Kan man lita på Blocketpaket och Blocketbetalning?

Permalänk
Medlem

Kan man lita på Blocketpaket och Blocketbetalning?

Hur säkert är det att köpa saker på Blocket om man insisterar på att Blocketpaket och Blocketbetalning används?

Om jag får en annan vara än utlovat eller om varan inte uppfyller säljarens beskrivning, hur är jag som köpare då skyddad? Kan inte säljaren bara hävda att jag ljuger och därmed komma undan med blåsningen?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur säkert är det att köpa saker på Blocket om man insisterar på att Blocketpaket och Blocketbetalning används?

Om jag får en annan vara än utlovat eller om varan inte uppfyller säljarens beskrivning, hur är jag som köpare då skyddad? Kan inte säljaren bara hävda att jag ljuger och därmed komma undan med blåsningen?

Nu vet jag inte riktigt exakt hur det fungerar med dessa men om det fungerar som andra liknande system, så får inte säljaren några pengar förrän man väljer att släppa dem, dvs. att man i princip bekräftar att det är rätt produkt man har fått.
Pengar släpps dock förmodligen automatiskt efter en viss tid om man inte gör något men innan det har skett så kan man öppna en dispyt/tvist och begära pengarna tillbaka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Som jag läste när jag försökte koll för nån månad sen är det lite så där....
Du som köpare kan ju lika gärna snabbt ta ur innehållet skicka tillbaka paketet och hävd de var tomt.. du får varan och behåller pengarna. Den säljare jag läste om hade till och med budfirmans vikt på paketet dit och hem ändå blev han av med pengar och varan.

Permalänk
Medlem

All köp och sälj över nätet med privatpersoner är osäkert. Det går inte att till 100% skydda sig utan att det i lika stor utsträckning blir osäkrare för den andra parten. Därför köper eller säljer jag aldrig på distans utan affärer ska göras mellan fyra ögon. Enda sättet att vara säker (så säker man kan bli i alla fall).

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Gör som jag gjorde när jag sålde.
Filmade hela nedpackningen av delen som säljs och när du bär in det på tex ica och lämnar in det.
Jag satt i bilen och gjorde detta för att ha 100% bevis på att jag var legit

Som köpare så får man ju då filma uthämtning och uppackning, detta såklart utan att avbryta filmningen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

säkrare för köparen men osäkert för säljaren.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det är egentligen sak samma. Du löper dock mindre risk att bli lurad som köpare då du måste godkänna varan. Jag brukar använda det för lite större saker då man får rabatt på frakten hos schenker. Eller åtminstone fick man det förut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit: Det är säkrare för köparen men mindre säkert för säljaren. Har själv använt det 2-3 gånger utan problem (både sålt och köpt).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har också använt Blocketpaket ett antal gånger utan krusiduller eller konstigheter, nu har de även börja samarbeta med Rocker betaltjänst vilket borde göra de ännu jobbigare för de som inte vill vara ärliga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Som säljare är det absolut ingen säkerhet.
Vänner har sålt saker och blivit av med varan, fått tillbaka någon träkloss när det skulle vara mobil som skickats.
Polisanmälan gjordes men köparen påstod att hans id kort blivit stulet/tappat och bedrägeri bla bla.
Själv har jag ingen erfarenhet av att använda tjänsten, jag hämtar på plats

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Jag säljer alltid lokalt där köparen får komma och hämta varan och ska den skickas så brukar köparen ha någon bekant som bor nära som får komma och hämta samt betala och sedan får den personen skicka paketet, har sålt flera saker på de sättet.
Förra året sålde jag ett tio tal grejer där köparen fick skicka bekant att hämta grejerna och sköta om frakten.
Så de är inga problem att sälja saker och slippa sköta om att skicka de man säljer.