Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Medlem

Spotifys automagiska spellistor samt Spotify Connect gör det lätt värt för mig att köra det istället för Tidal, Apple eller whatever, o det trots att priset på Spotify här i Norge precis ökade från 109 till 119 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det här är ju hur samhället fungerar. Som rätt så hyffsat avlönad men ensamstående ingenjör så hade jag lika gärna kunnat ställa mig på gatan och kasta hundralappar mot barnfamiljerna. Flyttade ifrån Stockholm för att ens ha en chans att leva ett drägligt liv utan att fan vara tvungen att hitta en lika avlönad kvinna. När man är uppe i min ålder så börjas det snackas barn på andra dejten. Allt jag vill göra är att köpa moppe och bygga biceps dock. Haha. Typ så...

Inte för att glida in på sidospår, men gissar att jag är i samma ålder ungefär, inte heller dåligt avlönad, och vill helst bara hålla på med mina hobbies, finner det bara tröttsamt att folk med kvitto på sex är de enda som spelar roll i många sammanhang, sällan man hör något om att göra det bättre för ensam hushållen, speciellt nu när den gruppen är stadigt växande i Sverige.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Inte för att glida in på sidospår, men gissar att jag är i samma ålder ungefär, inte heller dåligt avlönad, och vill helst bara hålla på med mina hobbies, finner det bara tröttsamt att folk med kvitto på sex är de enda som spelar roll i många sammanhang, sällan man hör något om att göra det bättre för ensam hushållen, speciellt nu när den gruppen är stadigt växande i Sverige.

Då kan ju familjeabb vara ett incitament till att inte bli/vara någon kufisk eremit? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

börjar bli dyrt nu. finns ju många konkurrenter som erbjuder paketabonnemanger. tänker t.ex. på Apple One där familjeabonnemanget kostar 199kr/mån då får man mycket mer än bara musik. är Spotify egentligen värt det priset som de tar ut idag?

Spotify har ju också familjeabonnemang, nu är de ju vara musik jämfört med apple flertal tjänster. Gick från 169 till 189 kr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Då kan ju familjeabb vara ett incitament till att inte bli/vara någon kufisk eremit? 🤔

Och var är det för fel på att vara en kufisk eremit, varför ska det finnas incitament för att folk inte väljer det?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Då kan ju familjeabb vara ett incitament till att inte bli/vara någon kufisk eremit? 🤔

Menar du på allvar att familjeabonnemang är något incitament för att bilda familj?

Permalänk
Medlem

109kr är fortfarande lite pengar för den enorma mängd musik man får.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

cd skivor är ju iof inte gratis men lyssnar du på samma i repeat så blir det billigare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Att artister får mindre betalt är väl inte direkt ett argument att stoppa utvecklingen.
Tekniken pressar ännu en bransch ...so? Utbud och efterfrågan stabiliserar sig väl ganska bra tillslut. Om Spotify skiter tillräckligt mycket i artisterna, och tillräckligt många är beredda att betala högre priser för artisternas musik så dyker det väl upp ännu en musiktjänst framöver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Inte om du stänger mobilskärmen.
Dessutom - som sagt:

"Med bättre förslag och låtlistor, möjlighet att ladda ner album, delning av album och allt sånt.
Spotify är mer än bara musikinnehåll. Det är en tjänst med en hel del mervärde."

För egen del gör jag redan som dig. Jag använder youtube istället för spotify. Men det här passar inte alla.
Det finns nämligen flera grejer som inte fungerar lika bra - även om du själv inte är intresserad av dessa.

Om du undrar över varför alla inte använder youtube istället så har jag svarat på den frågan.

Har för mig att den funkar på min mobil, kanske måste man godkänna att den får används i bakgrunden.

Skrivet av anon134512:

Eeeh då är det ju lite konstigt att komma med kommentaren "Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube."

Med den logiken så kan man ju lika gärna säga tvärtom med, varför YouTube när Spotify finns?

På Youtube kan man se musikvideo, tro i framtiden att all musik kommer att finnas på Youtube då dom får in mer pengar än på Spotify.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Har för mig att den funkar på min mobil, kanske måste man godkänna att den får används i bakgrunden.

Man kan säga som så att google har youtube music som en egen tjänst. Denna - och även youtube fungerar, men klippen pausas när man byter program eller stänger skärmen. Det är högst medvetet och funktionen blir upplåst av att betala för premiumalternativet. De har marknadsföring kring den "premiumfunktionen" vid betalning ;).

Med det sagt - jag har kommit runt det här också genom att använda webläsaren för youtube istället och trixa lite så att strömmat material får rulla med nedstängd skärm.
Men det är ett trixande som gemene man gärna slipper - eller inte ens känner till.

Plus då följande:
"Med bättre förslag och låtlistor, möjlighet att ladda ner album, delning av album och allt sånt.
Spotify är mer än bara musikinnehåll. Det är en tjänst med en hel del mervärde."

