Moddare stöper om första egna datorn till underlägg för koppen

Permalänk
Melding Plague

Moddare stöper om första egna datorn till underlägg för koppen

Att hålla liv i gammal hårdvara är inte alltid nödvändigt, men med lite fantasi kan uttjänta komponenter komma till användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Superfräckt! Tyvärr har jag ju inte min första dator kvar, det var en som innehöll Barton +2400 med ett 9200SE.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

a) Antingen så säljer / Skänker man vidare gamla saker så dem får leva vidare

b) Hittar alternativt användningsområde (HTPC, Minecraftserver, NAS mfl)

c) Efter dem är klara med b) återgår dem till a)

Aldrig någonsin slängt något själv...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vore häftigt om man kopplade el till processorn så att det blev en muggvärmare. Finns ju guider på hur man gör en handvärmare av gamla processorer, borde ju gå att tillämpa även på ett muggunderlägg.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Entusiast

Kul att se! Ska själv köra epoxy på mitt nuvarande projekt

Permalänk
Medlem

Man skulle nästan kunna säga att moddaren stöpt om till konstnär, höhö

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Visst har man kvar sin gamla c64 som var den första datorn som jag fick av mina föräldrar -87. Det lustiga är att första ägaren har kontaktat mej på senare år för att han ville köpa tillbaka "sin första dator", men det blir blankt nej. Har man sålt så har man 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Har inte kvar min första (en beggad VIC-20 som jag fick -85) men däremot min andra (en C-64). Inte en chans att jag skulle mörda den på det här viset dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Daym boy he thicc boy!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

a) Antingen så säljer / Skänker man vidare gamla saker så dem får leva vidare

b) Hittar alternativt användningsområde (HTPC, Minecraftserver, NAS mfl)

c) Efter dem är klara med b) återgår dem till a)

Aldrig någonsin slängt något själv...

Har heller aldrig kastat bort någon fungerande maskin. De säljs, skänks eller hamnar i garaget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kvar Geforce 2 MX,ATI Radeon Fury max,Geforce? TNT Enginering sample,P4 3.8Ghz,Geforce 275,massa So-Dimm.Intel 8400 med moderkort och mycket mer.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Hade haft kvar den om inte päronen skickat iväg den till tippen efter de städade garaget några år tillbaka ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

Hade haft kvar den om inte päronen skickat iväg den till tippen efter de städade garaget några år tillbaka ....

Vi spelade på brorsornas Amstrad CPC464 när jag växte upp, sedan stod den i mitt gama rum många år. En dag efter gymnasiet någongång kommer jag hem och ser att mamma bokstavligt talathar kastat ut den ur huset. Sorg.

Permalänk
Medlem

Absolut första datorn har jag kvar (333MHz Pentium 2 med ett Nvidia TNT2), hårddisken på massiva 2GB har gett upp, men förutom det är den fortfarande fullt fungerande.

Mitt första egenbyggda system (Q6600 + 8800GT) sålde jag dock runt 2011

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vi spelade på brorsornas Amstrad CPC464 när jag växte upp, sedan stod den i mitt gama rum många år. En dag efter gymnasiet någongång kommer jag hem och ser att mamma bokstavligt talathar kastat ut den ur huset. Sorg.

Jupp, inte helt olikt hur det gick för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Hade haft kvar den om inte päronen skickat iväg den till tippen efter de städade garaget några år tillbaka ....

Samma här, fast det var en 486a och det var många år sedan den åkte. Det var så sorgligt!

Vilket nostalgivärde den skulle haft idag...

Blir lite glad i själen när jag ser TS verk, det är ju själva hjärtat i datorn och det kommer säkerligen hänga med hela livet i den formen. Dock inte funktionell.

Permalänk
Medlem

Har all min ursprungliga hårdvara kvar, tänkte ta och sätta upp lite ikea tavelhyllor att ställa upp gamla moderkort och sånt på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

C-64:an blev såld men dator nr2, Amigan, står fortfarande i garderoben...

Permalänk
Medlem

Första datorn - en ZX80 har jag inte kvar. Minns inte var den hamnade.

Men i samlingarna har jag kvar den första dator jag byggde från IC-kretsar på ett virat kort med en Z80 CPU programmerad i assembler. Den saknar dock en ICM7212.

Permalänk
Medlem

Familjens första nyinförskaffade dator (120mhz, 16mb ram, 1,2Gb HDD) finns kvar, fungerande i original.

Den första jag byggde kvar finns kvar i form av en nyckelring (Celeron 600mhz).

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Delar av den finns kvar. Rätt säker på att chassit slängdes i senaste eller näst senaste flytten. Moderkortet slängdes ungefär samtidigt, troligen detta Chaintech-moderkort ( https://www.tomshardware.com/reviews/socket-a-coming,245-13.h... ). Svullna/spruckna kondensatorer.

