Vad tycker ni om Viasat's fiber bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

När du säger "nätet krånglade ibland"... hur ofta är "ibland"? En gång per vecka? Per månad?

Undrar bara då jag redan har Viasat TV (men inte bredband) och deras TV tjänst har funkat felfritt för mig. Är mer nyfiken över hur bra/dåligt deras bredband är.

Alltså för mig var det nog med nån gång i månaden TVn vet nog bara boxen som var problemet då den dog hela tiden (Var nån samsung och vi va inte själva om dom problemen )

Permalänk
Medlem

Viasat har åtminstone tidigare använt Riksnets backbone för sin bredbandstjänst, vilket gjorde att felanmälningar ofta behövde gå genom Viasat 1st line->Riksnet 1st line->Riksnet 2nd line innan de slutligen hamnade hos stadsnäten. En krånglig och tidskrävande process alltså, vilket ju inte är optimalt för bredbandstjänster direkt. Det kanske är annorlunda nu men jag hade nog inte riskerat att använda Viasat om jag inte fick ett väldigt bra pris för det.

Permalänk
Medlem

Novis

Jag har haft Visat som leverantör av Bredband och TV i ca 1 år (pga mkt bra pris). Innan det hade jag BBB/Telnor som fungerade utan problem. Vid årskiftet förnyade jag mitt abonnemang och gick då ner från 500 till 250mb i hastighet. I samma veva köpte jag en Citation One högtalare.

Bredbandet hade fungerat utan problem fram tills dess men nu började det strula rejält. Läste på internet att Googles prylar kunde skicka massor med data när dom blev "väckt" så att routern crashade vilket stämde ganska bra in på mitt problem. Tänkte att problemet skulle lösas om jag då drog ur högtalaren men nu var istället Chrome casten problemet (dom fungerat prickfritt innan dess). https://www.tomsguide.com/us/google-home-chromecast-wifi-fix,...

När jag har dessa två urdragna så fungerar det numer hyffsat dock med avbrott titt som tätt, oftast när man ska streama direkt i tv eller på en surfplatta. Casta är inte längre aktuellt.

Eftersom jag upplever att problemet ökar när jag streamar så tänker jag att det kanske inte är googles prylar utan bredbandshastigheten som spökar? Tänker att det här uppstod i samband med detta.

Jag har pratat med supporten som kom fram till att jag kanske hade för många enheter i hemmet. Frågade då hur många som routern klarade av vilket var typ 250 st (?). Jag har 3 datorer, (hade två chrome casts och en högtalare), 2 telefoner och en surfplatta (alla samsung). Har ett Xbox som är kopplat direkt till tjänstefördelaren som fungerar utan problem. Supporten frågade om jag hade trådlösa handkontroller till Xboxen och sa att det också räknades som enheter.

Jag har testat att köra chrome casten på 2,4 ghz och telefonerna på 5 ghz men det hjälpte inte. (hade allt annat urdraget)

Som ni kanske märker så är jag lika kunnig som Visats support, dvs kan inget alls. Jag hoppas någon kan hjälpa mig i rätt riktning.

Kan det hjälpa att byta till snabbare internet?
Hjälper det att byta router?
Hjälper det att byta leverantör?

Det är Zitius som har hand om stadsnätet.

Jag läste någonstans att routern kunde dela ut för många IP-adresser och det var dåligt då det endast fanns ett begränsat antal men (alla enheter skulle då isf få en egen ip-adress) jag tänker att det inte borde påverka om det ändå strular när jag har få enheter inkopplade?

Som jag skrev tidigare uppstod problemet hux flux och det enda jag kan koppla till detta är högtalaren samt bredbandshastigheten. Dock kommer jag upp i 200mb/s trådlöst vilket borde räcka till streaming och slösurf...