Fråga om A-RGB styrning via moderkort.

Permalänk
Medlem

Fråga om A-RGB styrning via moderkort.

Då ny dator ska beställas har jag tänkt att bejaka barnjaget en smula med att stoppa lite RGB i lådan.

Det jag tänker mig är

Coolermaster Masterbox NR600
3060 TI GPU (då de flesta mid-highrange brukar ha någon RGB strip el liknande)
HyperX Fury RGB RAM minnen
En RGB-strip uppe i taket längs med ovansidan utav glaspanelen
Eventuellt, och ett väldigt stort eventuellt - 3 RGB fläktar i fronten.

Planen är att styra allt med moderkortets interna mjukvara, vare sig det blir MSI, Gigabyte, ASUS etc. Min fråga är dock om programmen är så "avancerade" så att man kan stänga av enskilda enheter. Till och från är jag sugen på helsvarta fläktar i fronten men i en del svaga ögonblick säger rösten i huvudet "Äsch, kör för satan". Det vore ju helt galant om man i mjukvaran kan välja att slå ifrån t.ex fläktarna om man skulle uppskatta att det blir lite för mycket epa-känsla.

Har tänkt på att köpa 3pack CM fläktar som har en tillhörande controller till RGBn, men då går jag miste om att kontrollera hela kitet med mjukvaran, om man vill sätta alltihopa i samma färg eller samma mönster etc.

Någon som har tankar och funderingar, eller kan tala mig ur träsket med lysande fläktar helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Fläktarna du tänker på låter väldigt likvärdiga dom som jag har, dvs 3 CM fläktar med en kontroller. Kontrollern har 4 inbyggda färgscheman, ett med helt RGB spektrum, sen rött, grönt och blått, och av.

Personligen så använder jag inte kontrollern, eftersom jag vill styra mina med ARGB.

Nu har jag bara erfarenhet av MSIs Mystic Light/Dragon Center och det programmet suger något otroligt i mitt tycke. Man kan inte själv göra färgscheman, utan man kan bara välja från X antal färdiga, varav majoriteten är minst sagt konstiga, typ blixtrande vitt eller liknande, som egentligen bara stör.
Man kan ej heller stänga av individuella fläktars belysning.