Tisdagshäng - Kenneth spelar Heroes of Might and Magic III

Permalänk
Avstängd

Har alltid tyckt om 4:an. Spelat det i omgångar genom åren. Sjukt roligt att levla sin hero.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Det här drar mig tillbaks till tiden då jag LAN'ade HOMOM 2 över COM-kabel. (Ja, en sån där gammal kabel man brukade koppla in skrivaren med.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis spelade hotseat ett helt sommarlov, vi såg ut som två vampyrer efter sommaren. Medans dom andra i klassen var jätte brunbrända. Nostalgi!! 😍

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av aggrocult:

Patcha det för att kunna köra maps i XXL, så har du det du gör i ett par dygn

Eller så tar man GoG versionen med HD patch och Horn of the abyss modden och får Huge och Giant kartor.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Spelat detta de två senaste helgerna hotseat med en kompis!

Hittade grailet efter bara tagit 1 pussbelbit och 4 dig försök. Kommer låta mig vända rundan som annars gick sådär (för många öl och snack för-förra helgen)

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande en karta i månaden med vänner. Kör en inofficiell HD variant med lite nya enheter osv och ett hittills riktigt bra map pack med quests och lite nya regler (typ ha ihjäl x av denna för att få passera)

Permalänk
Medlem

Har tom köpt 3an till ipad, funkar ändå helt okej att köra "hotseat" och passa mellan varandra när vi hänger i stuga eller husvagn.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Spelat detta spel hundratals och åter hundratals timmar, det är ett grymt bra spel 😎

Lirade sönder det med brorsan när man var mindre, och medan jag studerade lirade vi sönder det när vi var hemma över julloven 😁

Nu var det ett tag sedan jag lirade det dock men brorsan och en kusin har spelat det en del online för inte allt för länge sedan, var nog i höstas eller i somras de lirade senast tex. Finns lite tjänster och moddar som gör det väldigt spelbart att spela från olika datorer faktiskt.(men den verkliga magin är trots allt att sitta framför samma burk!) Finns också community-projekt där vissa grejer balanseras om lite och en helt ny faktion som faktiskt känns legit att lira måste jag säga. Tror ytterligare en faktion är på G.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Byggde en max-stor karta för hundra år sedan, totalt OP för spelaren, för jag hatar att förlora mot ett datorprogram... Tanken var att alla datorfienderna skulle kämpa och strida mot varandra och jag skulle mest bara studera dem och se hur de klarar sig, och samla på mig jättearmeerna Arne typ.

Man börjar med typ sju Nekromantiker-borgar alla försvarade av varsin hjälte innanför ett område omgett av ringberg, tillsammans med massor med generatorer för odöda trupper, resurs-gruvor med mera. Sedan en gigantisk träningsbana under jord som man kan gå igenom med alla hjältarna som levlar upp dem flera levlar innan de ens kommer ut på kartan. Ytterligare en stad full med Titaner omgiven av ett flertal Titangeneratorer och juvelgruvor (för Titaner rockar ju fett med sin asmäktiga avståndsattack.)

Även Fenix-generatorer, pga Fenixar är snabbast av alla kreatur och ger dig nästintill garanterat första agerande när strider börjar (dvs du kastar haste på dig själv buffad med reliker du gett dig själv i karteditorn så i princip alla dina kritter når fram till fienden på en rond.)

Detta var tanken... På papperet.

I realiteten är AI:n i HOMM3 helt stenkorkad och gör asdumma grejer som att attackera trupper eller borgar den inte har någon som helst chans mot, och/eller mixa massor av olika trupper så de alla får askass moral osv, så ett par av AI-spelarna blev alltid utplånade på ett tidigt stadie varenda match jag körde. Sedan var det någon AI-spelare som levde rätt länge men spelade väldigt passivt, och mest tillbringade sin tid med att gå ut och sedan tillbaks in i sin borg upprepade gånger.

Och sedan var det den mest framstående AI-spelaren, som förr eller senare efter tillräckligt mångar ronder gått på något vis alltid buggade och blev nästintill oslagbar. Även om man kom med en hjälte som var minst level 15, bar på alla de fetaste relikerna och hade typ 3000 Bendrakar och 5000 Svarta Knektar eller vafan de nu hette och 15000 Skelett med sig, så möttes man av typ 27000 Cykloper, plus tusentals andra stödtrupper när fienden kom och knackade på dörren, och då gick det inte att vinna oavsett hur fet hjälte man hade.

Måste ha varit någon variabel någonstans som slog varvet runt av någon anledning, för det finns ingen chans att datorspelaren hade kunnat samla på sig så mycket trupper ärligt. Jag satte aldrig ut några generatorer ute på världskartan utanför mina egna territorier, så allt de borde ha haft var typ 2-3 cykloper per vecka eller vad det nu var som borgen genererade på naturlig väg.

...Så jätteskumma saker kunde hända om man tillverkade en väldigt obalanserad karta med flit! Ingen aning om senare versioner av spelet fixat till AIn; isåfall kanske de här skumheterna inte gäller längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Antingen var det väldigt länge sen du spelade eller så var du bara dålig på det
Originalbanorna är i princip omöjliga att förlora på om man vet vad man gör. Jag och en polare spelar ett map pack nu och vi åker ut ungefär lika ofta som vi vinner - och vi har ofta flera hjältar på level 25-30.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns något spel jag installerat så många gånger historiskt som HoMM 2 och 3.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk

Heroes 3 har man många fina minnen från Jag har kört det ett par vändor senaste tio åren med. Här är ett par maps om någon vill testa på riktiga utmaningar! De är balanserade och små så man inte behöver spela flera dagar. Däremot väldigt svåra så varje beslut är viktigt.
https://ufile.io/4oq65aq7

Jag tror att jag kört igenom och klarat alla solo och är man två/fler och samarbetar blir det förstås lättare. Eller om det känns för svårt så kör på lättare än "Impossible" som de är gjorda för.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

De bästa grundskillsen var väl Logistics, Sorcery och Necromancy?

Kyrre(logistics) och Sandro(sorcery) vill jag minnas var riktigt bra, kommer inte ihåg vem som hade Necromancy dock.

Kommer fortfarande när jag var liten och köpte Armageddons Blade på Bokia, det var tider det.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Commandos: Behind enemy lines nästa spel!!

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

Eller så tar man GoG versionen med HD patch och Horn of the abyss modden och får Huge och Giant kartor.

Har inte testat på GOG, men ifall det är den officiella HD-versionen står jag över. Det ser... Inte bra ut helt enkelt.
Kör på complete och är nöjd så.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Son sagt, glöm inte Heroes 2! På många sätt var 3an lite mer polerad, men själv hade jag roligast med 2an, satt hela sommaren 1997 med kompisar i hot seat :). Lost continent hette favoritkartan.

Det jag gillade med tvåan var att de olika factions kändes väldigt balanserade förutom barbarians som var helt värdelösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aggrocult:

Har inte testat på GOG, men ifall det är den officiella HD-versionen står jag över. Det ser... Inte bra ut helt enkelt.
Kör på complete och är nöjd så.

Ja nä HD-versionen tillför absolut ingenting. Allt blir mindre och det är tråkigt eftersom allt är så vackert.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Lirade 2an och 3an som fan när man var yngre, hotseat var nice som fan. Sparfilerna i 3an hade dock en tendens att bli korrupta.
För mig de fanns några spöken i 2an som blev super op, de bara förökade sig varje fight så man hade hur många som helst i slutet.
Tower var favoriterna, gillar dem som skjuter.

Permalänk
Medlem

ja jävlar, är det ett spel som alltid håller så är det homm III, alltid installerat

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här drar mig tillbaks till tiden då jag LAN'ade HOMOM 2 över COM-kabel. (Ja, en sån där gammal kabel man brukade koppla in skrivaren med.)

Ah, förlåt en besserwisser men blandar du inte ihop COM och LPT nu?
(skrivaren satt väl normalt i parallellporten och inte serieporten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta och Master of Orion 2 körde man massor av Hotseat multiplayer, good times! Efter ett tag började vi även köra över "nollmodem" innan det blev nätverkskabel. Tror det gällde alla tre titlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, förlåt en besserwisser men blandar du inte ihop COM och LPT nu?
(skrivaren satt väl normalt i parallellporten och inte serieporten)

Är det inte nollmodemkoppling det kallas formellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, förlåt en besserwisser men blandar du inte ihop COM och LPT nu?
(skrivaren satt väl normalt i parallellporten och inte serieporten)

Kollade upp det och du har nog rätt för den var lite bredare än VGA, vilket LPT verkar vara,

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spelet fanns ju ett tag till mobil. Tyvärr var porten så extremt dålig (man flyttade en muspekare med fingret....) så den togs bort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag ska nog spela lite HoMM3 jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Might & Magic Heroes VI är det bästa "moderna" Heroes spelet enligt mig. Heroes VII som kom efter ser ut som skräp i jämförelse, VI har hyfsat hög produktionskvalité för ett spel från 2011-2012.

Meh... 3an är fullständigt överlägset. Jag har alla, men efter att ha testat de nyare spelen, de är bara inte intressanta. Man spelar de lite 1-2gg sen går man tillbaka och spelar 3an igen eftersom de senare spelen inte alls är lika bra.
Till och med 2an är ju roligare att spela än 4an och senare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Byggde en max-stor karta för hundra år sedan, totalt OP för spelaren, för jag hatar att förlora mot ett datorprogram... Tanken var att alla datorfienderna skulle kämpa och strida mot varandra och jag skulle mest bara studera dem och se hur de klarar sig, och samla på mig jättearmeerna Arne typ.

Man börjar med typ sju Nekromantiker-borgar alla försvarade av varsin hjälte innanför ett område omgett av ringberg, tillsammans med massor med generatorer för odöda trupper, resurs-gruvor med mera. Sedan en gigantisk träningsbana under jord som man kan gå igenom med alla hjältarna som levlar upp dem flera levlar innan de ens kommer ut på kartan. Ytterligare en stad full med Titaner omgiven av ett flertal Titangeneratorer och juvelgruvor (för Titaner rockar ju fett med sin asmäktiga avståndsattack.)

Även Fenix-generatorer, pga Fenixar är snabbast av alla kreatur och ger dig nästintill garanterat första agerande när strider börjar (dvs du kastar haste på dig själv buffad med reliker du gett dig själv i karteditorn så i princip alla dina kritter når fram till fienden på en rond.)

Detta var tanken... På papperet.

I realiteten är AI:n i HOMM3 helt stenkorkad och gör asdumma grejer som att attackera trupper eller borgar den inte har någon som helst chans mot, och/eller mixa massor av olika trupper så de alla får askass moral osv, så ett par av AI-spelarna blev alltid utplånade på ett tidigt stadie varenda match jag körde. Sedan var det någon AI-spelare som levde rätt länge men spelade väldigt passivt, och mest tillbringade sin tid med att gå ut och sedan tillbaks in i sin borg upprepade gånger.

Och sedan var det den mest framstående AI-spelaren, som förr eller senare efter tillräckligt mångar ronder gått på något vis alltid buggade och blev nästintill oslagbar. Även om man kom med en hjälte som var minst level 15, bar på alla de fetaste relikerna och hade typ 3000 Bendrakar och 5000 Svarta Knektar eller vafan de nu hette och 15000 Skelett med sig, så möttes man av typ 27000 Cykloper, plus tusentals andra stödtrupper när fienden kom och knackade på dörren, och då gick det inte att vinna oavsett hur fet hjälte man hade.

Måste ha varit någon variabel någonstans som slog varvet runt av någon anledning, för det finns ingen chans att datorspelaren hade kunnat samla på sig så mycket trupper ärligt. Jag satte aldrig ut några generatorer ute på världskartan utanför mina egna territorier, så allt de borde ha haft var typ 2-3 cykloper per vecka eller vad det nu var som borgen genererade på naturlig väg.

...Så jätteskumma saker kunde hända om man tillverkade en väldigt obalanserad karta med flit! Ingen aning om senare versioner av spelet fixat till AIn; isåfall kanske de här skumheterna inte gäller längre...

*lol*

Alla AI har en inställning för hur de ska spela. Explorer, Builder, Warrior tror jag det är och de kör väldigt olika beroende på karta, och de är också extremt olika effektiva beroende på hur kartan ser ut.
Så dels måste du se till att AI är rätt inställda på typ och dels se till så du inte ställt in AI att köra på "Easy" mode där de mest bara emulerar zombies som slumpmässigt går omkring och i bästa fall gör nåt vettigt ibland.
Medans bästa AI faktiskt kan vara väldigt effektiva och otrevliga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De bästa grundskillsen var väl Logistics, Sorcery och Necromancy?

Kyrre(logistics) och Sandro(sorcery) vill jag minnas var riktigt bra, kommer inte ihåg vem som hade Necromancy dock.

Kommer fortfarande när jag var liten och köpte Armageddons Blade på Bokia, det var tider det.

Vilka skills som var bäst berodde enormt på vilken karta och vilka förhållanden som gällde.

Logistics var nästan alltid ett automatiskt val, eftersom det bara var enstaka kartor som det fanns nåt annat som var mer värdefullt att ha. Necromancy var totalt överlägset om man hade tid att samla på sig stor arme med hjälp av det, men hade man inte tiden eller om det fanns få monstergrupper på kartan och enda fi var av sorten "segra eller dö", då var det nästan värdelöst.
Och Sorcery var rätt bra så länge det inte var frågan om stora armeer, för då gjorde Sorcery ofta nästan ingen relevant skillnad. Typ, oops, jag tog död på 100 extra pikemen med Lightning bolt, men jag slog ändå bara ut 300 av 1500, öh, ok... Och hade man inte mycket spellpoints på Hero's så var det potentiellt värre än värdelöst.

Samtidigt som t.ex. Estates kunde vara bokstavligen guld värt om det var långvarigt spel eller få sätt att få inkomster. Likaså Tactics kunde vara totalt avgörande, men också rätt värdelöst.
Och om det är mycket monstergrupper på kartan och man har en tillräckligt stark arme att röja de med och mycket guld? Diplomacy kunde då vara löjligt värdefullt eftersom man i bästa fall kunde rekrytera precis ALLA och plötsligt ha 5-10gg starkare arme.

Osv... Det är en av bra sidorna med spelet, att med väldigt få undantag, som Logistics, så finns det inte många självklara val.
Samma med vilka städer man väljer att spela, även de på pappret svagaste, kan vara överlägsna om de används väl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Meh... 3an är fullständigt överlägset. Jag har alla, men efter att ha testat de nyare spelen, de är bara inte intressanta. Man spelar de lite 1-2gg sen går man tillbaka och spelar 3an igen eftersom de senare spelen inte alls är lika bra.
Till och med 2an är ju roligare att spela än 4an och senare.

Håller inte med, spelar hellre Heroes VI nuförtiden, klart underskattad release.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ett av mina favoritspel, som än idag ligger installerat på datorn och ibland kör jag en karta eller två.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P