbundet. I praktisk prestanda, stabilitet etc så är trådbundet överlägset.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att jag är en av extremt få som kör trådlöst till servern

Det är visserligen en sanning med modifikation. Servern har kabel till en router men den routern är på övervåningen och kör trådlöst ner till huvudroutern på nedervåningen. Så: Internet/datorer m.m. → Router1 → trådlöst → router2 → Server

Huvuddatorn och mediadatorn (Shield TV) kör trådat från router1. Det mesta av allt wifi går från router1 i ca 90 % av fallen.

Innan någon sweclockare sätter joltcolan i strupen så kan ni titta på dessa screenshots. Här pratar mediadatorn med servern, alltså dator ←trådat→ router1 ←wifi→ router2 ←trådat→ server.

(Den övertydliga pilen kommer från att jag postat samma bild på ett annat forum där färre vet vad de skulle titta efter.)

ca 920 Mbit/s upp/ned. Går det att få bättre på mitt Gbit-nät? Ja, men det är fortfarande riktigt, riktigt bra.
En ping på 1,9 ms. Går det att få bättre? Ja. Men vem bryr sig om man kan få en ynka ms mindre? Jag törs påstå att ingen normalanvändare gör det. Inte ens 99,999 % av de mer avancerade användarna bryr sig om det.

Efter att jag tagit skärmdumpen kom jag på att någon säkert kommer säga att det kanske ser bra ut för ögonblicket men att det under en längre period kommer vara ostabilt. Testade att köra nästan fem minuter. Max var 4,1 ms. Medel var 2,0 ms. Ganska stabilt i mina ögon.

Så... Alla som säger att wifi är värdelöst om man vill ha snabb hastighet och bra latens är enligt mig ute och cyklar litegrann. Tekniken går framåt. Men som med allt annat beror det på omständigheterna, jag trängs inte med en gazillion grannars wifi och mina routrar kör wifi ax som backend

Edit: Ska kanske tillägga att när dessa tester gjordes så användes mitt nätverk precis som vanligt. Jag hade ca 800 linuxdistribution igång i min torrentklient (men med tanke på hastigheten så hade få eller inga aktiva uppladdningar) samt att jag lyssnade på musik lagrad på servern. Möjligt att det skulle kunna bli ännu lite bättre med andra ord.

Skrivet av mrqaffe:

Du har väl folienattmössa i så fall ?

Äh, han är från Lilla Edet så skadan är redan skedd.

Skrivet av Lodisen:

Spelar man online så kör man kabel.

Det är ungefär som att säga "kör man bil så duger bara en F1-bil". Ett helt fel påstående med andra ord. Ja, det finns tillfällen ethernet är ett "måste" för gaming men jag törs påstå att 99 % av alla spel går alldeles utmärkt att spela på wifi.

Edit:

Eftersom mycket fokus verkar ligga på spelande så tänkte jag kolla hur det ser ut utåt med wifi. Jag sitter med den bärbara datorn ett par meter från routern. Det finns en vägg mellan mig och routern. Datorn är en Macbook Pro från 2012 som endast stödjer 801.11n, inte helt optimalt med andra ord.

Jag betalar (0 kronor woho) för 250/250 så hastigheten kunde förstås vara bättre men med en vägg emellan kan man inte riktigt förvänta sig något annat. Svarstiden såg ju ganska fin ut.

Provade med en enkel pingning till google under ca tre och en halv minut. En enda gång gick den över 22 ms. Då gick den visserligen upp till 94 men annars låg den döstabilt vid 20 +/-1 ms. Även denna gång va min torrentklient igång (och denna gången hade den trafik) plus att alla andra enheter som använde nätverket fick det.

Summa sumarum är kanske att, föga förvånande, det beror mycket på utrustning och andra omständigheter. Men att säga att wifi inte duger till spelande eller en server är i mitt tycke helt fel. Det var definitivt sant förr men inte nödvändigtvis numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Summa sumarum är kanske att, föga förvånande, det beror mycket på utrustning och andra omständigheter. Men att säga att wifi inte duger till spelande eller en server är i mitt tycke helt fel. Det var definitivt sant förr men inte nödvändigtvis numera.

Det beror också på ens omständigheter.
Bor man i villa kan wifi mycket väl fungera tillfredställande.
Bor man i ett stort lägenhetshus där det finns hundratals routrar så går det enligt mig helt och hållet bort, såvida du inte bygger en faraday bur runt lägenheten.

