Vi testar hur mycket grafikminne som krävs för dagens tyngsta spel

Permalänk
Medlem

Det här stämmer ju rätt väl så länge det handlar om kurerade och optimerade spel. Så fort man istället börjar prata om VR med hög super sampling och user generated content, då flyger dom här reglerna ut genom fönstret.
Det är inte alls ovanligt att man slår i taket med VRAM-användning i en session VRChat eller NeosVR där folk gjort skapat sina egna avatarer, men inte riktigt fattat hur man optimerar dom.
När det väl händer då åker man ner på 10-15 FPS vad som än händer i princip, där enda sättet att lösa det just nu är att dra ner renderingsupplösningen. Och det är precis därför jag har börjat titta på ett 3090 med sina 24GB ram borde kunna hantera detta.

Permalänk
Avstängd

Det vore intressant att se, hur mycket kräver VR spelen?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Hela scenariot för testet är inte riktigt det jag tänker på när minnesanvändning för grafikkort kommer på tal. Jag förstår att ni utgår från vad dagens spel kräver, men det som jag utgår från är "Hur kommer detta kort att fungera ~2-3 år från nu?"

Dvs, om vi tar 8GB vs 16GB t.ex. Med 16GB VRAM går det kanske att spela på ~medium/high inställningar med ultra texturer några år från nu. Med 8GB VRAM är det ett rimligt antagande att man får skruva ner till genomgående ~medium/high. Texturer tar vanligtvis oerhört lite prestanda men mycket VRAM och gör stor skillnad på bildkvaliteten.

ett betydligt bättre test. Är också min tanke. När man garderar sig med vram så är det först o främst texturer som man prioriterar. Det finns mycket runt omkring som kan sänkas utan märkbar skillnad på bilden för mer fps men med utan att tvingas sänka textur kvaliten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oztin:

Bra test!
Så kan folk sluta gnälla på att det är för lite vram på nya grafikkort nu tack.
//1440p gamer

säg det till alla tidigare nvidia kort.

Sätteren 5a på att en radeon 390 8gb vram klarar betydligt fler spel nu än 970 4gb vram. Och att radeon 470/570 8gb vram tar sig om 1060 6gb.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

VR skulle vara intressant. Tycker 10vram känns lite när det gäller VR här framöver.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag vill påstå att svaret är så enkelt som att ingen idag kan förutsäga hur minnesbehovet kommer utvecklas kommande 6-7 åren, vilket är en realistisk praktisk livslängd på ett grafikkort i high-end-klassen.

Jag skulle vilja hävda raka motsatsen. Eftersom konsolgenerationen kommer att vara åtminstone 6-7år har vi en mycket god uppfattning om hur mycket minne som spel kommer att vara konstruerade för.

Det vi inte vet är t.ex. om gaming i 8k kommer att bli något som varje sann technörd ”måste” ha under perioden.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se vad som händer om man reserverade minne så de bara hade typ 6GB och se om man märkte någon skillnad i prestanda, blir lite halvkonstigt att jämföra mellan olika grafikkort med olika minnesmängder istället för samma kort med olika mängd minne, har för mig det fanns program man kunde reservera vram...

Vad som används och vad som behövs behöver inte vara samma så att säga...

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker skulle vara intressant att veta är hur mycket av de nya konsolernas minne som faktiskt används motsvarande som grafikkortens VRAM. Vet redan att ca 2-3gb går bort för systemet, så då har vi ca 13gb kvar, men sedan antar jag att saker som på PC ligger i vanlig ram vid spel även måste få plats i konsolernas totala 16gb? Något kanske en spelutvecklare eller redaktionen här skulle kunna gräva i och svara mer tydligt på?
Tror jag såg i någon DF video att ett spel låg på strax under 10gb allokerat på ett 3090 med samma inställningar som PS5 i just det testade scenariot, så kanske PS5 och Series X kan ligga på motsvarande 10gb VRAM hos PC (skulle också stämma väl överens med Series X mängd av snabbare minne). Någon som vet om jag är totalt ute och cyklar med ett sådant antagande?

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

"Nvidia Geforce GTX 1060 6GB"
Sitter inte själv på en 4k skärm utan 5120x1440 så om något levererar 4k@60fps så borde det lira bra för min del också.
Jag trodde faktiskt att minnesmängden skulle påverka mer. Kanske får omvärdera 3080 när de väl finns att köpa...

Har ett annat grafikkort idag. Infon är gammal och inte uppdaterats på något år eller två.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Skrivet av Saligt:

Skulle vilja påstå att brytpunkten sker nu. RT i vissa spel är nästan A och O efter man sett det. Ögat å hjärnan är obehagligt duktiga på att tycka saker ser ”konstigt” ut när inte ljus faller naturligt. Den subtila ”hinnan” som läggs när RT är på är redan nu avgörande för min spelupplevelse.

Gamla 20-serien, 2080ti tom är grym på vanliga beräkningar men där tog det slut ser det ut som. Den orkar nog bara mäta sig mot 3070 i RT om ens det.

Har du några bra rt spel att rekommendera?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Tycker allt tjat om 4k hit och dit är så tråkigt.
Det är ändå bara casual gamers som använder sig utav det ändå.

Broodwar ringde och ville påpeka att de inte är tungdrivet i 4k.

#Casualgamerforlife

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Folk som har byggt upp en hemmacockpit med en massa paneler, knappar och reglage kanske? Svårt att se dem om man har ett headset framför ögonen

Jo, det är klart. Jag spelar ju FS2020 med Hotas + VR. Lite störigt att inte se alla reglagen på Hotasen i början.

Däremot ska de antagligen lägga in support för vr-kontrollers i FS2020, då kan man kasta iväg HOTAS-spaken!

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur minnesanvändning skalar med upplösning. Tänker mig att en stor del av minnet har statisk storlek, texturer, objekt etc.

Vad gäller framtidssäkerhet med grafikkort som har mycket minne, i viss mån ligger det något i det. Själv har jag alltid varit okej med att dra ner effekter, men högupplösta texturer är ofta ganska billigt, förutsatt att kortet har nog med minne.

Ska man diskutera framtidssäkerhet, är det snarare intressant att se huruvida ett enklare kort på 4gb respektive 8gb driver runt spelet i låga inställningar. Att titta på ultra-inställningar i 4k kommer givetvis inte fungera.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

> och minnesanvändningen med GPU-Z.

> Att testa minnesanvändning är inte helt så enkelt som det kan framstå. Det kan finnas skillnader mellan allokerat minne och hur mycket minne som faktiskt används.

> Att bara titta på det vi kallar "VRAM-användning" berättar inte allt. Fokus för oss har istället varit på praktisk prestanda i kombination med indikationen på minnesallokering.

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt syftet med artikeln, eller vad exakt ni har tittat på. "Allokering" av minnet är överlag totalt oväsentlig i faktiska diskussioner av VRAM-nyttjande. Även "allokering" är något felaktigt. Det ni har mät är inte faktiskt var som har allokherats eller nyttjats aktivt av spel, utan enbart vad dem har begärt från GPU:n. Till på det så rapporterar GPU-Z detta över hela systemet, och inte på processnivå.

Här är ett citat från ExtremeTech från 2015 från en Nvidia-representant som också är relevant:

Skrivet av ExtremeTech:

GPU-Z: An imperfect tool

GPU-Z claims to report how much VRAM the GPU actually uses, but there’s a significant caveat to this metric. GPU-Z doesn’t actually report how much VRAM the GPU is actually using — instead, it reports the amount of VRAM that a game has requested. We spoke to Nvidia’s Brandon Bell on this topic, who told us the following: “None of the GPU tools on the market report memory usage correctly, whether it’s GPU-Z, Afterburner, Precision, etc. They all report the amount of memory requested by the GPU, not the actual memory usage. Cards will (sic) larger memory will request more memory, but that doesn’t mean that they actually use it. They simply request it because the memory is available.”

Källa: https://www.extremetech.com/gaming/213069-is-4gb-of-vram-enou...

Ett exempel på hur detta påverkar är ett spel jag betatestade för några år sedan som hade en bugg där spelet kontinuerligt begärde mer minne trots att det faktiskt inte nyttjade det. Så i verktyg som GPU-Z och dåtida RTSS påstod att 11 GB av mitt VRAM (hela min 1080 Ti VRAM) var "allokerat" av spelet -- men det stoppade mig inte från att boota upp NieR: Automata eller Final Fantasy XV och köra dem utan större problem.

I verkligheten så trots att spelet "begärde" mer VRAM hela tiden så nyttjade det aldrig mer än typ ~2 GB, och återstående 9 GB trots att det var "allokerat" hade ingen negativ påverkan på andra applikationer eller spel som också behövde nyttja VRAM.

---

Vad ni faktiskt skulle ha fokuserat på och mät är vad man kallar "memory budget" i DXGI, eller faktiskt VRAM som nyttjas av processen. Senaste versionerna av RTSS mäter och rapporterar detta (det heter inte VRAM, utan något annat har jag för mig), likaså är det något som Special K-verktyget också rapporterar för processen.

Då hade ni fått _exakt_ VRAM-nyttjande för spelprocessen i sig, vilket hade låtit er se om prestandan faktiskt påverkas negativt av kortet (all VRAM som är tillgänglig nyttjas) eller inte, samt vad spel generellt nyttjar i olika upplösningar.

Och speciellt det sista kan vara av enormt intresse då spel ofta faktiskt nyttjar 2-3 GB lägre än vad dem begär. Nu har ni fokuserat på "dagens tyngsta spel" vilket gör det lättare för er (dem kommer nyttja mer än tidigare spel trots allt), men något som var av mycket intresse för mig vid spelande i 1440p och 4K sedan 3 år tillbaka med *korrekt* mätning av VRAM-nyttjande var hur lite VRAM som faktiskt nyttjades av de flesta spel i 4K. Trots att deras systemkrav nämnde siffror som 8 GB VRAM och begärde så mycket (eller till och med mer) osv så var det många som aldrig gick över 2.5-4 GB faktiskt nyttjande.

Men det var dåtidens spel -- moderna spel som har fokus på senaste generationen konsoler och hårdvara ligger någon/några GB överst -- och dagens tyngsta spel kan vara upp mot 7-8 GB eller högre beroende på inställningar och upplösning.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.