Kompletts ägare överväger börsnotering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Jag brukar dock använda mig av deras prismatchning. Brukar fungera väldigt snabbt och smärtfritt.

Det tänkte jag inte på. Ska komma ihåg det! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tja....är inte direkt goda resultat i 2019, faktist väldigt dåliga för de flesta bolagen i Canica som är största ägare av Komplett. Både Komplett och Järnia, samt andra retailers och e-tailers i gruppen visar röda tal 2019. Börjar tryta med pengar på kontot för dom. Högt värderade bolag med dålig likviditet plus stark konkurrens framöver i form av Amazon som har hur mycket pengar som helst att satsa med är ingen bra framtid.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Om jag minns rätt så har i alla fall Webhallen samma ägare som komplett.

Minns inte om inet också ägdes av samma grupp.

Komplett och Webhallen har samma ägare. Inet ägs till 70% av Creades, investmentbolag som finns på Stockholmsbörsen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Komplett ligger alltid dyrast på prisjakt så de har länge varit orelevanta för mig. Även med deras 4% cashback kreditkort så ligger de långt över alla andra i priser.

Lustig slutsats. Handlat från Komplett 3 gånger sista kvartalet just för att dom var billigast. Så "alltid" stämmer verkligen inte.
Senaste inköpet var ett B550 moderkor, 500:- billigare än alla andra aktörer, förutom proshop, där skilde det under hundringen till Kompletts fördel.

Men att dom rent generellt verkar ha en högre prisbild kan jag hålla med om. Men det vore dumt av Komplett att konkurera ut sitt systerbolag Webhallen, eller hur.

Det enda bolag jag skulle investera i är Inet, övriga jättarnas ekonomi ser riktigt knaper ut.

Skrivet av cyklonen:

Just Dustin känns inte relevant för mig eftersom de är ett företag som helst säljer till företag. Den typen av företag föraktar jag (dock inte lika mycket som företag som enbart säljer till företag och vägrar sälja till privatpersoner!). Bara det att man som användare måste välja att visa priser med eller utan moms varje gång man går in på sidan är väldigt löjligt.

Så du föraktar alltså alla grossister i hela landet?

Det är mer bakom än ett enkelt val. Lönsamhet är ett t.ex.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Säkert 10 år sedan jag köpte något på Komplett, Webhallen däremot använder jag ofta, mycket tack vare deras "hämtsystem i butik" och butikspriser.
Antar att allt handlar om att konsolidera aktörerna på denna marknad och höja priserna.
Lycka till med det säger jag.
Stora inköp tar jag direkt från Tyskland om prisskillnaderna ökar.
idealo.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Så du föraktar alltså alla grossister i hela landet?

I princip, ja.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sidde:

Dom vill alltså casha ut och långsamt urhålka hela affärsidén i stil med Dustin tills de inte öht är relevanta.

Ding Ding Ding!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Sedan webhallen köptes av kompletts ägare så har det gått utför o webhallen är på väg att bli irrelevant. Erbjudanden under så kallade reor o månads deals blir bara sämmre för varje år. Bara fyndvaror räddar webhallen just nu. Blir nog Inet för nästa bygge.

Jag ser också en framtid där amazon käkar upp allt i sin väg.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Från deras egna text:
"En notering på börsen kommer kunna tillföra nya aktieägare med kompletterande kompetens som bidrar till fortsatt tillväxt och lönsamhet genom att kapitalisera på den lyckade omställningen och stärka den underliggande tillväxten inom e-handel"

Deras behov av börsnotering verkar ju inte sitta i att de har några grandiosa planer. Utan bara att mer kapital innebär att de också kan tjäna än mer pengar än de tidigare gjort.

Många företag har ju en tendens att glömma bort att det fungerade alldeles utmärkt att upprätthålla sin goda ekonomi, istället börjar börsnoterade bolag att jaga än mer pengar för att ge utdelning till aktieägarna också. Men har affärsidén, bolaget som sådant, de anställda eller kunderna fått det bättre?

