Ny m2 disk för boot och Windows.

Permalänk
Medlem

Ny m2 disk för boot och Windows.

Hej, Jag har redan en Corsair Force MP600 M.2, 1TB som jag använder som windows+spel disk. Tänkte skaffa en Samsung 980 där jag bara ska Windows+nån program och resten i MP600an.

Frågan är, räcker 250GB för Windows och lite småprogram? De där Samsungarna är inte jättebilliga precis och satsa på 500 GB och betala 1700kr för en halvtom SSD känns inte så där jätteoptimalt.

Jag tänkte bara satsa på Gen 4 SSD.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det räcker gott och väl men om du köper den bara för att den är snabbare i teorin måste du vara beredd på att du i praktiken inte kommer att märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Min C är en 250 GB Samsung:

Obviously sätter jag inga spel på den. Endast windows, program och vad som hamnar i Desktop/Pictures/Documents/Downloads. Man hade ju kunnat vara smart och symlinka dem mapparna till en annan disk men behövs inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min C är en 250 GB Samsung: https://lambdan.se/img/2021-01-31_10-07-48.049.png

Obviously sätter jag inga spel på den. Endast windows, program och vad som hamnar i Desktop/Pictures/Documents/Downloads. Man hade ju kunnat vara smart och symlinka dem mapparna till en annan disk men behövs inte.

Då låter det ju bra. Mina Pictures/Documents/Downloads är redan flyttad till annan hd, föredrar att ha de någon annanstans än C om man glömmer bort de innan en ominstallation. Tack för svaret!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Sötast

Endast du vet vad du använder för program och hur mycket du behöver.
Jag klarar mig med en OSdisk på runt 90GB.

Har du kollat real world tests på hur liten skillnad denna typen av diskbyten faktiskt gör?
Om du kör benchmarks så kommer du se skillnad, men i resten av fallen så är det svårt att se skillnad på ens en sata ssd och en nvme.

Och att se skillnad på de två du listat...... osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Endast du vet vad du använder för program och hur mycket du behöver.
Jag klarar mig med en OSdisk på runt 90GB.

Har du kollat real world tests på hur liten skillnad denna typen av diskbyten faktiskt gör?
Om du kör benchmarks så kommer du se skillnad, men i resten av fallen så är det svårt att se skillnad på ens en sata ssd och en nvme.

Och att se skillnad på de två du listat...... osannolikt.

Bryr mig inte mycket om prestanda. Vill bara ha Windows åtskild från resten så att framtida installationer blir lättare samt att jag har 1TB till spel samt till mina dokument egentligen. En annan fördel är att jag kan flytta allt spel under samma mapp i "D" eftersom steam inte tillåter detta i c.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Bryr mig inte mycket om prestanda. Vill bara ha Windows åtskild från resten så att framtida installationer blir lättare samt att jag har 1TB till spel samt till mina dokument egentligen.

Varför vill du köpa en av de dyraste diskarna om du inte bryr dig om prestandan? Bättre att köpa en billigare disk och få mer lagring?

Den undrar jag om det du vill göra fungerar så bra i praktiken. Funkar det att installera om Windows och behålla gamla spel och program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför vill du köpa en av de dyraste diskarna om du inte bryr dig om prestandan? Bättre att köpa en billigare disk och få mer lagring?

Den undrar jag om det du vill göra fungerar så bra i praktiken. Funkar det att installera om Windows och behålla gamla spel och program?

Framtidssäkert så man slipper byta ut det om några år.

Mina Dokument där alla sparade save ligger kommer undan vid ominstallation. Sen är det bekvämt att lägga allt Steam, Origin, Epic spelen under samma mapp typ d://spel istället för att behöva gräva under steamappen varje gång man ska ändra på nån fil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Framtidssäkert så man slipper byta ut det om några år

Det kommer du i och för sig inte behöva med någon annan disk heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min C är en 250 GB Samsung: https://lambdan.se/img/2021-01-31_10-07-48.049.png

Obviously sätter jag inga spel på den. Endast windows, program och vad som hamnar i Desktop/Pictures/Documents/Downloads. Man hade ju kunnat vara smart och symlinka dem mapparna till en annan disk men behövs inte.

Jag har en junktion på min desktop till annan HD där jag bara slänger allt i Som en papperskorg hehe
Använder link shell extension

Permalänk
Avstängd

Bara en liten notering att jag har mp600 nu som sekundär m.2 efter byte till WD sn850, skillnaden märktes inte i prestanda. Bägge på 1TB..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR