Bärbara datorer blir dyrare under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer blir dyrare under år 2021

Till följd av generell komponentbrist och hög efterfrågan höjer datortillverkarna priserna på bärbara datorer under året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...samtidigt som grafikprestandan i bärbara i allt högre grad stöter på begränsningar i form av värmeutveckling och strömförsörjning. Den mobila RTX 3000-serien verkar vara en ytterst blygsam förbättring över 2000-serien, och så pass mycket sämre än desktopvarianterna att flera recensenter menar att de mobila modellerna inte borde få heta RTX 3000.

För egen del ska jag i år införskaffa min första desktop på . . . minns faktiskt inte, men över 10 år.

Permalänk
Medlem

2021 - The Refurb Strikes Back?

Permalänk
Medlem

Ett ord: Oligopol
I början på 2000 talet var det c.a. 20 företag som tillverkade minnen för att ta ett exmpel. 2020 var det tre

Permalänk

Underbart! Hoppas det blir än dyrare under 2022! Jag vill se efterföljaren till GTX 1030 kosta minst det tredubbla och 8GB minnesmoduler kosta tre papp minst!

Permalänk
Medlem

Priser tenderar att falla med storleken på produktionen, så blir priserna höga 2021 kan vi istället räkna med redigt lägre priser under 2022 när produktionskapaciteten är stor men efterfrågan faller ordentligt eftersom så många investerat i nya system under 2020-2021.

Permalänk
Medlem

Va kul!!! Inte som om bärbara redan tenderar att gå upp någon tusenlapp varje gång man ska uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

...samtidigt som grafikprestandan i bärbara i allt högre grad stöter på begränsningar i form av värmeutveckling och strömförsörjning. Den mobila RTX 3000-serien verkar vara en ytterst blygsam förbättring över 2000-serien, och så pass mycket sämre än desktopvarianterna att flera recensenter menar att de mobila modellerna inte borde få heta RTX 3000.

För egen del ska jag i år införskaffa min första desktop på . . . minns faktiskt inte, men över 10 år.

Köpte omen i signaturen under black friday pga desperat behov av stark laptop med tanken på att jag skulle få brutal buyers remorse när 3000-serien kom någonstans i bakhuvudet. Med tanke på all skit som hänt sedan dess börjar det mer och mer likna som att jag kan luta mig tillbaka och vara nöjd, de 3000-utrustade datorerna jag sett listade på inet går redan för ockerpriser och blir det ännu värre var ju min omen ett riktigt kap!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tack för tippset.
Drog iväg en för beställning på inet ifall priserna går upp galet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

har absolut noll användning av en bärbar under rådande omständigheter

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

har absolut noll användning av en bärbar under rådande omständigheter

Och för mig (och antagligen väldigt många andra då det såldes bärbara som smör under förra året) är det guld att ha något med lite mer krut i. Distansarbete har inneburit att jag varit borta en längre tid och då har det varit välbehövligt att inte behöva kompromissa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Är det nått som blir billigare?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Får en känsla att begagnatmarknaden kan öka rejält. Många behöver engentligen inte en sprillans ny dator. Refurbish kan duga för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Köpte omen i signaturen under black friday pga desperat behov av stark laptop med tanken på att jag skulle få brutal buyers remorse när 3000-serien kom någonstans i bakhuvudet. Med tanke på all skit som hänt sedan dess börjar det mer och mer likna som att jag kan luta mig tillbaka och vara nöjd, de 3000-utrustade datorerna jag sett listade på inet går redan för ockerpriser och blir det ännu värre var ju min omen ett riktigt kap!

Japp, 2000-seriens bärbara är nog riktigt prisvärda just nu. Om mobila 3080 i en superdyr 17" knappt klår 2080 lär 3070 i en 15" inte vara mycket bättre än de senaste 2070 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Priser tenderar att falla med storleken på produktionen, så blir priserna höga 2021 kan vi istället räkna med redigt lägre priser under 2022 när produktionskapaciteten är stor men efterfrågan faller ordentligt eftersom så många investerat i nya system under 2020-2021.

Klen tröst om man behöver komponenter/laptop idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Klen tröst om man behöver komponenter/laptop idag

Gäller som med allting annat i livet, man får anpassa munnen efter matsäcken. Är ju knappast som att man behöver ett RTX 3090 för att överleva. Att världen producerar drygt 50 000 000 ton e-sopor borde ju få oss att fundera över vår konsumtion. Vi har egentligen hamnat i en sjuk situation där något som bara är 2-3 år gammalt är just "gammalt" samtidigt som tidigare kunde elektronik användas under årtionden utan bekymmer. Tänk bara på en gammal fast telefon. Hur många av dessa införskaffades inte under sjuttiotalet för att slutligen kopplas bort under 2010-talet? Idag byter vi mobiltelefon vart annat eller vart tredje år.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av hakro807:

Priser tenderar att falla med storleken på produktionen, så blir priserna höga 2021 kan vi istället räkna med redigt lägre priser under 2022 när produktionskapaciteten är stor men efterfrågan faller ordentligt eftersom så många investerat i nya system under 2020-2021.

Stämmer. Man får göra nåt annat tills dess.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChristofferC:

Får en känsla att begagnatmarknaden kan öka rejält. Många behöver engentligen inte en sprillans ny dator. Refurbish kan duga för många.

Köpte nyss en klass B från inrego åt sambon, som bara ville ha något billigt och funktionellt. En 12.5” dell i fint skick med i5 och 8GB för 2600:- utan windows. Licensen var kvar i datorn ändå så det var bara att installera själv.

Kan rekommendera det om man vill ha en seriös bärbar som inte kostar skjortan. Finns billigteknik.se också som kör samma koncept, men gillar inregos klassningssystem. Lättare att veta vad man får.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion