Specifikationer för AMD Epyc "Milan" hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Specifikationer för AMD Epyc "Milan" hittar ut på webben

Ett ärevarv med maximalt 64 kärnor på 7 nanometer står på menyn, när Zen 3 framöver gör debut i servervärlden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TDP per klockfrekvens (bas) verkar ha gått upp, ganska rejält i vissa fall, där det går att jämföra. Hoppas den förhöjda TDPn bara betyder att dessa spenderar mer tid närmare boost, annars är prestanda/W inte lika bra som IPC-ökningen får en att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

TDP per klockfrekvens (bas) verkar ha gått upp, ganska rejält i vissa fall, där det går att jämföra. Hoppas den förhöjda TDPn bara betyder att dessa spenderar mer tid närmare boost, annars är prestanda/W inte lika bra som IPC-ökningen får en att tro.

Håller med, just watten kändes inte som den matchade med vad jag hade trott. Men 19% IPC bör ju sänka energianvändningen per utfört arbete ändå

Permalänk
Medlem

Epyc 72F3
Kärnor: 8
trådar: 16
L3-cache: 256 MB

Var det inte så att Zen 3 har 32MB L3 cache per chiplet?
256/32=8

I så fall är det 8 chiplets med bara en aktiv kärna per chiplet?
Kanske finns några specifika scenarion där mycket CPU cache per kärna är en stor fördel.
Annars så verkar det vara en dålig processor för det mesta annat ?

Nästa steg upp

Epyc 7343
Kärnor: 16
trådar: 32
L3-cache: 128 MB

Epyc 73F3
Kärnor: 16
trådar: 32
L3-cache: 256 MB

Då är det alltså 8 chiplets med 2 aktiva kärnor per chiplet i Epyc 73F3 medan Epyc 7343 har 4 chiplets med 4 aktiva kärnor per chiplet?

Beroende på vilka klockfrekvenser man kan hålla och vilken/vilka laster som körs borde det kunna vara möjligt att modellen med 'bara' 128MB L3 cache ibland kan vara snabbare än modellen med 256MB L3 cache. Om det istället är fler kärnor som kan kan ha snabbare kommunikation från kärna till kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

TDP per klockfrekvens (bas) verkar ha gått upp, ganska rejält i vissa fall, där det går att jämföra. Hoppas den förhöjda TDPn bara betyder att dessa spenderar mer tid närmare boost, annars är prestanda/W inte lika bra som IPC-ökningen får en att tro.

Prestanda per watt är aldrig bra i höga klockfrekvenser. Sätt en låg maxeffekt(eller frekvens) så får du ut bättre prestanda/watt. Är ju superenkelt att göra numera.

Permalänk
Inaktiv

Håller med övriga inlägg, trodde även jag att TDPn skulle vara lägre

Permalänk
Sötast

Låg TDP och prestandaprocessorer med många cores ekvationen som ni andra pratar om får jag inte ihop.

Dessa är designade för många cores och hög hastighet. Ser ingen anledning till att de skulle ha låg tdp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Låg TDP och prestandaprocessorer med många cores ekvationen som ni andra pratar om får jag inte ihop.

Dessa är designade för många cores och hög hastighet. Ser ingen anledning till att de skulle ha låg tdp.

Förra generationen har 225W, denna gen 280W. Skiljer bara 100MHz boost. Pratar om 64-cores nu. Det är det vi blev förvånade över

Alla andra processorerna verkar ju ha högre frekvenser och samma TDP. Det är det som inte riktigt går ihop

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har missuppfattat något, men har inte Milan redan levererats för fullt till storkunder som tecknat sig för tidiga leveranser (Google, AWS, m fl) sedan oktober?

Skrivet av medbor:

... Pratar om 64-cores nu. Det är det vi blev förvånade över
Alla andra processorerna verkar ju ha högre frekvenser och samma TDP. Det är det som inte riktigt går ihop.

Som flera andra kommentatorer ovan misstänker jag att AMD valt att sätta ett högre värde för att få utrymme att låta processorn arbeta en bit över basfrekvensen alternativt kunna arbeta svalare vid riktigt tunga (tidskrävande) beräkningar.
De har ju gjort liknande manövrer för Ryzen, där TDP ändrats en del i förhållande till föregående generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Rätta mig om jag har missuppfattat något, men har inte Milan redan levererats för fullt till storkunder som tecknat sig för tidiga leveranser (Google, AWS, m fl) sedan oktober?

Som flera andra kommentatorer ovan misstänker jag att AMD valt att sätta ett högre värde för att få utrymme att låta processorn arbeta en bit över basfrekvensen alternativt kunna arbeta svalare vid riktigt tunga (tidskrävande) beräkningar.
De har ju gjort liknande manövrer för Ryzen, där TDP ändrats en del i förhållande till föregående generation.

Absolut, och dessa specs i den tabellen behöver inte heller vara alla SKUs som finns tillgängliga. Det var bara en nagel i ögat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Förra generationen har 225W, denna gen 280W. Skiljer bara 100MHz boost. Pratar om 64-cores nu. Det är det vi blev förvånade över

Alla andra processorerna verkar ju ha högre frekvenser och samma TDP. Det är det som inte riktigt går ihop

Men att den får större strömbudget betyder ju inte att den drar mer.

Kommer ju inte upp i max boost på 64 kärnor ändå. Frågan är hur högt den kan klocka när alla kärnorna är igång, här kan du nog förvänta dig mer än 100mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men att den får större strömbudget betyder ju inte att den drar mer.

Med högre strömbudget så tillåts den dra mer, vilket den säkert också klarar.
Samtidigt måste man vara klar över att TDP primärt är ett mått för kravet på kylningen, inte direkt relaterat till processorns effektförbrukning.

Ett exempel: Min Ryzen 5 3600X har en max effektförbrukning (peak) <75W och TDP på 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med högre strömbudget så tillåts den dra mer, vilket den säkert också klarar.
Samtidigt måste man vara klar över att TDP primärt är ett mått för kravet på kylningen, inte direkt relaterat till processorns effektförbrukning.

Ett exempel: Min Ryzen 5 3600X har en max effektförbrukning (peak) <75W och TDP på 95W.

Verkar som att AMD matchar sina TDP-mål ganska bra när man mäter och testar dem:

Tror absolut att dessa stämmer ganska bra med förväntad användning.

Tror dock toppmodellen i artikeln nästan borde jämföras med ’H’ varianterna som haft 280W hela tiden, då känns det som att det stämmer bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Verkar som att AMD matchar sina TDP-mål ganska bra när man mäter och testar dem:
https://images.anandtech.com/graphs/graph15715/115440.png

Tror absolut att dessa stämmer ganska bra med förväntad användning.

Tror dock toppmodellen i artikeln nästan borde jämföras med ’H’ varianterna som haft 280W hela tiden, då känns det som att det stämmer bättre

Detta är min erfarenhet också, både xeon och epyc överstiger sällan TDP i förbrukning, vilket inte är så konstigt, då server-hårdvara i princip alltid håller sig inom specc.

Det som imponerat mig mest med Rome är hur pass höga frekvenser dom lyckas hålla vid hög last, går sällan ner mot bas-frekvenser under last på våra Epyc servrar, detta till skillnad mot intel där maxlast=baskfrekvens.

Sen angående högre TDP, om man ni vill hålla sig lägre så finns det både modeller med ett lägre TDP-tak och bios presets som prioriterar prestanda/w (iaf på dell servrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Detta är min erfarenhet också, både xeon och epyc överstiger sällan TDP i förbrukning, vilket inte är så konstigt, då server-hårdvara i princip alltid håller sig inom specc.

Det som imponerat mig mest med Rome är hur pass höga frekvenser dom lyckas hålla vid hög last, går sällan ner mot bas-frekvenser under last på våra Epyc servrar, detta till skillnad mot intel där maxlast=baskfrekvens.

Sen angående högre TDP, om man ni vill hålla sig lägre så finns det både modeller med ett lägre TDP-tak och bios presets som prioriterar prestanda/w (iaf på dell servrar).

De flesta modellerna verkar ha cTDP så man kan ställa ett något lägre värde om så önskas

Permalänk
Skrivet av medbor:

Förra generationen har 225W, denna gen 280W. Skiljer bara 100MHz boost. Pratar om 64-cores nu. Det är det vi blev förvånade över

Alla andra processorerna verkar ju ha högre frekvenser och samma TDP. Det är det som inte riktigt går ihop

TDP:n har inget med boostfrekvenserna att göra utan täcker bara basfrekvenserna vilket hör har höjts med 10% eller 200 MHz.

Dessutom så sätter de ju inte en unik TDP för varje processor, att den här sätts till 280W innebär ju bara att den överstiger det förra tröskelvärdet på 225W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

TDP:n har inget med boostfrekvenserna att göra utan täcker bara basfrekvenserna vilket hör har höjts med 10% eller 200 MHz.

Dessutom så sätter de ju inte en unik TDP för varje processor, att den här sätts till 280W innebär ju bara att den överstiger det förra tröskelvärdet på 225W.

Från artikeln som bilden tillhörde:

"Enterprise systems, unlike consumer systems, often have to adhere to a strict thermal envelope for the server and chassis designs that they go into. This means that, even in a world where there’s a lot of performance to be gained from having a fast turbo, the sustained power draw of these processors is mirrored in the TDP specifications of that processor. The chip may offer sustained boosts higher than this, which different server OEMs can design for and adjust the BIOS to implement, however the typical expected performance when ‘buying a server off the shelf’ is that if the chip has a specific TDP value, that will be the sustained turbo power draw. At that power, the system will try and implement the highest frequency it can, and depending on the microarchitecture of the power delivery, it might be able to move specific cores up and down in frequency if the workload is lighter on other cores.

When we pile on the calories, all of our enterprise systems essentially go to TDPmax mode, with every system being just under the total TDP. The consumer processors give it a bit more oomph by contrast, being anywhere from 5-50% higher."

Detta är även mina erfarenheter från servrar, och i fallet med epyc så klarar dom hålla frekvenser över bas vid TDPmax vid väldigt hög last.