Dator kraschar slumpmässigt och startar om

Permalänk

Dator kraschar slumpmässigt och startar om

Jag har precis skruvat ihop min nya rigg som består av:
Ryzen 5 5600X
2x8gb Corsair DDR4 3200
Asus B550-E Gaming
Asus tuf 3070 OC
Corsair RM850 (7-8 år gammalt)

Problemet som uppstår är att datorn, till synes, slumpmässigt bara slocknar och startar om. Jag har kört stresstest på både CPU och GPU och den verkar klara det bra. Ibland sker detta när datorn bara står på tomgång i Windows och ibland när man spelar. Jag tycker själv att felet låter lite som PSU men även om den är gammal så har den körts med 2st gtx 1070 i SLI utan några bekymmer fram tills bara för någon vecka sedan.

Jag tar tacksamt emot tips på var jag kan börja felsöka.

Permalänk
Medlem

Börja med att läsa loggboken i Windows (Event Viewer). Det är mycket problem med Ryzen 5000-chip som kraschar just nu, och det som löser det är att uppdatera BIOS till ett som innehåller AGESA 1.1.9.0 eller 1.2.0.0.

Hittar du inget bra där, kör ett RAM-test.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Börja med att läsa loggboken i Windows (Event Viewer). Det är mycket problem med Ryzen 5000-chip som kraschar just nu, och det som löser det är att uppdatera BIOS till ett som innehåller AGESA 1.1.9.0 eller 1.2.0.0.

Hittar du inget bra där, kör ett RAM-test.

Ska kika i event viewer när grabben här somnat.

Moderkortet är uppdaterat till en bios med AGESA 1.1.9.0 men jag ser att det kommit en ny version på bios här om dagen som jag kan prova.

Permalänk
Medlem

Sådär höll min på också, tills för 1-2 veckor sen när det kom ett nytt bios.
Den kunde vara stabil i stresstest 24h, men dog lite random när jag spelade.
Fanns 2 sätt som jag fick den stabil på dock, antingen köra minnena i 2133Mhz eller köra dom i 3600Mhz med en manuell överclock på cpu till typ 4.5Ghz

Men nu när jag har uppdaterat bios, så funkar den stabilt med "boosten", kommer inte på vad det heter för AMD och minnena i 3600Mhz

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av rallyludde:

Ska kika i event viewer när grabben här somnat.

Moderkortet är uppdaterat till en bios med AGESA 1.1.9.0 men jag ser att det kommit en ny version på bios här om dagen som jag kan prova.

Event viewer säger ingenting för när datorn kraschade.

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Sådär höll min på också, tills för 1-2 veckor sen när det kom ett nytt bios.
Den kunde vara stabil i stresstest 24h, men dog lite random när jag spelade.
Fanns 2 sätt som jag fick den stabil på dock, antingen köra minnena i 2133Mhz eller köra dom i 3600Mhz med en manuell överclock på cpu till typ 4.5Ghz

Men nu när jag har uppdaterat bios, så funkar den stabilt med "boosten", kommer inte på vad det heter för AMD och minnena i 3600Mhz

Tack för tipset! Om inte uppdateringen av bios hjälper ska jag testa att klocka ner minnena lite.

Permalänk
Medlem

Kör memtest86 i så fall. Annars är nog risken att det är nätenheten. Möjligen kan det vara en ren miss i byggnationen som gör att överspänningskyddet slår till, men det är inte så vanligt numer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Tack för tipset! Om inte uppdateringen av bios hjälper ska jag testa att klocka ner minnena lite.

Detta problemet hade när jag höll på med Curve optimiser och satte ett för högt värde.

Nu med senaste BIOS är datorn väldigt stabil.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Har nu kört på senaste bios och testat klocka om minnena utan resultat.

Har också kört memtest som inte visar på några fel.

Ingen av gångerna finns någon info i event viewer.

Är det så illa att det är ny nätdel som behövs?

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att ge råd när du inte hittar några felkoder någonstans, men om datorn stänger av sig utan att den blåskärmar eller ger andra felkoder så tyder det på nätenheten på något sätt. Som jag nämnde kan det vara ett byggfel som ger kortslutning någonstans och därför ett utlöst överspänningskydd, men en 8 år gammal nätdel kanske bara är överbelastad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det är lite svårt att ge råd när du inte hittar några felkoder någonstans, men om datorn stänger av sig utan att den blåskärmar eller ger andra felkoder så tyder det på nätenheten på något sätt. Som jag nämnde kan det vara ett byggfel som ger kortslutning någonstans och därför ett utlöst överspänningskydd, men en 8 år gammal nätdel kanske bara är överbelastad.

Ja det är lite skumma fel. Det får bli att plocka upp ett RM750x på väg hem och felsöka med och har även skaffat fram ett gtx 1070 som jag kan prova med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Ja det är lite skumma fel. Det får bli att plocka upp ett RM750x på väg hem och felsöka med och har även skaffat fram ett gtx 1070 som jag kan prova med.

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Har du använt följande eller liknande för att se om du får någon bdos felkod?

Nyss haft lite problem med mina minnen och fungerar bra nu efter att ha sänkt till 3400mhz istället för 3600mhz XMP. Får se om det blir en permanent lösning. Min dator crashade aldrig heller i cpu-z stress test + kombustor.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Jag har precis skruvat ihop min nya rigg som består av:
Ryzen 5 5600X
2x8gb Corsair DDR4 3200
Asus B550-E Gaming
Asus tuf 3070 OC
Corsair RM850 (7-8 år gammalt)

Problemet som uppstår är att datorn, till synes, slumpmässigt bara slocknar och startar om. Jag har kört stresstest på både CPU och GPU och den verkar klara det bra. Ibland sker detta när datorn bara står på tomgång i Windows och ibland när man spelar. Jag tycker själv att felet låter lite som PSU men även om den är gammal så har den körts med 2st gtx 1070 i SLI utan några bekymmer fram tills bara för någon vecka sedan.

Jag tar tacksamt emot tips på var jag kan börja felsöka.

Har du aktiverat XMP (eller AMD:s motsvarande) i BIOS och inte bara höjt frekvensen på minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Ja det är lite skumma fel. Det får bli att plocka upp ett RM750x på väg hem och felsöka med och har även skaffat fram ett gtx 1070 som jag kan prova med.

Testa att sätta PBO till disabled. (stäng av FMax enhancer, ASUS Performance och allt annat sånt)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Har du använt följande eller liknande för att se om du får någon bdos felkod?

Nyss haft lite problem med mina minnen och fungerar bra nu efter att ha sänkt till 3400mhz istället för 3600mhz XMP. Får se om det blir en permanent lösning. Min dator crashade aldrig heller i cpu-z stress test + kombustor.

Tack för tipset! Det har jag inte kollat. Får göra det i eftermiddag.

Har kört minnena både i 2133 och även 3200 som de är specade för.

Skrivet av Amerald:

Har du aktiverat XMP (eller AMD:s motsvarande) i BIOS och inte bara höjt frekvensen på minnena?

Jag har testat både 2133 och 3200 både med och utan den funktion.

Skrivet av Herr Kantarell:

Testa att sätta PBO till disabled. (stäng av FMax enhancer, ASUS Performance och allt annat sånt)

Tack! Ska leta upp de inställningarna i bios i eftermiddag

Permalänk

Testade att ställa in i bios enligt tipset ovan samt att jag uppdaterade vbios. Har inte haft någon krasch idag.

Jag får hålla tummarna för att något av dessa saker hjälpte mot problemet.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Testa att sätta PBO till disabled. (stäng av FMax enhancer, ASUS Performance och allt annat sånt)

Efter två dygn har jag fortfarande inte haft några krascher. Det verkar som att ditt tips fixade problemet!

Blir att kontakta ASUS och se om de kan få ordning på sitt moderkort men nu kan jag i alla fall spela som vanligt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Efter två dygn har jag fortfarande inte haft några krascher. Det verkar som att ditt tips fixade problemet!

Blir att kontakta ASUS och se om de kan få ordning på sitt moderkort men nu kan jag i alla fall spela som vanligt. Tack!

Kul att höra! Då var det nog nån av dem grejerna som ställde till det.
Egentligen borde du kunna ha på PBO på Auto och kan testa det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Kul att höra! Då var det nog nån av dem grejerna som ställde till det.
Egentligen borde du kunna ha på PBO på Auto och kan testa det.

Jag har testat med allt nu och det verkar som att DOCP även ensam ställer till med instabilitet. Efter att ha kollat versionen på mina Corsair så verkar det vara en dålig sådan som inter testad med moderkortet. Jag beställde en uppsättning g.skill som ska vara testade så får vi se om det blir helt stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Jag har testat med allt nu och det verkar som att DOCP även ensam ställer till med instabilitet. Efter att ha kollat versionen på mina Corsair så verkar det vara en dålig sådan som inter testad med moderkortet. Jag beställde en uppsättning g.skill som ska vara testade så får vi se om det blir helt stabilt.

