Hårddiskproblem: Små laddningspauser/korta hack i spel (laptop, mekanisk hårddisk)

Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem: Små laddningspauser/korta hack i spel (laptop, mekanisk hårddisk)

Hej på er!

Jag har ett irriterande och konstigt problem. Det är så att jag har stutter/hack/korta pauser i spel på någon halv sekund eller något, då det verkar som att data laddas in. Det händer oftast om en ny ljudeffekt ska spelas upp, t.ex. när jag plockar upp ett nytt vapen i ett spel och skjuter med och den ska ladda ett nytt ljud. Då fryser allting någon halv sekund eller något.

Det som är konstigt är att det bara händer i vissa spel. Det har inte hänt i Doom Eternal som är nytt och stort, men det händer i mindre spel som inte alls tar lika stor plats på hårddisken och borde vara lättare att ladda in.

Jag har inte alls det här problemet på min andra hårddisk som är SSD. Men min HDD ska ju vara ganska snabb, det är en 7200 rpm iaf. Vad kan man göra tro? Är det att byta till SSD som gäller eller finns det något annat jag kan göra för att fixa detta?

Laptop: MSI GE73VR 7RF 058NE Raider
Hårddisk: En mekanisk sådan, HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 32MB 1TB

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är hårddisken som skapar problemet?
Kan ju vara grafikkortet som blir varmt.
Doom ska vara ganska lätt drivet har jag hört.

Börja med att mäta det du kan.
Tex belastning på CPU, GPU, ramanvändning samt belastning på HDD.
Tror MSI Afterburner kan logga samtliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetorch:

Hej på er!

Jag har ett irriterande och konstigt problem. Det är så att jag har stutter/hack/korta pauser i spel på någon halv sekund eller något, då det verkar som att data laddas in. Det händer oftast om en ny ljudeffekt ska spelas upp, t.ex. när jag plockar upp ett nytt vapen i ett spel och skjuter med och den ska ladda ett nytt ljud. Då fryser allting någon halv sekund eller något.

Det som är konstigt är att det bara händer i vissa spel. Det har inte hänt i Doom Eternal som är nytt och stort, men det händer i mindre spel som inte alls tar lika stor plats på hårddisken och borde vara lättare att ladda in.

Jag har inte alls det här problemet på min andra hårddisk som är SSD. Men min HDD ska ju vara ganska snabb, det är en 7200 rpm iaf. Vad kan man göra tro? Är det att byta till SSD som gäller eller finns det något annat jag kan göra för att fixa detta?

Laptop: MSI GE73VR 7RF 058NE Raider
Hårddisk: En mekanisk sådan, HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 32MB 1TB

Lite svårt att avgöra vad det beror på, vore bra om man fick några prestanda / hälsotester på disken för att se.

Har svårt att tro att det är en skadad disk. Snarare i så fall något logiskt fel i filsystemet alternativt extremt hög fragmentering av vissa filer på din HDD. Det här är lätt att testa på din hårddisk med att testa integriteten på filsystemet samt en defragmentering.

Är det bara ett specifikt spel som orsakar problemet eller är det flera på disken(HDD) som ger samma symtom? Kan vara så enkelt att felet beror på spelet och att det är dåligt programmerat så det tar onödigt med resurser för samma resultat som något annat inte kräver något speciellt med prestanda för. På en stationär maskin så syns inte detta så mycket (förutom i extremfall och programmeringsexempel) men har väldigt stor betydelse på datorer som går på batteri och ofta växlar mellan energisparläge / prestanda.

Kan vara så enkelt att din hårddisk går ner viloläge och plattan hinner stanna mellan laddningarna. Eftersom du har en HDD i en laptop så är detta, förutom en väldigt hård fragmentering av disken något jag skulle tippa på och rent logiskt så känns det som väldigt angeläget av maskinen att snabbt och ofta stänga av disken när den inte används för att spara på batteriet.

Ett test här skulle vara att ändra i inställningar för energisparlägen / prestanda och se till att disken inte stängs av när maskinen är kopplad till laddare. Ett lätt sätt att testa teorin.

En sak till som kan orsaka problem är såklart CPU / GPU då dessa kan klockas ned vid för hög belastning, dvs när dom blir för varma. Vilket återkommer lite till hur bra programmerat spelet är då en laptop har lite snävare marginaler för överhettning och kräver betydligt längre tid att återhämta sig.

Om felet skulle bero på systemet / drivrutiner så skulle en ominstallation antagligen hjälpa bäst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för svaren guys Japp, jag är säker på att det är hårddisken som krånglar eftersom så fort jag installerar dem på min andra hårddisk så försvinner problemet. Det är också spel som jag har spelat på andra hårddisken och på min andra dator som funkar klockrent där. Ska checka det där med energisparläget, tack

Japp, jag testade faktiskt det där med värmen. Spelade tills datorn var alldeles varm och gjorde test på hårddisken, men fick samma värden som när den var sval. Så det verkar vara något annat.

Edit: testade att ändra så datorn aldrig stänger av hårddisken när batterisladden är i men det hjälpte inte tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag skulle tro att din hårddisk börjar fasa ut sig själv, dvs. sektorer som börjar bli dåliga och reserv sektorerna börjar ta slut samt att RELO listan börjar blir full av hänvisningar! Hade jag varit du, skulle jag byta ut disken A.S.P
/Roger

Visa signatur

/Roger