Det här är anledningen att folk använder spotify. Inte bara för att det fungerar att spela med släckt skärm utan även de andra punkterna. Det är mer än bara content. Det är ett gäng funktioner till där som ger mervärde och en bättre användarupplevelse.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Då kan ju familjeabb vara ett incitament till att inte bli/vara någon kufisk eremit? 🤔

Det där var nog det dummaste och minst genomtänkta inlägget jag läst på ett forum på bra många år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Inte för att glida in på sidospår, men gissar att jag är i samma ålder ungefär, inte heller dåligt avlönad, och vill helst bara hålla på med mina hobbies, finner det bara tröttsamt att folk med kvitto på sex är de enda som spelar roll i många sammanhang, sällan man hör något om att göra det bättre för ensam hushållen, speciellt nu när den gruppen är stadigt växande i Sverige.

"Kvitto på sex" HAHAHA! Tack för den! 🤣

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

109 kronor i månaden för obegränsad lyssning av ett otroligt stort utbud musik. Skulle vara intressant att åka tillbaka till 80-talet och berätta detta 😂

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Intressant att se att artister tjänar 6 gånger så mycket på en stream på spotify som på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Och var är det för fel på att vara en kufisk eremit, varför ska det finnas incitament för att folk inte väljer det?

Skrivet av Tanax:

Menar du på allvar att familjeabonnemang är något incitament för att bilda familj?

Skrivet av masse70:

Det där var nog det dummaste och minst genomtänkta inlägget jag läst på ett forum på bra många år...

Det var ungefär vad jag hade väntat mig som svar/reaktion och får väl be om ursäkt till folk som tar åt sig av inlägget, genomtänkt eller inte. 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Kollar på att göra detta också. Det som förefaller tala emot är avsaknaden av familjeabonnemang. Kan inte hitta info om detta på deras HP, någon som vet??

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/115003662825-Subs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Funderar på att göra detsamma. Hur funkar detta? Är det en inbyggd funktion eller behöver man använda sig av någon tredjepartstjänst?

Det är en tredjepartstjänst som TIDAL själva rekommenderat, fungerade otroligt smidigt faktiskt. Var lätt att googla fram när jag gjorde det, den visar alla låtar som inte gick att lägga till i TIDAL efter, mest udda remixer och enstaka svenska låtar.

Permalänk
Medlem

Blev också förvånad av detta när jag gick igenom min mail igår kväll och såg jag hade missat detta.
Tänker inte flippa ut över 10 kr men ska hålla koll på det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I praktiken är det jävligt svårt att aktivera studentpriser på Spotify. De använder ett amerikanskt system som begär fullt med konstig information.

Inga problem för mig som pluggar på högskola. Samma system som för databaser för vetenskapliga tidsskrifter t.ex.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Med denna höjning kommer jag faktiskt spara pengar... För jag har betalt för familj för mig å sambon, och nu upptäckte jag att dom hade duo....

Samma här Å andra sidan 100-200kr/månaden för Spotify är inte många kronor per lyssnad tid för min del. En av de mer prisvärda tjänsterna jag betalar för imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast det du hittar på second hand, Myrorna etc är ju oftast väldigt frekvent och mainstream. Ska du hitta mer udda titlar och album kan du få leta länge eller betala mycket. På Spotify finns det verkligen många guldkorn om man letar lite, vilket gör att tjänsten känns otroligt prisvärd för en diskofil som mig.

Vad är skillnad på att leta i musiksäljargrupper på fb och annorstädes jämfört med att leta på Spotify? Det finns en väsentlig skillnad, när du köpt skivan fysiskt så har du den och inget skivbolag kan plocka bort den ur din samling. Sen har du den i full kvalitet och den kommer alltid låta likadant, den blir inte ersatt med en remastrad version som låter annorlunda som händer på spotify och andra streamingtjänster.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad är skillnad på att leta i musiksäljargrupper på fb och annorstädes jämfört med att leta på Spotify? Det finns en väsentlig skillnad, när du köpt skivan fysiskt så har du den och inget skivbolag kan plocka bort den ur din samling. Sen har du den i full kvalitet och den kommer alltid låta likadant, den blir inte ersatt med en remastrad version som låter annorlunda som händer på spotify och andra streamingtjänster.

Just den aspekten hatar jag med streamingtjänster. Att musik ersätts med "förbättrade" versioner, men som oftast är betydligt sämre. Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Jag håller med och situationen för turnerande har också försämrats utöver det rådande pandemiläget. Turnébolagen tar allt större del av kakan samtidigt som de erbjuder mindre. T ex kräver de att få procent på artisternas egna merchandise men lämnar artisterna helt själva att ta den ekonomiska smällen om t ex en konsert måste ställas in av någon anledning.

Möjligheten att leva på musik har helt klart blivit sämre och mycket pga att pengarna går i ännu högre grad till affärsmän än musiker. Det är lätt att tänka att man bara vill ha så mycket som möjligt så billigt som möjligt men utan vettig ekonomi så kommer det finnas färre som skapar musik, och troligen blir det än mer inriktat på kommersiell musik. En personlig favorit, Marko Hietala, hoppade nyligen av sitt band Nightwish och tog ett sabbatsår då han blivit desillusionerad av musikbranschen och inte vet vad han vill göra längre. Då är det ändå ett rätt stort band som turnerar över hela världen, samt att han släppt soloskiva och nyligen varit med i ett rätt stort tvprogram i Finland. Han har nog pengar så han klarar sig efter en lång karriär men om det vrids så mycket ur sådana artister så förstår jag att mindre kända har det riktigt svårt.

Gillar man musik som inte tillhör den kommersiella mainstreamen så kan det vara klokt att fundera över om man mer aktivt vill stödja skapandet av den musik man gillar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag håller med och situationen för turnerande har också försämrats utöver det rådande pandemiläget. Turnébolagen tar allt större del av kakan samtidigt som de erbjuder mindre. T ex kräver de att få procent på artisternas egna merchandise men lämnar artisterna helt själva att ta den ekonomiska smällen om t ex en konsert måste ställas in av någon anledning.

Möjligheten att leva på musik har helt klart blivit sämre och mycket pga att pengarna går i ännu högre grad till affärsmän än musiker. Det är lätt att tänka att man bara vill ha så mycket som möjligt så billigt som möjligt men utan vettig ekonomi så kommer det finnas färre som skapar musik, och troligen blir det än mer inriktat på kommersiell musik. En personlig favorit, Marko Hietala, hoppade nyligen av sitt band Nightwish och tog ett sabbatsår då han blivit desillusionerad av musikbranschen och inte vet vad han vill göra längre. Då är det ändå ett rätt stort band som turnerar över hela världen, samt att han släppt soloskiva och nyligen varit med i ett rätt stort tvprogram i Finland. Han har nog pengar så han klarar sig efter en lång karriär men om det vrids så mycket ur sådana artister så förstår jag att mindre kända har det riktigt svårt.

Gillar man musik som inte tillhör den kommersiella mainstreamen så kan det vara klokt att fundera över om man mer aktivt vill stödja skapandet av den musik man gillar.

Jo, jag har varit med i många patreon och liknande projekt. Tyvärr inte alla artister som är med där. Men som sagt, bandcamp ger artisterna lite extra, och under vissa dagar så tar inte BC något alls utan allt går till artisten. Smalare artister behöver förstås stöd.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tempel:

Vad är skillnad på att leta i musiksäljargrupper på fb och annorstädes jämfört med att leta på Spotify?

Tja, på Spotify kan du rota mycket mer utan att det kostar dig något extra tänker jag. Jag har köpt alldeles för mycket skräp i blindo som jag har hittat på loppisar, skivbörsar etc för att tycka det är värt besväret att chansa.

Missförstå mig rätt, jag har köpt tonvis av film, musik och spel i fysisk form men med tanke på hur min musikkonsumtion ser ut idag så behöver jag ha Spotify eller motsvarande tjänst för att bli tillfredsställd. Det händer fortfarande att jag köper musik på CD eller vinyl, men då lägger jag hellre ner lite extra pengar för att få något jag verkligen vill ha. Annars får det bli streaming helt enkelt. Med tanke på all loudness som finns i nästan hela musikbranschen (bortsett från klassiskt och jazz) så finns det rätt lite att vinna på med lossless i de flesta fallen.

Permalänk
Inaktiv

Mitt senaste, ganska korta, Spotify-prenumeration gick ut i slutet av januari utan förnyelse. Använder tjänsten så pass lite, funderar på att faktiskt prova Googles variant istället.

Lyssnar mest på podcasts med Pocket Casts, tycker de sköter Podcastar bättre än vad Spotify gör. Blir ganska lite musik.

109kr är inte mycket pengar men när man ser vad konkurrenterna erbjuder, speciellt Netflix, så är det frågan om priset verkligen är motiverbart. Men det är väl en tidsfråga innan Netflix också höjer priset antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Spotifys styrka är deras innovationsgrad och att de kan fokusera på en enda sak. Deras uppköp av Soundbetter (samarbetsplattform för musiker) som de integrerar mer och mer med Spotify for Artists är genialiskt, de skapar sitt eget ekosystem samtidigt som de expenderar aggressivt för konsumenterna, köper upp kända poddar, osv.

Konkurrenterna ligger hästlängder bakom.

Permalänk

Av ren nyfikenhet har jag öppnat Amazon Music på testperiod. Det har inte med prislappen att göra,vill testa något nytt. Har varit Spotify trogen sedan starten.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]