Sen jag bytte till G.skill har jag aldrig bytt tillbaka. Köpte en gång Ryzen Ready Corsair minnen men de gick inte att köra i DOCP hastigheten (den sista parametern tRCP? behövdes ställas högre för att bli stabilt)

Det är möjligt att Corsair minnena funkar om man drar upp spänningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Sen jag bytte till G.skill har jag aldrig bytt tillbaka. Köpte en gång Ryzen Ready Corsair minnen men de gick inte att köra i DOCP hastigheten (den sista parametern tRCP? behövdes ställas högre för att bli stabilt)

Det är möjligt att Corsair minnena funkar om man drar upp spänningen.

Faktum är att jag testar precis det just nu. Kör minnena i 1,38v med DOCP, PBO och FMAX enhancer på och hittils har det tuffat på utan att krascha. Asus performance lämnar jag av dock tillsvidare. Frågan är om man ska nöja sig med att dessa minnen funkar i övervolt eller om man ska skicka tillbaka och köpa bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Faktum är att jag testar precis det just nu. Kör minnena i 1,38v med DOCP, PBO och FMAX enhancer på och hittils har det tuffat på utan att krascha. Asus performance lämnar jag av dock tillsvidare. Frågan är om man ska nöja sig med att dessa minnen funkar i övervolt eller om man ska skicka tillbaka och köpa bättre?

Fmax enhancer ska du alltid ha av! Det ger negativ påverkan på prestandan!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Fmax enhancer ska du alltid ha av! Det ger negativ påverkan på prestandan!

Oj okej. Då ska jag definitivt stänga av den igen.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med min dator sen jag köpte den, jag provade även ett par andra g.skill och det hjälpte inte. Bytt bios otroligt många gånger utan framgång och både asus & g.skill spelar dumma och vet inte vad man pratar om när otroligt många verkar ha samma problem.

DOCP &/eller 3600mhz verkar vara den gemensamma nämnaren för de flesta iaf.

Det som löste det för mig var att jag hittade ett BIOS som verkade någorlunda stabilt, sedan satte jag alla timings osv manuellt med hjälp av dram calculator, den stämde inte riktigt så jag fick släppa lite på vissa timings. Sen har det tuffat på bra, jag vågar inte byta bios igen iaf! Värt att nämna att jag får WHEA-Logger fel i loggboken någon gång varannan vecka eller liknande, men inget som kraschar längre, och jag orkar faktiskt inte krångla mer, det tog veckor att få ordning på detta haha.

Annars funkar det med att sänka hastigheten på minnena också, mina klarade 3400mhz länge utan crash, men jag köpte 3600mhz för att jag ville ha det så jag kunde inte ge mig innan det funkade.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Har haft samma problem med min dator sen jag köpte den, jag provade även ett par andra g.skill och det hjälpte inte. Bytt bios otroligt många gånger utan framgång och både asus & g.skill spelar dumma och vet inte vad man pratar om när otroligt många verkar ha samma problem.

DOCP &/eller 3600mhz verkar vara den gemensamma nämnaren för de flesta iaf.

Det som löste det för mig var att jag hittade ett BIOS som verkade någorlunda stabilt, sedan satte jag alla timings osv manuellt med hjälp av dram calculator, den stämde inte riktigt så jag fick släppa lite på vissa timings. Sen har det tuffat på bra, jag vågar inte byta bios igen iaf! Värt att nämna att jag får WHEA-Logger fel i loggboken någon gång varannan vecka eller liknande, men inget som kraschar längre, och jag orkar faktiskt inte krångla mer, det tog veckor att få ordning på detta haha.

Annars funkar det med att sänka hastigheten på minnena också, mina klarade 3400mhz länge utan crash, men jag köpte 3600mhz för att jag ville ha det så jag kunde inte ge mig innan det funkade.

Jag kör ändå bara 3200mhz men utan 1,38v så klarar de inte mer än 2166mhz vilket känns lite tråkigt. Än så länge tuffar det dock på bra vid 3200mhz med DRAM på 1,38v så jag håller tummarna. Kanske köper snabbare minnen i framtiden ändå typ 3600mhz CL15 och samtidigt uppgraderar till 32gb.

