Firma som läser av gamla IDE-hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Såg en begagnad Compaq Presario desktop med Vista för 350 kr, men osäkert om den hade IDE-kablar. Kan en sån där "multi-kabel" som från Kjell o Co eller Dustin vara riskabel för datan på diskarna tro? Eller bli problem om det visar sig att datan är korrupt eller liknande tro?

Inte mer än andra former av inkoppling av diskarna. USB-adaptrar till en modern, uppdaterad dator är nog säkrare än någon gammal Compaq som stått i ett förråd i ~10 år.

Men jag upplever att du känner stor osäkerhet kring den här frågan. Om så är fallet så lämna in diskarna istället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Fick "ärva" två hårddiskar med gammal IDE 3.5 tums anslutning som tyvärr inte passar in i någon av våra datorer här. Är efter min farbror som avled för några år sedan och min kusin hade pratat med någon kompis som påstod sig ha kollat på dessa men sagt att inget fanns på dem. Vet nite om han menade att de inte gick att läsa (korrupta) eller att de helt enkelt var tomma (vilket jag har svårt att tro då farbrodern hade ganska mycket dokument och annat på datorn).

Finns det firmor som gör sånt och kollar om det finns något på diskarna? Rör sig ju om 40 GB styck, så kopiera över allt på DVD känns ju rätt omfattande... Vad kan de tänkas kosta?

Ska helst vara något i Stockholms-traken där min kusin bor och förvarar dem, gillar inte att behöva skicka runt dem.

Bor du Stockholm kan du komma hit med disken så kan jag prova koppla in den i datorn jag har. Har även ett moderkort som tar klassiska IDE/PATA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@pellesandare hur gick det sen? Hittade någon något? En hårddisk kan se tom ut men ändå ha data kvar. Chansen minskar dock för var gång man kopplar in hårddisken i en windows-dator och ger operativsystemet läsrättigheter.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

@pellesandare hur gick det sen? Hittade någon något? En hårddisk kan se tom ut men ändå ha data kvar. Chansen minskar dock för var gång man kopplar in hårddisken i en windows-dator och ger operativsystemet läsrättigheter.

Va, hur menar du då?
Risken för dataförlust ökar om det SKRIVS ny data på disken. Att bara läsa den riskerar ingenting om man bara råkat ta bort filer/filsystem. Är disken fysiskt trasig är det dock en helt annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Va, hur menar du då?
Risken för dataförlust ökar om det SKRIVS ny data på disken. Att bara läsa den riskerar ingenting om man bara råkat ta bort filer/filsystem. Är disken fysiskt trasig är det dock en helt annan sak.

Jag tror att @Role_Model menar att när man ansluter nya diskar till en windowsdator, så har windows en ful ovana att börja skriva Recycle bin och System volume information osv till disken och där med så kan systemet råka skriva över information som kanske går att återställa med recoveryprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Svårt att köpa något som inte finns tillgängligt och som redan har påpekats adaptern kräver 12V för att kunna fungera med gamla IDE hårddiskar och det får man inte ut på en USB kontakt så den där produkten är fake.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Va, hur menar du då?
Risken för dataförlust ökar om det SKRIVS ny data på disken. Att bara läsa den riskerar ingenting om man bara råkat ta bort filer/filsystem. Är disken fysiskt trasig är det dock en helt annan sak.

Ingen vet ju varför disken framstår som tom eller hur de som tittat på disken kommit fram till det. Fler inblandade ökar risken för att problemet förvärras. Deepspar är populärt bland dataräddare, här pratar företagets grundare om varför det inte är en bra idé att mounta en disk i behov av dataräddning.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Om du letar efter ett företag som kan fixa fram data från disken där du har någon form av säkerhet utöver "Äsch, jag kan testa att kasta in den i min gamla Pentiumburk så ser vi vad som händer" så skulle jag kontakta Ibas.

https://www.ibas.com/sv

Det är däremot långt från gratis, så det beror lite på hur mycket du bryr dig om datan som finns. Jag har bara haft att göra med dem en gång (och har aldrig haft att göra med andra data recovery-firmor) men vi skickade in en disk som var till synes sten-jävla-död och de levererade tillbaka ungefär 80% av de foton som var relevanta helt felfria, 10% korrupta (stora delar av bilden blank) och 10% ej återställningsbara. Grovt höftat då, men kunden som beställde jobbet var nöjd. Minns inte vad det kostade, men ett par tusen kronor åtminstone. 7-8000? Men jag tror att du kan skicka in den och betala en liten kostnad för att få en uppskattning på hur mycket som går att återställa och om du tycker att det är värt det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Svårt att köpa något som inte finns tillgängligt och som redan har påpekats adaptern kräver 12V för att kunna fungera med gamla IDE hårddiskar och det får man inte ut på en USB kontakt så den där produkten är fake.

Fake är den troligen inte men den överför bara datasignalerna, den levereras utan nätdel så det är snarare en del av ett verktyg än det kompletta verktyget man behöver.
Det som är riktigt dåligt är väl mer att Amazon inte ställer högre krav på produktbeskrivningar för de är ju överlägset sämst på det av de större "seriösa" näthandlarna, det kan nog inte ens skyllas på dåliga maskinöversättningar utan det är usla förvillande beskrivningar som görs avsiktligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.