Måla moderkortet (och grafikkort), tips?

Permalänk
Medlem

Måla moderkortet (och grafikkort), tips?

Håller på att bygga ihop en dator till min dotter från lite olika överblivna delar. Detta innebär att allt har olika färg, moderkortet har gröna detaljer, minnena röda, kylaren är i ren aluminium och sen massa annat som pågår.

Chassit jag bygger i är ett vitt Phanteks P300, så tänkte mig ett vitt tema. Fläktar och kablar är redan fixade så nu återstår det andra som sticker i ögonen.

Det jag framförallt är nyfiken på att höra tips om är de delar på moderkortet som inte går att ta bort, som minnesslotar och PCI-E portar samt färgval. Då jag inte orkar (eller ens kommer kunna) maskera hela moderkortet tänker jag mig någon form av modellfärg plus pensel för dessa. Sen blir det spray på kylflänsar och annat som går att plocka bort.

Kortfattat så är jag intresserad av input, råd, tips och allmänna "att-tänka-på" angående metod och färgval. Om någon har bra tips på folie/tejp som man kan använda så är jag tacksam också

Shoot!

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så har det blivit lite progress. Första monteringen efter målning. Jag har lite fix kvar men blev ganska nöjd. Som vanligt glömmer jag alltid att ta före-bilder, men lägger med några stock-bilder på de komponenter som jag målat så ser ni hur de såg ut innan. Kanske inte bara jag som störde mig på färg-missmatch

Permalänk
Medlem

Schysst! Jag förstår varför du målade, slime-grönt och oxblodsrött är ingen grann kombination! Vilka färger använde du? Blev det modellfärg och sprayburk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Schysst! Jag förstår varför du målade, slime-grönt och oxblodsrött är ingen grann kombination! Vilka färger använde du? Blev det modellfärg och sprayburk?

Och självklart en dödskalle på kylflänsen ...

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Och självklart en dödskalle på kylflänsen ...

förhopplningsvis satt den bara tejpad på kylflänsen så den gick att ta bort...

undrar hur färgen på kylare påverkar tempsen.

aldrig testat det själv men hört att det ska kunna påverka en del iom att färgen isolerar normalt sett är ju kylflänsarna eloxiderade eller belagda med ett ytlager som har mer eller mindre samma egenskaper som aluminiumet självt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Schysst! Jag förstår varför du målade, slime-grönt och oxblodsrött är ingen grann kombination! Vilka färger använde du? Blev det modellfärg och sprayburk?

Jag målade pci-e och minnesslottar med modellfärg och pensel. Men skulle jag göra om det skulle jag nog att använt sprayfärgen istället och maskerat resten av moderkortet. Det var pilligt och svårt att få jämnt då de inte flyter ut så bra. Men ser ok ut på avstånd.

Sprayfärgen köpte jag på lokala hobbybutiken och heter Maston, väldigt nöjd med denna, enkel att applicera och blev ett jämnt och fint resultat. Använde grundfärg först.

Har även målat en AIO, Arctic Liquid Freezer 360, som ska in i ett annat bygge. Blev kanon. Ska måla slangarna med PlastiDip sen, postar resultat.

Men mest stolt är jag nog ändå över min hemmabyggda lackbox, fungerade över förväntan

Permalänk
Medlem

Superstiligt, gillar! Hur påverkades temperaturerna av färgen? Vill ju tänka att cpu-kylaren har störst chans att påverkas av det här, men om man bara målar den yttersta flänsen på kylaren, samt ytterkanterna på de andra flänsarna så blir det kanske inte så stor påverkan?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Superstiligt, gillar! Hur påverkades temperaturerna av färgen? Vill ju tänka att cpu-kylaren har störst chans att påverkas av det här, men om man bara målar den yttersta flänsen på kylaren, samt ytterkanterna på de andra flänsarna så blir det kanske inte så stor påverkan?

Kylaren är en Arctic Freezer 34 esport och kommer redan vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Kylaren är en Arctic Freezer 34 esport och kommer redan vit

Aha, missuppfattade som att du målat den också! Då känns det inte som att det kommer bli så stor temperaturpåverkan isåfall!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag målade pci-e och minnesslottar med modellfärg och pensel. Men skulle jag göra om det skulle jag nog att använt sprayfärgen istället och maskerat resten av moderkortet. Det var pilligt och svårt att få jämnt då de inte flyter ut så bra. Men ser ok ut på avstånd.

Sprayfärgen köpte jag på lokala hobbybutiken och heter Maston, väldigt nöjd med denna, enkel att applicera och blev ett jämnt och fint resultat. Använde grundfärg först.

Har även målat en AIO, Arctic Liquid Freezer 360, som ska in i ett annat bygge. Blev kanon. Ska måla slangarna med PlastiDip sen, postar resultat.

https://hc8eva.am.files.1drv.com/y4pCQ49epdpZFgkfJe49fpixAih6TS822iq_T1inn-p3H_nFrFmJIuG8cwHYsJ3tk0W3G0AIZzBuyhrikHYO_l5VgQvZy1nwA_B6glJxUQw3xZlI61wCvnYKMxbPs-DFUk02hKkL9u6EY4lMTO73drugv9XtmZAyWkFF4_RFXBHoilFPB_nTXOQvbtA24zZEAyHE48drQInw2JMwLCY7ClBd4RwTgcTSrMxUuCPzgKnTSw/AIO.jpg

Men mest stolt är jag nog ändå över min hemmabyggda lackbox, fungerade över förväntan

https://hc8eva.am.files.1drv.com/y4pTCqHXwfCjNpcSSvd6talnBsb55fuLyD6W3UqqqAH_zuCpyc9kDYunVS-IduD_OSggr70-Qqcg0eEKqPMAwuhSsqC8azpar9KXPDHd8huD8QsdSqK7jGvQIFLyUj-385a594c_n3GgpONHOa1NfE9kyJ2RWPCrt3MXdSLH-GinHbCLhayVWTb7Bt5pPYt5Z6YzIPjRv850VezWc95hrEt_uB_pUr_HAo1-IS2o5zWlW0/Lackbox.jpg

Nice, kul att se! Tycker resultatet blev snyggt, och den där lackboxen kommer jag kopiera om jag ska göra något liknande.. fick plötsligt lust att förverkliga idén om att spraya om min sköna ljusblåa skidhjälm svart.. finns Maston spraygrundfärg också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Nice, kul att se! Tycker resultatet blev snyggt, och den där lackboxen kommer jag kopiera om jag ska göra något liknande.. fick plötsligt lust att förverkliga idén om att spraya om min sköna ljusblåa skidhjälm svart.. finns Maston spraygrundfärg också?

Yes, körde grå grundfärg från Maston. Men den blev lite kornig så en runda med fint slippapper innan lacken kan rekommenderas om man vill få bra finish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag målade pci-e och minnesslottar med modellfärg och pensel. Men skulle jag göra om det skulle jag nog att använt sprayfärgen istället och maskerat resten av moderkortet. Det var pilligt och svårt att få jämnt då de inte flyter ut så bra. Men ser ok ut på avstånd.

Sprayfärgen köpte jag på lokala hobbybutiken och heter Maston, väldigt nöjd med denna, enkel att applicera och blev ett jämnt och fint resultat. Använde grundfärg först.

Har även målat en AIO, Arctic Liquid Freezer 360, som ska in i ett annat bygge. Blev kanon. Ska måla slangarna med PlastiDip sen, postar resultat.

https://hc8eva.am.files.1drv.com/y4pCQ49epdpZFgkfJe49fpixAih6TS822iq_T1inn-p3H_nFrFmJIuG8cwHYsJ3tk0W3G0AIZzBuyhrikHYO_l5VgQvZy1nwA_B6glJxUQw3xZlI61wCvnYKMxbPs-DFUk02hKkL9u6EY4lMTO73drugv9XtmZAyWkFF4_RFXBHoilFPB_nTXOQvbtA24zZEAyHE48drQInw2JMwLCY7ClBd4RwTgcTSrMxUuCPzgKnTSw/AIO.jpg

Men mest stolt är jag nog ändå över min hemmabyggda lackbox, fungerade över förväntan

https://hc8eva.am.files.1drv.com/y4pTCqHXwfCjNpcSSvd6talnBsb55fuLyD6W3UqqqAH_zuCpyc9kDYunVS-IduD_OSggr70-Qqcg0eEKqPMAwuhSsqC8azpar9KXPDHd8huD8QsdSqK7jGvQIFLyUj-385a594c_n3GgpONHOa1NfE9kyJ2RWPCrt3MXdSLH-GinHbCLhayVWTb7Bt5pPYt5Z6YzIPjRv850VezWc95hrEt_uB_pUr_HAo1-IS2o5zWlW0/Lackbox.jpg

Haha jag älskar din hemma bygda lackbox tufft med utblås o allt

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Haha jag älskar din hemma bygda lackbox tufft med utblås o allt

Som bonus får du lackade filter också

Tänk på att maskera delar av fläkten du inte vill ha lackerade om ni kopierar idén

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni, borde Arctic tillverka en vit modell?

Permalänk
Medlem

Stiligt! Bra jobbat

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Se till att ha komponenterna liggandes på en jordad ESD-matta när du håller på bara. Annars kan du få tråkiga överraskningar senare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Verkar inte lira särskilt bra att länka bilder direkt till Onedrive...

Lägger in bilderna här då jag inte verkar kunna redigera första inlägget

Dator nästan klar, saknas fläktar som ska komma i veckan. Sen är det lite kabeldragning och lite belysning

Lackboxen

Nu är Arcticen monterad i den andra datorn tillsammans med övriga moddar