Kass kundservice från webhallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Kontakta Fractal Design, de kommer hjälpa dig, de har riktigt bra kundservice

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Som redan nämnts så länkar du till B2B som går under Köplagen, vilket inte gäller konsumentköp. Detta framgår av 4 §.

Jag säger inte att du har fel i sak, men det har redan länkats till lawline gällande konsumentköp som säger det motsatta. Och i min mening avgörs det på vad som stod i annonsen för produkten du köpte, du kan inte bara länka den för att reda ut dessa frågetecken?

Var kanske lite snabb med länken.

Tror webhallens specifika sida för min produkt är borttagen. Men det är Fractal Design Ceslius S24, så här är en ny sida för samma produkt hos webhallen https://www.webhallen.com/se/product/302963-Fractal-Design-Ce...

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Oaktat vad som är rätt och fel här, varför är det så många som är så ovilliga att kontakta en leverantör istället för en återförsäljare? Du får 1 kontaktpunkt oaktat, ofta snabbare service (slippa mellanhand) - nä, jag förstår det inte. Till råga på allt, om detta rör en Fractalprodukt så har det tillochmed huvudkontoret i Sverige? (Göteborg) Slå dem en signal. Varför göra saker så förbannat svårt när det inte är det?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

För mig är det därför jag handlar hos en återförsäljare.

För alla andra är det för att du är slutkund. Slutkunder handlar hos återförsäljaren, inte hos dist eller leverantör.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mordin:

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Tyvärr i detta fall så är det svaret du skulle få av i princip varenda butik, det är en produktgaranti av tillverkaren som endast dom har hand om. I detta fall ska du vända dig till tillverkaren dvs fractal design, det som webhallen kunde gjort bättre är väl att hänvisat dig till Fractals formulär.

Såhär sköts det i butik gällande reklamationer oftast, webhallen har certifierat några tekniker/skickar till X verkstad beroende på avtal och kan kassera produkten på plats och få ersättning dvs de skickar nästan aldrig tillbaka produkter om det inte är dyrare varor. När det gäller tillverkningsgarantier så vill oftast tillverkaren ha in produkten direkt till sig då de kan felsöka den och förbättra sina produkter baserat på hur produkten har fallerat.

Jag antar att du aldrig köpt ett kylskåp som fallerat ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad på att Fractal vågar ge 5 års garanti på en AIO, pumparna brukar väl ge upp efter 2-3 år och antagligen har systemet svettat ut en del vätska också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tyvärr i detta fall så är det svaret du skulle få av i princip varenda butik, det är en produktgaranti av tillverkaren som endast dom har hand om. I detta fall ska du vända dig till tillverkaren dvs fractal design, det som webhallen kunde gjort bättre är väl att hänvisat dig till Fractals formulär.

Såhär sköts det i butik gällande reklamationer oftast, webhallen har certifierat några tekniker/skickar till X verkstad beroende på avtal och kan kassera produkten på plats och få ersättning dvs de skickar nästan aldrig tillbaka produkter om det inte är dyrare varor. När det gäller tillverkningsgarantier så vill oftast tillverkaren ha in produkten direkt till sig då de kan felsöka den och förbättra sina produkter baserat på hur produkten har fallerat.

Jag antar att du aldrig köpt ett kylskåp som fallerat ?

I förra huset vi bodde i så pajade kylskåpet efter 2 veckor. Det var dock fortfarande under garanti så fick kvittot av förra ägaren. Gick till typ såhär:

  1. Ringde Elgiganten som bad mig ringa producenten(Electrolux) för att fixa det

  2. Ringde producenten som bad mig ringa en reparatör i området

  3. Ringde reparatören som bad mig ringa en annan reparatör

  4. De kom ut och lagade kylskåpet.

Det är ju precis det här jag menar att man vill undvika, att man ska få sitta i flera olika telefonköer i en evighet för att tillslut hamna rätt.
Hör man av sig till företaget där varan är inköpt så vill man bara få det hanterat. inte behöva ringa vidare och jaga folk som fixar. Man har ändå, oftast, betalat premium för att få förlängda garantier, oavsett om det är från tillverkare eller inte. Detta krångel gör då, åtminstone mig, osugen på att handla hos återförsäljaren igen.

Detta då det finns andra butiker som har skött det bra mycket bättre.

Computersalg, t.ex., löst ett ärende med en dammsugare genom att ta emot produkten och skicka den vidare till producenten samtidigt som de bara skickade ut en ny till mig.

Då är det inte helt konstigt om man väljer bort Elgiganten nästa gång, för att istället handla hos Computersalg.

Nu förstår jag också att detta är ytterst individuellt, och att alla ÅF har sina bra och dåliga stunder. Jag baserar alla min åsikter min egna upplevelser

Som TS: Han hör av sig till ÅF och vill ha problemet löst. Han har en produkt som gått sönder under garantitiden. Sen, oavsett om de har rätt att göra så eller inte, väljer de att skicka TS vidare. Detta är INTE god kundservice, oavsett deras rättigheter/skyldigheter, det kan vi nog alla hålla med om

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Webhallen

Tänkte sticka in huvudet och säga att vi har kontaktat TS gällande detta också.

Men som många skriver så är det förlängd garanti av tillverkaren så hedrar vi den garantin (vi måste inte, men det finns ingen anledning till att inte göra det då tillverkaren står för åtgärden.)

I detta fallet handlade det om en Kelvin-kylare som endast har 2 års garanti och därmed utanför täckning. De 5 år som det syftas på i tråden gäller Celsius-serien.

Kelvin kylaren: https://www.webhallen.com/se/product/211111-Fractal-Design-Ke... (inköpt 2017 av TS)

Kylaren som länkas i tråden https://www.webhallen.com/se/product/302963-Fractal-Design-Ce... (produkten såg sitt första ljus i vårt system 2019-06-11 16:58:29)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Delade meningar, i min värld köper jag något i butik och ber snällt om hjälp förväntar jag mig att de hjälper mig att kontakta tillverkaren. För mig är det därför jag handlar hos en återförsäljare.

Jag tycker det är dålig service att inte hjälpa kunden kontakta tillverkaren med garanti ärenden på produkter de säljer.

Återigen, det är inte deras garanti jag är ute efter utan deras service - som jag anser är kass.

Håller 100% med, dessutom skulle Webhallen ha frågat TS om hen vill ta det som reklamationsärende eftersom det inte hunnit gå 3 år enligt TS. Nej Webhallen försöker slingra sig.
Ett schysst företag hade erbjudit sig att skicka in produkten åt kund när det fortfarande finns garanti kvar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller 100% med, dessutom skulle Webhallen ha frågat TS om hen vill ta det som reklamationsärende eftersom det inte hunnit gå 3 år enligt TS. Nej Webhallen försöker slingra sig.
Ett schysst företag hade erbjudit sig att skicka in produkten åt kund när det fortfarande finns garanti kvar.

Du läste inte svaret från webbhallen innan du svarade i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag är mest imponerad på att Fractal vågar ge 5 års garanti på en AIO, pumparna brukar väl ge upp efter 2-3 år och antagligen har systemet svettat ut en del vätska också.

Hmm, min Antec Kuhler H2O 620 CPU-Kylare har nu jobbat i 7,5 år. Jag gissar att jag hade tur?

https://www.webhallen.com/se/product/128629-Antec-Kuhler-H2O-...

Räknefel och länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller 100% med, dessutom skulle Webhallen ha frågat TS om hen vill ta det som reklamationsärende eftersom det inte hunnit gå 3 år enligt TS. Nej Webhallen försöker slingra sig.
Ett schysst företag hade erbjudit sig att skicka in produkten åt kund när det fortfarande finns garanti kvar.

Skrivet av joakim99:

Du läste inte svaret från webbhallen innan du svarade i tråden?

Det måste ha varit för långt ifrån hans inlägg så han såg det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Men som många skriver så är det förlängd garanti av tillverkaren så hedrar vi den garantin (vi måste inte, men det finns ingen anledning till att inte göra det då tillverkaren står för åtgärden.)

Från ARN 2005-3478:

“Säljaren har emellertid mot köparens krav på köprättsliga påföljder invänt att säljaren inte är ansvarig för fullgörandet av de förpliktelser som garantin medför eftersom garantin inte lämnats av säljaren utan av tillverkaren.

Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111 ) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att "det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren".

På grund av vad som nu anförts finner nämnden att E [säljaren] är ansvarigt gentemot H [köparen] för samtliga de förpliktelser som följer av den lämnade garantin.”

Säljaren kan alltså hållas ansvarig för tillverkarens garantiutfästelser.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Kasta inte sten i glashus, vi kan verkligen inte konstatera vad som gäller i detta specifika fall när TS inte länkat produkten det handlar om.

Det stämmer i och för sig, dock utgick jag då från att uppgiften om tillverkargaranti om 5 år stämde. Vid tidpunkten var denna punkt nämligen obestridd. Så visst, jag drog förhastade slutsatser gällande produktens garanti, men i övrigt så gällde min uppmaning att tona ner retoriken främst de som anser det vara otvetydigt att garantiutfästelser från tillverkaren helt ligger utanför säljarens ansvar och att TS därmed bör radera tråden, sluta gnälla och be om ursäkt till Webhallen.

Skrivet av Naga:

Du hittade ingen länk till Sveriges KO så du tog Finlands istället eller?

Jag missade faktiskt helt att det inte var svenska KO. Ärligt talat fanns det inte på min horisont att det skulle finnas en Konsumentombudsman i ett annat land än Sverige med en så detaljerad genomgång av konsumenträtt skriven på svenska (inte ens Finland). Men det var slarvigt av mig.

Som tur är så hittade @PeCe exakt vad jag for efter och som vidimerar min uppfattning av den svenska Konsumentköplagen (och denna gång är jag helt säker på att det är den svenska), nämligen att återförsäljaren är bunden av tillverkarens garantiutfästelser och att återförsäljaren inte kan hänvisa konsumenten vidare till tillverkaren enkom för att det rör sig om garanti.

Därmed borde vi kunna lägga den diskussionen till sängs en gång för alla. För den som är vetgirig finns hela propositionen (inklusive förarbetena till KKL) att läsa här: Regeringens proposition 1989/90:89 - om ny konsumentköplag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kontakta Fractal Design, de kommer hjälpa dig, de har riktigt bra kundservice

Mvh

Well.... Skickade in denna fråga 11'e Januari:

"Hello,
I recently purchased a Fractal Design Nano S second hand and didn't notice until now that I didn't get the HDD-mount for the back of the case.
Is this something I can buy somewhere!? I can't find it"

Och bifogade en förtydligande bild vilken jag menar...

Har ännu inte fått svar annat än att de har registrerat ett ärende.
Det känns ju inte som svåraste frågan att besvara.

Har frågat Webhallen samma sak om de säljer/kan få tag på den... Inget svar...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Kallamamran:

Well.... Skickade in denna fråga 11'e Januari:

"Hello,
I recently purchased a Fractal Design Nano S second hand and didn't notice until now that I didn't get the HDD-mount for the back of the case.
Is this something I can buy somewhere!? I can't find it"

Och bifogade en förtydligande bild vilken jag menar...

Har ännu inte fått svar annat än att de har registrerat ett ärende.
Det känns ju inte som svåraste frågan att besvara.

Har frågat Webhallen samma sak om de säljer/kan få tag på den... Inget svar...

Reservdelar kan vara lite kluriga för oss som ÅF att få tag i då vi oftast beställer chassi på container, och distributörerna lägger fokus främst på att ta in chassin, reservdelar kommer lite i andra hand och lager byggs upp främst baserat på efterfrågan. Nu kan jag inte svara för Fractals tillgång på denna produkt just nu men jag har ställt frågan till Fractal också om fästet. Ibland är det lätt och det bara är att beställa, ibland får man vänta några månader tills nästa container landar.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Reservdelar kan vara lite kluriga för oss som ÅF att få tag i då vi oftast beställer chassi på container, och distributörerna lägger fokus främst på att ta in chassin, reservdelar kommer lite i andra hand och lager byggs upp främst baserat på efterfrågan. Nu kan jag inte svara för Fractals tillgång på denna produkt just nu men jag har ställt frågan till Fractal också om fästet. Ibland är det lätt och det bara är att beställa, ibland får man vänta några månader tills nästa container landar.

/Patrik

Ibland är allt man behöver bara ett svar, så tack 👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Well.... Skickade in denna fråga 11'e Januari:

"Hello,
I recently purchased a Fractal Design Nano S second hand and didn't notice until now that I didn't get the HDD-mount for the back of the case.
Is this something I can buy somewhere!? I can't find it"

Och bifogade en förtydligande bild vilken jag menar...

Har ännu inte fått svar annat än att de har registrerat ett ärende.
Det känns ju inte som svåraste frågan att besvara.

Har frågat Webhallen samma sak om de säljer/kan få tag på den... Inget svar...

Jag har motsatt erfarenhet, fått svar från dem flera gånger oftast samman dag.

Gäller kanske att använda rätt kanal? Jag har använt deras zendesk motsvarighet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har motsatt erfarenhet, fått svar från dem flera gånger oftast samman dag.

Gäller kanske att använda rätt kanal? Jag har använt deras zendesk motsvarighet.

Mvh

Fick detta svar från Fractal till sist och det var ju rätt intressant:

"Hej Johan,
Ursäkta för sent svar. Vi har halkat efter lite efter Jul och Nyår.
Vi har tyvärr inte multibracketen i vårt revervlager just nu, men den finns att köpa på webbhallen (klicka här).
Dem går att fästa på alla 120mm slots för fläktar."

Bort sett från ett cringy "Dem", lite stavfel och det faktum att jag frågade Webhallen om exakt denna produkt i chatten igår och fick till svar att jag skulle höra av mig till Webhallens supportmail för att få svar på min fråga, så är jag ju nöjd med denna info

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Håller med trådstartaren

Beställde på Webhallen en intern 4tb disk från toshiba under blackfriday veckan.
Den levererades via postnord i endast i ett vadderat kuvert och i sin antistatpåse. Man kunde känna komponenterna på kretskortet från utsidan av kuvertet.

Mejlade Webhallen och förklarade att fraktsättet var oacceptabelt eftersom det inte följer tillverkarens riktlinjer över hur en hårddisk ska fraktas. Bad om att få skicka tillbaka hårddisken och att de skulle skicka en ny emballerad på rätt sätt. Fick retursedel och skickade tillbaken den.

Sen hörde jag ingenting utav dem utan fick senare ett meddelande av Klarna att pengarna från mitt köp hos Webhallen skulle returneras. Förbannad som jag var mejlade jag Webhallen och frågade varför de returnerat pengarna när jag inte bett om detta och inte ens brytts sig om att meddela mig.

Då fick jag som svar:
"Hej mazer79,
Om önskat kan du självklart lägga en ny beställning via hemsidan, däremot vågar jag inte lova att den kommer att bli packad som feedback ovan. "

Så jag vill varna er andra medlemmar köp inte interna hårddiskar från Webhallen. Har aldrig fått så dålig service av en svensk online butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazer79:

Håller med trådstartaren

Beställde på Webhallen en intern 4tb disk från toshiba under blackfriday veckan.
Den levererades via postnord i endast i ett vadderat kuvert och i sin antistatpåse. Man kunde känna komponenterna på kretskortet från utsidan av kuvertet.

Mejlade Webhallen och förklarade att fraktsättet var oacceptabelt eftersom det inte följer tillverkarens riktlinjer över hur en hårddisk ska fraktas. Bad om att få skicka tillbaka hårddisken och att de skulle skicka en ny emballerad på rätt sätt. Fick retursedel och skickade tillbaken den.

Sen hörde jag ingenting utav dem utan fick senare ett meddelande av Klarna att pengarna från mitt köp hos Webhallen skulle returneras. Förbannad som jag var mejlade jag Webhallen och frågade varför de returnerat pengarna när jag inte bett om detta och inte ens brytts sig om att meddela mig.

Då fick jag som svar:
"Hej mazer79,
Om önskat kan du självklart lägga en ny beställning via hemsidan, däremot vågar jag inte lova att den kommer att bli packad som feedback ovan. "

Så jag vill varna er andra medlemmar köp inte interna hårddiskar från Webhallen. Har aldrig fått så dålig service av en svensk online butik.

Lät ju nästan som bra service ändå? De erkänner att de inte kommer kunna uppfylla dina krav och ger istället pengarna tillbaka så du kan handla hos någon annan istället? Tror inte det är någon ÅF som skulle särbehandla en order och packa den annorlunda bara för kunden är extra kinkig 🙄

Har bara fått hårddiskar packade i ett vadderat brev och landat i postlådan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lät ju nästan som bra service ändå? De erkänner att de inte kommer kunna uppfylla dina krav och ger istället pengarna tillbaka så du kan handla hos någon annan istället? Tror inte det är någon ÅF som skulle särbehandla en order och packa den annorlunda bara för kunden är extra kinkig 🙄

Har bara fått hårddiskar packade i ett vadderat brev och landat i postlådan.

Enligt tillverkaren Toshiba så ska hårddiskar inte fraktas på detta sett, ifall de fraktas på detta sätt så gäller inte garantin. Stod klart och tydligt i ett officiellt dokument från toshiba, som jag för övrigt skickade till webbhallen via mejl och tillsammans med returen.

Jag kan tycka att ifall man påpekar en sådan sak så borde man ändra rutinerna, visst Webhallen kanske har räknat på att det tjänar på detta kontra returärenden. Men Toshiba som erbjuder 3 års garanti kan inte vara så tacksam för att deras återförsäljare fraktar hårddiskar på detta sätt, då de borde innebära fler garantiärenden för dem.