Orginalgrafikkortet byttes bort mot ett likadant med TV-ut. Geforce 2 MX. Orginalminnet tog min pappa över, då minnet i hans dator gav upp. Gick själv då från vad som bör ha varit 2x64MB till 2x128MB om jag inte minns helt fel.
Hårddisken ska finnas kvar, optiska läsaren eventuellt, CD-ROM vid köp men byttes mot DVD-läsare strax efter, sedan CD-brännare efter det. Inget ljudkort utan integrerat på den tiden (för den som inte minns, det sög hårt) men blev ett Soundblaster Live även där. Kringutrustning inkl skärm har kasserats sedan dess.

Skulle nog vara rätt kul att göra något liknande med min gamla Duron 800MHz. Känns som just den modellen aldrig lär bli speciellt åtråvärd dessutom. Längesedan jag senast försökte minnas tillbaks till vad som faktiskt satt i den, tack för det Sweclockers!

Min andra egna dator finns troligen fortfarande kvar, nästan komplett. AthlonXP 1800+, 512MB RAM och ett Geforce 3 Ti 200. Skulle nog nästan leta reda på om den finns kvar, skulle nog vara rätt trevlig som retroburk.

Permalänk
Medlem

Har inte kvar den.
C64:an gick tyvärr sönder. Så även den första PC:n (386:a).

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Luxor ABC80 - med kassettbandspelare - har tyvärr inte kvar den.
Och inte heller min Sinclair ZX Spectrum...

Permalänk
Medlem

Sinclair ZX81, har den kvar. Den enda dator jag har sparat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Alltså iden är bra men min första dator var en Commandore 64 så kan förstår att är ju inte ens på kartan att kommer såga sönder den inte ens om skulle vara trasig, nu är så att sålde min första C64 det speciella med den var att vissa tangenter var bruna på den inte sätt någon annan som gjort så på C64 undrar vad då bruna jo var så att fick tag i VICK 20 tangentbord så plocka bort par vita av dom sen satt som bruna i stället kommer inte håg vilka var tror att var PIL, S, L och RETURN, varför ja gjorde så var för turbospel lättare hitta på tagenbordet, så klart har skaffa en annan nu men den har inte har sakerna på tangenterna ut över det så hade märket lossnat där stod att var en Commandore 64, varför skriver här är för kanske är någon som har min första dator liggande någon stans .. .

Permalänk
Medlem

1'a (C64) och 2'a (Amiga 500) datamaskinerna ligger i sina lådor på bokhyllan.
Amigan blev räddad från återvinningen efter att morsan kastat bort ”något gammalt tangentbord”. Jag blev minst sagt skitsur. Brorsan åkte tillbaka till återvinningen och lyckades få tillbaka den. Tyvärr var strömdel, kablage och lite annan kringutrustning för alltid förlorad.

Såhär ~5 år senare får jag fortfarande pulshöjning av att tänka på det. Vad är det för jävla sätt att kasta bort _andras_ saker utan att först kolla med ägaren? 😡

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att min första egenköpta dator var en Celeron 300 nånting. Kan ha varit första sommarjobbslönen som omsattes i hårdvara

Syrran fick ärva den när jag uppgraderade något år senare, så den ligger nog tyvärr på tippen sedan länge.

Permalänk
Skrivmaskin

Mitt datorintresse kickade in ganska sent och 2013 byggde jag min första dator, med FX 4100 och HD 7770 som paradnummer i det väldigt budgetorienterade paketet. Förstnämnda förtjänar ju verkligen att muras in i epoxy, men sist jag testade fungerade allt helt okej så den klarar sig väl en stund till. Det härligt Gigabyte-blå moderkortet jag köpte till processorn tror jag fungerar bra som tavla, med rätt ram eller gjutmaterial.

Min första egna dator var en bärbar historia, som också hoppade igång nyligen (när jag begick julkalender på extrakanalen). Eftersom den klarar Pinball utan problem ser jag ingen anledning till att göra museiföremål av den Nyckelring av en processor, som någon ovan nämnde, skulle dock vara kul att fixa!

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Snusfri

Min första riktiga dator, en Commodore 64, har jag tyvärr inte kvar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Första egenbyggda datorn finns kvar här men i lite förädlad form.

Från början var det en K6-2 450 med 128mb minne, Voodoo II och senare även ett TNT 2 Ultra.

Första datorn jag hade som egen har tyvärr gått till skrot. Läckande batterier är döden för gamla datorer om det gått för långt

Det var en 386 DX 25 med fpu, 8mb minne och Trident 8900c grafikkort. Hårddisk byttes några gånger men 2x40mb hade den en period i sitt liv.

Chassit den hade på slutet lever dock vidare i en server hemma hos mina föräldrar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||