Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

I Sverige RS elektronik kostar 1 styck Arduino nano 159,- (

på Ebay brukade jag nappa dessa (samma kvalité) för en 1/10 del av priset, och då fick jag ju 10 styck inkl frakt.

Jag gjorde samma sak.

Och ändå njuter man av skatteförmåner, ogillar svartjobbare, skattefifflande företag och att få betala för någon som man inte känner.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Små skräpgrejjer från kina går med flyg om nån trodde annat, båt skulle ta 3-4 mån.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

En tågbana på 6000km eller whatever med bara stopp i större städer har plötsligt mindre begränsningar...

Ungefär som att ett generellt omkörningsförbud på E4 och begränsning till max ett fordon per kilometer inte skulle innebära någon begränsning...

Skrivet av GuuFi:

Tågförseningarna i Sverige beror på något helt annat, nästan ingen åker med dem...

Du är uppenbarligen ingen tågresenär. Massor av människor tågpendlar varje dag och många andra nyttjar tåget för tjänsteresor. Detta på samma banor som godstågen vill trafikera.

Skrivet av GuuFi:

Att ett godståg får vänta i 10 minuter påverkar i det stora hela ingenting, ...

... men när man räknar in tidsförlusterna för retardation och acceleration samt betänker att det måste upprepas flera gånger per dag kan man konstatera att den sammantagna fördröjningen blir betydande.
Det hade varit en helt annan femma om de bara behövt vänta några minuter före avfärd eller vid ankomst i direkt samband med lastning/lossning men nu sker det mitt ute på linjen!

Skrivet av rugnut:

Med all gratis frakt från Kina på småprylar har jag trott frakten var subventionerad av Kinesiska staten för att stärka exporten. Vem skulle annars kunna skicka $10-prylar gratis i mängder?

Post från Kina är subventionerat på internationell nivå. En kvarleva från tiden då Kina var ett u-land som kineserna nu har makt att lägga in veto mot dess avskaffande.

Permalänk
Medlem

Det är bara att börja!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Post från Kina är subventionerat på internationell nivå. En kvarleva från tiden då Kina var ett u-land som kineserna nu har makt att lägga in veto mot dess avskaffande.

Sedan 1 januari i år räknas väl inte Kina längre som u-land? Trump hotade att USA skulle lämna Världspostföreningen och resultatet var att det omförhandlades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Sedan 1 januari i år räknas väl inte Kina längre som u-land?

Det var rätt länge sedan statusen som u-land försvann, men postsubventionerna ligger kvar.
Det var en fråga som diskuterades flitigt i samband med att Tullverket införde mycket striktare kontroller gällande moms på privatimporterade varor och Postnord då började ta ut expeditionsavgift för detta. Helt plötsligt blev det inte lika lockande att beställa en vara för 10kr inklusive frakt från Kina, när det tillkom en momsdeklarationsavgift på 75kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nå imponerad av ditt skriftspråk blir jag i alla fall, om det nu inte är som så att du bara råkade glömma vissa av de skattefinansierade delarna av samhällsservicen?

Det blir så när man har dyslexi. Vi betalar för mycket skatt hur du än vrider på det!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Intressant klipp om båttrafiken så här i efterhand.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]