Permalänk
Medlem

comhems router med ett mesh nätverk

Hej
Jag har skaffat iptv och i vardagsrummet kan jag koppla in iptv boxen direkt till port 2 i mediakonverter, vilket funkar klockrent. Jag bor i villa och har fiber. Jag har google wifi som funkar jättebra. Så långt är allt ok. Men nu till problemet.

I sovrummet har jag bara ett nätverksutag men jag behöver både iptv och internet. Om jag kör med comhems egna router ComHem WIFI Hub L1 så får jag både internet och iptv i samma nät genom samma switch. Så det jag behöver är att få igång wifi igen i resten av huset på samma nät med både internet och iptv.

Goggle wifi funkar rätt ok för mig även om admin delen är i enklaste laget med mer att önska, men handoff och roaming är väldigt smidigt. Jag är berädd att skrota mitt google wifi system till något annat. Antingen comhems router med AP eller något meshsystem som funkar ihop med comhems router, eller en ny router som kan ha både iptv och internet i samma nät.

Någon som har koll? Hur skall jag göra?

/J

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är väl att du bryggar IPTV-signalen till sovrummet? Antingen via trådlös brygga eller exempelvis nån Powerline-lösning? Att bygga om hela nätet för att kunna skicka dubbla VLAN känns dyrt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget som funkar, det ger för dålig signal med att skicka det trådlöst genom huset, jag har provat. Dessutom har jag nätverk framdraget. Powerline adaptrar är kassa, de ger alldeles för dålig signal. Dessutom funkar det om jag bara använder mig av ComHems router. Det är Wifi som behöver fixas till.

Ubiquiti AP skulle kunna vara ett alternativ, men då behöver en server som tar hand om logiken med handoff mellan Acesspunkterna. Det är ju detta som mesh systemen är bra på. Det ultimata hade varit om man kunde ha wifi delen i ett mesh system och egen router som har koll på dhcp och routing.

Mitt befintliga google wifi kommer min bror att använda så det är ok.

Permalänk
Medlem

Har du inte behov av mer än 100 Mbit/s så är ju en kabeldelare i varje ände ett bra alternativ. Det körde jag med förr. I sovrummet kanske du klarar dig utan Gbit/s.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort så här:

Jag kör det mesta trådat och det går via comhems router. Jag är förvånad den fungerar faktisikt bra. Det kör på 192.168.1.0/24.
Mitt google wifi tar hand om trådlös surfing men det kör på eget nät 192.168.10.0/24. Ingen optimal lösning men just nu en ok workaround, det är ändå mest telefoner och ipads som kör trådlöst. Mer och mer lutar det åt att skaffa 3 st Ubiquiti AP:s istället.

Nu har jag inte använt comhem routern särskillt länge, om den inte lever upp till mina förväntningar så blir det en ny router. Några förslag?

Permalänk
Skrivet av Sailor:

Nu har jag gjort så här:

Jag kör det mesta trådat och det går via comhems router. Jag är förvånad den fungerar faktisikt bra. Det kör på 192.168.1.0/24.
Mitt google wifi tar hand om trådlös surfing men det kör på eget nät 192.168.10.0/24. Ingen optimal lösning men just nu en ok workaround, det är ändå mest telefoner och ipads som kör trådlöst. Mer och mer lutar det åt att skaffa 3 st Ubiquiti AP:s istället.

Nu har jag inte använt comhem routern särskillt länge, om den inte lever upp till mina förväntningar så blir det en ny router. Några förslag?

3 st Ubiquiti AP!! Hur många hundra kvadrat har du? Jag har en Unifi Nano-HD på 150 kvm dock enplans och det räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem

Jag behöver 1 per våning, det ligger en plåt under golvvärmen som isolerar wifi signalen.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har IPTV och bara ett uttag i andra ändan så begränsar detta dina alternativ.
1. Kör med Comhems router och kabel kopplade AP/Mesh
2. Egen router med VLAN switchar och kabel kopplade AP/Mesh

Att använda Comhems router är det lättaste eftersom den mixar in IPTV på de vanliga lanet. Så du får du både LAN och IPTV i sovrummet.
För att lösa Wifi stänger man av Wifi i Comhem router och skaffar antingen lösa kabel kopplade AP eller mesh system.
Om man väljer ett mesh system så skall detta köras med routern delen i det avstängd
Google Wifi är inget bra system eftersom mesh biten slutar att fungera om man stänger av router biten.
Kabel kopplade AP är i mitt tycke den bästa lösningen.

Alternativet är att skaffa VLAN switchar och sätta en vid mediakonvertern och en vid varje TV.
Med VLAN kan du skapa ett eget IPTV nätverk som kan dela kabel med ditt LAN.
802.1Q heter standarden för VLAN.

Om man har IPTV så är det en fördel att ha switchar som har IGMP snooping.
IGMP snooping gör att IPTV strömmen bara sänds till de portar har som enheter som har begärt att få IPTV.
IPTV sänds via multicast och även om det bara är 10-20 Mbit/s så kan del klienter störas av det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sailor:

Tyvärr inget som funkar, det ger för dålig signal med att skicka det trådlöst genom huset, jag har provat. Dessutom har jag nätverk framdraget. Powerline adaptrar är kassa, de ger alldeles för dålig signal. Dessutom funkar det om jag bara använder mig av ComHems router. Det är Wifi som behöver fixas till.

Ubiquiti AP skulle kunna vara ett alternativ, men då behöver en server som tar hand om logiken med handoff mellan Acesspunkterna. Det är ju detta som mesh systemen är bra på. Det ultimata hade varit om man kunde ha wifi delen i ett mesh system och egen router som har koll på dhcp och routing.

Mitt befintliga google wifi kommer min bror att använda så det är ok.

Du behöver ingen server som tar hand om logiken. Servern kan du installera på en dator eller köra med deras cloud key. Det enda den gör är att skicka ut konfirmation, loggning, statistik och gästportal. Oftast har man den avstängd, om man inte behöver något av de tre sista. Själva roamingen sker alltid i klienten.

Permalänk
Medlem

@Prelatur Du verkar har koll. Hur gör com-hem för att lägga till Ip-tv i vanliga nätet. Borde inte det gå och gör med en annan router också?

@Sailor Låter vettigt att använda com-hems router om du behöver iptv. Jag är inte så förtjust Ubiquiti. Deras produkter är mer komplicerade än vad de behöver vara. Jag skulle satsa på Asus om jag behöver ett mesh nätverk.
www.asus.com/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mesh-WiFi-Syst...

Permalänk
Medlem

I den här tråden finns en beskrivning hur man gör för Telia: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...
Borde kunna gå att göra liknande för ComHem också.
Men det är bökigt och kräver en massa tid och kunskap.

Själv har Telia med IPTV men har inte orkat bråka med det så kör jag deras router med avstängt wifi.
Wifi sköts av Unifi AP, VPN av pfSense och DNS av PI-Hole.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Nu har jag lite att fundera över hur jag går vidare.

Permalänk
Medlem

UPDATE, så här blev det till slut.

Efter en del pillande med olika lösningar som jag fick tips om här och i andra trådar så slutade det med att jag skaffade 3st enklare 5 portars VLAN switchar från TP-link. Jag kopplade internet från mediakonvertern till routern (google wifi) och sedan in i port 1 i den första switchen som vlan1. Från media konvertern kopplade jag iptv till port 2 i switchen som vlan2. Port 3 i switchen taggade jag till både vlan 1 och vlan2 och skickade till switch nr 2 som är i sovrummet. Port 4 likadant fast till switch 3 i vardagsrummet. I port 5 kopplade jag in resten av mina enheter via en vanlig omarrangerad switch, vlan 1 på port 5.

I switchen i sovrummet och vardagsrummet blev det uplink på port 1 men vlan1 och vlan2. på port 2 blev det vlan1 för internet. På port 3 kopplade jag in iptv boxen och porten är taggad som vlan2

Det funkar jättebra och blev nog bästa och billigaste lösningen.