Permalänk
Medlem

Hårddisk i vadderat kuvert + PostNord eller vilket random transportbolag som helst = Stort problem! En hårddisk ska, precis som alla annan elektronik förpackas med eller utan antistat, men garanterat i kartong och skyddande packmaterial

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazer79:

Enligt tillverkaren Toshiba så ska hårddiskar inte fraktas på detta sett, ifall de fraktas på detta sätt så gäller inte garantin. Stod klart och tydligt i ett officiellt dokument från toshiba, som jag för övrigt skickade till webbhallen via mejl och tillsammans med returen.

Jag kan tycka att ifall man påpekar en sådan sak så borde man ändra rutinerna, visst Webhallen kanske har räknat på att det tjänar på detta kontra returärenden. Men Toshiba som erbjuder 3 års garanti kan inte vara så tacksam för att deras återförsäljare fraktar hårddiskar på detta sätt, då de borde innebära fler garantiärenden för dem.

Du har helt rätt att tycka att de ska göra på ett speciellt sätt. Men om Toshiba har synpunkter på hur webhallen hanterar deras hårdiskar så är det upp till Toshiba att ta hand om det. Inget som du behöver bry dig om. Så det lättaste är för dig som de redan har talat om för dig är att du köper från något annat företag som uppfyller de kriterier du har gällande frakt av Toshiba hårddiskar. Du blir nöjd, webhallen blir nöjda och troligen Toshiba också. Problem solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazer79:

Mejlade Webhallen och förklarade att fraktsättet var oacceptabelt eftersom det inte följer tillverkarens riktlinjer över hur en hårddisk ska fraktas. Bad om att få skicka tillbaka hårddisken och att de skulle skicka en ny emballerad på rätt sätt. Fick retursedel och skickade tillbaken den.

Sen hörde jag ingenting utav dem utan fick senare ett meddelande av Klarna att pengarna från mitt köp hos Webhallen skulle returneras. Förbannad som jag var mejlade jag Webhallen och frågade varför de returnerat pengarna när jag inte bett om detta och inte ens brytts sig om att meddela mig.

Jag har så vitt jag kan komma ihåg inga dåliga erfarenheter av Webhallens service men i ditt fall tycker jag att det inte är för mycket begärt att de skickar en ny hårddisk bättre paketerat till dig. Man förstår ju att det inte per automatik skulle paketerats rätt en andra gång men är det verkligen så svårt för någon på servicekontoret att ringa någon på centrallagret och ber de paketera en viss beställning bättre än annars? Jag tycker det är en högst rimlig begäran på service, det kan inte handla om mer än ett telefonsamtal och minimalt med extra handpåläggning.

Permalänk
Medlem

Webhallens agerande kan jämnföras med följande: jag köper en vara i en fysisk och butik när jag kommer hem inser jag att säljaren inte har hanterat varan på rätt sätt. Jag återvänder och påpekar felet, säljaren tittar på mig ger tillbaka mina pengarna och säger inte ord. Vilket jag svarar med att jag vill inte ha pengarna tillbaka jag vill ha en likadan som är hanterad på rätt sätt. Varpå säljaren svarar: Ja du kan ju prova köpa den igen men om den varit hanterad på rätt sätt det kan jag inte lova.

Skrivet av hypermode:

Jag har så vitt jag kan komma ihåg inga dåliga erfarenheter av Webhallens service men i ditt fall tycker jag att det inte är för mycket begärt att de skickar en ny hårddisk bättre paketerat till dig. Man förstår ju att det inte per automatik skulle paketerats rätt en andra gång men är det verkligen så svårt för någon på servicekontoret att ringa någon på centrallagret och ber de paketera en viss beställning bättre än annars? Jag tycker det är en högst rimlig begäran på service, det kan inte handla om mer än ett telefonsamtal och minimalt med extra handpåläggning.

Som hypermode påpekar så är det detta jag syftar på, precis så som en grundläggande kundservice skall fungera och vad man som kund tycker att man kan begära. Har själv jobbat i servicebranschen och eftersom ingen organisation är perfekt så finns det alltid fall där man faktiskt måste lyfta på arslet eller telefonen för att se till att sina medarbetare faktiskt ser till att kunden får vad den har betalat för och att ärendet hanteras på rätt sätt.
Webhallens kundservice verkar oerhört inflexibel, det tycker det är lättare att trycka på knappen återbetala än att se till att kunden är nöjd.