Som anställd i ett privat företag där ägarna cashar ut 20% av omsättningen hade jag gärna sett en börsnotering så att jag kunde få en del av kakan. Bara för att ge en annan sida av myntet

Permalänk
Medlem

Kom verkligen Komplett till Sverige 1999? Jag minns att jag köpte en dator i slutet av 1999 och hade koll på de flesta sidor som fanns då och jag tror inte Komplett var en av dem. Dessutom har jag ett svagt minne av att de faktiskt lanserade sig i Sverige med lite buller och bång med väldigt konkurrenskraftigt satta priser så det blev lite uppmärksamhet kring det. Och jag skulle gissa att det var 2001, 2002 kanske?

Att det svenska dotterbolaget är registrerat 1999 och att de eventuellt hade en registrerad domän då är inte riktigt det jag undrar, internationella bolag planerar ju ofta lanseringar på marknader i åratal.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams/off topic)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Enda direkta bekymret med Komplett för min del är att de inte kör Klarna utan deras egna dåliga faktureringslösning.

Inget fel med konkurrens, Klarna är redan gigantiska, men när varken Komplett Bank (eller vad deras lösning heter) eller Qliro inte ens är i närheten av vad Klarna erbjuder så undviker jag ofta köp och väljer en ÅF som erbjuder Klarna eller jag väljer att betala direkt med kort.

Tidigare nämnda Dustin/Dustin Home påminns jag ibland av att fortfarande existerar. Har varit ett icke-alternativ länge och började nog för min del med katastrofomdesignen för ett par år sedan som fick en av de kanske största kritikstormarna. Klagomålen på Prisjakt är små jämfört med Dustin, som inte kunde lista privat och företagssidorna korrekt, ange priset korrekt och alla möjliga andra problem.

Jag saknar idag Dustin lika mycket som gamla Datorbutiken. Datorbutiken är borta men känner själv inte igen mig i dagens Dustin. Sedan bör de nog förhandla till bättre priser för frakt. I tider när standard ofta är fraktfritt så känns Dusin ofta som någon gammal relik som ändå blir dyrare när frakten räknas in. Synd, med tanke på deras status. Min arbetsgivare använder förstås Dustin, B2B är nog fortfarande bra nog för att inte göra några onödiga förändringar.

Skrivet av _Merc_:

Sedan webhallen köptes av kompletts ägare så har det gått utför o webhallen är på väg att bli irrelevant. Erbjudanden under så kallade reor o månads deals blir bara sämmre för varje år. Bara fyndvaror räddar webhallen just nu. Blir nog Inet för nästa bygge.

Jag ser också en framtid där amazon käkar upp allt i sin väg.

Tycker själv att Webhallen varit rätt lika senaste tio åren. Reor har hållit ungefär samma nivå, samt fokuset med bonusnivåer och liknande, vilket bör ha börjat redan innan uppköpet.

Hade personligen handlat mer från Webhallen om de spred ut fysiska butikerna lite mer, men också om de slutar att försöka skicka med begagnade prylar när jag köper nytt.

Permalänk
Medlem

Möjliggör inte en börsnotering att ett fientligt övertagande från någon bjässe som gärna vill käka upp marknaden blir mycket lättare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

men också om de slutar att försöka skicka med begagnade prylar när jag köper nytt.

Vad har hänt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@emilakered goes börshaj!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Handlade en hel del av dustin förr i tiden & komplett när jag bodde i Norge några år. Sen de blev samma bolag så har dustins utbud minskat (företagsinriktade produkter) & blivit mer eller mindre samma sortiment som Komplett. (ser detta som den största nackdelen)
Ogillar när konkurrens försvinner (som flera redan skrivit så är det samma ägare av webbhallen)
Tror att med massa pengaflöden in så blir det väl fallskärmar & aktieutdelningar som någon någonstans skall betala. Handla lokalt av din lilla databutik istället, stöd de små.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirazy:

Möjliggör inte en börsnotering att ett fientligt övertagande från någon bjässe som gärna vill käka upp marknaden blir mycket lättare?

51% av rösterna ska i princip räcka. En del företaget har slagits för sitt liv för att undvika fientligt övertagande genom aktieuppköp. Det enda exemplet jag har i minnet är Ubisoft för något år sedan.

Skrivet av cyklonen:

Vad har hänt?

Bra fråga, är level 15 så är ingen ny kund eller något. Brukar undvika köp av varor som funnits på lager ett tag. Om något kan de skicka den begagnade varan men ge mig fyndpriset istället för att ta full pris.

Gillar egentligen butiken men har personligen svårt att lita på dom. Enda jag kan tänka mig att som skulle ha hänt är att de för flera år sedan reade ett USB-minne som de efter att ha skickat ut kontaktar de som fått och där de vill ha tillbaks denna. Har knappt haft några garantiärenden eller något heller.

Eller bara otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enda direkta bekymret med Komplett för min del är att de inte kör Klarna utan deras egna dåliga faktureringslösning.

Inget fel med konkurrens, Klarna är redan gigantiska, men när varken Komplett Bank (eller vad deras lösning heter) eller Qliro inte ens är i närheten av vad Klarna erbjuder så undviker jag ofta köp och väljer en ÅF som erbjuder Klarna eller jag väljer att betala direkt med kort.

Vad exakt med Klarna är så fantastiskt?

Klarna imho är nått man vill undvika så mycket som möjligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tja....är inte direkt goda resultat i 2019, faktist väldigt dåliga för de flesta bolagen i Canica som är största ägare av Komplett. Både Komplett och Järnia, samt andra retailers och e-tailers i gruppen visar röda tal 2019. Börjar tryta med pengar på kontot för dom. Högt värderade bolag med dålig likviditet plus stark konkurrens framöver i form av Amazon som har hur mycket pengar som helst att satsa med är ingen bra framtid.

This. Dessutom, det vänder säkert svagt uppåt 2020 pga. pandemin, och det vill man såklart kapitalisera på, men den långsiktiga trenden är helt säkert att vi köper allt mindre datorer och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad exakt med Klarna är så fantastiskt?

Klarna imho är nått man vill undvika så mycket som möjligt.

Enkelheten, räntefritt 12 månader (alla tar ut faktureringsavgift som dold ränta dock), ganska bra köputrymme och återigen enkelheten.
Gör man flera inköp så blir det uppläggningsavgift för varje avbetalning, men till slut bara 1 avgift á 29:-/månad och har du handlat för 45k är 29:-/mån rätt hyfsad ränta ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Enkelheten, räntefritt 12 månader (alla tar ut faktureringsavgift som dold ränta dock), ganska bra köputrymme och återigen enkelheten.
Gör man flera inköp så blir det uppläggningsavgift för varje avbetalning, men till slut bara 1 avgift á 29:-/månad och har du handlat för 45k är 29:-/mån rätt hyfsad ränta ändå.

Klarna har väl något betal-kort, fungerar inte det där de inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Klarna har väl något betal-kort, fungerar inte det där de inte finns?

Det är ett VISA-kort, så det fungerar överallt där VISA accepteras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Enkelheten, räntefritt 12 månader (alla tar ut faktureringsavgift som dold ränta dock), ganska bra köputrymme och återigen enkelheten.
Gör man flera inköp så blir det uppläggningsavgift för varje avbetalning, men till slut bara 1 avgift á 29:-/månad och har du handlat för 45k är 29:-/mån rätt hyfsad ränta ändå.

Ah, du lånar, det är alltså till dig all reklam om att slå ihop smålån är till, men det bekräftar min bild av Klarna, en skuldfälla.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ah, du lånar, det är alltså till dig all reklam om att slå ihop smålån är till, men det bekräftar min bild av Klarna, en skuldfälla.

Jag väljer att få bättre avkastning på mina pengar... Men jag är väl korkad som betalar 29:- i månaden men behålller 5%+ avkastning istället...

1, köper bara varor som är nedsatta för stunden, tillfällig kampanj eller liknande så jag räknar alltid hem "kostnaden" för att lägga upp det jämfört med ordinarie pris.

2, vilket är störst, 2250:- eller 348:- + 149:- uppläggningsavgift (om man nu köper till ordinarie pris).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Sjukt att förvärvet av Webhallen för att sedan konkurrera mot de inte väckt reaktioner, strider väl mot en hel del konkurrenslagar?