Permalänk

Max antal skärmar

Hej!
Jag har ett Nivida 1080 med fem bildutgångar. 3DP, 1 HDMI och ett VGA. köra 4 olika skärmar funkar bra men när jag kopplar in den femte så slocknar en skärm. Den med bara VGA anslutning. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Man kan bara köra 4 skärmar på ett 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus125:

Hej!
Jag har ett Nivida 1080 med fem bildutgångar. 3DP, 1 HDMI och ett VGA. köra 4 olika skärmar funkar bra men när jag kopplar in den femte så slocknar en skärm. Den med bara VGA anslutning. Vad kan vara fel?

"Max antal bildskärmar som stöds: 4st" enligt spec.

Tyvärr går det inte med 5st.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ok tack för svar. Finns det några grafikkort på marknaden där man kan köra 6 olika skärmar vilket jag skulle behöva. Eller behöver jag ny dator med plats för två kort och som har SLI..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus125:

Ok tack för svar. Finns det några grafikkort på marknaden där man kan köra 6 olika skärmar vilket jag skulle behöva. Eller behöver jag ny dator med plats för två kort och som har SLI..?

Nope, eller inte vad jag vet.
Ett rtx 3090 klarar också bara 4st skärmar.

Som du säger skulle ett till grafikkort kanske lösa problemet, men jag har för dålig koll på fler än 4st skärmar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Ett alternativ, beroende på vad skärmarna ska användas till, är att koppla in en del skärmar på eventuell inbyggd grafiklösning i CPUn om ditt system har det och moderkortet har utgångar.

Ska du spela på samtliga skärmar fungerar inte detta så bra. Men jag har kört just så när jag körde 6700K ihop med mitt nuvarande 1080Ti. 6st skärmar, eller ja, 5st skärmar och en Oculus Rift.

Eller peta i fler grafikkort om du har plats i chassit och koppla in dessa. Men beror lite på ändamålet. Kort som klarar 6st skärmar är sällan spelkort.

Permalänk
Inaktiv

"Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8 GB AORUS" stödjer upp till 6 st skärmar

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R57XTAORUS-8GD-rev-...

Permalänk
Medlem

Det finns också grafikkort som man kopplar på USB-porten om du inte hade tänkt att spela på alla skärmar

Permalänk
Medlem

Det finns externa grafikkort , t.ex. USB kopplade , nu har TS tyvärr inte sagt nåt om syfte , det där med information

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

AMDs grafikkort stödjer väl 6 skärmar som @anon265474 ovan skrev.
Tror dem gjort det sedan många år tillbaka. Medan Nvidia har 4st.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus125:

Ok tack för svar. Finns det några grafikkort på marknaden där man kan köra 6 olika skärmar vilket jag skulle behöva. Eller behöver jag ny dator med plats för två kort och som har SLI..?

du måste inte har sli igång. rätt sakert att du kan köpa ett low end nvidia kort som stöds av samma drivrutin och använda det för att få bild på skärmen. i alla fall om den ska bara visa bild eller gör enklare saker. men inte surround över alla 5 skärmar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus125:

Ok tack för svar. Finns det några grafikkort på marknaden där man kan köra 6 olika skärmar vilket jag skulle behöva. Eller behöver jag ny dator med plats för två kort och som har SLI..?

Skall Du spela på alla skärmar samtidigt(s.k. surround-gaming) eller är syftet något annat?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Borde väl kunna koppla fler skärmar med Daisy Chain displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Borde väl kunna koppla fler skärmar med Daisy Chain displayport?

Nej, varje daisy chainad skärm räknas fortfarande som en skärm. Det är antalet bildströmmar som är begränsade, och varje skärm tar minst en bildström oavsett om den är kopplad direkt till grafikkortet eller med DP daisy chain.

Permalänk
Medlem

Är det för jobbet och "inte du som betalar" så har du Matrox lösningar, de är riktigt jävla bra -- men inget man direkt köper som privatperson...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

om du har plats för ett till grafikkort kan du plugga en det behöver inte ha SLI för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus125:

Hej!
Jag har ett Nivida 1080 med fem bildutgångar. 3DP, 1 HDMI och ett VGA. köra 4 olika skärmar funkar bra men när jag kopplar in den femte så slocknar en skärm. Den med bara VGA anslutning. Vad kan vara fel?

Vad ska du ha alla skärmar till - spelande eller aktiehandel? Vilken upplösning? Det kommer nämligen påverka svaret. Exempelvis finns lösningar där man skickar ut en videosignal, exempelvis 3840x1080 till en dosa som sedan delar upp signalen till två 1920x1080-signaler som kan gå till varsin skärm. Men för grafikkortet ser det ju ut som en enda skärm.

Permalänk

Det är en Boeing 737 simulator. Ska köra fyra dataskärmar för flyginstrumenten och en för projektor(visuella systemet) och en TV skärm för overhead panel.

Permalänk
Medlem

Du kan installera ett gammalt AMD grafikort 5000 serien eller nyare. De stöder 6 kort men oftast hara 3 utgångar då de skulle stöda souround i spel. Installera i en annan pci-e port.

Detta var ingen höjdar läsning. Om du hade haft skärmar som stöder MST (Multi-Stream Transport) hade det kanske gått. Kan hända att det inte är uppdaterat i drivrutinerna. Två skärmar per DP kabel i kedja.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/231144/s...
IGPU eller ett passivt 750 kanske för extra skärmarna.

Matrox var kungar på flera skärmar. AMD konkurrerade ut dem. SLI/Crosfire gjorde att vi kunde njuta av bilspel/flygspel mm på flera skärmar. Fråga @twelander. @DeadC kör sex skärmar men han har ett 2080. Men den värkar max stödja 4st. Så han har säkert 2st på iGPU i7-8700K. Kan vara deras drivrutinslåsning men skulle gissa mest på bandbreddsproblem. Rent spontant så kanske man behöver köpa något billigt quadro kort för att bygga en skärmvägg. Men Spel. NEJ. =(

Edit:
Nvidia om du ändå redan kör ett. 750 GM206 inte den andra. Tror många hör på Swec haft den i sinna HTPC. Så fråga på marknad.
Då den är GM206 och inte den gamla GM107 så klarar den film ok. Men hoppas inte på något 4k. Vanlig youtube och liknande borde inte vara några problem på extra skärmarna. De du inte spelar på, (vr biten räknar jag som spelskärm)
nVidia 750 206 gick om jag inte minns fel endast på PCI-E strömmen. Och var ett mellanting då det kom till film encodeing mellan nvidia 600-800 och 900 serien så den hade funktioner som sedan kom i Pascal trots att den klassades som Maxvell serien. 800 serien såldes bara till OEM så alla tänker inte på den. Rebrandade kort igen.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, så våran vänn inte köper grisen i säcken. Tro inte jag har fel. Men är något av en expert på att förklara dåligt ibland.

USB till hdmi, för inte C för då brukar de kräva Adaptive mode från datorn. USB-B kräver att det finns ett litet grafikchipp i dongeln samt att en hel del sker i mjukvara. Som referens skärm då man arbetar i excell helt ok. Men muspekaren är inte kul. Glöm filmtittande. Nu har jag bara de billiga. De gör sitt jobb men inte mer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.