Cyberpunk 2077-uppdatering drabbas av spelförstörande bugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

På vilket sätt då? du förstår att du/ni är i stor minoritet med att ha den åsikten eller hur?

Man skulle kunna gå in i alla byggnader, finns knappt några byggnader att gå in it.
Staden skulle vara levande, staden är helt död och bara "cinematisk". NPCs är bara blanka böcker som går runt. Watch Dogs har långt mer interaktiva NPCs.
Extremt mycket cut content, en hel stad i öknen togs bort innan release pga att de inte skulle hinna färdigt med det.
Finns inget att göra utanför uppdrag, lite som GTA V faktiskt, små aktiviteter här och där men världen i sig är död.

Det cyberpunk som utlovades är inte ens i närheten av vad Cyberpunk är, som spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man skulle kunna gå in i alla byggnader, finns knappt några byggnader att gå in it.
Staden skulle vara levande, staden är helt död och bara "cinematisk". NPCs är bara blanka böcker som går runt. Watch Dogs har långt mer interaktiva NPCs.
Extremt mycket cut content, en hel stad i öknen togs bort innan release pga att de inte skulle hinna färdigt med det.
Finns inget att göra utanför uppdrag, lite som GTA V faktiskt, små aktiviteter här och där men världen i sig är död.

Det cyberpunk som utlovades är inte ens i närheten av vad Cyberpunk är, som spel.

Vad ska du in i alla byggnader och göra?

Permalänk
Medlem

Finns en till bugg i ett tidigt uppdrag som heter "The Gig" som gör att man inte kan fortsätta i huvudstoryn med Takamura när man ska prata med Wakako som jag drabbades av. Buggen gjorde även att alla Cyberpsycho-uppdrag bara försvann plus en massa andra random encounters på kartan.

Tro mig jag vet. Jag lirade 40 timmar innan jag fattade det.

Den buggen skrev dom nada om och gjorde ingenting åt i 1.1 patchen. Den matchen var ju mest ren smörja och bara ett försök till att rädda alla som spelar på äldre konsoler verkar det som.

Spelet är långt ifrån klart och uppenbart rushat av folk som räknar kvartalsrapporter, aktiepris och hellre ser att resurser läggs på nästa hype som ska driva upp aktiepriset och bonusar.

Men efter att ha startat ny gubbe så har jag ändå roligt, så grundidén och ramverket finns där. Det är bara pinsamt att själva tavlan inte är färdig. Och som @str8forthakill säger ovan så är det inte denna produkt som utlovades. CDPR har helt uppenbart tagit sig vatten över huvudet. Men alltså, det finns många timmar av content i spelet iaf. Visserligen är många uppdrag lite repeterande (de s.k. giggen) men det tar många timmar innan man upptäcker detta.

Jag ser iaf fram emot att buggarna fixas och även kommande DLC's. Hoppas inte samma ledning som valde att släppa spelet även stressar ut dessa i ofärdigt stadie. De som bestämt att det skulle släppas hoppas jag sätts på att ansvara för städa fika rummet för all framtid där på CDPR kontor.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_CymqHdNYkg - Bästa video som visar att det inte är är buggar som är deras största problem.

Blev så otrolig nedröstad i början när jag sa vilken otroligt låg kvalité spelet hade men problemen lyser genom allt starkare hela tiden.

Jag rekommenderar verkligen att vänta ett eller två år innan man börjar spela. Glad jag kunde få mina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Ceogar Väldigt bra video som beskriver vad CDPR lovade och det innehållslösa rent kosmetiska spelet de släppte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

https://www.youtube.com/watch?v=_CymqHdNYkg - Bästa video som visar att det inte är är buggar som är deras största problem.

Blev så otrolig nedröstad i början när jag sa vilken otroligt låg kvalité spelet hade men problemen lyser genom allt starkare hela tiden.

Jag rekommenderar verkligen att vänta ett eller två år innan man börjar spela. Glad jag kunde få mina pengar tillbaka.

Skrivet av str8forthakill:

@Ceogar Väldigt bra video som beskriver vad CDPR lovade och det innehållslösa rent kosmetiska spelet de släppte!

Det var likt detta jag försökte summera ovan. Mycket insiktsfull video som inte spoilar så mycket om story och händelser

Permalänk
Medlem

Jag måste ändå säga att spelet är bättre än jag misstänkte efter att ha läst och sett så mycket av det. Buggar och glitchar finns i överflöd men bortsett från de är spelet inte katastrof på något sätt. En del saker känns som ett tjugo år gammalt spel, samtidigt som grafiken och en del andra saker är väldigt moderna vilket ger ett lite schizofrent intryck. Hade spelet sett ut som GTA 3 så hade det inte känts så konstigt att "åka farfarsbil" när någon annan kör exempelvis, eller att fysiken eller AI är så kass, men när spelet i övrigt är modernt så sticker det förstås ut väldigt mycket mer.