Permalänk

Jag skriver här ifall detta framåt kanske hjälper någon annan. Jag beslutade mig för att köpa en uppsättning HyperX Fury 3600mhz och byta med. Efter det kan jag konstatera att:

*Antingen så var mina Corsair Vengeance 3200 defekta eller så funkar inte DOCP på detta moderkortet ihop med denna version(v 4,32), trots att de ska göra det enligt Inet. De verkar dock gå stabilt i DOCP vid 1,38v.

*HyperX Fury 3600 funkar stabilt i DOCP utan några övriga förändringar i BIOS.

Permalänk

Fyller på lite för jag har ett problem med samma symptom. Efter uppgradering av processor+moderkort+minne har jag oregelbundna hard reset-omstarter, dock vid spelande.

Ryzen 5600X
MSI B550 TOMAHAWK
G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 F4-3600C16D-32GTZNC

Jag ser ibland en blåskärm, ibland inte. Inga program som låser sig utan direkt omstart. Event viewer loggar inget i windows, vilket tyder på något hårdvarumässigt. Det händer ungefär någon gång i timmen.

Jag har kört tre olika varianter på BIOS med samma problem på alla. Det senaste släpptes några dagar sen med ComboAM4PIV2 1.2.0.0, men det löste inget.
Jag har provat minnena i flera hastigheter mellan 2133 och 3600. Minnena matas med 1.35V. Jag har kört 18h+ stabilt i Prime95 torture test på 3600MHz, inga fel.
Processorn går aldrig över 60 grader.
Grafikkort, nätagg och hårddiskar har fungerat utan problem i andra datorer. Det kördes ihop i förra datorn utan problem.

Några idéer på vad man borde testa nästa?

Permalänk
Skrivet av kamelbarn:

Fyller på lite för jag har ett problem med samma symptom. Efter uppgradering av processor+moderkort+minne har jag oregelbundna hard reset-omstarter, dock vid spelande.

Ryzen 5600X
MSI B550 TOMAHAWK
G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 F4-3600C16D-32GTZNC

Jag ser ibland en blåskärm, ibland inte. Inga program som låser sig utan direkt omstart. Event viewer loggar inget i windows, vilket tyder på något hårdvarumässigt. Det händer ungefär någon gång i timmen.

Jag har kört tre olika varianter på BIOS med samma problem på alla. Det senaste släpptes några dagar sen med ComboAM4PIV2 1.2.0.0, men det löste inget.
Jag har provat minnena i flera hastigheter mellan 2133 och 3600. Minnena matas med 1.35V. Jag har kört 18h+ stabilt i Prime95 torture test på 3600MHz, inga fel.
Processorn går aldrig över 60 grader.
Grafikkort, nätagg och hårddiskar har fungerat utan problem i andra datorer. Det kördes ihop i förra datorn utan problem.

Några idéer på vad man borde testa nästa?

Har du testat med samma inställningar som jag rekommenderades stänga av tidigare i tråden? PBO, Fmax enhancer och dylikt?

Permalänk
Medlem

Kolla att det inte har kommit nån uppdatering. Förra bioset för mig hade jag massa omstarter. Nu har jag inte haft en enda.
FMax enhancer ska alltid vara av!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av rallyludde:

Har du testat med samma inställningar som jag rekommenderades stänga av tidigare i tråden? PBO, Fmax enhancer och dylikt?

Jepp jag har provat detta och lyckas procovera fram omstarter ändå när jag spelar. Jag fortsätter och prova diverse saker i BIOS som skulle kunna påverka.
Det som är konstigt är ju att minne+processor verkar stabilt, jag kan inte få dem att krascha genom stresstester på bara dem. Jag har även haft spel igång "idle" väldigt länge, med säg belastning på 30% CPU 90% GPU. Inga krascher, men när jag spelat aktivt kommer de tillbaka.
Ska försöka köra FurMark lite och se hur det beter sig. Samt att låsa klockfrekvens och spänning, om det är något sånt som spökar vid varierad last. Frustrerande!

Skrivet av Herr Kantarell:

Kolla att det inte har kommit nån uppdatering. Förra bioset för mig hade jag massa omstarter. Nu har jag inte haft en enda.
FMax enhancer ska alltid vara av!

Jepp det kom en ny icke-beta för några dagar sen. Den har samma problem som de andra versionerna.