Det är ju helt och hållet upp till var och en med vilken prestanda man nöjer sig med.
Hos mig så är varenda wifi-kanal smockad med routrar och man blir bortkopplad flera gånger per dag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har routern en dryg meter från datorn, så det vore rent korkat att inte köra trådat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det beror också på ens omständigheter.
Bor man i villa kan wifi mycket väl fungera tillfredställande.
Bor man i ett stort lägenhetshus där det finns hundratals routrar så går det enligt mig helt och hållet bort, såvida du inte bygger en faraday bur runt lägenheten.

Jag delar @Trunk erfarenhet, har inte hundratals routrar i närheten, men just nu ser jag 24st andra trådlösa access punkter, går upp emot ca 40st som toppnotering. Så en ganska stökig radio-miljö vilket ställer lite mer krav på utrustning men med rätt utrustning, rätt inställning och placering är det inga problem att få bra prestanda och låg latens även trådlöst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Trådat: Chromecasts, Förstärkare, mediaspelare, Huebrygga, HTPC, Speldator, Laptops (dockat läge).
Trådlöst: Två telefoner

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

ca 920 Mbit/s upp/ned. Går det att få bättre på mitt Gbit-nät? Ja, men det är fortfarande riktigt, riktigt bra.
En ping på 1,9 ms. Går det att få bättre? Ja. Men vem bryr sig om man kan få en ynka ms mindre? Jag törs påstå att ingen normalanvändare gör det. Inte ens 99,999 % av de mer avancerade användarna bryr sig om det.

Så... Alla som säger att wifi är värdelöst om man vill ha snabb hastighet och bra latens är enligt mig ute och cyklar litegrann. Tekniken går framåt. Men som med allt annat beror det på omständigheterna, jag trängs inte med en gazillion grannars wifi och mina routrar kör wifi ax som backend

Om man har tillräckligt många grannar att kanalerna börjar tag slut så blir det en helt annan historia, som du nämner där. Jäkla skillnad med AP's som kan tag upp hela kanaler själv och enstaka klienter gentemot ett dussin nätverk per kanal.

Men rörande ditt påstående om latens där, allt som krävs är att man kör en mer latenskänslig last än t.ex. spelande så uppenbaras det tydligt. Spelande är trots allt bara hyfsat latenskänsligt. Med vanlig 1 GbE kabel så mäter man latenser i nano/mikrosekunder medans trådlöst (förutom WiGig) ligger på millisekunder. Blir en jäkligt stor skillnad på latenskänsliga laster om man öker latensen med 100-200x.

Sedan är latenskänsliga laster inte så vanliga, men de finns. Nu har jag ingen aning varför, men Cisco AnyConnect VPN jag behöver använda för jobbet är extremt latenskänslig, trots att det går mot WAN. Med arbetsdatorn (5GHz AC-wifi) precis bredvid så mäter jag 300-500Mbit/s utan VPN. (Spannet är då det var länge sedan jag mätte och minns inte exakt, minns primärt bara att det var tillräckligt för att räcka i det scenariot.) Men med VPN påslaget så toppar jag på 5Mbit/s (minns exakt) då latensen i den VPN'n begränsar bandbredden. (Fråga mig inte hur Cisco har lyckats göra det... Som mjukvaru-utvecklare undrar jag verkligen.) Med kabel så försvinner alla de problemen och jag får full allokerad bandbredd. Så även om det enbart skiljer enstaka millisekunder i latens på t.ex. bredbandskollen där så får jag en bråkdel av prestandan i praktiken.

Men då du nämner servrar så spelar det mindre roll om du bara har en server och primärt kommunicerar mot WAN då latensen blir relativt kass ändå, men har du LAN kommunikation mellan antingen multipla servrar eller servern och lokala klienter så är 100-200x en löjligt stor skillnad i latenskänsliga laster.

Då har jag inte ens gått in på alla stabilitetsproblemen som finns, vilket visserligen primärt är på 2.4GHz.

Svenska och förtydligande
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har routern en dryg meter från datorn, så det vore rent korkat att inte köra trådat...

Det ironiska är att det är då du har bra förutsättningar att få wifi att fungera o-dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Trådat till spel, resten är trådlöst här hemma 👍

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara telefoner och bärbara som använder trådlöst här hemma. Misstänker att det skulle funka OK även med trådlöst till resten, men min AP sitter vid TV-bänken så satte en switch där och kör kablar till spelkonsoler, shield och server.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ironiska är att det är då du har bra förutsättningar att få wifi att fungera o-dåligt.

Trådat är alltid bättre än trådlöst, så varför skulle jag ens överväga annat än trådat?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S