Permalänk
Medlem

Eltejp i datorchassit säkert?

Kanske en dum fråga men vill vara på den säkra sidan. Visst sjutton kan man använda eltejp i datorchassit utan problem? Bracketen där ena SSD:n ligger har gått av och behöver fästa det i chassistommen på nåt vis.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Kanske en dum fråga men vill vara på den säkra sidan. Visst sjutton kan man använda eltejp i datorchassit utan problem? Bracketen där ena SSD:n ligger har gått av och behöver fästa det i chassistommen på nåt vis.

visst kan du det, Men det kommer troligen släppa eller än värre bli klabbigt om det blir för värmt.
har du inget buntband, vanlig monterings lim osv?

jag körde eltejp på mina slangar till serverns vatten kylning, detta var då utanför chassit, i detta utrymmet kunde det bli 70+ grader under sommaren, tejpen smälte till en svart sörja som inte stelnar igen även att tempen nu är 15 grader. (jäkligt klippigt om man ska lytta slangarna)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är nog inga problem, jag har gammal eltejp i en dator och vill minnas att den funkar ok där den sitter fast i sig själv men har släppt där den satt fast i olika metalldelar.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

visst kan du det, Men det kommer troligen släppa eller än värre bli klabbigt om det blir för värmt.
har du inget bult band, vanlig monterings lim osv?

jag körde eltejp på mina slangar till serverns vatten kylning, detta var då utanför chassit, i detta utrymmet kunde det bli 70+ grader under sommaren, tejpen smälte till en svart sörja som inte stelnar igen även att tempen nu är 15 grader. (jäkligt klippigt om man ska lytta slangarna)

Är det månne buntband som åsyftas här?

Men ja, går det varmt är klistret på eltejpen en geggig historia.

Permalänk
Medlem

Har du silvertejp så fungerar det fint. Har 4st av mina ssd ihoptejpade. Inte första chassit med den lösningen. Aldrig blivit något klet där men de går inte speciellt varmt. Eltejp borde fungera minst lika bra.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Är det månne buntband som åsyftas här?

Men ja, går det varmt är klistret på eltejpen en geggig historia.

läste själv buntband xD

ontopic:
ja

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

I min htpc sitter disken monterad på 4 blobbar med akvarium silicon. Man tager vad man haver å de va allt ja hitta lite snabbt när ja råka slarva bort skruvarna i en långhårig matta på golvet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Bultband (eller skulle det stått bultförband) ? Menas det egentligen patentband dvs ett stålband med hål som man kan montera bultar genom ? Lär ju i vart fall hålla men är kanske lite onödigt kraftigt men så länge man ser till att inte kortsluta något så

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Kanske en dum fråga men vill vara på den säkra sidan. Visst sjutton kan man använda eltejp i datorchassit utan problem? Bracketen där ena SSD:n ligger har gått av och behöver fästa det i chassistommen på nåt vis.

Skrivet av Rouge of Darkness:

I min htpc sitter disken monterad på 4 blobbar med akvarium silicon. Man tager vad man haver å de va allt ja hitta lite snabbt när ja råka slarva bort skruvarna i en långhårig matta på golvet.

Varken eltejp eller silikon är ju ämnade för att fästa ihop två olika objekt, utan för att isolera respektive täta.

Satsa på något ändamålsenligt i stället, så håller det längre och man känner sig lite duktigare. Buntband eller förband är föreslaget men känns kanske taffligt i längden, och om det inte finns något att fästa i (hål eller dylikt) så blir det ju svårt.

Mitt förslag är ett bra lim, till exempel tvåkomponents som klarar både värme och fäster i metall. Till exempel Loclite Power Epoxy, eller motsvarande av annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Kanske en dum fråga men vill vara på den säkra sidan. Visst sjutton kan man använda eltejp i datorchassit utan problem? Bracketen där ena SSD:n ligger har gått av och behöver fästa det i chassistommen på nåt vis.

Eltejp är icke ledande så ingen fara att använda det i datorn
dock som många säger kan den släppa och lämna kladdiga rester om det blir varmt...

skulle själv rekommendera buntband eller dubbelhäftande tejp för att fixera SSD,n i chassit

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Släng in SSDn i botten bara, det har jag gjort i åratal.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hjälpsam

Eltape åldras inte bra alls, har lagt ner all användning av det. Silvertape/duct tape (av valfri färg) om du absolut ska tejpa.
Dubbelhäftande kan vara ett alternativ med.

Röstar också för buntband.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Varken eltejp eller silikon är ju ämnade för att fästa ihop två olika objekt, utan för att isolera respektive täta.

Satsa på något ändamålsenligt i stället, så håller det längre och man känner sig lite duktigare. Buntband eller förband är föreslaget men känns kanske taffligt i längden, och om det inte finns något att fästa i (hål eller dylikt) så blir det ju svårt.

Mitt förslag är ett bra lim, till exempel tvåkomponents som klarar både värme och fäster i metall. Till exempel Loclite Power Epoxy, eller motsvarande av annat märke.

Kan lova dig att akvariesilicon är inte som vanligt badrumssilicon... Mer vidhäftningsförmåga är svår att hitta...

Används bla för att limma fast grejjor som normalt flyter i akvarier utöver att täta glasskarvarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bultband (eller skulle det stått bultförband) ? Menas det egentligen patentband dvs ett stålband med hål som man kan montera bultar genom ? Lär ju i vart fall hålla men är kanske lite onödigt kraftigt men så länge man ser till att inte kortsluta något så

Monteringsband brukar dom heta.

Och som redan sagts eltejp kommer fungera i en viss tid men är inget man bör använda i varm miljö då limmet kommer kladda runt som fan och själva tejpen i sig kan "smälta" av värme med.

Silvertejp är BETYDLIGT bättre då tejpen i sig inte kommer smälta det är mer att den torkar ut med tiden (troligen fortare i värme) men håller fortfarande ihop rätt bra så länge den inte behöver flexa/röra på sig då kan den smulas sönder (visserligen efter ganska lång tid).
Men det är lite åt samma håll med limmet även hrä det finns en risk att det kladdar runt en del dock inte i närheten av lika mycket som eltejp.

Min personliga ersättare för eltejp när det handlar om isolering för el är vulktejp.
Detta är egentligen ingen tejp då det lilla lim som finns ej fäster på något det är bara till för att gummit ska vulkanisera ihop sig.
Dvs efter att man snurrat runt det runt en kabel så blir det en homogen "gummibit" runt dvs samma sak som med lagningslappar för cykel slangar då limmet där enbart vulkaniserar ihop gummilappen med slangen.
Och vulktejpen håller sig mjuk/medgörlig i många,många år.

Det jobbiga med vulktep är att man helst behöver snurra runt det man "tejpar" med rätt bra kraft dvs töja ut tejpen medans man snurrar runt den för att den ska vulkaniseras bäst men även efteråt ha en "ihoptryckande kraft".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Varken eltejp eller silikon är ju ämnade för att fästa ihop två olika objekt, utan för att isolera respektive täta.

Satsa på något ändamålsenligt i stället, så håller det längre och man känner sig lite duktigare. Buntband eller förband är föreslaget men känns kanske taffligt i längden, och om det inte finns något att fästa i (hål eller dylikt) så blir det ju svårt.

Mitt förslag är ett bra lim, till exempel tvåkomponents som klarar både värme och fäster i metall. Till exempel Loclite Power Epoxy, eller motsvarande av annat märke.

Tvåkomponentsgrejer är ju kul ända fram tills man inte längre vill att ens hårddisk ska sitta kvar i datorn

Permalänk
Medlem

ordet är korrigerad

du skulle ju kunna använda montage tejp, (VHB) den klarar värme, fäster på närmast allt utan att släppa, behövs väldigt lite, tar du mycket kommer du aldrig få bort sakerna hela igen. tejpen aktiveras när du trycker ihop den så det går flytta runt den lite. älskar den tejpen går sjutton ha för allt som ska monteras.

https://www.elfa.se/sv/vhb-tejp-kort-rulle-hoeg-temperaturbes...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Tvåkomponentsgrejer är ju kul ända fram tills man inte längre vill att ens hårddisk ska sitta kvar i datorn

Man limmar naturligtvis inte fast själva hårddisken, utan den del av släden som har gått sönder.

Skrivet av favouredhawk:

Bracketen där ena SSD:n ligger har gått av