Att världen känns som en kuliss är de knappast unika om, och det hade kanske inte varit något större problem om de inte hade lovat så mycket mer. Samtidigt har ju en del spel varit mycket bättre ur den aspekten de senaste kanske fem åren eller så, så kontrasten är ju mer uppenbar än när Human Evolution släpptes exempelvis. Dialogalternativ är kul men de verkar knappt påverka något alls, inte ens resten av samtalet liksom. Det är inte heller unikt utan har varit ganska standard för rollspel, men man kanske hoppades på något mer här också liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste ändå säga att spelet är bättre än jag misstänkte efter att ha läst och sett så mycket av det. Buggar och glitchar finns i överflöd men bortsett från de är spelet inte katastrof på något sätt.

Yes, man förstår youtubers motivation att piska upp hets samt drama runt spelet, motivet är givetvis att tjäna pengar på de plebs som göds av sån content, det följet är det närmast psykos varning på, de kan inte sätta någonting i perspektiv.

Sen finns det även en politisk agenda mot spelet, där ett venster drev (som inkluderar en stor del av spel media, den så kallade "industrin") försöker smutskasta CDPR för att inte vara "W0ke enough", patetiskt jag vet, men ändå något att ha i åtanke.

Kallar man Cyberpunk ett dåligt spel så är man bra jäkla snurrig i planeten så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag kan leva med buggar men har råkat ut för glitchen med att Takemura ska ringa. Och när han gör det, så säger han inget. Tydligen så autosvarar V också så jag kan inte neka samtalet. Hotfixen var visst att gå tillbaka till en tidigare save men då förlorar jag timtals med gameplay framsteg vilket inte är OK. Får la helt enkelt vänta på fixen, när den nu behagar komma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LastNinjas:

Yes, man förstår youtubers motivation att piska upp hets samt drama runt spelet, motivet är givetvis att tjäna pengar på de plebs som göds av sån content, det följet är det närmast psykos varning på, de kan inte sätta någonting i perspektiv.

Sen finns det även en politisk agenda mot spelet, där ett venster drev (som inkluderar en stor del av spel media, den så kallade "industrin") försöker smutskasta CDPR för att inte vara "W0ke enough", patetiskt jag vet, men ändå något att ha i åtanke.

Kallar man Cyberpunk ett dåligt spel så är man bra jäkla snurrig i planeten så att säga.

Så Cyberpunk är felfritt enligt dig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så Cyberpunk är felfritt enligt dig eller?

Nej inte felfritt, vad är felfritt här i livet, det är dock inte ett dåligt spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en rolig bug i slutet av sista uppdraget. En glasdörr lägs en korridor var helt enkelt stängd.

De andra i mitt gäng kunde passera rakt igenom den stängda dörren. Jag däremot kunde inte komma igenom.
Fanns lite datorer, hissar å grejer i omgivningen så jag tänkte att det ska väl trixas på nå sätt för att kunna komma vidare.

Jag höll på och letade grejer i spelets datorer, letade alternativa ventilationsvägar och försökte åka tillbaka en bit med hissen. Inget fungerade - försökte allt igen och igen. Jeesus vad jag höll på där.
Gav till sist upp. Nästa gång man laddar spelet så visar det sig att den där dörren ska nog aldrig vara stängd helt enkelt. Finns inget som kan trigga öppning/stängning av dörren

Alltså jag har stött på en hel uppsjö av andra buggar i spelet.
Men just den plockade mig liksom ur stämningen i slutskedet av spelet. Dålig timing att det skulle hända just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Yes, man förstår youtubers motivation att piska upp hets samt drama runt spelet, motivet är givetvis att tjäna pengar på de plebs som göds av sån content, det följet är det närmast psykos varning på, de kan inte sätta någonting i perspektiv.

Sen finns det även en politisk agenda mot spelet, där ett venster drev (som inkluderar en stor del av spel media, den så kallade "industrin") försöker smutskasta CDPR för att inte vara "W0ke enough", patetiskt jag vet, men ändå något att ha i åtanke.

Kallar man Cyberpunk ett dåligt spel så är man bra jäkla snurrig i planeten så att säga.

Detta var det snurrigaste jag läst på länge. Ett företag som kör med falsk marknadsföring inför släpp, där spelet dessutom i viss utsträckning är trasigt, men du lyckas få in att det är industrin det är fel på för att spelet inte är "woke" (verkligen avskyr det begreppet, supertöntigt!). Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Yes, man förstår youtubers motivation att piska upp hets samt drama runt spelet, motivet är givetvis att tjäna pengar på de plebs som göds av sån content, det följet är det närmast psykos varning på, de kan inte sätta någonting i perspektiv.

Sen finns det även en politisk agenda mot spelet, där ett venster drev (som inkluderar en stor del av spel media, den så kallade "industrin") försöker smutskasta CDPR för att inte vara "W0ke enough", patetiskt jag vet, men ändå något att ha i åtanke.

Kallar man Cyberpunk ett dåligt spel så är man bra jäkla snurrig i planeten så att säga.

Det stämmer det du skriver om youtubarna. Men det du skriver om dåligt spel... Det beror ju på vad man menar. Det är dåligt i vissa aspekter bättre i andra. Helhetsomdömet "dåligt" kan man ju enkelt ta reda på:

Skulle du rekommendera spelet till någon som sitter på en ps4 lr xb lr typ gtx 1060?
Skulle du rekommendera det till någon med min rig?
Ser du fram emot att spela det igen/mer i nuvarande form? Om nej, varför?

För mig är det ett solklart nej på 1 och 3 och således på 2.

Personligen tycker jag spelet är tråkigt, eftersom bossarna och fienderna är riktigt tråkiga och repetitiva. Storyn är ok, som engångsupplevelse. Buggarna är ett problem, men inte det största. Det största är att handlingen är för linjär för sin genre, för många av sidouppdragen är helt ointressanta, och att spelmekaniken är ointressant. Det där färdighetsträdet och looten... urgh liksom.

Det är rätt trist helt enkelt.

En annan aspekt också huruvida spelet är dåligt... man kan ju kolla själva hantverket liksom... buggarna... själva mekaniken i spelet t.ex. körningen, polisen, npc:er, borttaget innehåll, "vill du köpa en bil?"-grejen osv. Alltså, de aspekterna är ju rent ut sagt dåliga. För fan, tom sexet är dåligt.

Med det sagt, man kan ju ha rätt kul med ett dåligt gjort spel om det har några uppvägande delar, men Cyberpunk har inte det i tillräckligt hög utsträckning. Ju mer jag tänker på det, desto sämre blir spelet.

Vi får se vad CDPR gör, men min personliga uppfattning är att de borde dumpa det. Hova in stålarna, lär av misstagen, gör Cyberpunk 2078 och gör det rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LastNinjas:

Nej inte felfritt, vad är felfritt här i livet, det är dock inte ett dåligt spel.

Vad är det för aspekter som gör det så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Yes, man förstår youtubers motivation att piska upp hets samt drama runt spelet, motivet är givetvis att tjäna pengar på de plebs som göds av sån content, det följet är det närmast psykos varning på, de kan inte sätta någonting i perspektiv.

Jo, youtubers gonna youtube liksom. Men på samma sätt kan jag inte förstå de som ger det här spelet så höga betyg heller. Vad man än tycker om spelet som sådant är det ju ett buggfyllt härke liksom.

Citat:

Sen finns det även en politisk agenda mot spelet, där ett venster drev (som inkluderar en stor del av spel media, den så kallade "industrin") försöker smutskasta CDPR för att inte vara "W0ke enough", patetiskt jag vet, men ändå något att ha i åtanke.

Tja, jag har inte hört så mycket sånt. Men jag läste en recension från en transperson som var väldigt negativ och helt fokuserade på ett problem som jag tycker känns väldigt överdrivet, att könstillhörigheten (alltså tilltalet typ) är knutet till rösten och att man då inte förstår transvärlden. Men jag är inte trans så jag vet inte hur det hade känts liksom, dock är det väl ändå bra att man kan välja kön, kropp och röst separat från varandra, eller? Samtidigt kunde man det i Saint's Row 3 för ganska många år sedan också, så det är ju inget jättesteg direkt. Men det är ju gjort av östeuropéer liksom, de brukar ligga lite efter på sådana här områden.

Citat:

Kallar man Cyberpunk ett dåligt spel så är man bra jäkla snurrig i planeten så att säga.

Dåligt och dåligt, bortser man från buggarna (och allt som utlovades innan) skulle jag nog säga typ 7 av 10 i betyg. Plus för estetiken, minus för linjäriteten och fysiken. Jag har dock inte spelat igenom hela spelet, och jag vet inte riktigt när jag kommer att göra det. 1.1-patchen verkar ha sina egna problem så jag väntar nog på nästa. Men jag är också ett stort fan av (den litterära) genren cyberpunk, hade jag inte varit det hade jag inte brytt mig om detta spel då det finns så många bra spel som jag inte hinner med och då hade det känts onödigt att lägga tid på något mediokert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad är det för aspekter som gör det så bra?

Det är väll mest att jag hade normala förväntningar på spelet, jag hade i princip inte sett en enda gameplay video på förhand (medvetet val) samt inte följt någon påstådd "hype".

Jag gick in blint i ett single player FPS RPG, RPGs är vanligtvis en speltyp som jag även har svårt för, har väll 15-16 timmar i både Witcher 3 & RDR2 innan jag inte kände ett behov att spela vidare.

Cyberpunks story och miljö tilltalade dock mig mycket, men då är Bladerunner & Matrix och liknande filmer något av en favorit genre.

Tycker att RPG elementen i spelet var helt tillräckliga för min del, samt spelvärlden var i eget tycke bra. Blev även förvånad över den vertikalitet som spelet hade, speciellt efter man skaffade doublejump implant, detta var något jag var förvånat positivt över som jag inte trodde att spelet skulle ha.

De olika sätt man kunde tackla sidemissions på var för egen del även ett intressant element.

Visst hade man kanske velat ha en gameloop som inte tog slut, tex ett Bladerunner element där man kunde köra oändliga bountyhunt uppdrag, samt kanske ett "basebuilding" element, vilket kanske skulle gjort spelet ännu mer intressant samt förlängt speltiden.

Men det kommer ju DLCs, sen har de väll släppt modd stöd nu.

Som en bas/grund att bygga vidare på, så har de nog en stabil plattform att spinna vidare på, något som jag ser fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det är väll mest att jag hade normala förväntningar på spelet, jag hade i princip inte sett en enda gameplay video på förhand (medvetet val) samt inte följt någon påstådd "hype".

Jag gick in blint i ett single player FPS RPG, RPGs är vanligtvis en speltyp som jag även har svårt för, har väll 15-16 timmar i både Witcher 3 & RDR2 innan jag inte kände ett behov att spela vidare.

Cyberpunks story och miljö tilltalade dock mig mycket, men då är Bladerunner & Matrix och liknande filmer något av en favorit genre.

Tycker att RPG elementen i spelet var helt tillräckliga för min del, samt spelvärlden var i eget tycke bra. Blev även förvånad över den vertikalitet som spelet hade, speciellt efter man skaffade doublejump implant, detta var något jag var förvånat positivt över som jag inte trodde att spelet skulle ha.

De olika sätt man kunde tackla sidemissions på var för egen del även ett intressant element.

Visst hade man kanske velat ha en gameloop som inte tog slut, tex ett Bladerunner element där man kunde köra oändliga bountyhunt uppdrag, samt kanske ett "basebuilding" element, vilket kanske skulle gjort spelet ännu mer intressant samt förlängt speltiden.

Men det kommer ju DLCs, sen har de väll släppt modd stöd nu.

Som en bas/grund att bygga vidare på, så har de nog en stabil plattform att spinna vidare på, något som jag ser fram emot.

Så du säger att spelet är innehålls fattigt med dålig core-loop och behöver uppdateras för att bli bra på riktigt. Dessutom nämner du flers saker som potentiella förbättringar som de redan visat och lovat (därav folk som är arga).

Du får gärna gilla spelet, och tycka att det är det bästa sedan Ace of Sweden gjorde nätagg, men för min del väntar jag ett tag till. Witcher-spelen brukar ju peaka på år 2/3 av en anledning kanske?

Jag har ändå ingen enhet som klarar spelet på en bra nog nivå, och inte finns det grafikkort att köpa.

Tror dock ärligt att jag väntar förgäves. Visserligen har de fått in extremt med kapital av släppet, men de har ju också visat gång på gång att de inte kan hantera utvecklingen av gigantiska projekt. De har ju visat många saker i spelet, men de fungerar säkert inte ihop och är inte stabila/felhanterade. Bara framtiden vet vart det landar. Med Witcher verkar ju de allra flesta nöjda tillslut, så hoppet lever ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så du säger att spelet är innehålls fattigt med dålig core-loop och behöver uppdateras för att bli bra på riktigt. Dessutom nämner du flers saker som potentiella förbättringar som de redan visat och lovat (därav folk som är arga).

Inte riktigt, jag vet inte hur många RPGs som har en oändlig core loop, osäker på om Witcher eller tex RDR2 som jag har refererat till tidigare har det, spel av den här karaktären brukar ha en början och ett slut.

Även GTA V tog ju slut, sen om man ville ha mer så fick man vända sig till online läget, som även kommer komma till Cyberpunk.

Dock så gillade jag tex basbyggandet i Fallout 4 personligen, om man får önska sig saker så är det något sådant som hade varit riktigt coolt att ha i Cyberpunk, samt någon form av autogenererade bountyhunter uppdrag som jag redan nämnt, att spelet inte har det i dagsläget innebär inte att jag inte tyckte att spelet var bra.

Förhoppningsvis så kommer det mer dynamisk content via modds samt DLCs.

Tycker heller inte att spelet var innehålls fattigt, om man kör igenom alla sidemissions samt mainstory så har du många timmars content om du kör på hög+ svårighetsgrad och inte medvetet exploitar något, speciellt om man inte nyttjar fast travel som jag inte tycker passar in i ett spel som detta.

Tycker CDPR sköt sig lite i foten med att implementera fast travel även om jag väljer att inte nyttja den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Inte riktigt, jag vet inte hur många RPGs som har en oändlig core loop, osäker på om Witcher eller tex RDR2 som jag har refererat till tidigare har det, spel av den här karaktären brukar ha en början och ett slut.

Även GTA V tog ju slut, sen om man ville ha mer så fick man vända sig till online läget, som även kommer komma till Cyberpunk.

Dock så gillade jag tex basbyggandet i Fallout 4 personligen, om man får önska sig saker så är det något sådant som hade varit riktigt coolt att ha i Cyberpunk, samt någon form av autogenererade bountyhunter uppdrag som jag redan nämnt, att spelet inte har det i dagsläget innebär inte att jag inte tyckte att spelet var bra.

Förhoppningsvis så kommer det mer dynamisk content via modds samt DLCs.

Tycker heller inte att spelet var innehålls fattigt, om man kör igenom alla sidemissions samt mainstory så har du många timmars content om du kör på hög+ svårighetsgrad och inte medvetet exploitar något, speciellt om man inte nyttjar fast travel som jag inte tycker passar in i ett spel som detta.

Tycker CDPR sköt sig lite i foten med att implementera fast travel även om jag väljer att inte nyttja den själv.

Tanken var ju precis som du föreslår att man skulle kunna köpa och inreda lägenheter och att stället man har sin första lägenhet på skulle vara vid liv och ha mycket att utforska. Nu är det bara lobby och en lägenhet som inte går att ändra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag hoppas att jag har fel, men känns det inte som att det i spelindustrin inte är så viktigt att leverera fullt fungerande produkter?
Istället hetsar man kunder till att förbeställa spelet mot något symboliskt mervärde, och i gengäld får man ett spel som knappt går att spela.

Uppenbarligen är det inte heller viktigt för kunderna att produkterna håller vad de lovar eftersom folk år efter år fortsätter med
bla. förhandsbeställningarr på hypat skräp. Folk får helt enkelt vad de förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Uppenbarligen är det inte heller viktigt för kunderna att produkterna håller vad de lovar eftersom folk år efter år fortsätter med
bla. förhandsbeställningarr på hypat skräp. Folk får helt enkelt vad de förtjänar.

Ja faktiskt.
Förbeställa i den form att det är ett indie företag som har en kick-starter är ok. Då vet alla inblandade precis vad dom får.
För dom berättar hela tiden vad som pågår.

Alla andra spel skulle jag aldrig förbeställa. Det är helt enkelt för mycket skit som släpps.
Tex är så många helt ok med en day one patch på en jävla massa GB. Varför?
Skit i att släppa spelet till det är färdigt eller var helt transparenta om skicket så folk kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk borde ge fan i att förköpa spel. Det leder till sån här skit.

Fattar inte varför folk förköper spel. Rätt sällan de tar slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Uppenbarligen är det inte heller viktigt för kunderna att produkterna håller vad de lovar eftersom folk år efter år fortsätter med
bla. förhandsbeställningarr på hypat skräp. Folk får helt enkelt vad de förtjänar.

Jag håller tyvärr med dig. Själv röstar jag med plånboken genom att inte förbeställa spel.
Senaste minnesbetan jag åkte på var GTA V. Det var mer eller mindre ospelbart online när det släpptes och det höll i sig mer eller mindre ett år. Därefter har jag av princip vägrat köpa spel innan de testats av slutkunder.